Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F0JD0A)
Doelstellingen
Voor ‘Musea: historiek, concepten en functies’ kunnen studenten:
- diverse museumtypes onderscheiden;
- de ontstaans- en collectiepresentatiegeschiedenis van musea chronologisch beschrijven en contextualiseren;
- de architecturale geschiedenis van musea toelichten en relateren aan maatschappelijke verschuivingen en veranderende inzichten m.b.t. de relatie tot het publiek;
- de museale functies en doelstellingen benoemen, concretiseren en aan institutionele en deontologische documenten relateren;
- basisinzichten over de verschuivende maatschappelijke, sociale en morele rol van musea duiden en verklaren.
Voor ‘Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper’ kunnen studenten:
- de ontwikkelingen m.b.t. performance in musea toelichten en kritisch evalueren
Begintermen
beschikken over passieve kennis van het Engels en het Frans
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de kunstwetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de humane wetenschappen, masters in de architectuur en masters in de ingenieurswetenschappen: architectuur) (Leuven) 75 sp.
- Microcredential letterenacademie: kunstgeschiedenis en beeldanalyse (Leuven) 22 sp.
- Bachelor in de kunstwetenschappen (verkort programma voor masters in de kunsten, masters in de niet-humane wetenschappen en academische bachelors) (Leuven) 113 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F0JD0a)
Inhoud
Deze cursus focust op de basics van het vakgebied (kennismaking met de museologie, ICOM, de museumdefinitie en de verschillende soorten musea). Vervolgens maken de studenten kennis met de historiek en bouwgeschiedenis van musea en met de manier waarop ze hun collecties in de loop van de tijden presenteerden. De studenten leren de verschillende museale functies (beheren, verzamelen, bewaren, onderzoeken, interpreteren, communiceren en tentoonstellen) en doelstellingen (educatie, studie, ontspanning) kennen, concretiseren en aan institutionele en deontologische documenten koppelen. Verder verwerven ze basisinzichten over de verschuivende maatschappelijke, sociale en ethische rol van musea.
Studiemateriaal
Powerpoints en reader.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
2 sp. Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper (B-KUL-F0JD1a)
Inhoud
De studenten schrijven een paper over performances in musea. Voor meer toelichting, cf. de PowerPoint op Toledo m.b.t. de onderzoekspaper.
Toelichting werkvorm
De studenten werken zelfstandig in groep aan de onderzoekspaper. Er worden ook individuele en collectieve vragenmomenten voorzien.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Musea: historiek, concepten en functies (B-KUL-F2JD0a)
Toelichting
OLA 1: Musea: historiek, concepten en functies – 4 sp: schriftelijk examen
OLA 2: Musea: historiek, concepten en functies, onderzoekspaper – 2 sp: onderzoekspaper
Om voor het OPO te slagen, dienen de studenten op beide OLA’s minstens de helft van de punten te behalen. Niet slagen voor 1 van beide onderdelen leidt maximaal tot een tolereerbare onvoldoende voor het geheel.
Toelichting bij herkansen
OLA 1 Musea: historiek, concepten en functies – 4 sp: studenten hernemen het schriftelijke examen.
OLA 2 Musea: historiek, concepten en functies: onderzoekspaper – 2 sp: herkansing van de paper is mogelijk op individuele basis en na een feedbackgesprek met de docent.