Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F0LA0A)

4 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Wil je weten wat historici doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen?

En waarom dat nuttig kan zijn voor je vorming als wetenschapper, burger en mens?

In deze cursus leer je dat 'geschiedenis een werkwoord' is, en nadien weet je:
- hoe het verhaal over het verleden ontstaat vanuit een grondig onderzoeksproces op basis van bronnen
- hoe de historische kritiek en methode dat onderzoeksproces onderbouwen
- hoe deze vaardigheden van historici ook nuttig kunnen zijn voor bredere vragen in de maatschappij
 
Na dit opleidingsonderdeel kan de student de waarde beoordelen van historisch onderzoek en het belang van geschiedenis, zowel binnen historische disciplines als regiostudies als in de bredere maatschappij.
 

 

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Een (passieve) kennis van Engels en Frans (niveau humaniora) is warm aanbevolen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0LA0A : Inleiding tot het historisch onderzoek

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F0LA0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Geschiedenis

Dit historisch atelier biedt een algemene inleiding op historisch onderzoek en de menswetenschappen/regiostudies onder het motto: Geschiedenis is een werkwoord!

Geschiedenis aan de universiteit brengt niet zomaar een verhaal over het verleden, maar doet dat op basis van een zorgvuldig onderzoeksproces, waaraan methodologische voorwaarden worden gesteld. De cursus behandelt daarom de spelregels voor een wetenschappelijk verantwoord verhaal over het verleden.

Historici vertrekken immers vanuit een wetenschappelijk verantwoorde historische vraagstelling en een geschikte selectie van bronnen en werken. De historische kritiek helpt daarbij om een gedegen historische bewijsvoering te onderbouwen. 

Toch stelt dit onderzoeksproces ook uitdagingen en problemen: in hoeverre kan de historicus kennis over het verleden bereiken, in hoeverre kan hij continuïteit en verandering in kaart brengen en in hoeverre kan hij de maatschappij of het individu als oorzaak aanduiden? Tot slot wordt de rol van de historische vaardigheden in maatschappelijke debatten bepaald. Zo biedt dit college niet alleen inzicht in wat historici doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen, maar ook in waarom en hoe de student geschiedenis (be)studeert. 

V. Soen, Geschiedenis is een werkwoord. Een inleiding tot historisch onderzoek, Leuven, Leuven University Press, tweede editie, 2021 (https://lup.be/products/172240).

Slides met gevalstudies (Toledo)
 

Nederlands 

Er wordt verwacht dat de student de colleges actief volgt en nadien de geziene stof verwerkt en uitbreidt aan de hand van het handboek (dat ook 'test jezelf' vragen bevat).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F2LA0a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de (verkorte) bachelor in de geschiedenis en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.