Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F0JD0A)

6 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar.
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Voor ‘Musea: historiek, concepten en functies’ kunnen studenten:

  • diverse museumtypes onderscheiden;
  • de ontstaans- en collectiepresentatiegeschiedenis van musea chronologisch beschrijven en contextualiseren;
  • de architecturale geschiedenis van musea toelichten en relateren aan maatschappelijke verschuivingen en veranderende inzichten m.b.t. de relatie tot het publiek;
  • de museale functies en doelstellingen benoemen, concretiseren en aan institutionele en deontologische documenten relateren;
  • basisinzichten over de verschuivende maatschappelijke, sociale en morele rol van musea duiden en verklaren.

Voor ‘Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper’ kunnen studenten:

  • de ontwikkelingen m.b.t. performance in musea toelichten en kritisch evalueren

 

beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F0JD0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

Deze cursus focust op de basics van het vakgebied (kennismaking met de museologie, ICOM, de museumdefinitie en de verschillende soorten musea). Vervolgens maken de studenten kennis met de historiek en bouwgeschiedenis van musea en met de manier waarop ze hun collecties in de loop van de tijden presenteerden. De studenten leren de verschillende museale functies (beheren, verzamelen, bewaren, onderzoeken, interpreteren, communiceren en tentoonstellen) en doelstellingen (educatie, studie, ontspanning) kennen, concretiseren en aan institutionele en deontologische documenten koppelen. Verder verwerven ze basisinzichten over de verschuivende maatschappelijke, sociale en ethische rol van musea.

Powerpoints en reader.

2 sp. Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper (B-KUL-F0JD1a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtEerste semester
POC Archeologie, Kunstwetenschappen en Musicologie (AKM)

De studenten schrijven een paper over performances in musea. Voor meer toelichting, cf. de PowerPoint op Toledo m.b.t. de onderzoekspaper.

De studenten werken zelfstandig in groep aan de onderzoekspaper. Er worden ook individuele en collectieve vragenmomenten voorzien.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F2JD0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


OLA 1: Musea: historiek, concepten en functies – 4 sp: schriftelijk examen

OLA 2: Musea: historiek, concepten en functies, onderzoekspaper – 2 sp: onderzoekspaper

Om voor het OPO te slagen, dienen de studenten op beide OLA’s minstens de helft van de punten te behalen. Niet slagen voor 1 van beide onderdelen leidt maximaal tot een tolereerbare onvoldoende voor het geheel.

OLA 1 Musea: historiek, concepten en functies – 4 sp: studenten hernemen het schriftelijke examen.

OLA 2 Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper – 2 sp: herkansing van de paper is mogelijk op individuele basis en na een feedbackgesprek met de docent.