Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Voor  ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860’ kunnen studenten:

  • de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
  • de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
  • een kritische houding aannemen t.o.v. het al dan niet rechtlijnig verlopen van het grote kunsthistorische ‘verhaal’;
  • een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
  • sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
  • de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
  • sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.

 

Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860: verdieping’ kunnen studenten:

  • hun stijlhistorische en chronologische kennis en inzicht op een bepaald kunsthistorisch thema toepassen en verdiepen;
  • de materiaaltechnische aspecten belichten (enkel indien de topic het toelaat);
  • de visuele, cultuurhistorische, antropologische en literaire bronnen gebruiken om tot een kritische interpretatie van het thema te komen;
  • de filosofische, ethische, maatschappelijke functies van het thema verklaren.

  • algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
  • de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
  • beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0JD6A : Kunstkritiek

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

De cursus geeft een overzicht van de beeldende kunst met focus op de westerse traditie.

  • PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
  • syllabus te verkrijgen via cursusdienst Mecenas
  • een lijst met aangeraden literatuur is beschikbaar op Toledo

Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.

2 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860: verdieping (B-KUL-F0BB9a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

De invulling van dit onderdeel van de cursus kan per collegereeks wisselen en zal afhankelijk zijn van actuele ontwikkelingen in het onderzoek. De focus kan thematisch zijn en een bepaalde topic doorheen de ontwikkeling van de kunst onderzoeken of kan rond een bepaalde periode of kunsttak gecentreerd zijn. In de mate van het mogelijke wordt aangesloten bij de kunstactualiteit (tentoonstellingen, congressen, …).

  • PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
  • reader op Toledo

Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F2BB8a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen bestaande uit een essayvraag, twee begripsvragen en een beeldvraag:

  • vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag over de volledige leerstof (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
  • vraag 2 op 5/20 punten bevraagt een aspect dat in OLA 2 is behandeld
  • vraag 3 op 5/20 punten is een beeldanalyse-vraag betreffende de volledige leerstof (een vergelijking van twee beelden)

De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.