Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) (180 sp.) Bachelor of Arts
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Voor deze opleiding gelden de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding:
1° een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025;
1°/1 een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025;
2° een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
3° een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie, met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid, of
4° een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs;
4°/1 een diploma van bachelor of master
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaten met een niet-Vlaamse vooropleiding kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst als gelijkwaardig met het Vlaams secundair diploma wordt beschouwd.Voorbeelden hiervan zijn:
- Certificat d'Enseignement Secondaire Supérieur
- International Baccalaureate Diploma
- European Baccalaureate diploma
Kandidaten wiens diploma niet tot bovenstaande categorie behoort, kunnen ook toelating krijgen mits hun diploma voldoende overeenstemt met een Vlaams secundair diploma en in het land van behalen toelating geeft tot gelijkaardige studies. Om deze overeenstemming vast te leggen kunnen extra testen worden opgevraagd.
Beide categorieën moeten, teneinde toelating tot een programma te bekomen, tijdig een online aanvraag indienen via de Dienst Admissions: www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina:
www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Voor deze opleiding gelden de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding:
1° een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025;
1°/1 een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025;
2° een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
3° een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie, met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid, of
4° een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs;
4°/1 een diploma van bachelor of master
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaten met een niet-Vlaamse vooropleiding kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst als gelijkwaardig met het Vlaams secundair diploma wordt beschouwd.Voorbeelden hiervan zijn:
- Certificat d'Enseignement Secondaire Supérieur
- International Baccalaureate Diploma
- European Baccalaureate diploma
Kandidaten wiens diploma niet tot bovenstaande categorie behoort, kunnen ook toelating krijgen mits hun diploma voldoende overeenstemt met een Vlaams secundair diploma en in het land van behalen toelating geeft tot gelijkaardige studies. Om deze overeenstemming vast te leggen kunnen extra testen worden opgevraagd.
Beide categorieën moeten, teneinde toelating tot een programma te bekomen, tijdig een online aanvraag indienen via de Dienst Admissions: www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina:
www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:· Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
· Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
-
-
Kunst
Je volgt 96 studiepunten verplicht.
6 sp. Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium F0BB3A docenten Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium (6 sp.) F0BB3a docenten 6 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 F0BB4A docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500 (4 sp.) F0BB4a docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten tot 1500: verdieping (2 sp.) F0BB5a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860 F0BB6A docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860 (4 sp.) F0BB6a docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten: 1500-1860: verdieping (2 sp.) F0BB7a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 F0BB8A docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (4 sp.) F0BB8a docenten docenten
Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860: verdieping (2 sp.) F0BB9a docenten docenten
6 sp. Westerse architectuurgeschiedenis: Middeleeuwen tot Nieuwste Tijd H01S6B docenten docenten
Westerse architectuurgeschiedenis: Middeleeuwen tot Nieuwste Tijd, deel 1a (2 sp.) H01S7a docenten docenten
Westerse architectuurgeschiedenis: Middeleeuwen tot Nieuwste Tijd, deel 1b (4 sp.) H01S8a docenten docenten
6 sp. Westerse architectuurgeschiedenis: 19e-21e eeuw H01V0A docenten- T.Coomans de Brachène (coördinator)
- J.D'herde
docenten
- T.Coomans de Brachène (coördinator)
- J.D'herde
Westerse architectuurgeschiedenis: 19e-21e eeuw: hoorcollege (5 sp.) H01V0a docenten docenten
Westerse architectuurgeschiedenis: 19e-21e eeuw: seminarie + opdracht (1 sp.) H01V1a docenten docenten
6 sp. Iconologie F0JC8A docenten- B.Baert
- K.van cleempoel (plaatsvervanger)
docenten
- B.Baert
- K.van cleempoel (plaatsvervanger)
Iconologie (6 sp.) F0JC8a docenten- B.Baert
- K.van cleempoel (plaatsvervanger)
docenten
- B.Baert
- K.van cleempoel (plaatsvervanger)
6 sp. Musea: historiek, concepten en functies F0JD0A docenten docenten
Musea: historiek, concepten en functies (4 sp.) F0JD0a docenten docenten
Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper (2 sp.) F0JD1a docenten docenten
6 sp. Mode en design F0BC4A docenten- K.Brosens
- C.Powell-Warren (plaatsvervanger)
docenten
- K.Brosens
- C.Powell-Warren (plaatsvervanger)
Mode en design (6 sp.) F0BC4a docenten- K.Brosens
- C.Powell-Warren (plaatsvervanger)
docenten
- K.Brosens
- C.Powell-Warren (plaatsvervanger)
6 sp. Kunstkritiek F0JD6A docenten- H.Van Gelder
- A.Sejbaek Torp-Pedersen (medewerker)
docenten
- H.Van Gelder
- A.Sejbaek Torp-Pedersen (medewerker)
Kunstkritiek (6 sp.) F0JD6a docenten- H.Van Gelder
- A.Sejbaek Torp-Pedersen (medewerker)
docenten
- H.Van Gelder
- A.Sejbaek Torp-Pedersen (medewerker)
4 sp. Kunstgeschiedschrijving: evolutie en discours F0WL7A docenten docenten
Kunstgeschiedschrijving: evolutie en discours (4 sp.) F0WL7a docenten docenten
6 sp. Kunstmarkt: evolutie en mechanismen F0BC2A docenten docenten
Kunstmarkt: evolutie en mechanismen (6 sp.) F0BC2a docenten docenten
6 sp. Kunsteducatie: historiek, theorieën en actoren F0BC0A docenten docenten
Kunsteducatie: historiek, theorieën en actoren (4 sp.) F0BC0a docenten docenten
Kunsteducatie: historiek, theorieën en actoren: onderzoekspaper (2 sp.) F0BC1a docenten docenten
6 sp. Expology: Contemporary Perspectives F0BD1A docenten docenten
Expology: Contemporary Perspectives (6 sp.) F0BD1a docenten docenten
6 sp. Materialen, media en technieken F0BC3A docenten docenten
Materialen, media en technieken (6 sp.) F0BC3a docenten docenten
4 sp. Geschiedenis van de Byzantijnse kunst F0SD1A docenten docenten
Geschiedenis van de Byzantijnse kunst (4 sp.) F0SD1a docenten docenten
4 sp. Esthetische theorievorming F0JD9B docenten docenten
Esthetische theorievorming (4 sp.) F0VZ6a docenten docenten
-
Context
Je volgt 41 studiepunten verplicht.
4 sp. Geschiedenis van de middeleeuwen F0LA3A docenten docenten
Geschiedenis van de middeleeuwen (4 sp.) F0LA3a docenten docenten
4 sp. Geschiedenis van de nieuwe tijd F0LA5A docenten docenten
Geschiedenis van de nieuwe tijd (4 sp.) F0LA5a docenten docenten
4 sp. Geschiedenis van de nieuwste tijd F0LA7A docenten docenten
Geschiedenis van de nieuwste tijd (4 sp.) F0LA7a docenten docenten
4 sp. Inleiding tot de studie van de Europese literatuur en cultuur: voor 1800 F0AA0A docenten- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
docenten
- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
Inleiding tot de studie van de Europese literatuur en cultuur: voor 1800 (4 sp.) F0AA0a docenten- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
docenten
- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
4 sp. Inleiding tot de studie van de Europese literatuur en cultuur: na 1800 F0AA1A docenten- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
docenten
- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
Inleiding tot de studie van de Europese literatuur en cultuur: na 1800 (4 sp.) F0AA1a docenten- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
docenten
- R.Meylaerts
- L.Darnbrough (plaatsvervanger)
4 sp. Algemene muziekgeschiedenis F0JA2A docenten Algemene muziekgeschiedenis (4 sp.) F0JA2a docenten 4 sp. L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen F0ZF8A docenten docenten
L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen (4 sp.) F0ZF8a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van interculturele contacten F0LA9A docenten docenten
- J.Verberckmoes (coördinator)
- P.Pasture
- J.Verberckmoes
Geschiedenis van interculturele contacten (6 sp.) F0LA9a docenten docenten
4 sp. L-Interculturaliteit F0ZF9A docenten L-Interculturaliteit (4 sp.) F0ZF9a docenten docenten
3 sp. Religie, zingeving en levensbeschouwing A00D6A docenten docenten
Religie, zingeving en levensbeschouwing (3 sp.) A00D6a docenten docenten
-
L-korf
De student kiest één opleidingsonderdeel uit onderstaande lijst.
4 sp. Artificiële intelligentie voor letteren F0BX4A docenten docenten
- K.Brosens (coördinator)
- T.De Laet
- L.De Raedt
- N.
Artificiële intelligentie voor letteren (1 sp.) F0BX4a docenten- N.
docenten
- N.
Artificiële intelligentie & de humane wetenschappen (1 sp.) F0CE0A docenten- N.
docenten
- N.
Elementen van AI (2 sp.) H0O01a docenten docenten
4 sp. Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving F0BX5A docenten- K.Brosens (coördinator)
docenten
- K.Brosens (coördinator)
Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving: Menswetenschappelijke perspectieven (1 sp.) F0BX5a docenten- N.
docenten
- N.
Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving (3 sp.) H0O00a docenten- K.Allacker
- K.Biedenkopf
- B.De Coninck
- J.Driesen
- J.Eyckmans
- G.Govers
- O.Honnay
- I.Nicaise
- T.Smits
- G.Storms
- K.Van Acker
- J.Van Bavel
- G.Van Calster
- N.Van Lipzig
- P.Vansteenwegen
4 sp. Statistics for Humanities F0FG1A docenten docenten
Statistics for Humanities (4 sp.) F0FG1a docenten docenten
4 sp. Programming for Humanities F0BR0A docenten docenten
Programming for Humanities (4 sp.) F0BR0a docenten docenten
-
Context: keuze
Indien je het opleidingsonderdeel ‘Kunstgeschiedenis voor en door de maatschappij: service-learning in een niet-museale context’ niet opneemt, kies je hier minimum 4 studiepunten.
4 sp. Inleiding tot de Japanse kunst en cultuur F0TG3A docenten docenten
Inleiding tot de Japanse kunst en cultuur (4 sp.) F0TG3a docenten docenten
4 sp. Introduction to Cultural Studies F0AS1A docenten docenten
Introduction to Cultural Studies (4 sp.) F0AS1a docenten docenten
4 sp. Pop Music F0ZH0A docenten docenten
History of Pop Music (4 sp.) F0ZH0a docenten docenten
4 sp. Paleografie F0LD0A docenten docenten
Paleografie (4 sp.) F0LD0a docenten docenten
6 sp. Paleografie en historische teksten F0BD8A docenten Historische teksten (2 sp.) F0BD8a docenten Paleografie (4 sp.) F0LD0a docenten docenten
4 sp. Avant-Garde Studies F0YQ6A docenten docenten
Avant-Garde Studies (4 sp.) F0YQ6a docenten docenten
4 sp. Cultuurstromingen en -stijlen in het moderne Europa F0SX1A docenten docenten
Cultuurstromingen en -stijlen in het moderne Europa (4 sp.) F0SX1a docenten docenten
4 sp. Cultuur- en maatschappijkritiek in het moderne Europa F0XL3A docenten docenten
Cultuur- en maatschappijkritiek in het moderne Europa (4 sp.) F0XL3a docenten docenten
4 sp. Nederlandse letterkunde I: moderne literatuur F0XU4A docenten docenten
Nederlandse letterkunde I: moderne literatuur (4 sp.) F0XO2a docenten docenten
4 sp. Jazz F0CA1A docenten docenten
History of jazz (4 sp.) F0BW6a docenten docenten
4 sp. Short Term Mobility (Faculty of Arts) F0CA6A docenten- N.
docenten
- N.
Short Term Mobility (Faculty of Arts) (4 sp.) F0CA6a docenten- N.
docenten
- N.
4 sp. Short Term Mobility (Faculty of Arts) F0CA7A docenten- N.
docenten
- N.
Short Term Mobility (Faculty of Arts) (4 sp.) F0CA7a docenten- N.
docenten
- N.
-
Academische en professionele vaardigheden
Je volgt 35 studiepunten verplicht.
-
Academische en professionele vaardigheden: keuze
Je kan het opleidingsonderdeel ‘Kunstgeschiedenis voor en door de maatschappij’ opnemen of je kan minimum 4 studiepunten kiezen uit ‘Context: keuze’.
Je kan het opleidingsonderdeel ‘Kunstgeschiedenis voor en door de maatschappij’ enkel opnemen na een selectieprocedure en na uitdrukkelijke toestemming van de titularis en/of medewerker van het OPO.6 sp. Kunstgeschiedenis voor en door de maatschappij: service-learning in een niet-museale context F0BD0B docenten docenten
Kunstgeschiedenis voor en door de maatschappij: service-learning in een niet-museale context (6 sp.) F0BD0a docenten docenten
-