Metabolisme en voeding (B-KUL-E0I50A)
Doelstellingen
De inhoudelijke doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn de opbouw van voldoende kennis en inzicht over drie onderwerpen die onderling sterk samenhangen:
- normale organisatie en dysfunctie (bijvoorbeeld stofwisselingsziekten, complexe ziekte) van de grote metabole processen in het menselijk organisme;
- kennis en grondslagen van de werking van het menselijke hormonale systeem en de neurotransmitters/neuropeptiden van het zenuwstelsel;
- basisprincipes van een gezonde voeding (algemene principes, macronutriënten, micronutriënten) en de verbanden met het metabolisme van de mens.
- Daarnaast heeft het opleidingsonderdeel in zijn praktische organisatie drie globale objectieven met betrekking tot wat studenten kunnen bereiken:
- voldoende kennis en inzicht vergaren voor het verkrijgen van een credit (een 10 of meer op het examen) voor dit opleidingsonderdeel;
- lange-termijn kennis en inzicht opbouwen die niet snel vergeten wordt na het behalen van de credit en die bruikbaar en toepasbaar blijft in het latere beroep;
interesse bij studenten opwekken voor het onderwerp; hen engageren om er meer over te weten te komen dan strikt nodig is voor het examen.
Begintermen
De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid.
Voor meer informatie: https://toelatingsexamenartstandarts.be/
De begintermen voor dit opleidingsonderdeel hebben betrekking tot informatie die in het eerste semester werd aangeleerd in verband met de werking van de gemiddelde eucaryotische cel. Dit betekent enerzijds een goed begrip van de opbouw van deze cel, de moleculaire structuur van belangrijke celbestanddelen, het behoud van de integriteit van het genoom en processen die optreden bij de expressie van het erfelijk materiaal. Anderzijds wordt elementaire kennis verondersteld in cellulaire transportmechanismen, de signaaltransductie, de cellulaire energetica en het werkingsmechanisme van enzymen. Tenslotte heeft de student in het eerste semester geleerd om wetenschappelijke bronnen te raadplegen en het verschil te maken tussen wetenschappelijke en pseudowetenschappelijke informatie.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E03Y6B : Metabolisme en voeding
U01E9B : Metabolisme en voeding
U00E5A : Metabolisme en voeding
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Metabolisme en voeding (B-KUL-E0I50a)
Inhoud
De opeenvolgende onderwerpen zijn :
1 Biomoleculen (terugkijken naar het eerste semester): structuur-functie relatie van de belangrijkste groepen van biomoleculen: suikers, lipiden, proteïnen, nucleïnezuren. Onze bijzondere aandacht gaat naar orthologen, paralogen en polymorfismen, hetgeen verbanden legt tussen het metabolisme en de moleculaire mechanismen van evolutie.
2 Wat is metabolisme? Met twee belangrijke onderdelen:
2a algemeen deel: metabole wegen en metabole flux; adenineribonucleotiden; regeling van metabole flux; compartimenten; onderzoeksmethoden en informatiebronnen.
2b stofwisselingsziekten: leven met een stofwisselingsziekte, screenen, mogelijkheden om te behandelen. Overzicht (classificatie) met focus op albinisme, fenylketonurie, alkaptonurie, ziekte van Pompe.
3 Inleiding tot hormonen en neurotransmitters: chemische onderverdeling; synthese en processing van prohormonen; endocrien, paracrien, neurocrien; de afbraak van hormonen en neurotransmitters; pleiotropie; de grootschalige paralogie van receptoren; inleiding tot de steroïdhormonen; inleiding tot de eicosanoïden.
4 Hoe nuttige energie wordt aangewend en uitgegeven: glycolyse versus mitochondriale koolstofverbranding.
Van de gemiddelde cel naar het metabolisme van de mens: taakverdeling tussen organen, weefsels en celtypen;
witte en rode spiervezels; de bijzondere rol van ketonlichamen als brandstof.
5) De homeostases van energiereserves: glucosehomeostase, homeostase van de vetreserve. Waarom een glucose homeostase; kritische onder-en bovengrenzen; mechanisme van het respecteren van de grenzen. Waarom een homeostase van de opgeslagen vetreserve? Hoe worden de grenzen afgebakend?
6) Bijzondere metabole paden van koolhydraten.
6a Glycogeenmetabolisme: glycogenolyse, glycogeensynthese, reciproke regeling in lever door het hormonaal systeem; regeling in witte spiervezels.
6b Gluconeogenese en ketogenese: opbouw van de metabole paden en regulatie; ketogeen dieet.
6c Pentosefosfaatweg: structuur en modaliteiten; glucose-6-fosfaatdedrogenasedeficiëntie en malaria.
7) Synthese van vetzuren en cholesterol: de novo vetzuursynthese met de werking van een megasynthase; fluxcontrole, vetzuurdesaturatie en -elongatie. De novo cholesterolsynthese en fluxcontrole via HMG-CoA reductase; medische toepassingen; lipoproteïnen, cholesterol- en triglyceridentransport; atherosclerose en metabole risicofactoren voor hart- en vaatziekte.
8) Afgeleiden van vetzuren en van cholesterol: eicosanoïden met belangrijke medische toepassingen. Endocannabinoïden en de retrograde weg van neuronale communicatie. Galzouten, steroïden en vitamine D met aanknopingspunten met andere modules zoals 3), 7) en 11d).
9) Aminozuurmetabolisme: essentiële versus niet essentiële aminozuren; ureum en de uitscheiding van stikstof; synthese en afbraak van heem; andere aminozuurafgeleiden zoals: polyaminen, carnithine, creatine, carnosine, , NO, melanine, catecholaminen en serotonine, GABA, thyroxine, histamine. De purine- en pyrimidine-basen worden besproken in 10).
10) Nucleotidenmetabolisme: de novo en salvage synthese van purinen en pyrimidinen; verband met het aminozuurmetabolisme; mechanisme van het purinosoom; antimetabolieten en resistentiemechanismen; afbraak van purinen en pyrimidinen; jicht
11) Voeding
11a algemene principes: basisaspecten van de interactie tussen voeding en gezondheid; bepalen van de voedingsstatus; aanbevolen inname van voedingsmiddelen; voedingsgerelateerde gezondheidspromotie; ; voeding en volksgezondheid
11b macronutriënten: energiebalans; aanbevelingen en reële situatie van verdeling van macronutriënten in de voeding, effecten op gezondheid; rol van vezels in de voeding; aanbevelingen en discussie over zout en suiker in de voeding
11c mineralen (micronutriënten deel 1) : met bespreking van calcium, zink, ijzer, koper, magnesium, chloor, kalium, , fosfor, iodium, selenium en fluor
11d vitaminen (micronutriënten deel 2) met een onderverdeling in de vetoplosbare vitaminen (A, D, E, en K) en de wateroplosbare vitaminen (B-complex en C)
12) Chronische metabole ziekte (vooruitkijken naar latere semesters)
12a obesitas: body mass index, mechanismen en metabole basis
12b diabetes: definitie, klassificatie in type 1, type 2, zwangerschapsdiabetes, ziektemechanismen en complicaties van diabetes
12c toegevoegde suikers in de voeding: analyse van de grondslagen voor een WHO richtlijn toegevoegde suikers
Studiemateriaal
Syllabus, powerpoint op Toledo en Leerboek Metabolisme en voeding (auteur F.C. Schuit) van uitgeverij Bohn, Stafleu, van Loghum
Toelichting onderwijstaal
Onderwijstaal is het Nederlands, er wordt gebruik gemaakt van handboek in het Engels
Toelichting werkvorm
Inleidende les: een breed overzicht over het onderwerp van de week met aanknopingspunten naar het studiemateriaal, zodat studenten zich gericht kunnen voorbereiden op de volgende les. Raakvlakken met andere OPO’s en toepassingen voor het latere beroep worden regelmatig vermeld.
Peer-Assisted-Learning (PAL) sessie in kleine lokalen/groepen. Studenten komen niet verplicht, maar wel voorbereid. Zij werken in groepjes vanuit een klinische casus met concrete opdrachten. Voor elke drie tot vier groepjes is er één begeleidende tutor beschikbaar: dit is een vrijwillige 2e bachelorstudent die vorig jaar op voorbeeldige wijze het OPO heeft afgelegd en die gemotiveerd is om deel te nemen aan deze actieve onderwijsvorm. De groepjes 1e bachelorstudenten geven aan het einde van deze les aan waar de volgende les in de diepte moet gaan en zij reflecteren samen over wat zij de voorbije week binnen het OPO hebben geleerd.
Responsiecollege gebeurt weer in grote groep en gaat in de diepte over onderwerpen die de studenten hebben vermeld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Metabolisme en voeding (B-KUL-E2I50a)
Toelichting
Het examen bestaat uit meerkeuzevragen met giscorrectie.