Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A00D6A)

3 studiepuntenNederlands13 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)


De student is in staat om
1. te verduidelijken welke rol levensbeschouwing en religies, in het bijzonder de christelijke geloofstraditie, spelen in cultuur en samenleving.
2. te analyseren welke mens- en wereldbeelden aanwezig zijn in fenomenen in samenleving en cultuur, zoals bijvoorbeeld media, gezondheidszorg, economie, techniek, onderwijs, … en hierover kritisch te kunnen reflecteren.
3. de eigenheid van levensbeschouwing(en) en religie(s), in het bijzonder van de christelijke geloofstraditie aan te tonen en uit te leggen aan de hand van concrete voorbeelden.
4. algemene theoretische visies uit theologie en religiewetenschappen toe te passen op actuele maatschappelijke thema’s.
5. de religieuze en levensbeschouwelijke thema’s verbonden met het eigen vakgebied leren onder ogen te zien en er kritisch mee om te gaan.
6. een persoonlijke en onderbouwde visie omtrent levensbeschouwelijke vragen en fenomenen te ontwikkelen en te verwoorden, in dialoog met het christelijke geloof.
7. in verband met aspecten van het eigen leven de waarde van religie, zingeving en geloofshoudingen te benoemen (‘levensbeschouwelijke bedachtzaamheid’).
8. te verduidelijken hoe inzicht in levensbeschouwelijke vragen en visies kan bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit als dienst aan de samenleving, met een bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren (zie: https://www.kuleuven.be/onderwijs/visie-en-beleid/bestanden/beleidsplan & http://www.kuleuven.be/overons/opdrachtverklaring).


 

Dit college vergt geen specifieke voorkennis. Algemene kennis van de hoofdlijnen van de filosofie, de ethiek en de Westerse cultuur en geschiedenis behoren wel tot de vooronderstelde achtergrond van de cursus. Wat de motivatie betreft, wordt van de studenten verwacht dat zij als kritisch gevormde universitairen bereid zijn om op een open en wetenschappelijk verantwoorde wijze te reflecteren op centrale zingevingsvragen vanuit verschillende levensbeschouwelijke invalshoeken die de grondslag vormen van onze beschaving, in het bijzonder, maar niet exclusief, de religieuze, en meer bepaald de joodse-christelijke invalshoek.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A00D6a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

In dit OPO worden fundamentele gegevens van het verschijnsel godsdienst aan een nader onderzoek onderworpen. Deze studie vertrekt van de hedendaagse context van religieuze en culturele diversiteit. Volgende hedendaagse geloofsvragen komen via deze paradigmatische invalshoek aan bod:
- Ethiek
- Geloof & wetenschap
- Denken & geloven
- De neoliberale samenleving
- Zingeving en geluk

BELANGRIJK: De studenten volgen als deel van dit RZL-vak verplicht één online RZL-leermodule in Toledo. Ze kunnen hiervoor kiezen uit volgende modules: 1. Duurzaamheid (ecologische crisis) / 2. Misdaad en (gevangenis)straf / 3. De vijfde of/en zesde dag: dier of/en mens / 4. Cultuursensitieve zorg / 5. Religion and Migration in Europe / 6. Religion and Science / 7. Palliatieve zorg / 8. Contemporary Art, Religion and Spirituality.

De bedoeling van de module is (i) een kennismaking met een maatschappelijk thema waar religie, zingeving en levensbeschouwing relevant is, (ii) interdisciplinair overleg, en (iii) het eigen maken van de thematiek.

De online module wordt afgewerkt binnen welomschreven tijdslimieten die via Toledo kenbaar worden gemaakt.

De studenten gebruiken dit handboek: H. Geybels & E. Van Stichel, Weerbarstig geloof (uitgeverij Acco, laatste editie).

Online asynchroon leren

Er worden hoorcolleges voorzien voor dit opleidingsonderdeel. Actieve participatie aan de colleges is vereist. De module naar keuze wordt op eigen tempo afgewerkt, maar moet afgewerkt zijn voor het schriftelijk examen (online asynchroon leren).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A20D6a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Geen


Evaluatiekenmerken

Het examen in eerste zittijd is schriftelijk (meerkeuzevragen). Er is geen giscorrectie. Er mag geen leermateriaal gebruikt worden. De totale duur van het examen bedraagt 2 uur.

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans (en inhaalexamens)

De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.

Een tweede examenkans is ook schriftelijk, maar bestaat uit 3 open vragen. Er mag ook geen leermateriaal gebruikt worden en de duur is 2 uur.

Module

Voor de module geldt een pass/fail system. Deelname aan het examen is slechts mogelijk indien de student een ‘pass’ haalde op deelname aan de online RZL-leermodule. Om een ‘pass’ te halen, moet de student de module met de interne opdrachten binnen de gestelde tijdslimiet afgerond hebben.

Het herkansingsexamen bestaat uit 3 open vragen.

In verband met de module: de herkansing bestaat enkel uit het schriftelijk examen, maar de student dient daarnaast een paper van min. 2000 woorden in te leveren bij het examen. Die paper is een kritische reflectie op een gevolgde module.