Kinder- en jeugdpsychiatrie: wetenschap en actualiteit (B-KUL-E0J39A)

3 studiepuntenNederlands18 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Geneeskunde

 

Op het einde van het OPO is de student in staat om

  • Sociale problemen te vertalen in mogelijke opdrachten voor de geestelijke gezondheidszorg en vice versa problematisch psychiatrisch gedrag van kinderen en jongeren te vertalen naar maatschappelijke vraagstellingen (bv. stijging van suïcidaliteit bij jongeren)
  • Genuanceerd te redeneren over mediaberichten m.b.t. sociale gedragingen van individuen (meer specifiek kinderen en jongeren) en verwijzingen naar psychische / psychiatrische problemen bij het individu
  • Onderscheid te kunnen maken tussen het persoonlijke ‘verstehende’ verhaal van elk individu en de gemeenschappelijkheden die leiden tot wetenschappelijke psychiatrische kennis
  • Kennis uit kinder- en jeugdpsychiatrie te gebruiken voor preventie, gezondheidseducatie en levensstijl

 

De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is voor het toelatingsexamen arts zoals georganiseerd door de Vlaamse Overheid. Voor meer informatie: https://toelatingsexamenartstandarts.be/ 

Dit OPO kan opgenomen worden door maximaal 60 studenten.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kinder- en jeugdpsychiatrie: wetenschap en actualiteit (B-KUL-E0J39a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht18 urenEerste semester
POC Geneeskunde

Capita selecta worden door de studenten zelf gekozen, maar voorbeelden zijn:

  • Verband gebruik sociale media en jeugdpsychiatrie?
  • Moet de opvoeding terug strenger zijn om psychische en gedragsproblemen te voorkomen?
  • Impact van echtscheiding op mentaal welzijn van jongeren
  • Heeft de inhoud van games en TV-programma’s invloed op het gedrag van jongeren?
  • Is het wel een goed idee om baby’s in kinderopvang te laten?
  • Genderidentiteit is een sociaal construct
  • Schoolplicht moet afgeschaft worden vanaf 16 jaar want leidt tot gedragsproblemen

Contactmoment 1 = Introductie van de werkwijze en keuze van de onderwerpen (bottom up)

Contactmoment 2 = Formuleren van vraagstellingen en zoekmethodes voor de respectieve capita selecta

Zelfstudie = individueel en groepswerk

Contactmomenten 3 tem 9 = Presentaties van de capita selecta door de studenten met algemene discussie

Geen specifiek studiemateriaal, maar er moet informatie gezocht worden in zowel populaire literatuur (media, sociale media) als wetenschappelijke literatuur (wetenschappelijke databanken)

Het OPO bestaat uit een afwisseling van leeractiviteiten on campus en off campus. Bij aanvang van de cursus worden een aantal topics gekozen door de studenten en verder uitgewerkt. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van wetenschappelijke literatuur enerzijds en mediaberichten anderzijds. De wetenschappelijke kennis wordt getoetst aan haar maatschappelijke relevantie en maatschappelijke problemen worden onderzocht op hun impact/relevantie binnen de kinder- en jeugdpsychiatrische wetenschap. Tijdens de eerste contactmomenten worden onderwerpen uit de actualiteit geselecteerd en wordt een werkmethode uitgezet om ze te verdiepen. Studenten werken met meerderen de onderwerpen verder uit, gevolgd door presentatie en groepsdebatten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kinder- en jeugdpsychiatrie: wetenschap en actualiteit (B-KUL-E2J39a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


 

Studenten krijgen een beoordeling tijdens de presentatie van het onderwerp waaraan ze hebben meegewerkt. De beoordeling is gebaseerd op de gezamenlijke inhoud die wordt voorgesteld (inhoud en vorm), en de manier van presenteren (lichaamshouding, stemgebruik etc.) op basis van een rubric.

Herkansing bestaat uit een individuele of groepsbespreking van het onderwerp indien de student niet geslaagd was bij de eerste examenkans