Geschiedenis van de middeleeuwen (B-KUL-F0LA3A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om de ingrijpende evoluties uit te leggen die de West-Europese samenleving onderging tijdens de middeleeuwen (ca. 300-ca. 1500). De student kan de opeenvolgende veranderingen construeren, chronologisch ordenen, verklaren en kritisch evalueren. Tevens kan de student de belangrijkste middeleeuwse figuren die een bijdrage hebben geleverd aan deze evolutie identificeren en de meest kenmerkende begrippen uit de middeleeuwse geschiedenis uitleggen. Ten slotte verwerft de student inzicht in diverse theorieën en debatten in de historische wetenschap over de middeleeuwen.

Geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de middeleeuwen (B-KUL-F0LA3a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Deze cursus biedt een historisch overzicht van de ca. duizend jaar westerse Middeleeuwen. De lessenreeks bestaat uit een gemeenschappelijk deel (26 u., 4 studiepunten) voor alle doelgroepen en een complementair deel (13 u.) dat enkel wordt gevolgd door de studenten die dit vak voor 6 studiepunten dienen op te nemen. Het gemeenschappelijk deel is zo opgevat dat zowel de verschillende componenten van het laatantieke imperium als van de Middeleeuwen zelf worden verklaard. 

Het algemene gedeelte is onderverdeeld in twee grote blokken: (i) de late oudheid en vroege middeleeuwen (c. 300-1000) en (ii) de hoge en late middeleeuwen (c. 1000-1500). Binnen deze blokken komen achtereenvolgens de socio-economische ontwikkelingen, de politieke evoluties, de geschiedenis van Kerk en religie en de culturele verwezenlijkingen aan bod.

 

  • Syllabus: O. Huysmans, West-Europa in de Vroege Middeleeuwen (c. 300-c.1000), Leuven, Acco, 2024 en O. Huysmans, West-Europa in de hoge en late middeleeuwen (c. 1000-c.1500), Leuven, Acco, 2024. 
  • Slides van powerpoint-presentaties
  • Aanvullende informatie in pdf-artikels op Toledo

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de middeleeuwen (B-KUL-F2LA3a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk


Dit onderwijsonderdeel wordt geëvalueerd met een schriftelijk examen, dat uit vier vragen bestaat:

1. Een algemene overzichtsvraag die peilt naar de kennis over een specifiek gedeelte uit de cursus.

2. Een inzichtvraag, bijvoorbeeld een commentaar op een historisch statement, een vergelijking of een verband tussen twee of meerdere gedeelten uit de cursus, die peilt naar het kritisch-analytisch denken.

3. Een korte toelichting bij een bronfragment dat behandeld wordt in de cursus of in de slides.

4. De toelichting en situering van een term of personage uit de cursus.