Esthetische theorievorming (B-KUL-F0JD9B)
Doelstellingen
Doel is om bij de studenten een kritische reflectie op gang te brengen over de specificiteit van het kunstwerk en de eigen aarde van de kunsttheorie, kunstkritiek, esthetica en filosofie van de kunst. Een verdere focus ligt op het verwerven van grondig inzicht in de meest invloedrijke actuele theorieën van de kunsthistorische interpretatie. Hierbij komen verschillende media aan bod.
Thema voor het academiejaar 2023-2024: Voorbereiding van de kunstroute 2025, met in begrip van casus Francis Alÿs, Children's Games.
kunstenaars en auteurs die aan bod kunnen komen: Doris Salcedo, Alicja Kwade, Michael Taussig, Walter Benjamin, Mieke Bal, Jacques Rancière
Begintermen
Basiskennis van de kunsthistorische interpretatietheorieën en filosofisch-esthetische theorieën is sterk aanbevolen. Passieve kennis van Engels, Duits en Frans.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Esthetische theorievorming (B-KUL-F0VZ6a)
Inhoud
Dit college verdiept zich in de sleutelbegrippen uit de recente kunsttheorie. Om inzicht in de thematiek te kunnen verwerven, maakt het college gebruik van toonaangevende teksten uit de hedendaagse kunstkritiek en van specifieke case-studies. Het college vertrekt van het oeuvre van bepaalde kunstenaars en van het bespreken en samen lezen van invloedrijke teksten. Abstracte begrippen als mediumspecificiteit, gepolitiseerde kunst, autonomie van de kunstervaring etc. kunnen zo concreet gemaakt worden. De nadruk van de colleges ligt op de kunsttheorie van de nieuwste tijd.
Academiejaar 2023-2024
Politiek en sociaal engagement in de hedendaagse kunst, met focus op de kunstroute 2025
We lezen zowel klassiek, gecanoniseerde teksten als hedendaagse auteurs. We werken rond case-studies met extra muros activiteiten in kunstencentra en musea. Verschillende media worden besproken, o.m. videokunst en film.
Studiemateriaal
Reader van teksten
Video en film
Toelichting werkvorm
Wanneer de corona-veiligheidsmaatregen dit vereisen, wordt in dit opleidingsonderdeel gewerkt met een rotatiesysteem. Alle studenten volgen een deel van de colleges on campus en de andere colleges off campus. Wanneer de situatie m.b.t. corona geen onderwijs op de campus toelaat, wordt (tijdelijk) overgeschakeld naar een vorm van afstandsonderwijs. Studenten moeten Toledo raadplegen voor verdere informatie en instructies.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Esthetische theorievorming (B-KUL-F2JD9b)
Toelichting
De eindevaluatie voor dit OPO bestaat uit één eindcijfer
De eindbeoordeling is gebaseerd op :
a) actieve medewerking tijdens de contactmomenten (10%) + een groepspresentatie (15%) tijdens het semester
b) schriftelijk examen (75%)
Aanwezigheid en actieve medewerking tijdens de contactmomenten is vereist. Studenten die niet hebben deelgenomen aan de groepspresentatie, kunnen niet slagen. In de derde examenperiode is er geen mogelijkheid tot herkansing van het eerste onderdeel (actieve medewerking +groepspresentatie) maar krijgen studenten voor dit onderdeel wel een deeloverdracht.
Toelichting bij herkansen
zie rubriek toelichting