Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8B)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Voor  ‘Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860’ kunnen studenten:

  • de verschillende kunsttakken en hun materialiteit omschrijven en toelichten;
  • de opeenvolging en gelijktijdigheid van kunststromingen verklaren;
  • een kritische houding aannemen t.o.v. het al dan niet rechtlijnig verlopen van het grote kunsthistorische ‘verhaal’;
  • een aantal sleutelwerken (en eventuele namen van ambachtslui/kunstenaars) herkennen en benoemen;
  • sleutelwerken analyseren en er de karakteristieken van aangeven;
  • de verschillen tussen sleutelwerken (en stijlstromingen) analyseren en duiden;
  • sleutelwerken in hun cultuurhistorische context plaatsen.

  • algemene belangstelling tonen voor de beeldende kunst van de aangegeven periode
  • de nodige visuele en historische interesse hebben en bereid zijn deze te verfijnen
  • beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0JD6A : Kunstkritiek

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F0BB8a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

De cursus geeft een overzicht van de beeldende kunst met focus op de westerse traditie.

  • PowerPoints met beeldmateriaal op Toledo
  • syllabus te verkrijgen via cursusdienst Mecenas
  • een lijst met aangeraden literatuur is beschikbaar op Toledo

Van de studenten wordt verwacht dat ze actief de lessen bijwonen en dat ze notities nemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Geschiedenis van de beeldende kunsten vanaf 1860 (B-KUL-F2BB8b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen bestaande uit een essayvraag, twee begripsvragen en een beeldvraag:

  • vraag 1 op 10/20 punten is een omvangrijke essayvraag (bv. evolutievraag aan de hand van een thema of een bepaalde invalshoek)
  • vraag 2 en 3 op 5/20 punten peilen naar (contextuele) kennis over het oeuvre van een kunstenaar, een term, een techniek of een principe
  • vraag 4 op 5/20 punten is een beeldanalyse-vraag (een vergelijking van twee beelden)

De modaliteiten zijn identiek bij de herkansing.