Bachelor in de geneeskunde (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de geneeskunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Bachelor in de geneeskunde (nieuw programma, ingericht sinds 2023-2024)

Medisch deskundige

OLR 1 heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam in interactie met de omgeving, in normale en pathologische omstandigheden en rekening houdend met de bevindingen uit de epidemiologie;
OLR 2 begrijpt hoe geslacht, leeftijd, levensfase en de levensbeschouwelijke, sociale en culturele context en achtergrond van de patiënt gezondheid en ziekte beïnvloeden;
OLR 3 in staat om, in eenvoudige oefensituaties, informatie te verzamelen (een anamnese afnemen, een lichamelijk onderzoek uitvoeren), ten aanzien van diagnose, therapie en preventie, evenals hun kennis en vaardigheden te integreren in vereenstemming met de huidige stand van de wetenschap;
OLR 4 is in staat om, in eenvoudige oefensituaties, enkele relevante hypothesen (problemen identificeren) te verwoorden ten aanzien van diagnose, therapie en preventie;
OLR 5 is in staat om, in eenvoudige oefensituaties, een inschatting te geven van de ernst en urgentie van de situatie en een te verwachten beloop te schetsen.

Communicator

OLR 6 kent de theoretische achtergronden van de verschillende gesprekstechnieken, kan een doelgerichte patiëntgerichte communicatie herkennen en kan de basisprincipes van de medische
gespreksvaardigheden toepassen.
OLR 7 kan actief luisteren en op empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn/haar naasten;
OLR 8 kan effectief en efficiënt mondeling en schriftelijk eenvoudig wetenschappelijk (opzoek)werk rapporteren aan medestudenten, artsen, onderzoekers en andere zorgverleners;
OLR 9 kan effectief en efficiënt mondeling en schriftelijk een eenvoudige patiëntcasus rapporteren aan medestudenten, artsen, onderzoekers en andere zorgverleners.

Samenwerker

OLR 10 heeft inzicht in de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context;
OLR 11 kan constructief samenwerken in teamverband in opleidingsomstandigheden;
OLR 12 kan in teamverband in opleidingsomstandigheden verantwoordelijkheid nemen en kent de verschillende rollen in een groep en heeft inzicht in de eigen rol in een groep.

Leider

OLR 13 kan zijn opleidingsgebonden werk organiseren en plannen. Hij/zij herkent hierbij blokkades en problemen en zoekt hiervoor gepaste hulp (bvb. via monitoraat);
OLR 14 heeft inzicht in de structuur van patiëntgegevens en gaat hiermee om conform ethische principes en deontologische en wettelijke regels;
OLR 15 heeft inzicht in de verschillende dimensies van zorgverstrekking en gezondheidsbevordering, de organisatie van de gezondheidszorg en de maatschappelijke context;
OLR 16 beschikt over kennis en inzicht met betrekking tot de voornaamste aspecten van patiëntveiligheid.

Gezondheidsbevorderaar

OLR 17 kent de voornaamste biologische, psychosociale en economische aspecten die de gezondheid van de patiënt kunnen beïnvloeden;
OLR 18 begrijpt de ethische fundamenten van het persoonlijk handelen en de ethische grondslagen van de organisatie van de gezondheidszorg, in het bijzonder de universele toegang tot de
gezondheidszorg;
OLR 19 kan zelf correcte informatie overdragen naar studenten, patiënten, zorgverleners en een breder publiek.

Wetenschapper

OLR 20 heeft inzicht in de methodologie van wetenschappelijk onderzoek;
OLR 21 is in staat om gericht naar informatie te zoeken en de kwaliteit van medische bronnen kritisch te evalueren.
OLR 22 kan zelfstandig een eenvoudige literatuurstudie uitvoeren;
OLR 23 kan onder begeleiding een onderzoeksvraag formuleren en uitwerken conform de gangbare wetenschappelijke criteria.

Professional

OLR 24 kent de belangrijkste professionele en ethische codes en brengt deze in de praktijk.
OLR 25 verwerft een ingesteldheid tot levenslang leren en tot het voortdurend bijsturen van eigen professioneel denken en handelen. Hij/zij reflecteert over zichzelf en het eigen functioneren.

Bachelor in de geneeskunde (oud programma, uitdovend sinds 2023-2024)

MEDISCH DESKUNDIGE:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 1 heeft kennis van en inzicht in de werking van de cel, de weefsels, de organen en het menselijk lichaam in interactie met de omgeving, in normale en pathologische omstandigheden en rekening houdend met de bevindingen uit de epidemiologie;
OLR 2 begrijpt hoe geslacht, leeftijd, levensfase en de levensbeschouwelijke, sociale en culturele context en achtergrond van de patiënt gezondheid en ziekte beïnvloeden;
OLR 3 in staat om, in eenvoudige oefensituaties, informatie te verzamelen (een anamnese afnemen, een lichamelijk onderzoek uitvoeren), ten aanzien van diagnose, therapie en preventie, evenals hun kennis en vaardigheden te integreren in overeenstemming met de huidige stand van de wetenschap;
OLR 4 is in staat om, in eenvoudige oefensituaties, enkele relevante hypothesen (problemen identificeren) te verwoorden ten aanzien van diagnose, therapie en preventie;
OLR 5 is in staat om, in eenvoudige oefensituaties, een inschatting te geven van de ernst en urgentie van de situatie en een te verwachten beloop te schetsen.

COMMUNICATOR:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 6 kent de theoretische achtergronden van de verschillende gesprekstechnieken en kan de basisprincipes van de medische gespreksvaardigheden toepassen;
OLR 7 kan actief luisteren en op empathische wijze communiceren met de patiënt en zijn/haar naasten;
OLR 8 kan effectief en efficiënt mondeling en schriftelijk eenvoudig wetenschappelijk (opzoek)werk rapporteren aan medestudenten, artsen en andere zorgverleners;
OLR 9 kan effectief en efficiënt mondeling en schriftelijk een eenvoudige patiëntcasus rapporteren aan medestudenten, artsen en andere zorgverleners.

SAMENWERKER:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 10 heeft inzicht in de meerwaarde van het werken in interdisciplinaire en interprofessionele context;
OLR 11 kan constructief samenwerken in teamverband in opleidingsomstandigheden;
OLR 12 kan in teamverband in opleidingsomstandigheden verantwoordelijkheid nemen en kent de verschillende rollen in een groep en heeft inzicht in de eigen rol in een groep.

LEIDER:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 13 kan zijn opleidingsgebonden werk organiseren en plannen. Hij/zij herkent hierbij blokkades en problemen en zoekt hiervoor gepaste hulp (bvb. via monitoraat);
OLR 14 heeft inzicht in de structuur van patiëntgegevens en gaat hiermee om conform ethische principes en deontologische en wettelijke regels;
OLR 15 heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg en de maatschappelijke context;
OLR 16 beschikt over kennis en inzicht met betrekking tot de voornaamste aspecten van patiëntveiligheid.

GEZONDHEIDSBEVORDERAAR:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 17 kent de voornaamste biologische, psychosociale en economische aspecten die de gezondheid van de patiënt kunnen beïnvloeden;
OLR 18 begrijpt de ethische fundamenten van het persoonlijk handelen en de ethische grondslagen van de organisatie van de gezondheidszorg, in het bijzonder de universele toegang tot de
gezondheidszorg;
OLR 19 kan zelf correcte informatie overdragen naar studenten, patiënten, zorgverleners en een breder publiek.

WETENSCHAPPER:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 20 heeft inzicht in de methodologie van wetenschappelijk onderzoek;
OLR 21 is in staat om gericht naar informatie te zoeken en de kwaliteit van medische bronnen kritisch te evalueren.
OLR 22 kan zelfstandig een eenvoudige literatuurstudie uitvoeren;

BEROEPSBEOEFENAAR:

De bachelor in de geneeskunde
OLR 23 kent de belangrijkste professionele en ethische codes en brengt deze in de praktijk;
OLR 24 verwerft een ingesteldheid tot levenslang leren en tot het voortdurend bijsturen van eigen professioneel denken en handelen. Hij/zij reflecteert over zichzelf en het eigen functioneren.

VD1 De bachelor- en masterstudent in de geneeskunde geeft blijk van een economisch en ecologisch bewustzijn bij het uitvoeren van zijn handelen.

VD 2 De bachelor- en masterstudent in de geneeskunde is zich bewust van de toenemende socio-culturele diversiteit in de maatschappij en gaat hier op een verantwoorde wijze mee om.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Blauwdruk_BA_MA_Geneeskunde.pdf

COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_BA_MA_Geneeskunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating: