Mode en design (B-KUL-F0BC4A)


Doelstellingen
Studenten kennen
- de evolutie van kledij en mode – als exponenten van mentaliteit en smaak – van de middeleeuwen tot ca. 2000;
- de grote krachtlijnen en de specifieke methodologie(ën) van de sierkunsten en design van West Europa (en Noord-Amerika).
Studenten weten
- hoe kledij/ mode en sierkunsten/ design de leef- en wooncultuur in West-Europa bepaalden.
Begintermen
beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de humane wetenschappen, masters in de architectuur en masters in de ingenieurswetenschappen: architectuur) (Leuven) 75 sp.
- Microcredential letterenacademie: kunstgeschiedenis en beeldanalyse (Leuven) 22 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Mode en design (B-KUL-F0BC4a)




Inhoud
Het OPO ‘Mode en design’ biedt enerzijds een chronologisch overzicht van de kostuum- en modegeschiedenis vanaf de middeleeuwen tot ca. 2000, waarbij er ook aandacht is voor methodologische aspecten. Bijzondere aandacht zal uitgaan naar de boodschap, de betekenis en het functioneren van tijdvakse mode. Aandacht voor mode in de 20ste eeuw, tenslotte, laat toe het fenomeen mode te belichten als exponent van de maatschappelijke context.
Het OPO ‘Mode en design’ biedt anderzijds ook een historisch en typologisch overzicht van de geschiedenis van bepaalde sierkunsten, met speciale aandacht voor design.
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- syllabus te verkrijgen bij Acco
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Mode en design (B-KUL-F2BC4a)
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.