Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-V0LA9A)
Doelstellingen
De student is in staat om aan de hand van voorbeelden uit de wereldgeschiedenis eurocentrische geschiedenisbeelden in vraag te stellen.
De student is in staat om de lange termijn evoluties in de wereldgeschiedenis te duiden en toe te lichten.
De student is in staat om inzichten in processen van interculturele uitwisseling te verwoorden.
De student is in staat om ideeën over globale interacties in historisch perspectief kritisch te bevragen.
Begintermen
Basiskennis van de Europese en de wereldgeschiedenis.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LA9A : Geschiedenis van interculturele contacten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Doorstroomoptie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Kortrijk) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 56 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Kortrijk) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 53 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Taal- en letterkunde) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-V0LA9a)
Inhoud
De colleges zijn een uitnodiging om de eigen Europese/ westerse geschiedenis te leren zien als een onderdeel van een steeds veranderende wereld met andere culturen, religies en politiek-economische systemen, die elkaar wederzijds beïnvloeden. Concreet worden grote routes van interculturele uitwisseling bestudeerd in de Middellandse Zee, de Sahara, de Atlantische oceaan, Centraal- en Zuid-Oost-Azië en de Indische oceaan. Grote religies als de christelijke, de islam, boeddhisme en hindoeïsme lopen als een rode draad door het geheel en worden in hun verschillende culturele gedaanten geëxploreerd. Knooppunten van interculturele uitwisseling worden geanalyseerd, zoals Timboektoe, Perzië, Anatolië/Ottomaans Turkije, Melakka, de Caraïben. De interculturele ontwikkelingen, wederzijdse percepties en confrontaties worden telkens in een brede historische context gesitueerd en verklaard. Hoewel het om een geschiedenis van gebieden buiten Europa gaat, zijn de interacties van het Zuiden/ het Oosten met Europa/ het Westen een groot deel van het verhaal.
Studiemateriaal
cursustekst
powerpoint presentaties
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges waarin schematisch en met behulp van powerpoint presentaties de grote evoluties van de wereldgeschiedenis geschetst worden vanuit het perspectief van interculturele uitwisselingen. Door gerichte vragen van de docenten en de mogelijkheid van open vragen door de studenten wordt de klemtoon gelegd op inzicht in de cruciale factoren van de beschreven evoluties. Met behulp van de cursustekst door de docenten geschreven, door eigen lectuur van handboeken wereldgeschiedenis en met behulp van nuttige websites over wereldgeschiedenis kunnen de studenten zelfstandig de in de hoorcollege verworven kennis aanvullen, verdiepen en uitbreiden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van interculturele contacten (B-KUL-V2LA9a)
Toelichting
De examenvragen zijn essayvragen. Het examen duurt 3 uur.