Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) (120 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (Leuven)
- Bachelor in de biologie (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de biowetenschappen (Geel)
- Bachelor in de chemie (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de fysica (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de geografie (Leuven)
- Bachelor in de geologie (Leuven)
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Diepenbeek)
- Bachelor in de informatica (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de ingenieurswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur (Leuven)
- Bachelor in de wiskunde (Kortrijk, Leuven)
Alle Nederlandstalige academische bacheloropleidingen uit de studiegebieden wetenschappen, toegepaste wetenschappen, toegepaste biologische wetenschappen, biotechniek en industriële wetenschappen en technologie geven rechtstreekse toegang tot de educatieve master in de wetenschappen en technologie.
Na toelating
Komt uw eigen bachelordiplomatitel niet in de lijst voor, maar vermoedt u dat ze toch in aanmerking komt voor toegang tot de educatieve master (wegens gelijkend aan diplomatitels die wel in de lijst voorkomen), aarzel dan zeker niet contact op te nemen met de programmadirecteur.
Studenten uit andere dan de vermelde bachelors kunnen worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website.
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (
Leuven, 60 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de farmaceutische wetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de fysica (Leuven) (Minor bio-chemische wetenschappen)
- Bachelor in de geneeskunde (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Gent, Leuven, Sint-Katelijne-Waver) (Kernprogramma chemie + Optie biochemie, Kernprogramma chemie + Optie chemie)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Diepenbeek) (Afstudeerrichting chemie)
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Brugge, Leuven)
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor fysica en sterrenkunde)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (Leuven)
- Bachelor in de biologie (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de biowetenschappen (Geel)
- Bachelor in de chemie (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de fysica (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de geografie (Leuven)
- Bachelor in de geologie (Leuven)
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Diepenbeek)
- Bachelor in de informatica (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de ingenieurswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de ingenieurswetenschappen: architectuur (Leuven)
- Bachelor in de wiskunde (Kortrijk, Leuven)
Alle academische bacheloropleidingen uit de studiegebieden wetenschappen, toegepaste wetenschappen, toegepaste biologische wetenschappen, biotechniek en industriële wetenschappen en technologie geven rechtstreekse toegang tot de educatieve master in de wetenschappen en technologie.
Na toelating
Komt uw eigen bachelordiplomatitel niet in de lijst voor, maar vermoedt u dat ze toch in aanmerking komt voor toegang tot de educatieve master (wegens gelijkend aan diplomatitels die wel in de lijst voorkomen), aarzel dan zeker niet contact op te nemen met de programmadirecteur.
Studenten uit andere dan de vermelde bachelors kunnen worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de bio-ingenieurswetenschappen (
Leuven, 60 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de farmaceutische wetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de fysica (Leuven) (Minor bio-chemische wetenschappen)
- Bachelor in de geneeskunde (Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Gent, Leuven, Sint-Katelijne-Waver) (Afstudeerrichting chemie)
- Bachelor in de industriële wetenschappen (Diepenbeek) (Afstudeerrichting chemie)
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Brugge, Leuven)
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor fysica en sterrenkunde)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
De inhoud van de opleiding is afhankelijk van de vooropleiding van de student.
Alle studenten nemen contact op met de studieloopbaanbegeleider om het individueel studieprogramma samen te stellen. Er moet rekening worden gehouden met onderstaande informatie.
STUDENTEN DIE VOORAFGAAND AAN DE EDUCATIEVE MASTER NOG GEEN STUDIEPUNTEN UIT DE COMPONENT LERAARSCHAP VERWORVEN HEBBEN
Alle subgroepen zijn verplicht, behalve het Luik domeinverbreding (dat facultatief is).
De student kiest voor een totaal van 54 studiepunten uit Algemene educatieve vorming, Vakdidactisch luik, Verbredend/verdiepend luik en Stage, en voor een totaal van minstens 42 studiepunten uit de Disciplineluiken en het Luik domeinverbreding. Van de masterproef maken 6 studiepunten deel uit van de component leraarschap en 18 studiepunten van de domeincomponent. Op deze manier telt de component leraarschap in het totaal 60 studiepunten en telt de domeincomponent eveneens (minstens) 60 studiepunten.
STUDENTEN DIE VOORAFGAAND AAN DE EDUCATIEVE MASTER REEDS 15 STUDIEPUNTEN UIT DE COMPONENT LERAARSCHAP VERWORVEN HEBBEN
Voor de student die reeds 15 studiepunten uit de component leraarschap verworven heeft in de bachelor wiskunde of in het voorbereidingsprogramma, zijn alle subgroepen verplicht, behalve het Vakdidactisch luik (waaruit niets meer gekozen wordt) en het Luik domeinverbreding (dat facultatief is).
Deze student kiest voor een totaal van 39 studiepunten uit Algemene educatieve vorming, Verbredend/verdiepend luik en Stage en voor een totaal van minstens 57 studiepunten uit de Disciplineluiken en het Luik domeinverbreding. Van de masterproef maken 6 studiepunten deel uit van de component leraarschap en 18 studiepunten van de domeincomponent. Op deze manier telt de component leraarschap voor deze studenten in het totaal 45 studiepunten en telt de domeincomponent (minstens) 75 studiepunten.
ALLE STUDENTEN
In de onderdelen Voorkennis en Kennisverbreding van de Disciplineluiken en in het Luik domeinverbreding kan een student opleidingsonderdelen uit een bacheloropleiding opnemen, voor een totaal (voor alle opleidingsonderdelen samen) van 18 studiepunten.
Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
De student neemt 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1', 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2' en 'Bouwstenen van een krachtige leeromgeving' op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1' wordt opgenomen in het semester waarin de student de opleiding aanvat.
In samenspraak met de studieloopbaanbegeleider wordt bekeken wanneer 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2' en 'Bouwstenen van een krachtige leeromgeving' in het individueel studieprogramma passen.
Studenten die ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ (6 sp) moeten hernemen, nemen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ (3 sp) en ‘Bouwstenen van een krachtige leeromgeving’ niet op, maar nemen wel het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
Alle studenten volgen uit onderstaande lijst verplicht één opleidingsonderdeel vakdidactiek en het bijhorende opleidingsonderdeel vakdidactiek – verdieping waarvoor zij in aanmerking komen. Meer info over toelating tot een vakdidactiek en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website.
Sommige vakdidactieken worden op meer dan één campus aangeboden. De student kan dan een identiek opleidingsonderdeel volgen op een andere campus naar keuze, bv. omwille van een beter geschikt uurrooster of een beter passende locatie. Een overzicht van alle mogelijkheden vind je hier.
Deze opleidingsonderdelen zijn niet tolereerbaar. De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.6 sp. Vakdidactiek aardrijkskunde O0G62A docenten docenten
Vakdidactiek aardrijkskunde (6 sp.) O0G62a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek aardrijkskunde – verdieping O0H02A docenten docenten
Vakdidactiek aardrijkskunde - verdieping (3 sp.) O0H02a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek biologie O0G83A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie (6 sp.) O0G83a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek biologie – verdieping O0H03A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie - verdieping (3 sp.) O0H03a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek chemie O0G84A docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
Valdidactiek chemie (6 sp.) O0G84a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
3 sp. Vakdidactiek chemie – verdieping O0H04A docenten- M.Smet (coördinator)
- N.
docenten
- M.Smet (coördinator)
- N.
Vakdidactiek chemie - verdieping (3 sp.) O0H04a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
6 sp. Vakdidactiek engineering en technologie O0H05A docenten docenten
Vakdidactiek engineering en technologie (6 sp.) O0H05a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping O0H06A docenten docenten
Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping (3 sp.) O0H06a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek fysica O0H07A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- N.Kesteloot
- N.
Vakdidactiek fysica (6 sp.) O0H07a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek fysica - verdieping O0H08A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- N.Kesteloot
- N.
Vakdidactiek fysica – verdieping (3 sp.) O0H08a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek informatica O0G69A docenten docenten
Vakdidactiek informatica (6 sp.) O0G69a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek informatica - verdieping O0H09A docenten docenten
Vakdidactiek informatica - verdieping (3 sp.) O0H09a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek wiskunde O0G68A docenten docenten
- J.Lavrijsen (coördinator)
- I.De Boeck
- S.Janssens
- J.Lavrijsen
Vakdidactiek wiskunde (6 sp.) O0G68a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek wiskunde - verdieping O0H10A docenten docenten
- J.Lavrijsen (coördinator)
- I.De Boeck
- S.Janssens
- J.Lavrijsen
Vakdidactiek wiskunde - verdieping (3 sp.) O0H10a docenten docenten
-
Verbredend/verdiepend luik
-
Verplicht gedeelte
Studenten nemen verplicht het onderstaand opleidingsonderdeel op, dat een didactisch, verbredend gedeelte (3 stp.) bevat.
De student kan een identiek opleidingsonderdeel volgen op een andere campus naar keuze, bv. omwille van een beter geschikt uurrooster of een beter passende locatie. Een overzicht van alle mogelijkheden vind je hier.6 sp. Interdisciplinair onderwijs: iSTEM en natuurwetenschappen G00C9A docenten docenten
Didactiek interdisciplinair STEM-onderwijs (3 sp.) G00C9a docenten Stage interdisciplinair STEM-onderwijs (3 sp.) G00D0a docenten docenten
-
Keuzegedeelte
De student volgt één van onderstaande opties.
-
Optie 1: voor studenten die twee vakdidactieken van de educatieve master in de wetenschappen en technologie opnemen
Alle studenten volgen uit onderstaande lijst verplicht één opleidingsonderdeel vakdidactiek en het bijhorende opleidingsonderdeel vakdidactiek – verdieping waarvoor zij in aanmerking komen en dat verschilt van dat uit het vakdidactisch luik. Meer info over toelating tot een vakdidactiek en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website.
Sommige vakdidactieken worden op meer dan één campus aangeboden. De student kan dan een identiek opleidingsonderdeel volgen op een andere campus naar keuze, bv. omwille van een beter geschikt uurrooster of een beter passende locatie. Een overzicht van alle mogelijkheden vind je hier.
Deze opleidingsonderdelen zijn niet tolereerbaar. De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.6 sp. Vakdidactiek aardrijkskunde O0G62A docenten docenten
Vakdidactiek aardrijkskunde (6 sp.) O0G62a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek aardrijkskunde – verdieping O0H02A docenten docenten
Vakdidactiek aardrijkskunde - verdieping (3 sp.) O0H02a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek biologie O0G83A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie (6 sp.) O0G83a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek biologie – verdieping O0H03A docenten- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- L.Vanden Broeck
Vakdidactiek biologie - verdieping (3 sp.) O0H03a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek chemie O0G84A docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
Valdidactiek chemie (6 sp.) O0G84a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
3 sp. Vakdidactiek chemie – verdieping O0H04A docenten- M.Smet (coördinator)
- N.
docenten
- M.Smet (coördinator)
- N.
Vakdidactiek chemie - verdieping (3 sp.) O0H04a docenten- M.Smet
- N.
docenten
- M.Smet
- N.
6 sp. Vakdidactiek engineering en technologie O0H05A docenten docenten
Vakdidactiek engineering en technologie (6 sp.) O0H05a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping O0H06A docenten docenten
Vakdidactiek engineering en technologie – verdieping (3 sp.) O0H06a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek fysica O0H07A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- N.Kesteloot
- N.
Vakdidactiek fysica (6 sp.) O0H07a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek fysica - verdieping O0H08A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- N.Kesteloot
- N.
Vakdidactiek fysica – verdieping (3 sp.) O0H08a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek informatica O0G69A docenten docenten
Vakdidactiek informatica (6 sp.) O0G69a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek informatica - verdieping O0H09A docenten docenten
Vakdidactiek informatica - verdieping (3 sp.) O0H09a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek wiskunde O0G68A docenten docenten
- J.Lavrijsen (coördinator)
- I.De Boeck
- S.Janssens
- J.Lavrijsen
Vakdidactiek wiskunde (6 sp.) O0G68a docenten docenten
3 sp. Vakdidactiek wiskunde - verdieping O0H10A docenten docenten
- J.Lavrijsen (coördinator)
- I.De Boeck
- S.Janssens
- J.Lavrijsen
Vakdidactiek wiskunde - verdieping (3 sp.) O0H10a docenten docenten
-
Optie 2: voor studenten die een vakdidactiek van de educatieve master in de wetenschappen en technologie combineren met een vakdidactiek uit een andere educatieve master
Alle studenten volgen verplicht één vakdidactiek waarvoor zij in aanmerking komen. Meer info over toelating tot een vakdidactiek en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website. Er is geen voorkennis vereist voor de 'Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming'.
Sommige vakdidactieken worden op meer dan één campus aangeboden. De student kan dan een identiek opleidingsonderdeel volgen op een andere campus naar keuze, bv. omwille van een beter geschikt uurrooster of een beter passende locatie. Een overzicht van alle mogelijkheden vind je hier.
Deze opleidingsonderdelen zijn niet tolereerbaar De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.-
Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
-
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming
6 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming F0ZB6A docenten- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (5 sp.) F0ZB6a docenten- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (1 sp.) O0G58a docenten docenten
-
Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal
6 sp. Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal F0YX3A docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: basisprincipes en uitgangspunten (Leuven) (3 sp.) F0YX3a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: praktijk (3 sp.) F0YX4a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
-
-
-
-
Stage
-
Verplicht gedeelte
Alle studenten volgen onderstaande opleidingsonderdelen. Studenten nemen ook verplicht het opleidingsonderdeel G00C9A -'Interdisciplinair onderwijs: iSTEM en natuurwetenschappen’ uit het Verbredend/verdiepend luik op, dat een deel stage (3 sp.) bevat.
3 sp. Ingroeistage wetenschappen en technologie O0G64A docenten docenten
- G.Durinck (coördinator)
- M.Crauwels
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Ingroeistage wetenschappen en technologie (3 sp.) O0G64a docenten 3 sp. Leraar in een superdiverse samenleving P0W39A docenten docenten
Leraar in een superdiverse samenleving (3 sp.) P0W39a docenten docenten
-
Keuzegedeelte
De student volgt één van onderstaande opties, afhankelijk van de gekozen optie in het verbredend/verdiepend luik.
-
Optie 1: voor studenten die twee vakdidactieken van de educatieve master in de wetenschappen en technologie opnemen
De twee opleidingsonderdelen zijn verplicht.
Hierbij geldt:
-vakdidactiek 1 is de vakdidactiek die de student in het vakdidactisch luik, de bachelor wiskunde of het voorbereidingsprogramma gekozen heeft;
- vakdidactiek 2 is de vakdidactiek die de student in het verbredend/verdiepend luik gekozen heeft.6 sp. Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 1 O0H11A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- M.Crauwels
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 1 (6 sp.) O0H11a docenten 6 sp. Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 O0G65A docenten docenten
- M.Crauwels (coördinator)
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2 (6 sp.) O0G65a docenten
-
Optie 2: voor studenten die een vakdidactiek van de educatieve master in de wetenschappen en technologie combineren met een vakdidactiek uit een andere educatieve master
-
Verplicht
Studenten doen de stage voor de vakdidactiek die ze in het vakdidactisch luik gekozen hebben.
6 sp. Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 1 O0H11A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- M.Crauwels
- M.De Cock
- G.Durinck
- J.Lavrijsen
- B.Martens
- M.Smet
- N.
Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 1 (6 sp.) O0H11a docenten
-
Keuze
Studenten die kiezen voor "Vakdidactiek maatschappijwetenschappen" of PAV-maatschappelijke vorming" volgen één stage uit onderstaande lijst, in functie van de gekozen vakdidactiek.
Studenten die kiezen voor de “Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal” volgen de opleidingsonderdelen F0AY6A ‘Stage Nederlands - niet thuistaal, initiatiestage’, F0AY7A ‘Stage Nederlands - niet thuistaal, ingroeistage’ en F0AY8A ‘Stage Nederlands - niet thuistaal, doorgroeistage’.3 sp. Stage Nederlands - niet thuistaal, initiatiestage F0AY6A docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- I.Proot (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- I.Proot (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Stage Nederlands - niet thuistaal, initiatiestage (3 sp.) F0AY6a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- I.Proot (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- I.Proot (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
3 sp. Stage Nederlands - niet thuistaal, ingroeistage F0AY7A docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Stage Nederlands - niet thuistaal, ingroeistage (3 sp.) F0AY7a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
3 sp. Stage Nederlands - niet thuistaal, doorgroeistage F0AY8A docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Stage Nederlands - niet thuistaal, doorgroeistage (3 sp.) F0AY8a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming O0G51A docenten docenten
Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.) O0G51a docenten docenten
9 sp. Stage maatschappijwetenschappen 2 O0H01A docenten- N.
docenten
- N.
Doorgroeistage 1 (4 sp.) O0H17a docenten- N.
docenten
- N.
Doorgroeistage 2 (5 sp.) O0H01a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
-
-
Stage en vakdidactiek - overgangsmaatregelen
Voor de vakdidactieken binnen W&T: het oude opo Vakdidactiek X, 9 sp. is equivalent met het geheel van het nieuwe opo Vakdidactiek X, 6 sp. + Vakdidactiek verdieping X, 3 sp. samen.
Studenten die voor geen enkele vakdidactische stage een credit behaald hebben, volgen de stages uit het nieuwe programma.
Studenten die alle stages uit het oude programma afgewerkt hebben, hoeven uiteraard geen stage meer te lopen.
Studenten die tussen die uitersten in zitten, en die dus al een gedeelte van de vakdidactische stages afgewerkt hebben, nemen verder de oude stage-opo’s op.
Voor studenten in optie 1: 2 vakdidactieken van W&T, zijn de oude stage-opo’s G0Z34A, G0Z35A en G0D40A.
Voor studenten in optie 2: een vakdidactiek van W&T en een vakdidactiek van een andere EM, zijn dat voor de vakdidactiek van W&T de oude stage-opo’s G0D59A en G0D60A. Voor de vakdidactiek uit een andere educatieve master, zie hieronder bij ‘optie 2’.
Voor studenten in optie 3: 1 vakdidactiek van W&T, zijn de oude stage-opo’s G0D46A en G0D47A.-
Optie 2: voor studenten die een vakdidactiek van de educatieve master in de wetenschappen en technologie combineren met een vakdidactiek uit een andere educatieve master
· Studenten die een credit hebben behaald voor F0ZB6A - Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) én S0I35A – Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.), maar nog niet voor F0YZ5A – Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.), nemen F0YZ5A – Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) terug op.
· Studenten die al een credit hebben behaald voor F0ZB6A - Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) maar nog niet voor S0I35A – Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) én F0YZ5A – Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.), nemen beide opleidingsonderdelen terug op of kiezen in plaats daarvan voor O0G51A – Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.).
· Studenten die al geslaagd waren voor F0YZ5A – Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) maar nog niet voor F0ZB6A - Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) en/of S0I35A – Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.), nemen het/de opleidingsonderde(e)l(en) op waarvoor ze nog geen credit hebben behaald.
· Studenten die al geslaagd waren voor S0I01A of S0I31A - Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (9 sp.), maar nog niet voor S0J68A - Stage maatschappijwetenschappen (6 sp.), nemen S0J68A - Stage maatschappijwetenschappen (6 sp.) terug op.
· Studenten die geslaagd zijn voor F0YV8A - Taaloverstijgende vakdidactiek (3 sp.) maar niet voor F0YX3A - Vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal (6 sp.) nemen F0YX3A - Vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal (6 sp.) op en behouden 6 sp. stage-opo’ (opo’s in overleg met vakdidacticus).
· Studenten die geslaagd zijn voor voor F0YX3A -Vakdidactiek Nederlands – niet thuistaal (6 sp.), maar niet voor F0YV8A - Taaloverstijgende vakdidactiek (3 sp.) nemen F0YV8A - Taaloverstijgende vakdidactiek (3 sp.) op en behouden 6 sp. stage-opo’ (opo’s in overleg met vakdidacticus).
· Studenten die geslaagd zijn voor voor F0YX3A -Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal (6 sp.) en voor F0YV8A - Taaloverstijgende vakdidactiek (3 sp.) behouden 6 sp. stage-opo’s (opo’s in overleg met vakdidacticus).3 sp. Taaloverstijgende vakdidactiek F0YV8A docenten docenten
- K.Van den Branden (coördinator)
- K.Buyse
- L.Sercu
- K.Van den Branden
Taaloverstijgende vakdidactiek (3 sp.) F0YV8a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal F0YX3A docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: basisprincipes en uitgangspunten (Leuven) (3 sp.) F0YX3a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal: praktijk (3 sp.) F0YX4a docenten- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
docenten
- K.Van den Branden
- L.De Paepe (medewerker)
- S.Deroo (medewerker)
- S.Fonteyn (medewerker)
- A.Houben (medewerker)
- S.Maes (medewerker)
- L.Strobbe (medewerker)
6 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming F0YZ5A docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) F0YZ5a docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
6 sp. Stage maatschappijwetenschappen 2 S0J68A docenten Doorgroeistage 2 (6 sp.) S0J68a docenten
-
Disciplineluiken
De student kiest twee luiken. Het ene luik sluit aan bij de vakdidactiek uit het vakdidactisch luik, de bachelor wiskunde of het voorbereidingsprogramma. Het andere luik sluit aan bij de vakdidactiek uit het verbredend/verdiepend luik.
-
Luik aardrijkskunde
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in aardrijkskunde behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis aardrijkskunde op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus aardrijkskunde en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Verplichte opleidingsonderdelen
De studenten volgen verplicht onderstaande opleidingsonderdelen voor een totaal van 12 sp.
6 sp. Environmental Change G9X30A docenten docenten
- G.Verstraeten (coördinator)
- P.Huybrechts
- G.Verstraeten
Environmental Change: Lectures 2 (1.3 sp.) G0G67a docenten docenten
Environmental Change: Field Course (1 sp.) G0G68a docenten docenten
Environmental Change: Lectures 1 (3.7 sp.) G0J97a docenten docenten
6 sp. Housing and the city G0S30A docenten docenten
Housing and the City: Lectures/Seminars (6 sp.) G0S31a docenten docenten
-
Keuzeopleidingsonderdelen
Studenten die meer dan 12 sp. masteropleidingsonderdelen opnemen in het luik geografie, kunnen aanvullen met een keuze uit volgende opleidingsonderdelen uit de Master in de geografie of Master of Geography.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus aardrijkskunde in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar aardrijkskunde en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur3 sp. River Geomorphology G0I69A docenten docenten
River Geomorphology: Lecture (1.75 sp.) G0I69a docenten docenten
River Geomorphology: Excursion (0.5 sp.) G0I70a docenten docenten
River Geomorphology: Exercises (0.75 sp.) G0I71a docenten docenten
6 sp. Modelling Land Use Changes G0I83A docenten docenten
- A.Van Rompaey (coördinator)
- N.
- L.Hemerijckx (plaatsvervanger)
Modelling Land Use Changes: Lectures (4 sp.) G0I83a docenten docenten
- A.Van Rompaey
- N.
- L.Hemerijckx (plaatsvervanger)
Modelling Land Use Changes: Exercises (2 sp.) G0I84a docenten docenten
- A.Van Rompaey
- N.
- L.Hemerijckx (plaatsvervanger)
3 sp. Tourism, Globalisation and Sustainable Development G0T80A docenten docenten
- H.Stoffelen (coördinator)
- C.Parra Novoa
- H.Stoffelen
Tourism, Globalisation and Sustainable Development (3 sp.) G0S13a docenten docenten
3 sp. Political Ecology G0S40A docenten docenten
Political Ecology: Lectures and Seminars (3 sp.) G0S40a docenten docenten
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten
-
Voorkennis aardrijkskunde
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de aardrijkskunde behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst op. Dit om in combinatie met de reeds verworven voorkennis aan een totaal van 30 sp. te komen, verspreid over de verschillende inhoudelijke onderdelen van aardrijkskunde.
De samenstelling van het pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus aardrijkskunde en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Geologie G0O06A docenten docenten
Geologie: hoorcollege (5 sp.) G0O06a docenten docenten
Geologie: practicum (1 sp.) G0O08a docenten docenten
6 sp. Geographic Information Systems G0P10B docenten docenten
- M.Vanmaercke (coördinator)
- J.Van Orshoven
- M.Vanmaercke
- N.
Terrain Modelling, Spatial Interpolation and Error Propagation in GIS (1 sp.) G0M86a docenten docenten
Spatial Decision Support and Uncertainty; Network and Cost Analysis in GIS (1 sp.) G0M87a docenten docenten
Practical GIS I (1 sp.) G0M88a docenten docenten
Practical GIS II (1 sp.) G0M89a docenten docenten
Integration of Spatial Process Models and GIS (1 sp.) G0M90a docenten docenten
Functionality of Geospatial Technology (1 sp.) I0D97a docenten docenten
6 sp. Economische lokalisatie en regionale ontwikkeling G0P19A docenten docenten
Economische lokalisatie en regionale ontwikkeling: hoorcollege (4 sp.) G0P19a docenten docenten
Economische lokalisatie en regionale ontwikkeling: oefeningen (1.3 sp.) G0P20a docenten docenten
Economische lokalisatie en regionale ontwikkeling: excursies (0.7 sp.) G0P21a docenten docenten
6 sp. Sociale geografie G0P03E docenten docenten
Sociale geografie: hoorcollege (6 sp.) G0P03a docenten docenten
3 sp. Kosmische evolutie G0Z17A docenten docenten
Kosmische evolutie: hoorcollege (3 sp.) G0Z17a docenten docenten
7 sp. Basisbegrippen van de geomorfologie en de pedologie F0WT1A docenten docenten
- G.Verstraeten (coördinator)
- P.Degryse
- G.Verstraeten
Tectoniek en gesteentenleer (1 sp.) F0WT1a docenten docenten
Fysische geografie: hoorcollege (4.5 sp.) G0J92a docenten docenten
Fysische geografie: practicum (1.1 sp.) G0O70a docenten docenten
Fysische geografie: excursie (0.4 sp.) G0O71a docenten docenten
5 sp. Weer- en klimaatkunde G0P01B docenten docenten
Weer- en klimaatkunde: hoorcollege (4 sp.) G0P01a docenten docenten
Weer en klimaat: practicum (1 sp.) G0P02a docenten docenten
6 sp. Fysische geografie G0O69B docenten docenten
Fysische geografie: hoorcollege (4.5 sp.) G0J92a docenten docenten
Fysische geografie: practicum (1.1 sp.) G0O70a docenten docenten
Fysische geografie: excursie (0.4 sp.) G0O71a docenten docenten
4 sp. Topografie en cartografie F9XC7A docenten docenten
- M.Vergauwen (coördinator)
- A.Van Rompaey
- M.Vergauwen
- G.Verstraeten
Cartografie: hoorcollege 1 (1 sp.) G0O99a docenten docenten
Topografie: hoorcollege 1 (1.5 sp.) G0P08a docenten docenten
Topografie: terreinpracticum (1 sp.) G0P09a docenten docenten
Cartografie: practica (0.5 sp.) G0V44a docenten docenten
-
-
Luik biologie
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in biologie behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis biologie op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus biologie en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Verplichte opleidingsonderdelen
De studenten volgen verplicht onderstaande opleidingsonderdelen voor een totaal van 12 sp.
Als zij meer dan 12 studiepunten aan masteropleidingsonderdelen opnemen in het luik biologie, kunnen zij aanvullen met andere opleidingsonderdelen uit de kennisdomeinen uit de Master in de biologie of Master of Biology.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus biologie in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar biologie en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Global Change, Ecosystems and Sustainability G0R56A docenten docenten
- H.Jacquemyn (coördinator)
- O.Honnay
- H.Jacquemyn
- N.
Global Change, Ecosystems and Sustainability: Lectures (4 sp.) G0R56a docenten docenten
Global Change, Ecosystems and Sustainability: Practicals (2 sp.) G0R57a docenten docenten
6 sp. Adaptive and Stress Physiology G0G47A docenten- F.Rolland (coördinator)
- L.Temmerman
docenten
- F.Rolland (coördinator)
- L.Temmerman
Adaptive and Stress Physiology (4.4 sp.) G0G47a docenten docenten
Adaptive and Stress Physiology: Exercises (1.6 sp.) G0G48a docenten docenten
-
Voorkennis biologie
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de biologie behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst op om, in combinatie met de reeds verworven voorkennis, aan een totaal van 30 studiepunten te komen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus biologie en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.3 sp. Inleiding in de ecologie en evolutie G0L65A docenten- S.Declerck (coördinator)
- N.
docenten
- S.Declerck (coördinator)
- N.
Inleiding in de ecologie en evolutie (2 sp.) G0L65a docenten docenten
Inleiding in de ecologie en evolutie: werkzittingen (1 sp.) G0L70a docenten docenten
3 sp. Genetica G0N12B docenten docenten
Genetica (2 sp.) G0N12a docenten docenten
Genetica: oefeningen (1 sp.) G0N59a docenten docenten
4 sp. Functionele biologie van planten G0U90B docenten docenten
Functionele biologie van planten (4 sp.) G0O63a docenten docenten
6 sp. Ecologie G0N15C docenten Ecologie (3.5 sp.) G0N15a docenten Ecologie: werkzittingen (1 sp.) G0N62a docenten Ecologie: practicum (1.5 sp.) G0N63a docenten 6 sp. Evolutiebiologie G0N19C docenten docenten
- R.Stoks (coördinator)
- L.De Meester
- E.Decru
- J.Mergeay
- C.Souffreau
- R.Stoks
Evolutiebiologie (4.5 sp.) G0N19a docenten Evolutiebiologie: practicum (1.5 sp.) G0S03a docenten 5 sp. Functionele biologie van dieren G0Z20B docenten docenten
Bouw en functie van dieren (5 sp.) G0N05a docenten docenten
9 sp. Celbiologie en biochemie G0N04C docenten- M.Crauwels (coördinator)
docenten
- M.Crauwels (coördinator)
Celbiologie en biochemie: hoorcollege 1 (4.5 sp.) G0M65a docenten docenten
Celbiologie en biochemie: hoorcollege 2 (1.2 sp.) G0M62a docenten docenten
Celbiologie en biochemie: oefeningen 1 (2.1 sp.) G0N45a docenten docenten
Celbiologie en biochemie: practicum 1 (1.2 sp.) G0N46a docenten docenten
-
-
Luik chemie
Studenten nemen de opleidingsonderdelen onder de groep "Verplichte opleidingsonderdelen" verplicht op voor een totaal van 12 sp. Daarnaast kunnen ze opleidingsonderdelen opnemen uit de groep "Keuzeopleidingsonderdelen".
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen zo minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen zo minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus chemie in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar chemie en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in chemie behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis chemie op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus chemie en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Verplichte opleidingsonderdelen
3 sp. Sustainable Chemistry I G0G66A docenten docenten
- M.Smet (coördinator)
- L.Vaccaro
- K.Van Aken
Sustainable Chemistry I (3 sp.) G0G66a docenten docenten
3 sp. Sustainable Chemistry II G0G66B docenten docenten
Sustainable Chemistry II: Lectures (3 sp.) G0D02a docenten docenten
-
Keuzeopleidingsonderdelen
Studenten kiezen uit onderstaande opleidingsonderdelen.
G0G71A - Physical Chemistry of Biological Systems kan enkel worden opgenomen mits beperkt zelfstandig bijspijkeren van voorkennis.6 sp. Physical Chemistry of Biological Systems G0G71A docenten docenten
Physical Chemistry of Biological Systems (6 sp.) G0G71a docenten docenten
6 sp. Biomolecular Modelling G0G79A docenten docenten
Biomolecular Modelling (4.4 sp.) G0G79a docenten docenten
Biomolecular Modelling: Practical Course (1.6 sp.) G0G80a docenten docenten
6 sp. Advanced Organic Chemistry G0G92A docenten docenten
Advanced Organic Chemistry (5 sp.) G0G92a docenten docenten
Advanced Organic Chemistry: Exercises (1 sp.) G0G93a docenten docenten
6 sp. Advanced Inorganic Chemistry G0G94A docenten docenten
Advanced Inorganic Chemistry (6 sp.) G0G94a docenten docenten
6 sp. Polymer Sciences: from Synthesis to Polymer Material G0G96A docenten docenten
- A.Ianiro (coördinator)
- B.Goderis
- G.Koeckelberghs
- N.
- A.Ianiro (plaatsvervanger)
Polymer Sciences: Physical Chemistry of Polymers (3 sp.) G0T88a docenten- N.
- A.Ianiro (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Ianiro (plaatsvervanger)
Polymer Sciences: from Synthesis to Polymer Material (3 sp.) G0G96a docenten docenten
6 sp. Bioinorganic Chemistry G0Y55A docenten docenten
- T.Vogt (coördinator)
- N.
- F.De Azambuja (plaatsvervanger)
Bioinorganic Chemistry: Lectures (4.5 sp.) G0Y55a docenten docenten
- T.Vogt
- N.
- F.De Azambuja (plaatsvervanger)
Bioinorganic Chemistry: Assignment (1.5 sp.) G0Y91a docenten docenten
- T.Vogt
- N.
- F.De Azambuja (plaatsvervanger)
6 sp. Chemistry at Nanometre Scale H06A6A docenten docenten
- S.De Feyter (coördinator)
- N.
- K.Mali (plaatsvervanger)
Chemistry at Nanometre Scale: Lecture (4.8 sp.) H06A6a docenten docenten
Chemistry at Nanometre Scale: Exercises and Laboratory Sessions (1.2 sp.) H06A7a docenten docenten
- S.De Feyter
- N.
- K.Mali (plaatsvervanger)
6 sp. Nuclear and Radiochemistry G0H93A docenten docenten
Nuclear and Radiochemistry, Part 1 (3 sp.) G0H94a docenten docenten
Nuclear and Radiochemistry, Part 2 (3 sp.) G0H95a docenten docenten
3 sp. Complex Inorganic and Hybrid Materials G0D30A docenten- S.Van Cleuvenbergen (coördinator)
- D.Escudero Masa
- N.
- S.Van Cleuvenbergen (plaatsvervanger)
- E.Debroye (plaatsvervanger)
docenten
- S.Van Cleuvenbergen (coördinator)
- D.Escudero Masa
- N.
- S.Van Cleuvenbergen (plaatsvervanger)
- E.Debroye (plaatsvervanger)
Complex Inorganic and Hybrid Materials: Lectures (3 sp.) G0D30a docenten docenten
- D.Escudero Masa
- N.
- S.Van Cleuvenbergen (plaatsvervanger)
- E.Debroye (plaatsvervanger)
-
Voorkennis chemie
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de chemie behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst op. Dit om in combinatie met de reeds verworven voorkennis aan een totaal van 30 sp. te komen, en zo een min of meer uitgebalanceerde kennis te bezitten over anorganische chemie, organische chemie en analytische chemie.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus chemie en moet goedgekeurd
worden door de programmadirecteur.
Overgangsmaatregelen 2024-2025:
Studenten die reeds een credit behaalden voor G0O29B “Metalen en katalyse” (6 sp), moeten (G00D8A) “Anorganische chemie” niet meer opnemen. Studenten die geen credit behaald hebben voor G0O29B “Metalen en katalyse” nemen (G00D8A) “Anorganische chemie” (6 sp) op in hun ISP.6 sp. Analytische basistechnieken G0O27A docenten docenten
- S.De Gendt (coördinator)
- A.Delabie
- G.Depotter
Analytische basistechnieken (4.3 sp.) G0O27a docenten docenten
Analytische basistechnieken: oefeningen (1.7 sp.) G0O28a docenten docenten
6 sp. Polymer Materials G0O42B docenten- B.Goderis (coördinator)
- G.Koeckelberghs
docenten
- B.Goderis (coördinator)
- G.Koeckelberghs
Polymer Materials: Lectures (4.5 sp.) G0O42a docenten docenten
Polymer Materials: Exercises (1.5 sp.) G0S21a docenten docenten
6 sp. Bio-organische chemie G0N08A docenten docenten
- M.Smet (coördinator)
- G.Depotter
- C.Dirix
- M.Smet
Bio-organische chemie (3.6 sp.) G0N08a docenten docenten
Bio-organische chemie: oefeningen (1.5 sp.) G0N51a docenten docenten
Bio-organische chemie: practica (0.9 sp.) G0N52a docenten docenten
6 sp. Organische chemie G0O35A docenten- W.De Borggraeve (coördinator)
- E.Van der Eycken
docenten
- W.De Borggraeve (coördinator)
- E.Van der Eycken
Organische chemie (3.5 sp.) G0O35a docenten docenten
Organische chemie: oefeningen (2.5 sp.) G0O36a docenten docenten
3 sp. Industriële en technische chemie G0O23C docenten docenten
- M.Smet (coördinator)
- W.De Borggraeve
- J.Harvey
- M.Smet
Industriële en technische chemie (1.5 sp.) G0O23a docenten docenten
Industriële en technische chemie: seminaries (1 sp.) G0O24a docenten docenten
Industriële en technische chemie: bedrijfsbezoek (0.5 sp.) G0O25a docenten docenten
3 sp. Veiligheid en laboratoriumpraktijk G0O26B docenten docenten
- E.Debroye (coördinator)
- G.Depotter
- M.Smet
Veiligheid en laboratoriumpraktijk (3 sp.) G0O26a docenten docenten
6 sp. Anorganische Chemie G00D8A docenten docenten
Anorganische Chemie: hoorcollege (4 sp.) G00D8a docenten docenten
Anorganische Chemie: oefeningen (2 sp.) G00D9a docenten docenten
-
-
Luik engineering & technologie
Studenten volgen een pakket van minstens 12 sp. uit masteropleidingsonderdelen ingenieurswetenschappen en/of industriële wetenschappen. Deze opleidingsonderdelen vormen een samenhangend geheel binnen een ingenieursdiscipline en vormen een verdieping van een 30-studiepunten-pakket gevolgd op bachelorniveau.
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen zo minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen zo minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus engineering & technologie in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar engineering & technologie en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in engineering & technologie behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis engineering & technologie op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus engineering & technologie en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Voorkennis engineering & technologie
Studenten die geen bachelor ingenieurswetenschappen of industriële wetenschappen behaalden maar via een ander bachelordiploma een relevante voorkennis van minstens 12 sp. opgebouwd hebben, nemen een samenhangend geheel van opleidingsonderdelen op binnen een ingenieursdiscipline zo dat ze, in combinatie met de reeds verworven voorkennis, aan een totaal van 30 sp. komen. Deze opleidingsonderdelen bereiden voor op schoolvakken gekoppeld aan de vakdidactiek engineering & technologie.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus engineering & technologie en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur. -
Kennisverbreding engineering & technologie
Studenten die een bachelor ingenieurswetenschappen of industriële wetenschappen behaalden, hoeven geen bijkomende voorkennisopleidingsonderdelen te volgen. Het is deze studenten echter toegestaan om, in het kader van kennisverbreding, opleidingsonderdelen uit de bacheloropleidingen van de faculteiten ingenieurswetenschappen en industriële wetenschappen op te nemen voor maximaal 18 sp., waarbij deze opleidingsonderdelen dan complementair zijn aan de discipline van hun bachelorafstudeerrichting. Deze opleidingsonderdelen moeten een samenhangend geheel vormen binnen een ingenieursdiscipline en voorbereiden of ondersteuning bieden voor schoolvakken gekoppeld aan de vakdidactiek engineering & technologie.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus engineering & technologie en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.
-
-
Luik fysica
Studenten kiezen minstens 12 sp. masteropleidingsonderdelen in de fysica uit onderstaande lijsten (rekening houdend met de vooropleiding, de volgtijdelijkheidsvoorwaarden en de begintermen).
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in fysica behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis fysica op.
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen zo minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen zo minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus fysica en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Studenten met een bachelordiploma fysica
Studenten met een bachelordiploma fysica nemen onderstaande opleidingsonderdelen op en kiezen één opleidingsonderdeel uit de keuzelijst
3 sp. Historical and Social Aspects of Physics G0U12B docenten docenten
Historical and Social Aspects of Physics (3 sp.) G0U12a docenten docenten
3 sp. Experiments in Modern Physics G0S85A docenten docenten
Visits to Research Laboratories in Belgium (2 sp.) G0S86a docenten Visit of ESRF/ILL (1 sp.) G0T90a docenten -
Keuzeopleidingsonderdelen
Studenten nemen één opleidingsonderdeel uit volgende lijst
6 sp. Relativity G0I36A docenten docenten
Relativity (6 sp.) G0I36a docenten docenten
6 sp. Stellar Structure and Evolution G0Y54A docenten- C.Aerts
- P.Marchant (plaatsvervanger)
docenten
- C.Aerts
- P.Marchant (plaatsvervanger)
Stellar Structure and Evolution (6 sp.) G0Y54a docenten- C.Aerts
- P.Marchant (plaatsvervanger)
docenten
- C.Aerts
- P.Marchant (plaatsvervanger)
6 sp. Advanced Quantum Mechanics G0S83A docenten docenten
Advanced Quantum Mechanics (6 sp.) G0S83a docenten docenten
6 sp. Advanced Solid State Physics G0S90A docenten Advanced Solid State Physics (6 sp.) G0S90a docenten 6 sp. Advanced Nuclear Physics G0S91A docenten docenten
- T.Cocolios (coördinator)
- G.Neyens
- R.Raabe
- N.Severijns
Advanced Nuclear Physics (6 sp.) G0S91a docenten 6 sp. Advanced Soft and Biomatter Physics G0S92A docenten docenten
- C.Bartic (coördinator)
- M.Lettinga
- C.Maes
Advanced Soft and Biomatter Physics (6 sp.) G0S92a docenten docenten
6 sp. Galaxies and Cosmology G0I59A docenten docenten
Galaxies and Cosmology (6 sp.) G0I59a docenten docenten
-
Studenten met een andere vooropleiding
Deze studenten stellen hun programma samen in overleg met de vakdidacticus fysica, in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar fysica en de interesse van de student.
Volgende opleidingsonderdelen worden gesuggereerd, maar worden steeds besproken met de vakdidacticus fysica.
Voorstellen uit de lijst voor studenten met een Bachelordiploma in de Fysica kunnen ook besproken worden.3 sp. Quantum Physics H06E2A docenten- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
docenten
- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
Quantum Physics: Lecture (2 sp.) H06E2a docenten- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
docenten
- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
Quantum Physics: Exercises and Laboratory Sessions (1 sp.) H06E3a docenten- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
docenten
- P.Lievens
- R.de Groote (plaatsvervanger)
3 sp. Semiconductor Physics H06F2A docenten docenten
Semiconductor Physics: Lecture (2.4 sp.) H06F2a docenten docenten
Semiconductor Physics: Exercises and Laboratory Sessions (0.6 sp.) H06F3a docenten docenten
3 sp. Introductory Nuclear Physics G0C98A docenten- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
Introductory Nuclear Physics (3 sp.) G0C98a docenten- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
3 sp. Experiments in Modern Physics G0S85A docenten docenten
Visits to Research Laboratories in Belgium (2 sp.) G0S86a docenten Visit of ESRF/ILL (1 sp.) G0T90a docenten
-
Voorkennis fysica
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de fysica behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen op uit de onderstaande lijst. Dit om in combinatie met de reeds verworven voorkennis aan een totaal van 30 sp. te komen. Daarbij wordt gestreefd naar een zeker evenwicht tussen opleidingsonderdelen in verband met de verschillende deeldisciplines in de fysica.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus fysica en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Algemene natuurkunde III: inleiding tot kwantummechanica en fysica vanaf de 20ste eeuw G0P28A docenten- C.Bartic (coördinator)
- T.Cocolios
docenten
- C.Bartic (coördinator)
- T.Cocolios
Algemene natuurkunde III: inleiding tot kwantummechanica en fysica vanaf de 20ste eeuw (4.4 sp.) G0P28a docenten docenten
Algemene natuurkunde III: oefeningen (1.6 sp.) G0P29a docenten docenten
3 sp. Introductory Nuclear Physics G0C98A docenten- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
Introductory Nuclear Physics (3 sp.) G0C98a docenten- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Koszorus (plaatsvervanger)
3 sp. Fysica practicum G0W75A docenten docenten
Fysica practicum (3 sp.) G0W75a docenten docenten
6 sp. Inleiding tot de sterrenkunde G0U45A docenten docenten
Inleiding tot de sterrenkunde (6 sp.) G0U45a docenten docenten
6 sp. Fysische thermodynamica G0P26A docenten- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
Fysische thermodynamica I: college (1.7 sp.) G0T69a docenten- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
Fysische thermodynamica I: oefeningen (1.3 sp.) G0Y50a docenten- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
Fysische thermodynamica II: college (1.7 sp.) G0T70a docenten- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
Fysische thermodynamica II: oefeningen (1.3 sp.) G0Y51a docenten- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- E.Carlon (plaatsvervanger)
-
-
Luik informatica
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in informatica behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis informatica op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus informatica en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Bij voorkeur te volgen opleidingsonderdelen
Studenten volgen bij voorkeur de volgende opleidingsonderdelen.
Studenten die meer dan 12 studiepunten aan masteropleidingsonderdelen opnemen in het luik informatica, kunnen daarvoor kiezen uit de opleidingsonderdelen van de Master in de toegepaste informatica en de Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen of hun Engelse varianten.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus informatica in functie van de gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar informatica en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Vergelijkende studie van imperatieve programmeertalen H04L5A docenten docenten
Vergelijkende studie van imperatieve programmeertalen (3.5 sp.) H04L5a docenten docenten
Vergelijkende studie van imperatieve programmeertalen: oefeningen (1 sp.) H04L6a docenten docenten
Vergelijkende studie van imperatieve programmeertalen: opdrachten (1.5 sp.) H09P6a docenten docenten
6 sp. Modellering van complexe systemen G0B23A docenten docenten
Modellering van complexe systemen (3.5 sp.) G0B23a docenten docenten
Modellering van complexe systemen: werkzittingen (1.5 sp.) G0B24a docenten docenten
Modellering van complexe systemen: project (1 sp.) G0B25a docenten docenten
-
Voorkennis informatica
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de informatica behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen uit onderstaande lijst op om, in combinatie met de reeds verworven voorkennis, aan een totaal van 30 studiepunten te komen.
De opleidingsonderdelen "Gegevensbanken" - (H01O9A) en "Computer Networks" - (G0Q43A), kunnen enkel opgenomen worden door studenten, die omwille van hun voorkennis en credits, minder dan 18 studiepunten uit dit pakket zouden moeten opnemen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus informatica en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Beginselen van programmeren G0N28A docenten Beginselen van programmeren: college (3 sp.) G0N28a docenten Beginselen van programmeren: oefeningen (3 sp.) G0N78a docenten 6 sp. Artificiële intelligentie H06U1A docenten docenten
Artificiële intelligentie: hoorcollege (3 sp.) H06U1a docenten docenten
Artificiële intelligentie: oefeningen (3 sp.) H06U2a docenten docenten
6 sp. Gegevensbanken H01O9A docenten docenten
Gegevensbanken: hoorcollege (3 sp.) H01O9a docenten docenten
Gegevensbanken: oefeningen (3 sp.) H01P0a docenten docenten
6 sp. Objectgericht programmeren H01P1A docenten docenten
- B.Jacobs (coördinator)
- D.Devriese
- B.Jacobs
Objectgericht programmeren: hoorcollege (4 sp.) H01P1a docenten docenten
Objectgericht programmeren: praktijk (2 sp.) H01P2a docenten docenten
6 sp. Fundamenten voor de informatica G0P79A docenten Fundamenten voor de informatica (3.75 sp.) G0P79a docenten Fundamenten voor de informatica: oefeningen (2.25 sp.) G0P80a docenten 6 sp. Computer Networks G0Q43A docenten docenten
Computer Networks (5 sp.) G0Q43a docenten docenten
Computer Networks: Laboratory Sessions (1 sp.) G0Q44a docenten docenten
6 sp. Computerarchitectuur en systeemsoftware H01P5B docenten docenten
Computerarchitectuur en systeemsoftware: hoorcollege (4.8 sp.) H0P58a docenten docenten
Computerarchitectuur en systeemsoftware: oefeningen (1.2 sp.) H0P59a docenten docenten
-
-
Luik wiskunde
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in wiskunde behaald hebben, nemen ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis wiskunde op.
Studenten kunnen in overleg met de vakdidacticus wiskunde en na goedkeuring door de programmadirecteur equivalente opleidingsonderdelen uit andere opleidingen of andere faculteiten volgen ter vervanging van een of meer van de onderstaande opleidingsonderdelen.-
Te volgen opleidingsonderdelen
De studenten volgen minstens 12 sp. masteropleidingsonderdelen in de wiskunde.
Zij kiezen opleidingsonderdelen uit onderstaande lijsten (rekening houdend met de volgtijdelijkheidsvoorwaarden en begintermen):
1. (hoogstens) één van beide onderstaande opleidingsonderdelen.
2. kernopleidingsonderdelen of verdiepende opleidingsonderdelen uit de profielen zuivere wiskunde of toegepaste wiskunde van de Master in de wiskunde of Master of Mathematics.
3. basisopleidingsonderdelen of profielopleidingsonderdelen uit de Master in de statistiek of
Master of Statistics and Data Science (incl. onderzoeksoptie, excl. professionele optie)
4. kernopleidingsonderdelen uit de Master in de ingenieurswetenschappen: wiskundige ingenieurstechnieken of
Master of Mathematical Engineering.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus wiskunde in functie van de
gevolgde vooropleiding, de relevantie voor het beroep van leraar wiskunde en de interesse van de student. Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Geschiedenis van de wiskunde G0P59B docenten docenten
Geschiedenis van de wiskunde (6 sp.) G0P59a docenten docenten
6 sp. Mathematics of the 21st Century G0S01A docenten- R.Keppens (coördinator)
- J.Van der Veken
docenten
- R.Keppens (coördinator)
- J.Van der Veken
Mathematics of the 21st Century: Lectures (3 sp.) G0S01a docenten docenten
Mathematics of the 21st Century: Presentations (3 sp.) G0S02a docenten docenten
-
Voorkennis wiskunde
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de wiskunde behaald hebben, nemen naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen op. Dit om in combinatie met de reeds verworven voorkennis aan een totaal van 30 sp. te komen. Daarbij wordt gestreefd naar een zeker evenwicht tussen opleidingsonderdelen zuivere wiskunde en statistiek.”
Zij nemen een van beide onderstaande opleidingsonderdelen op uit de groep "Bewijzen en redeneren" op.
Verder nemen zij opleidingsonderdelen uit de groep "Andere opleidingsonderdelen" op.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus wiskunde en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.-
Bewijzen en redeneren
Studenten nemen één van onderstaande opleidingsonderdelen op
6 sp. Bewijzen en redeneren G0U13B docenten docenten
Bewijzen en redeneren: college 1 (2 sp.) G0U13a docenten docenten
Bewijzen en redeneren: oefeningen 1 (1 sp.) G0U20a docenten docenten
Bewijzen en redeneren: college 2 (2 sp.) G0W69a docenten docenten
Bewijzen en redeneren: oefeningen 2 (1 sp.) G0W70a docenten docenten
3 sp. Bewijzen en redeneren G0U13C docenten docenten
Bewijzen en redeneren: college 1 (2 sp.) G0U13a docenten docenten
Bewijzen en redeneren: oefeningen 1 (1 sp.) G0U20a docenten docenten
-
Andere opleidingsonderdelen
Studenten nemen opleidingsonderdelen op uit onderstaande lijst, rekening houdend met volgtijdelijkheidsvoorwaarden en begintermen.
6 sp. Lineaire algebra G0N27A docenten docenten
Lineaire algebra (3.2 sp.) G0N27a docenten docenten
Lineaire algebra: oefeningen (2.8 sp.) G0N76a docenten docenten
4 sp. Statistische dataverwerking I0N48B docenten docenten
- P.Goos (coördinator)
- H.Bemelmans
- P.Goos
Statistische dataverwerking: hoorcollege (3.5 sp.) I0N48a docenten docenten
Statistische dataverwerking: oefeningen (0.5 sp.) I0N49a docenten docenten
6 sp. Analyse I G0N30B docenten docenten
Analyse I (3.5 sp.) G0N30a docenten docenten
Analyse I: oefeningen (2.5 sp.) G0N82a docenten docenten
3 sp. Algebraïsche structuren G0T45B docenten docenten
Algebraïsche structuren (1.5 sp.) G0T45a docenten docenten
Algebraïsche structuren: oefeningen (1.5 sp.) G0T46a docenten docenten
6 sp. Meetkunde I G0N31B docenten docenten
Meetkunde I (4 sp.) G0N31a docenten docenten
Meetkunde I: oefeningen (2 sp.) G0N83a docenten docenten
-
-
-
Luik PAV
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 16 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 16 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
De studenten nemen verplicht de subgroep Masteropleidingsonderdelen aansluitend bij PAV. Verder stimuleren we studenten om hun voorkennis in de domeinen die aansluiten bij PAV te verbreden door ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis aansluitend bij PAV op te nemen.-
Masteropleidingsonderdelen aansluitend bij PAV
De onderstaande opleidingsonderdelen zijn verplicht.
4 sp. Teamleren en groepsdynamica P0L02A docenten docenten
- K.Vangrieken (coördinator)
- M.Euwema
- K.Vangrieken
Teamleren en groepsdynamica (4 sp.) P0L02a docenten docenten
6 sp. Taal en onderwijs: de rol van interactie F0VH7A docenten docenten
Taal en onderwijs: de rol van interactie (6 sp.) F0VH7a docenten docenten
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
-
Voorkennis aansluitend bij PAV
We stimuleren studenten om hun voorkennis in de domeinen die aansluiten bij PAV te verbreden. De student zorgt hierbij voor een maximale spreiding over de subdomeinen van PAV (aardrijkskunde, biologie, burgerschap, geschiedenis, Nederlands, wiskunde), waarbij de klemtoon ligt op andere subdomeinen dan deze van de vooropleiding.
De onderstaande lijst geeft een aantal suggesties en is niet limitatief.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus PAV en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.5 sp. Mathematics and Language Education P0L36A docenten docenten
- J.Torbeyns (coördinator)
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
Mathematics and Language Education: Lectures (5 sp.) P0R44a docenten docenten
- J.Torbeyns
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
3 sp. Inleiding in de ecologie en evolutie G0L65A docenten- S.Declerck (coördinator)
- N.
docenten
- S.Declerck (coördinator)
- N.
Inleiding in de ecologie en evolutie (2 sp.) G0L65a docenten docenten
Inleiding in de ecologie en evolutie: werkzittingen (1 sp.) G0L70a docenten docenten
6 sp. Sociale geografie G0P03E docenten docenten
Sociale geografie: hoorcollege (6 sp.) G0P03a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van de nieuwste tijd F0LA7B docenten docenten
Geschiedenis van de nieuwste tijd (4 sp.) F0LA7a docenten docenten
Geschiedenis van de nieuwste tijd: capita selecta (2 sp.) F0LA8a docenten docenten
-
-
Luik maatschappijwetenschappen
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
De studenten nemen verplicht de subgroep Masteropleidingsonderdelen maatschappijwetenschappen op. Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de maatschappijwetenschappen behaald hebben, nemen bovendien ook opleidingsonderdelen uit Voorkennis maatschappijwetenschappen op.-
Masteropleidingsonderdelen maatschappijwetenschappen
Studenten volgen minstens 12 sp. masteropleidingsonderdelen in de maatschappijwetenschappen.
Zij kiezen uit opleidingsonderdelen binnen masteropleidingen van de KU Leuven, rekening houdend met de vereiste voorkennis voor deze opleidingsonderdelen. Bij de keuze van opleidingsonderdelen beogen studenten het versterken van hun profiel met betrekking tot de inhouden van de schoolvakken cultuurwetenschappen, sociale wetenschappen, media, sociologie, recht, filosofie en cultuurbeschouwing in het secundair onderwijs.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus maatschappijwetenschappen.
Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur. -
Voorkennis maatschappijwetenschappen
Studenten die nog geen 30 sp. voorkennis in de maatschappijwetenschappen behaald hebben, nemen
naargelang van de gevolgde vooropleiding opleidingsonderdelen uit onderstaande lijsten op. De studenten zorgen zo dat ze, in combinatie met de reeds verworven voorkennis, aan een totaal van 30 sp. voorkennis komen, verspreid over de verschillende inhoudelijke onderdelen van de maatschappijwetenschappen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus maatschappijwetenschappen en moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.-
In eerste instantie op te nemen opleidingsonderdelen
5 sp. Media Culture S0N78A docenten docenten
Media Culture (5 sp.) S0N78a docenten docenten
5 sp. Media-effecten S0N80A docenten- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
docenten
- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
Media-effecten (5 sp.) S0N80a docenten- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
docenten
- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
4 sp. Recht S0A15A docenten docenten
Recht (4 sp.) S0A15a docenten docenten
-
Aanvullend op te nemen opleidingsonderdelen
6 sp. Moraalfilosofie W0Y04A docenten docenten
Moraalfilosofie (5 sp.) W0Y04a docenten docenten
Moraalfilosofie: lectuur wijsgerige teksten (1 sp.) W0Y05a docenten docenten
4 sp. Sociological Theories S0O02A docenten Sociological Theories (4 sp.) S0O02a docenten
-
-
-
Luik Nederlands - niet thuistaal
De studenten die reeds 15 sp. uit de Component leraarschap verworven hebben in de bachelor of in het voorbereidingsprogramma kiezen minstens 12 en maximum 45 sp. aan opleidingsonderdelen. De andere studenten kiezen minstens 12 en maximum 30 sp. aan opleidingsonderdelen.
De samenstelling van dit pakket gebeurt in overleg met de vakdidacticus Nederlands niet-thuistaal.
Het pakket moet goedgekeurd worden door de programmadirecteur.6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
6 sp. Evidence-based taalonderwijs F0VN3A docenten docenten
Evidence-based taalonderwijs (6 sp.) F0VN3a docenten docenten
6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
6 sp. Taal en onderwijs: sociolinguïstische aspecten F0VH6A docenten docenten
Taal en onderwijs: sociolinguïstische aspecten (6 sp.) F0VH6a docenten docenten
6 sp. Taal en onderwijs: de rol van interactie F0VH7A docenten docenten
Taal en onderwijs: de rol van interactie (6 sp.) F0VH7a docenten docenten
-
-
Luik domeinverbreding
Het luik domeinverbreding is facultatief. Binnen dit luik kunnen studenten hun domeinspecifieke kennis verbreden naar andere disciplines dan diegene die aansluiten bij hun vakdidactieken. Op deze manier zijn ze vakinhoudelijk beter voorbereid op het geven van interdisciplinair onderwijs in de wetenschappen en technologie.
Studenten kiezen hiervoor relevante opleidingsonderdelen in overleg met en na goedkeuring door de programmadirecteur. -
Masterproef
-