Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8A)
Doelstellingen
Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860’ kunnen studenten:
- de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
- de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
- een kritische houding aannemen t.o.v. het al dan niet rechtlijnig verlopen van het grote kunsthistorische ‘verhaal’;
- een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
- sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
- de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
- sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.
Voor ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860: verdieping’ kunnen studenten:
- hun stijlhistorische en chronologische kennis en inzicht op een bepaald kunsthistorisch thema toepassen en verdiepen;
- de materiaaltechnische aspecten belichten (enkel indien de topic het toelaat);
- de visuele, cultuurhistorische, antropologische en literaire bronnen gebruiken om tot een kritische interpretatie van het thema te komen;
- de filosofische, ethische, maatschappelijke functies van het thema verklaren.
Begintermen
- algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
- de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
- beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0JD6A : Kunstkritiek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8a)
Inhoud
De cursus geeft een overzicht van de beeldende kunst met focus op de westerse traditie.
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- syllabus te verkrijgen via cursusdienst Mecenas
- een lijst met aangeraden literatuur is beschikbaar op Toledo
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860: verdieping (B-KUL-F0BB9a)
Inhoud
De invulling van dit onderdeel van de cursus kan per collegereeks wisselen en zal afhankelijk zijn van actuele ontwikkelingen in het onderzoek. De focus kan thematisch zijn en een bepaalde topic doorheen de ontwikkeling van de kunst onderzoeken of kan rond een bepaalde periode of kunsttak gecentreerd zijn. In de mate van het mogelijke wordt aangesloten bij de kunstactualiteit (tentoonstellingen, congressen, …).
Studiemateriaal
- PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
- reader op Toledo
Toelichting werkvorm
Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F2BB8a)
Toelichting
Schriftelijk examen bestaande uit een essayvraag, twee begripsvragen en een beeldvraag:
- vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag over de volledige leerstof (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
- vraag 2 op 5/20 punten bevraagt een aspect dat in OLA 2 is behandeld
- vraag 3 op 5/20 punten is een beeldanalyse-vraag betreffende de volledige leerstof (een vergelijking van twee beelden)
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.