L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9A)
Doelstellingen
- Studenten zijn in staat de context en bepaaldheid van interculturele fenomenen te analyseren en daardoor ook de achtergrond en context van hun eigen discipline beter te begrijpen.
- Studenten zijn in staat om (via aandacht voor actuele thema’s) complexe vraagstukken vanuit een intercultureel perspectief te begrijpen.
- De studenten zijn in staat om op een academisch verantwoorde manier bij te dragen tot het politiek-maatschappelijke debat en om argumenten te analyseren in sterk geïdeologiseerde discussies.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 56 sp.
- Bachelor in de archeologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart vóór 2021-2022) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de musicologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (verkort programma voor professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs) (Leuven) 123 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de culturele studies (Leuven) 20 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2021-2022 of later) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de journalistiek (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Brussel) 45 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. L-Interculturaliteit (B-KUL-F0ZF9a)
Inhoud
De structuur van de colleges ziet er als volgt uit:
1 + 2. Interculturaliteit in het hedendaagse westerse denken: een historisch-conceptueel kader [N. Lie]
GRENZEN
3. De grenzen van ons onderwijs [C. Defoort]
4. Migratie: Grenzen, nieuwkomers en ruimte [I. Goddeeris]
5. Grenzen en identiteit [I. Goddeeris]
BEELDEN
6. Beelden van de Islam: een historisch en hedendaags perspectief [A. Ryad]
7. Beelden en het Belgische koloniale verleden [I. Goddeeris]
8. Literaire verbeelding [N. Lie]
TAAL
9. Zegeningen en schaduwzijden van taaldiversiteit [F. Van de Velde]
10. Taal in ruimte en grenzen [S. Marzo]
11. De indexicaliteit van taal [S. Marzo, L. Rosseel en F. Van de Velde]
Elk academiejaar worden naast deze colleges een of meerdere debatten, lezingen of andere events georganiseerd waarvan elke student er minstens één bijwoont. Op die events worden verschillende aspecten van het OPO worden gekaderd binnen een actueel vraagstuk. Het event vormt een essentieel onderdeel van het vak en kan op het examen worden bevraagd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: L-Interculturaliteit (B-KUL-F2ZF9a)
Toelichting
De leerstof bestaat uit de teksten van het handboek en het materiaal dat tijdens de les ter beschikking is gesteld. Het examen bestaat uit vragen die zowel kennis als inzicht toetsen.