L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen (B-KUL-F0ZF8A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
Facultaire POC Letteren

  • De student is vertrouwd met de typisch wijsgerige vraagstelling en begrijpt hoe die zich verhoudt tot andere disciplines.
  • De student kent en begrijpt de belangrijkste modellen uit de westerse filosofie om over kennis en wetenschap te reflecteren.
  • De student kent en begrijpt de filosofische paradigma’s die van belang zijn voor de ontwikkeling van de geesteswetenschappen en kan de ontwikkelingsgang ervan schetsen.
  • De student kan verbanden en verschillen tussen filosofische paradigma’s aanduiden en toelichten.
  • De student kan filosofische concepten uitleggen en correct toepassen.
  • De student is in staat om vanuit de aangereikte filosofische modellen te reflecteren over de grondslagen van haar/zijn eigen discipline.
  • De student is in staat om een genuanceerd en beargumenteerd antwoord te formuleren op filosofische vragen over kennis en (geestes)wetenschap.

De student is bereid om op een abstract niveau te reflecteren over haar/zijn eigen vakgebied en om complexe redeneringen mee te voltrekken.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0ZF8A : L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen (B-KUL-F0ZF8a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
Facultaire POC Letteren

De cursus bestaat uit twee grote delen:

Deel 1 biedt een algemene inleiding in de westerse filosofie aan de hand van de belangrijkste thema's en figuren uit de filosofische kenleer en algemene wetenschapsfilosofie. Een overzicht van de voornaamste modellen uit de oudheid (Plato en Aristoteles) en moderne tijd (rationalisme, empirisme en Kant) om over kennis en wetenschap te reflecteren legt de historische en theoretische basis voor een discussie van de twintigste eeuwse taalfilosofie (Wittgenstein) en wetenschapsfilosofie (logisch positivisme, Popper, Kuhn). 

Deel 2 is gewijd aan de filosofische modellen die van belang zijn geweest voor het ontstaan en de ontwikkeling van de moderne geesteswetenschappen in de negentiende en twintigste eeuw. Na een algemene schets van het ontstaan van de moderne geesteswetenschappen in de negentiende eeuw (Humboldt, Hegel, historisme, positivisme) komt de kritiek op het moderne mensbeeld en op de moderne kennisopvatting door de zogenaamde 'meesters van het wantrouwen' (Marx, Nietzsche, Freud) aan bod. Tegen deze achtergrond worden vervolgens de belangrijkste pradigma's uit de twintigste eeuwse filosofie besproken die hun stempel hebben gedrukt op de geesteswetenschappen: hermeneutiek, kritische theorie, structuralisme, poststructuralisme, feministische en postkoloniale theorie.

Het studiemateriaal voor dit vak bestaat uit de volgende componenten: 

  • een handboek: Pieter d'Hoine, Geletterde geesten. Filosofie voor geesteswetenschappers, Leuven: Universitaire Pers, 2022. (Omdat dit handboek de basis vormt voor de leerstof, worden studenten geacht zich een kopij hiervan aan te schaffen.)
  • online ondersteuningsmateriaal (kennisclips, powerpoint-presentaties, zelfevaluatietests) dat via Toledo ter beschikking wordt gesteld
  • eigen lesnotities die de studenten geacht worden te maken tijdens de les

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: L-Filosofische grondslagen van de geesteswetenschappen (B-KUL-F2ZF8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Een eerste deel van het examen test door middel van meerkeuzevragen de verworven kennis van en inzicht in de filosofische thema’s, paradigma’s, teksten en concepten die aan bod komen. Een tweede deel peilt door middel van open vragen (type essay-vragen) naar de mate waarin de student in staat is over de leerstof te reflecteren, verbanden te leggen en te argumenteren.

Voor de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt gewerkt met een bestraffing van foute antwoorden. 

 

De modaliteiten van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.