Doelstellingen
Dit college wil een inzicht bieden in de ontwikkeling en veelvormigheid van de cultuur- en de maatschappijkritiek in Europa sinds 1750.
Begintermen
Basiskennis van de krachtlijnen van de geschiedenis van de nieuwste tijd (zoals gedoceerd in F0LA7A/B)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Cultuur- en maatschappijkritiek in het moderne Europa (B-KUL-F0XL3a)
Inhoud
In dit college bestuderen we vormen van cultuur- en maatschappijkritiek zoals die zich in de Westerse wereld sinds de Verlichting als een schaduw van het vooruitgangsgeloof hebben ontwikkeld. We doen dit met oog voor de manier waarop deze kritiek ook in de eigentijdse cultuur aanwezig blijft.
Centrale thema’s en concrete casussen die daarbij aan bod komen:
- ‘Wildheid’, ‘beschaving’ en imperialisme (Franse auteurs uit de Verlichting en de vroege romantiek over de 'noble sauvage')
- De als gevaarlijk gepercipieerde massa en het individu (het ontstaan van de massa-psychologie van de late 19de eeuw)
- Stedelijkheid, 'natuurlijkheid' en de teloorgang van de natuur (het ideaal van de tuinstad in de vroege 20ste eeuw)
- Industrialisering, verwetenschappelijking en vervreemding versus het 'natuurlijke' lichaam (natuurgeneeskunde, vegetarisme en nudisme vanaf 1900)
- De 'Negritude' beweging en het Westers universalisme (Aimé Césaire, Léopold Sédar Senghor; jaren 1930-1960)
- De onderdrukking van het patriarchaat (Simone de Beauvoir, de tweede feministische golf vanaf de jaren 1960)
- De Westerse psychiatrie als onderdrukkend en ziekmakend systeem (de antipsychiatrie, Frantz Fanon en de institutionele psychotherapie, jaren 1950-1970)
Studiemateriaal
Reader met literatuur en bronfragmenten.
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze (aan de hand van vooraf gestelde vragen) voor elk college een tekst uit de reader doornemen en op basis van die lectuur actief participeren aan de discussie tijdens het college
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Cultuur- en maatschappijkritiek in het moderne Europa (B-KUL-F2XL3a)
Toelichting
De reader mag gebruikt worden tijdens het examen; collegenotities en slides niet