Sandbox: academische en professionele vaardigheden 1 (B-KUL-F0BC5A)

6 studiepuntenNederlands26 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Studenten kennen

  • de domeinspecifieke bibliotheken, documentatiecentra en (online) instrumenten die ze kunnen gebruiken in hun zoektocht naar relevante informatie;
  • het belang van andere vormen van communicatie (zoals essays, blogs en podcasts) om andere doelgroepen te bereiken;
  • de wetmatigheden van wetenschappelijk onderzoek.

 

Studenten kunnen

  • domeinspecifieke (online) instrumenten gebruiken;
  • gevonden informatie organiseren;
  • gevonden informatie kritisch inschatten en verwerken;
  • inzichten in een wetenschappelijke tekst omzetten.

 

Studenten weten

  • hoe verschillende soorten kunsthistorici (verschillende disciplinary future selves) functioneren in verschillende werkvelden;
  • dat al deze kunsthistorici minstens één iets gemeen hebben, namelijk een kritische (creatieve) onderzoekende houding;
  • dat ‘wysiwyg’ tekstverwerking (zoals Microsoft Word) uiteraard bruikbaar is, maar dat andere opmaaktalen (zoals Markdown en HTML) én makkelijk aan te leren zijn, én meer mogelijkheden bieden.

beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
F0BC7B : Sandbox: academische en professionele vaardigheden 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0BC7A : Sandbox: academische en professionele vaardigheden 2

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Sandbox: academische en professionele vaardigheden 1  (B-KUL-F0BC5a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenBeide semesters
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Academische vaardigheden 

Dit onderdeel maakt de studenten vertrouwd met de wetmatigheden van het wetenschappelijk onderzoek. 

Professionele vaardigheden: reflecteren 

In dit onderdeel komen studenten in aanraking met kunsthistorici uit het werkveld. Zo wordt een concreet beeld geschetst van mogelijke disciplinary future selves. Vertrekkend vanuit deze realiteit ontdekken studenten het belang van een kritische (en creatieve) onderzoekende houding. Ongeacht de concrete context waarin ze werken, moeten kunsthistorici inderdaad steeds nieuwe data/ informatie/ kennis/ wijsheid zoeken, moeten ze het gevonden materiaal kritisch verwerken om zo tot nieuwe oplossingen en inzichten – en mogelijk ook vragen – te komen, en moeten ze deze oplossingen, inzichten en vragen communiceren naar verschillende doelgroepen (waaronder, bijvoorbeeld, leerlingen en museumbezoekers). Kortom, dit onderdeel biedt studenten een haast tastbare vooruitblik op mogelijke loopbanen en benadrukt het belang van een kritische onderzoekende houding. 

  • PowerPoints op Toledo
  • aanvullende literatuur op Toledo

Studenten voeren een eigen onderzoek naar een kunstgerelateerd onderwerp. Doorheen het academiejaar wordt er stapsgewijs toegewerkt naar een wetenschappelijk eindproduct in de vorm van een academische tekst. De begeleiding wordt voorzien aan de hand van tussentijdse opdrachten en feedbackmomenten. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sandbox: academische en professionele vaardigheden 1 (B-KUL-F2BC5a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


Sandbox 1 wordt permanent geëvalueerd en bestaat uit een traject van opdrachten, feedbackgesprekken, een presentatie en een paper. Wanneer een student om gegronde redenen niet aan een opdracht kan deelnemen of een feedbackmoment niet kan bijwonen, worden de docenten en de ombudsdienst zo snel mogelijk op de hoogte gebracht.

Het indienen van de paper is verplicht om een eindcijfer te kunnen behalen. Studenten die de paper niet inleveren, krijgen een NA. Het indienen van de paper is tevens noodzakelijk om deel te kunnen nemen aan de tweede zittijd.

Studenten mogen gebruikmaken van Generatieve AI (GenAI) zoals aangeleerd tijdens de lessen. AI-tools mogen kritisch worden ingezet als hulpmiddel voor taalcorrectie. Indien een student gebruikmaakt van GenAI, geldt er een meldingsplicht. De student dient bij een opdracht te specificeren waar en op welke wijze er gebruik van GenAI werd gemaakt.

De tweede examenkans is beperkt tot het opnieuw indienen van de paper. De tussentijdse opdrachten kunnen niet hernomen worden, de resultaten uit de eerste zittijd blijven gelden.