Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium (B-KUL-F0BB3A)
Doelstellingen
- Studenten kunnen analytisch ‘kijken’, wat leidt tot het beschrijven van een beeld aan de hand van een geschikt methodisch en inhoudelijk vocabularium.
- Studenten kennen de rol van beeldanalytische componenten zoals compositie en perspectief en zijn vertrouwd met iconografische vraagstukken zoals de relatie tussen woord en beeld en het ‘inkantelingsproces’ van (Bijbelse) narratieve prototypes in het beeldmedium binnen hun historische context.
- Studenten weten dat het inzicht van de kunsthistoricus en zijn taak tot interpreteren daar begint waar het beeld op competente wijze begrepen en verwoord wordt.
Begintermen
beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Cultuur-historische minor) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de humane wetenschappen, masters in de architectuur en masters in de ingenieurswetenschappen: architectuur) (Leuven) 75 sp.
- Microcredential letterenacademie: kunstgeschiedenis en beeldanalyse (Leuven) 22 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium (B-KUL-F0BB3a)
Inhoud
Zien is niet hetzelfde als kijken, zoals horen niet hetzelfde is als luisteren. Het op analytische wijze bekijken van een kunstwerk is iets dat men kan leren. Het OPO ‘Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium’ wil de studenten begeleiden in het verwerven van de vaardigheid van het analytisch ‘kijken’ wat moet leiden tot het beschrijven van een beeld. Het inzicht van de kunsthistoricus en zijn taak tot interpreteren begint immers waar het beeld op competente wijze begrepen en verwoord wordt.
Studenten leren enerzijds over de rol van beeldanalytische componenten zoals compositie en perspectief en anderzijds over iconografische vraagstukken zoals de relatie tussen woord en beeld en het ‘inkantelingsproces’ van (Bijbelse) narratieve prototypes in het beeldmedium binnen hun historische context.
‘Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium’ is een grondleggend, propedeutisch en vooral zeer interactief opleidingsonderdeel dat de vormelijke analyse met de inhoudelijke herkenning van motieven combineert op basis van weloverwogen case-studies.
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- reader op Toledo
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Beeld en iconografie: analyse en betekenis van het visuele medium (B-KUL-F2BB3a)
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.