Psychologie voor artsen (B-KUL-E0I44A)
Doelstellingen
1- De student kan wetenschappelijke psychologie onderscheiden van niet-wetenschappelijke meningen aangaande een psychologisch vraagstuk of thema
2- De student kent en begrijpt fundamentele basisbegrippen en -processen m.b.t. het psychologisch functioneren zoals geheugen, leren, motivatie, emotie, stress en persoonlijkheid. Tevens kan de student de relevantie van deze processen en begrippen herkennen en toepassen binnen een specifieke medische context
3- De student heeft een basisbegrip inzake psychosociale en cognitieve ontwikkeling over de levensloop. Hieruit ontwikkelt de student een sensitiviteit m.b.t. de uitdagingen en impact van medische handelingen en problematieken in functie van de levensfase van een patiënt
4- De student begrijpt hoe psychosociale processen, socio-economische factoren en gedrag een rol spelen in de kansen op gezondheid en ziekte. De student begrijpt eveneens hoe ziekte een invloed heeft op het psychologisch functioneren, het gedrag en op de omgeving van een patiënt.
5- De student begrijpt hoe psychosociale processen en gedrag tijdens ziekte en hospitalisatie en de wederzijdse interactie tussen patiënt en zorgverleners het verdere verloop van ziekte, herstel en levenskwaliteit kunnen beïnvloeden.
6- De student begrijpt hoe psychosociale processen en gedrag kunnen beïnvloed worden en een hefboom kunnen zijn voor het voorkomen van ziekte en het verbeteren van lichamelijke en mentale gezondheid.
7- De student heeft de attitude om vanuit een biopsychosociaal perspectief te denken over ziekte en gezondheid.
8- De student (h)erkent en begrijpt de rol van psychologie in de medische praktijkvoering en heeft basiskennis van enkele majeure psychologische thema’s relevant voor de praktijkvoering (bv. therapietrouw, motiveren, mechanismen van placebo en nocebo, valkuilen voor cognitieve vertekeningen in medische beslissingen).
Begintermen
De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid. Voor meer informatie: https://toelatingsexamenartstandarts.be/
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E05Y8A : Inleiding psychologie, medische en gezondheidspsychologie
U00F1A : Psychologie voor artsen
U03C4A : Inleiding psychologie, medische en gezondheidspsychologie
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Psychologie voor artsen: hoorcolleges (B-KUL-E0I44a)
Inhoud
Het opo is opgebouwd uit drie vaststaande modules die gaan van generische psychologische functies naar specifieke psychologische aspecten binnen de medische praktijkvoering. Welke inhouden binnen elke module precies gezien zullen worden, kan licht variëren van jaar tot jaar.
MODULE I: BASIS BEGRIPPEN EN -PROCESSEN uit de Psychologie
___________________________________________________________
Wetenschappelijke psychologie en PSYCHOTHERAPIE
ontwikkelingspsychologie
LEREN
PERSOONLIJKHEID
SOCIALE PSYCHOLOGIE
Module II – DE PSYCHOLOGIE van GEZONDHEID & ZIEKTE
____________________________________________________
Sociale en gedragsmatige determinanten van gezondheid
PREVENTIE EN GEZONDHEIDSBEVORDERING
ROKEN EN DRINKEN
SUBJECTIEVE GEZONDHEID: Ziekterepresentatie, Symptoomperceptie, Pijn
PSYCHOLOGIE EN SEKSUELE GEzondheid
STRESS
STRESS en ziekte
Chronische ziekte, ROUW, dood en sterven
functionele klachten en syndromen / psychosomatiek
Psychologie en immuniteit
psycho-oncologie
psychologie en respiratoire aandoeningen
psychologie en gastro-intestinale aandoeningen
Psychologie en zwangerschap
Module III – psychologie en medische PRAKTIJKVOERING
__________________________________________________
Rationalteit, irrationaliteit en (zelf)kritisch denken
Heuristieken ; Perceptuele en cognitieve vertekeningen ; Toepassing in medische besliskunde en differentieel diagnose
arts-patiëntrelatie & arts-patiëntcommunicatie
placebo- en nocebo-effecten
motiverende gespreksvoering
medische behandeling en gedrag: focus op therapietrouw
Studiemateriaal
- Powerpointslides op Toledo
- Bijkomende literatuur en cursusteksten op Toledo
Toelichting werkvorm
Blended onderwijs - Gastcollege - Hoorcollege
Theoretische hoorcolleges worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en in sommige gevallen verder aangevuld en ondersteund via blended learning, waarbij het audiovisueel materiaal dat online aangeboden wordt, gecombineerd kan worden met interactieve contactmomenten (bv. Q&A-sessies). Occasioneel kan een gastspreker uitgenodigd voor een hoorcolleges over een specifiek thema.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Psychologie voor artsen (B-KUL-E2I44a)
Toelichting
Het examen bestaat uit 1 geïntegreerd schriftelijk examen, bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie).
Toetsing gebeurt op drie niveaus:
- kennis van basisfeiten en -begrippen en -processen
- inzicht in en redeneervermogen aan de hand van de aangereikte denkkaders
- creatief hanteren van aangereikte denkkaders om concrete praktijkvoorbeelden te structureren en te begrijpen