Bachelor in de geneeskunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) (180 sp.) Bachelor of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Voor deze opleiding gelden de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding:
1° een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025;
1°/1 een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025;
2° een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
3° een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie, met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid, of
4° een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs;
4°/1 een diploma van bachelor of master
Bijkomende informatie
Bovendien dient men na deelname aan het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse Overheid, de toelating gekregen te hebben om zich te mogen inschrijven voor de opleiding geneeskunde (gunstige rangschikking). Meer informatie over het toelatingsexamen is te vinden op http://www.toelatingsexamensvlaanderen.be/.
Deze toelatingsvoorwaarde geldt voor iedereen, ook wanneer vanuit een andere studierichting in de bacheloropleiding geneeskunde gestapt wordt. Toelating krijgen tot inschrijven voor de opleiding geneeskunde op basis van het toelatingsexamen arts is dus steeds een vereiste.
Mits het voldoen aan de voorwaarden van het toelatingsexamen arts kan men vanuit verschillende andere opleidingen, zoals bijvoorbeeld Biomedische Wetenschappen, Tandheelkunde, Bio-ingenieurswetenschappen, Farmacie en Kinesitherapie de overstap maken naar de Bachelor in de Geneeskunde. Een individueel aangepast programma wordt uitgewerkt met eventuele vrijstellingen vanuit de andere opleiding. Studenten die meer info wensen over zulke overstap dienen zich te wenden tot de coördinator van de opleiding geneeskunde, Pascal Ryckaert.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaten met een niet-Vlaamse vooropleiding kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst als gelijkwaardig met het Vlaams secundair diploma wordt beschouwd.Voorbeelden hiervan zijn:
- Certificat d'Enseignement Secondaire Supérieur
- International Baccalaureate Diploma
- European Baccalaureate diploma
Kandidaten wiens diploma niet tot bovenstaande categorie behoort, kunnen ook toelating krijgen mits hun diploma voldoende overeenstemt met een Vlaams secundair diploma en in het land van behalen toelating geeft tot gelijkaardige studies. Om deze overeenstemming vast te leggen kunnen extra testen worden opgevraagd.
Beide categorieën moeten, teneinde toelating tot een programma te bekomen, tijdig een online aanvraag indienen via de Dienst Admissions: http://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina:
https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die een positieve ranking behalen op toelatingsexamen arts zijn vrijgesteld van een extra taaltest.
Bijkomende voorwaarden
Bovendien dient men na deelname aan het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid, de toelating gekregen te hebben om zich te mogen inschrijven voor de opleiding geneeskunde (gunstige rangschikking). Meer informatie over het toelatingsexamen is te vinden op http://www.toelatingsexamensvlaanderen.be/.Deze toelatingsvoorwaarde geldt voor iedereen, ook wanneer vanuit een andere studierichting in de bacheloropleiding geneeskunde gestapt wordt. Toelating krijgen tot inschrijven voor de opleiding geneeskunde op basis van het toelatingsexamen arts is dus steeds een vereiste.
Bijkomende informatie
Mits het voldoen aan de voorwaarden van het toelatingsexamen arts kan men vanuit verschillende andere opleidingen, zoals bijvoorbeeld Biomedische Wetenschappen, Tandheelkunde, Bio-ingenieurswetenschappen, Farmacie en Kinesitherapie de overstap maken naar de Bachelor in de Geneeskunde. Een individueel aangepast programma wordt uitgewerkt met eventuele vrijstellingen vanuit de andere opleiding. Studenten die meer info wensen over zulke overstap dienen zich te wenden tot de coördinator van de opleiding geneeskunde, Pascal Ryckaert.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Voor deze opleiding gelden de algemene toelatingsvoorwaarden voor een bacheloropleiding:
1° een diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025;
1°/1 een diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie niveau 4, uitgereikt vanaf het schooljaar 2024-2025;
2° een diploma van het hoger onderwijs van het korte type met volledig leerplan;
3° een diploma van het hoger onderwijs voor sociale promotie, met uitzondering van het Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid, of
4° een diploma of certificaat, uitgereikt in het kader van het hoger beroepsonderwijs;
4°/1 een diploma van bachelor of master
Bijkomende informatie
Bovendien dient men na deelname aan het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse Overheid, de toelating gekregen te hebben om zich te mogen inschrijven voor de opleiding geneeskunde (gunstige rangschikking). Meer informatie over het toelatingsexamen is te vinden op http://www.toelatingsexamensvlaanderen.be/.
Deze toelatingsvoorwaarde geldt voor iedereen, ook wanneer vanuit een andere studierichting in de bacheloropleiding geneeskunde gestapt wordt. Toelating krijgen tot inschrijven voor de opleiding geneeskunde op basis van het toelatingsexamen arts is dus steeds een vereiste.
Mits het voldoen aan de voorwaarden van het toelatingsexamen arts kan men vanuit verschillende andere opleidingen, zoals bijvoorbeeld Biomedische Wetenschappen, Tandheelkunde, Bio-ingenieurswetenschappen, Farmacie en Kinesitherapie de overstap maken naar de Bachelor in de Geneeskunde. Een individueel aangepast programma wordt uitgewerkt met eventuele vrijstellingen vanuit de andere opleiding. Studenten die meer info wensen over zulke overstap dienen zich te wenden tot de coördinator van de opleiding geneeskunde, Pascal Ryckaert.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaten met een niet-Vlaamse vooropleiding kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat krachtens een wettelijke norm, een Europese richtlijn of een internationale overeenkomst als gelijkwaardig met het Vlaams secundair diploma wordt beschouwd.Voorbeelden hiervan zijn:
- Certificat d'Enseignement Secondaire Supérieur
- International Baccalaureate Diploma
- European Baccalaureate diploma
Kandidaten wiens diploma niet tot bovenstaande categorie behoort, kunnen ook toelating krijgen mits hun diploma voldoende overeenstemt met een Vlaams secundair diploma en in het land van behalen toelating geeft tot gelijkaardige studies. Om deze overeenstemming vast te leggen kunnen extra testen worden opgevraagd.
Beide categorieën moeten, teneinde toelating tot een programma te bekomen, tijdig een online aanvraag indienen via de Dienst Admissions: http://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands.
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina:
https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is B2 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van:Een certificaat dat bewijst dat men minstens 1 jaar secundaire of hogere studies met succes afrondde in voltijds Nederlandstalig onderwijs
Eén van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die een positieve ranking behalen op toelatingsexamen arts zijn vrijgesteld van een extra taaltest.
Bijkomende voorwaarden
Bovendien dient men na deelname aan het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid, de toelating gekregen te hebben om zich te mogen inschrijven voor de opleiding geneeskunde (gunstige rangschikking). Meer informatie over het toelatingsexamen is te vinden op http://www.toelatingsexamensvlaanderen.be/.Deze toelatingsvoorwaarde geldt voor iedereen, ook wanneer vanuit een andere studierichting in de bacheloropleiding geneeskunde gestapt wordt. Toelating krijgen tot inschrijven voor de opleiding geneeskunde op basis van het toelatingsexamen arts is dus steeds een vereiste.
Bijkomende informatie
Mits het voldoen aan de voorwaarden van het toelatingsexamen arts kan men vanuit verschillende andere opleidingen, zoals bijvoorbeeld Biomedische Wetenschappen, Tandheelkunde, Bio-ingenieurswetenschappen, Farmacie en Kinesitherapie de overstap maken naar de Bachelor in de Geneeskunde. Een individueel aangepast programma wordt uitgewerkt met eventuele vrijstellingen vanuit de andere opleiding. Studenten die meer info wensen over zulke overstap dienen zich te wenden tot de coördinator van de opleiding geneeskunde, Pascal Ryckaert.
-
-
Kennis en grondslagen van de geneeskunde
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
9 sp. Biochemie en moleculaire biologie E0I36A docenten docenten
- A.Van Eynde (coördinator)
- R.Derua
- A.Van Eynde
Biochemie en moleculaire biologie: hoorcolleges (8 sp.) E0I36a docenten docenten
Biochemie en moleculaire biologie: werkzittingen (1 sp.) E0I37a docenten docenten
8 sp. Celbiologie E0I38A docenten docenten
- J.Eggermont (coördinator)
- P.Vangheluwe
- R.Vennekens
- T.Voets
Celbiologie: hoorcolleges (7 sp.) E0I38a docenten docenten
Celbiologie: werkzittingen (1 sp.) E0I39a docenten docenten
6 sp. Anatomie I en histologie E0I40A docenten docenten
Anatomie I: theorie (3.4 sp.) E0I40a docenten docenten
Anatomie I: practica (0.6 sp.) E0I41a docenten docenten
Histologie: hoorcolleges (1.8 sp.) E0I42a docenten docenten
Histologie: oefenzittingen (0.2 sp.) E0I43a docenten docenten
4 sp. Celfysiologie E0I48A docenten docenten
- R.Vennekens (coördinator)
- A.Van Eynde
- P.Vangheluwe
- R.Vennekens
Celfysiologie: hoorcolleges (3.7 sp.) E0I48a docenten Celfysiologie: practicum (0.3 sp.) E0I49a docenten docenten
6 sp. Metabolisme en voeding E0I50A docenten- D.Cassiman (coördinator)
- C.Matthys
docenten
- D.Cassiman (coördinator)
- C.Matthys
Metabolisme en voeding (6 sp.) E0I50a docenten docenten
4 sp. Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) Spijsverteringsstelsel E0I51A docenten docenten
- X.Sagaert (coördinator)
- R.Bisschops
- X.Sagaert
Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) Spijsverteringsstelsel: hoorcolleges (3.8 sp.) E0I51a docenten docenten
Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) Spijsverteringsstelsel: werkzittingen (0.2 sp.) E0I52a docenten docenten
7 sp. Ontwikkeling en voortplanting E0I53A docenten docenten
- K.Devriendt (coördinator)
- A.Van Rompuy
- J.Vriens
Ontwikkeling en voortplanting: hoorcolleges (7 sp.) E0I53a docenten docenten
4 sp. Anatomie II E0I54A docenten docenten
- L.Moke (coördinator)
- P.Debeer
- G.Matricali
- L.Moke
Anatomie II: theorie (3.3 sp.) E0I54a docenten docenten
Anatomie II: practica (0.7 sp.) E0I55a docenten docenten
5 sp. Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) van nier en urinewegen E0I57A docenten docenten
- B.Bammens (coördinator)
- G.De Vlieger
- W.Everaerts
- O.Govaere
MFP nier en urinewegen: theorie (4.5 sp.) E0I57a docenten MFP nier en urinewegen: werkzittingen (0.5 sp.) E0I99a docenten 5 sp. Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) van het ademhalingsstelsel E0I58A docenten- A.Neyrinck (coördinator)
- B.Weynand
docenten
- A.Neyrinck (coördinator)
- B.Weynand
MFP ademhalingsstelsel: hoorcolleges (3.5 sp.) E0I58a docenten docenten
MFP ademhalingsstelsel: online modules (1.5 sp.) E0J23a docenten docenten
5 sp. Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) bloedsomloop E0I59A docenten docenten
- P.Verbrugghe (coördinator)
- P.Claus
- P.De Meester
- P.Haemers
- P.Verbrugghe
MFP bloedsomloop: hoorcollege (4.5 sp.) E0I59a docenten docenten
MFP bloedsomloop: practica (0.5 sp.) E0I98a docenten 3 sp. Diagnostiek en radiologische anatomie E0I65A docenten docenten
- W.De Wever (coördinator)
- R.Bisschops
- X.Bossuyt
- W.De Wever
- K.Van Laere
Diagnostiek en radiologische anatomie: hoorcolleges (3 sp.) E0I65a docenten 5 sp. Immunologie: van verdediging tot tolerantie E0I67A docenten docenten
- K.Poesen (coördinator)
- L.De Somer
- K.Poesen
- R.Schrijvers
- B.Vanaudenaerde
Immunologie: van verdediging tot tolerantie: theorie (4.8 sp.) E0I67a docenten Immunologie: van verdediging tot tolerantie: practicum (0.2 sp.) E0I96a docenten 5 sp. Microbiologie en infectieziekten E0I68A docenten docenten
- P.De Munter (coördinator)
- E.Andre
- P.De Munter
- S.Desmet
- M.Van Ranst
- S.Ombelet (medewerker)
Microbiologie en infectieziekten: hoorcolleges (4.8 sp.) E0I68a docenten docenten
- E.Andre
- P.De Munter
- M.Van Ranst
- S.Ombelet (medewerker)
Bacteriologie: practicum (0.2 sp.) E0J25a docenten docenten
7 sp. Morfologie, fysiologie en pathofysiologie (MFP) van het zenuwstelsel E0I69A docenten docenten
- J.van Loon (coördinator)
- P.Janssen
- T.Theys
- J.van Loon
MFP zenuwstelsel: hoorcolleges (6.5 sp.) E0I69a docenten docenten
MFP zenuwstelsel: practica (0.5 sp.) E0J24a docenten docenten
4 sp. Dissectie en topografische anatomie E0I66A docenten- G.Matricali (coördinator)
- K.Daenens
- P.Herijgers
- M.Herteleer
- G.Matricali
- D.Monbaliu
- I.Nevelsteen
- F.Rega
- V.Vander Poorten
- A.Wolthuis
Dissectie (2 sp.) E0I66a docenten Topografische anatomie: theorie (1 sp.) E0I94a docenten docenten
Topografische anatomie: practica (1 sp.) E0I95a docenten docenten
3 sp. Oncologie E0I70A docenten- N.
docenten
- N.
Oncologie (3 sp.) E0I70a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Ziekteleer (Z) Spijsverteringsstelsel E0I71A docenten- N.
docenten
- N.
Ziekteleer (Z) Spijsverteringsstelsel (5 sp.) E0I71a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Ziekteleer (Z) Bloedvaten en hart E0I72A docenten- N.
docenten
- N.
Ziekteleer (Z) Bloedvaten en hart (5 sp.) E0I72a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Endocrinologie E0I73A docenten- N.
docenten
- N.
Endocrinologie (3 sp.) E0I73a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Heelkunde, anesthesiologie en intensieve geneeskunde E0I79A docenten- N.
docenten
- N.
Heelkunde, anesthesiologie en intensieve geneeskunde (3 sp.) E0I79a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Ziekteleer (Z) Ademhalingsstelsel E0I80A docenten- N.
docenten
- N.
Ziekteleer (Z) Ademhalingsstelsel (5 sp.) E0I80a docenten- N.
docenten
- N.
4 sp. Ziekteleer (Z) Hoofd en hals E0I81A docenten- N.
docenten
- N.
Ziekteleer (Z) Hoofd en hals (4 sp.) E0I81a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Hematologie E0I82A docenten- N.
docenten
- N.
Hematologie (3 sp.) E0I82a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Farmacologie E0I76A docenten- N.
docenten
- N.
Farmacologie (6 sp.) E0I76a docenten- N.
docenten
- N.
-
Overgangsmaatregelen
Onderstaande opleidingsonderdelen kunnen enkel worden opgenomen in het ISP voor specifieke studenten in het kader van een overgangsmaatregel. Let op: studenten kunnen deze opleidingsonderdelen zelf niet inboeken in het ISP. Dat gebeurt door de ISP verantwoordelijke van deze opleiding.
3 sp. Dissectie E0J94A docenten docenten
Dissectie (2 sp.) E0I66a docenten Dissectie: voorbereiding en zelfstudie (1 sp.) E0J94a docenten docenten
3 sp. Topografische anatomie E0J95A docenten docenten
- F.Rega (coördinator)
- D.Monbaliu
- F.Rega
- V.Vander Poorten
Topografische anatomie: theorie (1 sp.) E0I94a docenten docenten
Topografische anatomie: practica (1 sp.) E0I95a docenten docenten
Voorbereiding en zelfstudie (1 sp.) E0J95a docenten docenten
-
Wetenschappelijke vorming
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
-
Extra keuze: student-onderzoeker
Studenten kunnen na het doorlopen hebben van de 1e bachelorfase het statuut student-onderzoeker aangaan. Zij doen dit door onder creditcontract het opleidingsonderdeel E07G7B 'Wetenschappelijk onderzoek - A' op te nemen. Elk daarop volgend academiejaar dat de student het statuut wenst te behouden doet hij dit door het opnemen van het daaropvolgende opleidingsonderdeel, met andere woorden E07G8B 'Wetenschappelijk onderzoek - B'. De opeenvolging van opname van opleidingsonderdelen gebeurt dus volgens de letters van het alfabet, A, B,C,... Ongeacht in welk academiejaar de student wenst te starten met het statuut (bv. na de 3e bachelorfase), start hij met het eerste opleidingsonderdeel van de reeks, namelijk E07G7B 'Wetenschappelijk onderzoek - A'.
De student moet deze vrije opleidingsonderdelen niet aanduiden in zijn ISP (diplomacontract), dit wordt automatisch geregistreerd na de aanvraagprocedure. Als hij slaagt voor dit OPO, KAN hij een creditbewijs AANVRAGEN OP DE DIENST INSCHRIJVINGEN VIA volgend formulier: www.kuleuven.be/inschrijvingen/contact-aanvragen/attestformcredit.html.
Studenten die op zoek zijn naar verdere verdieping kunnen zich aanmelden voor het honoursprogramma intensieve verdieping in het biomedisch onderzoek .
-
Arts in de samenleving
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
4 sp. Psychologie voor artsen E0I44A docenten- I.Van Diest (coördinator)
- J.Vandenberghe
docenten
- I.Van Diest (coördinator)
- J.Vandenberghe
Psychologie voor artsen: hoorcolleges (4 sp.) E0I44a docenten docenten
3 sp. Gezondheidszorg: definities, organisatie en beleid E0I56A docenten docenten
- M.Du Bois (coördinator)
- G.Goderis
- G.Van Pottelbergh
Gezondheidszorg: definities, organisatie en beleid (3 sp.) E0I56a docenten 4 sp. Medische praktijkvoering E0I60A docenten docenten
- B.Schoenmakers (coördinator)
- B.Vaes
- G.Van Pottelbergh
Medische praktijkvoering: theorie (3 sp.) E0I60a docenten Medische praktijkvoering: workshops (1 sp.) E0I97a docenten 3 sp. Wijsbegeerte E0I83A docenten- N.
docenten
- N.
Wijsbegeerte (3 sp.) E0I83a docenten- N.
docenten
- N.
-
Extra keuze voor studenten met het statuut van student in de samenleving
Studenten met het statuut van student in de samenleving dienen een creditcontract aan te gaan voor het opleidingsonderdeel E06X4A Medisch sociaal-maatschappelijk project – A.
-
Vaardigheden
Alle opleidingsonderdelen zijn verplicht.
-
Extra keuze voor studenten met het statuut van student-opleider
-
Keuzecurriculum
Het keuzecurriculum wordt aangeboden vanaf AJ 2024-2025 (bij aanvang van de 2de fase van de nieuwe bacheloropleiding).
Studenten nemen in de 2° bachelorfase voor 6 studiepunten en in de 3° bachelorfase voor 10 studiepunten aan keuze-OPO’s op.
In de 2e bachelorfase is dit 1 keuze-OPO uit de groep ‘medische basiswetenschappen’ en 1 keuze-OPO uit de groep ‘data en technologie’ OF de groep ‘mens, milieu en maatschappij’. In de 3e bachelorfase zullen dit 3 keuze-OPO’s zijn.
Het doorgeven van de voorkeuren van keuze-OPO’s met de uiteindelijke verdeling en toewijzing per groep en semester gebeurt niet via het ISP maar via een digitale keuze- en verdeeltool van de Faculteit (SCONE). Nadat de student zijn toegewezen keuze-OPO’s heeft ontvangen via SCONE dient de student deze zelf aan te duiden in het ISP. De student is zelf verantwoordelijk om dit tijdig en correct te doen. Meer informatie hierover wordt gegeven via de bijhorende infosessies en informatie op Toledo.-
Medische basiswetenschappen
3 sp. Kinder- en jeugdpsychiatrie: wetenschap en actualiteit E0J39A docenten- M.Danckaerts (coördinator)
docenten
- M.Danckaerts (coördinator)
Kinder- en jeugdpsychiatrie: wetenschap en actualiteit (3 sp.) E0J39a docenten docenten
4 sp. Evolutie en geneeskunde E0J32A docenten- M.Larmuseau (coördinator)
- E.Vereecke
docenten
- M.Larmuseau (coördinator)
- E.Vereecke
Evolutie en geneeskunde (4 sp.) E0J32a docenten docenten
4 sp. Fysiopathologie van de voortplanting E0J33A docenten docenten
- J.Vriens (coördinator)
- K.De Clercq
- J.Vriens
Fysiopathologie van de voortplanting: hoorcolleges (3 sp.) E0J33a docenten docenten
Fysiopathologie van de voortplanting: groepswerk (1 sp.) E0J34a docenten docenten
3 sp. Ontwikkeling van het bewegingsstelsel en motoriek van het kind E0J44A docenten docenten
- A.Van Campenhout (coördinator)
- E.Ortibus
- A.Van Campenhout
- A.Laumen (medewerker)
Ontwikkeling van het bewegingsstelsel en motoriek van het kind (3 sp.) E0J44a docenten docenten
- E.Ortibus
- A.Van Campenhout
- A.Laumen (medewerker)
3 sp. Lipids in Health and Disease E0G33A docenten docenten
Lipids in Health and Disease (3 sp.) E0G33a docenten docenten
4 sp. Epigenetics: from Basic Mechanism to Clinical Application E0J31A docenten docenten
- B.Thienpont (coördinator)
- V.Pasque
- L.Roderick
- B.Thienpont
Epigenetics (4 sp.) E0J31a docenten docenten
4 sp. Geïntegreerde cardiovasculaire preventie: van celbiologie tot populatiestrategieën E0J35A docenten docenten
- T.Kouznetsova (coördinator)
- I.Scroyen
- T.Vanassche
Geïntegreerde cardiovasculaire preventie: van celbiologie tot populatiestrategieën (4 sp.) E0J35a docenten 4 sp. Moleculaire basis, klinische aspecten en functioneel eiwitonderzoek van een ziekte E0J40A docenten docenten
Moleculaire basis en klinische aspecten van hypofosfatasie (3 sp.) E0J40a docenten Functioneel eiwitonderzoek in de praktijk (1 sp.) E0J41a docenten docenten
3 sp. Neuroanatomy as the Basis for Understanding Pathological Processes in the Brain and Their Clinical Manifestation E0J42A docenten- D.Thal (coördinator)
docenten
- D.Thal (coördinator)
Neuroanatomy: Theory (1 sp.) E0J42a docenten docenten
Neuroanatomy: Assignment (2 sp.) E0J43a docenten docenten
4 sp. Protein Structure, Folding and Aggregation in Health and Disease E0J46A docenten docenten
- J.Schymkowitz (coördinator)
- F.Rousseau
- J.Schymkowitz
Introduction to Protein Structure, Function and Aggregation (2.5 sp.) E0J46a docenten docenten
Practical Skills in Protein Structure, Function and Aggregation (1.5 sp.) E0J47a docenten docenten
-
Data en technologie
3 sp. Laboratory Animal Science - SM1 E05E6C docenten docenten
Laboratory Animal Science – Online Module for Students (2 sp.) E05E6a docenten docenten
Laboratory Animal Science – Online Module for Students: Seminars (1 sp.) E05E7a docenten docenten
3 sp. Biomaterials in Medicine E0J29A docenten- H.Declercq (coördinator)
docenten
- H.Declercq (coördinator)
Biomaterials in Medicine: Theory (2 sp.) E0J29a docenten docenten
Biomaterials in Medicine: Project (1 sp.) E0J30a docenten docenten
3 sp. Laboratory Animal Science – SM2 E05E6D docenten docenten
Laboratory Animal Science – Online Module (2 sp.) E0E33a docenten docenten
Laboratory Animal Science – Online Module: Seminars (1 sp.) E0E34a docenten docenten
3 sp. Introduction to Programming and Data Visualization E0J36A docenten- A.Sifrim (coördinator)
docenten
- A.Sifrim (coördinator)
Introduction to Programming and Data Visualization: Lectures (1 sp.) E0J36a docenten docenten
Introduction to programming and data visualization: Practical Sessions (1 sp.) E0J37a docenten docenten
Introduction to Programming and Data Visualization: Group Project (1 sp.) E0J38a docenten docenten
4 sp. Wiskundige modellen en hun toepassingen in de geneeskunde E0J50A docenten docenten
- L.Gelens (coördinator)
- T.Voets
- N.
- K.Talavera Pérez (plaatsvervanger)
Wiskundige modellen en hun toepassingen in de geneeskunde: colleges (1 sp.) E0J50a docenten docenten
Wiskundige modellen en hun toepassingen in de geneeskunde: werkzitting en project (3 sp.) E0J51a docenten docenten
- L.Gelens
- T.Voets
- N.
- K.Talavera Pérez (plaatsvervanger)
-
Mens, milieu en maatschappij
4 sp. Economie E08C6A docenten docenten
Economie (3.5 sp.) E08C6a docenten docenten
Economie: oefeningen (0.5 sp.) E08F1a docenten docenten
3 sp. Biomedische ontwikkelingssamenwerking E00V0A docenten docenten
Biomedische ontwikkelingssamenwerking (3 sp.) E00V0a docenten docenten
4 sp. Foundations of Bioethics E09O2A docenten docenten
- C.Gastmans (coördinator)
- Y.Denier
- C.Gastmans
Foundations of Bioethics (4 sp.) E09O2a docenten docenten
3 sp. Service learning project E0J48A docenten docenten
Service learning project (3 sp.) E0J48a docenten 3 sp. Research Ethics (sem1) E0J60A docenten docenten
- P.Borry (coördinator)
- K.Dierickx
- C.Gastmans
Research Ethics (sem1) (3 sp.) E0J60a docenten docenten
4 sp. Seksualiteit in perspectief E08X5A docenten Seksualiteit in perspectief (4 sp.) E08X5a docenten 3 sp. Research Ethics (sem2) E0H77A docenten docenten
- P.Borry (coördinator)
- K.Dierickx
- C.Gastmans
Research Ethics (sem2) (3 sp.) E0H77a docenten docenten
3 sp. Medische sociologie E08F2A docenten docenten
Medische sociologie (3 sp.) E08F2a docenten docenten
4 sp. Sexuality in Perspective E08X6A docenten- P.Enzlin (coördinator)
- H.Janssen
- R.Roels
- L.Stevens
- N.
- P.Enzlin (plaatsvervanger)
- B.Hansen (plaatsvervanger)
Sexuality in Perspective (4 sp.) E08X6a docenten 4 sp. Human Genetics, Ethics and Policy E09O3A docenten- P.Borry (coördinator)
- K.Dierickx
docenten
- P.Borry (coördinator)
- K.Dierickx
Human Genetics, Ethics and Policy (4 sp.) E09O3a docenten docenten
3 sp. Ontwikkelingspsychopathologie E0J45A docenten- M.Danckaerts (coördinator)
docenten
- M.Danckaerts (coördinator)
Ontwikkelingspsychopathologie (3 sp.) E0J45a docenten docenten
3 sp. Service learning project E0J49A docenten docenten
Service learning project (3 sp.) E0J49a docenten 3 sp. Samen denken & -werken met andere zorgprofessionals E0J52A docenten- N.
docenten
- N.
Samen denken & -werken met andere zorgprofessionals (3 sp.) E0J52a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
Vrije opleidingsonderdelen
Je kan deze vrije opleidingsonderdelen extra-curriculair volgen. Bij de start van het academiejaar ontvang je via de faculteit (TOLEDO) meer informatie over de organisatie en registratie van deze opleidingsonderdelen. Je moet de vrije opleidingsonderdelen niet aanduiden in je ISP. Inschrijven gebeurt via de procedure zoals vermeld op Toledo, waarbij er vervolgens een creditcontract wordt aangemaakt met het gekozen vrije opleidingsonderdeel.
W0AE0A Lessen voor de 21ste eeuw
H0O00A Globale uitdagingen voor een duurzame samenleving
G0D70A Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid
H0O01A Artificiële intelligentie voor iedereen
-