Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-F0LA9A)
Doelstellingen
De student is in staat om aan de hand van voorbeelden uit de wereldgeschiedenis eurocentrische geschiedenisbeelden in vraag te stellen.
De student is in staat om de lange termijn evoluties in de wereldgeschiedenis te duiden en toe te lichten.
De student is in staat om inzichten in processen van interculturele uitwisseling te verwoorden.
De student is in staat om ideeën over globale interacties in historisch perspectief kritisch te bevragen.
Begintermen
Basiskennis van de Europese en de wereldgeschiedenis
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0LA9A : Geschiedenis van interculturele contacten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 61 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Leuven) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 58 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Module geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 55 sp.
- Master in de archeologie (Leuven) (Afstudeerrichting Egyptologie) 60 sp.
- Master in de archeologie (Leuven) (Afstudeerrichting archeologie) 60 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-F0LA9a)
Inhoud
De colleges zijn een uitnodiging om de eigen Europese/ westerse geschiedenis te leren zien als een onderdeel van een steeds veranderende wereld met andere culturen, religies en politiek-economische systemen, die elkaar wederzijds beïnvloeden. Concreet worden grote routes van interculturele uitwisseling bestudeerd in de Middellandse Zee, de Sahara, de Atlantische oceaan, Centraal- en Zuid-Oost-Azië en de Indische oceaan. Grote religies als de christelijke, de islam, boeddhisme en hindoeïsme lopen als een rode draad door het geheel en worden in hun verschillende culturele gedaanten geëxploreerd. Knooppunten van interculturele uitwisseling worden geanalyseerd, zoals Timboektoe, Perzië, Anatolië/Ottomaans Turkije, Melakka, de Caraïben. De interculturele ontwikkelingen, wederzijdse percepties en confrontaties worden telkens in een brede historische context gesitueerd en verklaard. Hoewel het om een geschiedenis van gebieden buiten Europa gaat, zijn de interacties van het Zuiden/ het Oosten met Europa/ het Westen een groot deel van het verhaal.
Deze cursus wordt om de twee jaar gedoceerd. In het jaar dat de cursus niet gedoceerd wordt, zijn de cursustekst en de powerpoint presentaties ter beschikking van de studenten die omwille van hun programma toch examen moeten afleggen over het opleidingsonderdeel en organiseren de docenten voor die groep studenten een vragensessie.
Studiemateriaal
- cursustekst
- powerpoint presentaties
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges waarin schematisch en met behulp van powerpoint presentaties de grote evoluties van de wereldgeschiedenis geschetst worden vanuit het perspectief van interculturele uitwisselingen. Door gerichte vragen van de docenten en de mogelijkheid van open vragen door de studenten wordt de klemtoon gelegd op inzicht in de cruciale factoren van de beschreven evoluties . Met behulp van de cursustekst door de docenten geschreven, door eigen lectuur van handboeken wereldgeschiedenis en met behulp van nuttige websites over wereldgeschiedenis kunnen de studenten zelfstandig de in de hoorcollege verworven kennis aanvullen, verdiepen en uitbreiden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-F2LA9a)
Toelichting
De examenvragen zijn essayvragen. Het examen duurt 3 uur.