Service learning project (B-KUL-E0J48A)
Doelstellingen
Dit OPO heeft als doel om studenten door engagement en dienstbaarheid op een respectvolle manier te laten kennismaken met mensen in een kwetsbare positie; hen op een gestructureerde manier over deze ervaringen te laten reflecteren en deze ervaringen uit te wisselen; op deze manier bij te dragen tot de vorming van hun professionele identiteit als arts (waarden en normen waar ze voor willen staan).
Concrete doelen
- De student maakt kennis met mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie, verwerft inzicht in de impact van leefomstandigheden op gezondheid en toegankelijkheid tot de gezondheidszorg.
- De student ziet het belang in van preventie en leefstijleducatie voor de fysieke en mentale gezondheid en kan hiervoor gepaste educatieve tools gebruiken.
- De student kan een concrete vraag van een maatschappelijke (gezondheidszorg-) organisatie op een wetenschappelijke manier analyseren, en het te ontwikkelen product/praktijk verantwoorden vanuit een relevante theoretische onderbouw.
- De student kan op een gepaste, respectvolle manier motiverend communiceren en daarbij actief luisteren en empathisch reageren.
- De student kan op een respectvolle en doelgerichte manier samenwerken met peers (en andere actoren in de gezondheidszorg) met als doel een concreet project tot een goed einde te brengen.
- De student kan kritisch reflecteren over de ervaringen opgedaan tijdens het service learning project, deze ervaringen verwoorden en delen in groep en aangeven hoe deze bijdragen aan de eigen professionele identiteitsontwikkeling als arts.
- De student kan kritisch reflecteren over het eigen leerproces en zichzelf op deze manier bijsturen.
Bredere vormingsdoelen
- De student neemt een kritische, reflecterende houding aan ten aanzien van maatschappelijke ontwikkelingen in de gezondheidszorg en de gevolgen hiervan voor de toegankelijkheid van de gezondheidszorg voor kwetsbare groepen.
- De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich actief in te zetten voor bredere gezondheidszorgthema’s in de maatschappij.
- De student verwerft de attitude om zich levenslang te blijven ontwikkelen op academisch, persoonlijk en sociaal vlak via een combinatie van dienstverlening, reflectie en academisch leren.
Begintermen
De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is voor het toelatingsexamen arts zoals georganiseerd door de Vlaamse Overheid. Voor meer informatie: https://toelatingsexamenartstandarts.be/
Dit OPO kan opgenomen worden door maximaal 20 studenten.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(E0I45A) OF SOEPEL(U00F3A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
E0I45A : Vaardigheden 1
U00F3A : Vaardigheden 1
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
U00J5A : Service learning project
E0J49A : Service learning project
U00J4A : Service learning project
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Service learning project (B-KUL-E0J48a)
Inhoud
Inleidende workshop (4 u)
Dienstverlening (12 halve dagen)
Afsluitende workshop (4 u)
Academische component:
Tijdens de inleidende workshop wordt toelichting gegeven bij het concept Service Learning met focus op het belang van ‘wederkerigheid’ en ‘reflectie’.
Er wordt nagedacht over de relatie tussen de opleiding en het service learning project.
De theoretische kaders ‘doelgerichte zorg’, ‘patiëntgerichte zorg’ en ‘shared-decision making’ worden aangeboden/herhaald.
Er wordt een workshop georganiseerd rond ‘kritisch reflecteren over zichzelf’, ‘omgaan met feedback’, ‘hoe een passende relatie aangaan’ en/of ‘veilig werken’, gefocust op de specifieke context van het service learning project.
Tijdens een afrondende workshop koppelen de studenten hun tijdens het project verworven inzichten terug.
Dienstverlening:
De student participeert gedurende 12 halve dagen aan de dienstverlening in één van de uitgekozen settings (WZC, asielcentrum, psychiatrisch centrum, …).
Reflectie:
Tijdens de inleidende workshop wordt een sessie georganiseerd rond reflectie en de meerwaarde van wederkerigheid. De student formuleert zijn eigen persoonlijke doelstellingen bij het project.
Tijdens de dienstverlening wordt een persoonlijk dagboek bijgehouden met eigen reflecties vanuit de eigen gestelde doelen.
Tijdens de afrondende workshop wordt een intervisiemoment gehouden waarbij ervaringen en reflecties worden gedeeld.
Daarnaast zal er een reflectieopdracht ingediend moeten worden, en zal er een tussentijds gesprek plaatsvinden met de begeleider in de organisatie.
Studiemateriaal
Alle ondersteunend studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld op Toledo.
Toelichting werkvorm
(Directe) Service Learning is een ervaringsgerichte onderwijsvorm waarbij maatschappelijk engagement, reflectie en leren centraal staan. De student neemt een engagement op binnen een organisatie of gemeenschap. De student reflecteert daarbij op diepgaande wijze over zijn/haar ervaringen. Op die manier leert de student niet alleen bij op academisch maar ook op professioneel, persoonlijk en sociaal-maatschappelijk vlak. De student zet zich in, samen met en voor de maatschappij, en in het bijzonder maatschappelijk kwetsbare groepen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Service learning project (B-KUL-E2J48a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Dit OPO wordt beoordeeld als pass/fail.
Volgende elementen worden mee in rekening gebracht bij het toekennen van pass/fail:
- Aanwezigheid en actieve deelname tijdens de inleidende workshop en de afrondende workshop
- Procesevaluatie door de organisatie (o.a. inzet, attitude, nakomen van gemaakte afspraken…)
- Kwaliteit van de reflectieve vaardigheden (o.a. in geschreven reflectie-opdrachten)
Er zal ook gebruik gemaakt worden van peerassessment, vb. tijdens de afrondende workshop of op reflectie-opdrachten.
De concrete afspraken worden toegelicht via Toledo en de inleidende workshop
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.