Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F0LA0A)
Doelstellingen
Wil je weten wat historici doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen?
En waarom dat nuttig kan zijn voor je vorming als wetenschapper, burger en mens?
In deze cursus leer je dat 'geschiedenis een werkwoord' is, en nadien weet je:
- hoe het verhaal over het verleden ontstaat vanuit een grondig onderzoeksproces op basis van bronnen
- hoe de historische kritiek en methode dat onderzoeksproces onderbouwen
- hoe deze vaardigheden van historici ook nuttig kunnen zijn voor bredere vragen in de maatschappij
Na dit opleidingsonderdeel kan de student de waarde beoordelen van historisch onderzoek en het belang van geschiedenis, zowel binnen historische disciplines als regiostudies als in de bredere maatschappij.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Een (passieve) kennis van Engels en Frans (niveau humaniora) is warm aanbevolen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0LA0A : Inleiding tot het historisch onderzoek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Voorbereidingsprogramma: Master in de geschiedenis van de oudheid (voor bachelors in de taal- en letterkunde Grieks/Latijn) (Leuven) 27 sp.
- Bachelor in de archeologie (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Leuven) 58 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven) (Module geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Chinese studies (Leuven) (Socioculturele minor) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en regiostudies: Japanse studies (Leuven) (Cultuur-historische minor) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Leuven) 55 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de geschiedenis van de oudheid (voor bachelors archeologie) (Leuven) 43 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F0LA0a)
Inhoud
Dit historisch atelier biedt een algemene inleiding op historisch onderzoek en de menswetenschappen/regiostudies onder het motto: Geschiedenis is een werkwoord!
Geschiedenis aan de universiteit brengt niet zomaar een verhaal over het verleden, maar doet dat op basis van een zorgvuldig onderzoeksproces, waaraan methodologische voorwaarden worden gesteld. De cursus behandelt daarom de spelregels voor een wetenschappelijk verantwoord verhaal over het verleden.
Historici vertrekken immers vanuit een wetenschappelijk verantwoorde historische vraagstelling en een geschikte selectie van bronnen en werken. De historische kritiek helpt daarbij om een gedegen historische bewijsvoering te onderbouwen.
Toch stelt dit onderzoeksproces ook uitdagingen en problemen: in hoeverre kan de historicus kennis over het verleden bereiken, in hoeverre kan hij continuïteit en verandering in kaart brengen en in hoeverre kan hij de maatschappij of het individu als oorzaak aanduiden? Tot slot wordt de rol van de historische vaardigheden in maatschappelijke debatten bepaald. Zo biedt dit college niet alleen inzicht in wat historici doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen, maar ook in waarom en hoe de student geschiedenis (be)studeert.
Studiemateriaal
V. Soen, Geschiedenis is een werkwoord. Een inleiding tot historisch onderzoek, Leuven, Leuven University Press, tweede editie, 2021 (https://lup.be/products/172240).
Slides met gevalstudies (Toledo)
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Er wordt verwacht dat de student de colleges actief volgt en nadien de geziene stof verwerkt en uitbreidt aan de hand van het handboek (dat ook 'test jezelf' vragen bevat).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-F2LA0a)
Toelichting
Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de (verkorte) bachelor in de geschiedenis en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.