Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-V0LA0A)
Doelstellingen
Wil je weten wat historici doen, hoe en waarom?
Deze cursus geeft je een voorproefje, en brengt je achter de schermen van het historisch onderzoek:
Dit opleidingsonderdeel toont de student:
- hoe het verhaal over het verleden ontstaat vanuit een grondig onderzoeksproces op basis van bronnen
- hoe de historische kritiek en methode dat onderzoeksproces onderbouwen
- hoe de historische discipline is ontstaan en hoe die zich verhoudt tot andere wetenschapsdisciplines en de maatschappij
Na dit opleidingsonderdeel is de student zich bewust van de eigen rol en praxis als 'geschiedkundige', zowel aan de universiteit als in de maatschappij.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Een (passieve) kennis van Engels en Frans (niveau humaniora) is warm aanbevolen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0LA0A : Inleiding tot het historisch onderzoek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Doorstroomoptie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Kortrijk) (Optie geschiedenis) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor kandidaten in de geschiedenis, academische bachelors in de humane wetenschappen en masters) (Kortrijk) (Afstudeerrichting oudheid tot heden) 56 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (verkort programma voor bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)) (Kortrijk) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 53 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-V0LA0a)
Inhoud
Dit historisch atelier biedt een inleiding op historisch onderzoek.
Het college vertrekt vanuit de vraag wat geschiedenis eigenlijk is: wetenschap, verhaal of methode? In ieder geval kan geschiedenis ontstaan vanuit een zorgvuldig opgebouwd onderzoeksproces, waaraan methodologische voorwaarden worden gesteld. De cursus behandelt daarom de spelregels voor een wetenschappelijk verantwoord verhaal over het verleden. Zo moet de historicus komen tot een verantwoorde historische vraagstelling en een geschikte selectie van bronnen en werken. De historische kritiek helpt daarbij om een gedegen historische bewijsvoering en synthese te onderbouwen. Toch stelt hetzelfde onderzoeksproces ook methodologische uitdagingen en problemen: in hoeverre kan de historicus kennis over het verleden bereiken, in hoeverre kan hij continuïteit en verandering in kaart brengen en in hoeverre kan hij de maatschappij of het individu als oorzaak aanduiden? Deze methodologische vragen hebben steeds de ontwikkeling van de historische discipline gestuurd, en haar zo doen onderscheiden van andere wetenschapsgebieden. Niettemin biedt interdisciplinariteit vandaag een duidelijke meerwaarde voor historisch onderzoek. Tot slot wordt de rol van de historicus in de maatschappij bevraagd. Zo biedt dit college niet alleen inzicht in wat historici doen, hoe ze dat doen en waarom ze dat doen, maar ook in waarom en hoe de student geschiedenis (be)studeert.
Studiemateriaal
Handboek (verplicht): V. Soen, Geschiedenis is een werkwoord. Een inleiding tot historisch onderzoek, Leuven, Leuven University Press, tweede editie, 2021 (https://lup.be/products/172240) .
Slides (Toledo)
Toelichting werkvorm
Er wordt verwacht dat de student de colleges actief volgt en nadien de geziene stof verwerkt aan de hand van het handboek (dat ook 'test jezelf' vragen oplijst).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding tot het historisch onderzoek (B-KUL-V2LA0a)
Toelichting
Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar voor de studenten van de (verkorte) bachelor in de geschiedenis en leidt tot het niet-slagen voor de opleiding.