Psychologie voor artsen (B-KUL-E0I44A)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Geneeskunde

1- De student kan wetenschappelijke psychologie onderscheiden van niet-wetenschappelijke meningen aangaande een psychologisch vraagstuk of thema

2- De student kent en begrijpt fundamentele basisbegrippen en -processen m.b.t. het psychologisch functioneren zoals geheugen, leren, motivatie, emotie, stress en persoonlijkheid. Tevens kan de student de relevantie van deze processen en begrippen herkennen en toepassen binnen een specifieke medische context

3- De student heeft een basisbegrip inzake psychosociale en cognitieve ontwikkeling over de levensloop. Hieruit ontwikkelt de student een sensitiviteit m.b.t. de uitdagingen en impact van medische handelingen en problematieken in functie van de levensfase van een patiënt

4- De student begrijpt hoe psychosociale processen, socio-economische factoren en gedrag een rol spelen in de kansen op gezondheid en ziekte. De student begrijpt eveneens hoe ziekte een invloed heeft op het psychologisch functioneren, het gedrag en op de omgeving van een patiënt.

5- De student begrijpt hoe psychosociale processen en gedrag tijdens ziekte en hospitalisatie en de wederzijdse interactie tussen patiënt en zorgverleners het verdere verloop van ziekte, herstel en levenskwaliteit kunnen beïnvloeden.

6- De student begrijpt hoe psychosociale processen en gedrag kunnen beïnvloed worden en een hefboom kunnen zijn voor het voorkomen van ziekte en het verbeteren van lichamelijke en mentale gezondheid.

7- De student heeft de attitude om vanuit een biopsychosociaal perspectief te denken over ziekte en gezondheid.

8- De student (h)erkent en begrijpt de rol van psychologie in de medische praktijkvoering en heeft basiskennis van enkele majeure psychologische thema’s relevant voor de praktijkvoering (bv. therapietrouw, motiveren, mechanismen van placebo en nocebo, valkuilen voor cognitieve vertekeningen in medische beslissingen).

 

De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid. Voor meer informatie: https://toelatingsexamenartstandarts.be/

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
E05Y8A : Inleiding psychologie, medische en gezondheidspsychologie
U00F1A : Psychologie voor artsen
U03C4A : Inleiding psychologie, medische en gezondheidspsychologie

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Psychologie voor artsen: hoorcolleges (B-KUL-E0I44a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semester
POC Geneeskunde

Het opo is opgebouwd uit drie vaststaande modules die gaan van generische psychologische functies naar specifieke psychologische aspecten binnen de medische praktijkvoering. Welke inhouden binnen elke module precies gezien zullen worden, kan licht variëren van jaar tot jaar.

 

MODULE I: BASIS BEGRIPPEN EN -PROCESSEN uit de Psychologie

___________________________________________________________

Wetenschappelijke psychologie en PSYCHOTHERAPIE

ontwikkelingspsychologie

LEREN

PERSOONLIJKHEID                                                                                                                                                

SOCIALE PSYCHOLOGIE                                                                                                                                        

 

Module II – DE PSYCHOLOGIE van GEZONDHEID & ZIEKTE

____________________________________________________

Sociale en gedragsmatige determinanten van gezondheid

PREVENTIE EN GEZONDHEIDSBEVORDERING

ROKEN EN DRINKEN

SUBJECTIEVE GEZONDHEID: Ziekterepresentatie, Symptoomperceptie, Pijn

PSYCHOLOGIE EN SEKSUELE GEzondheid

STRESS

STRESS en ziekte

Chronische ziekte, ROUW, dood en sterven

functionele klachten en syndromen / psychosomatiek

Psychologie en immuniteit

psycho-oncologie

psychologie en respiratoire aandoeningen

psychologie en gastro-intestinale aandoeningen

Psychologie en zwangerschap

 

Module III – psychologie en medische PRAKTIJKVOERING

__________________________________________________

Rationalteit, irrationaliteit en (zelf)kritisch denken

Heuristieken ; Perceptuele en cognitieve vertekeningen ; Toepassing in medische besliskunde en differentieel diagnose

arts-patiëntrelatie & arts-patiëntcommunicatie

placebo- en nocebo-effecten

motiverende gespreksvoering

medische behandeling en gedrag: focus op therapietrouw

 

 

 

  • Powerpointslides op Toledo
  • Bijkomende literatuur en cursusteksten op Toledo

Blended onderwijs - Gastcollege - Hoorcollege

Theoretische hoorcolleges worden gekoppeld aan praktijkvoorbeelden en in sommige gevallen verder aangevuld en ondersteund via blended learning, waarbij het audiovisueel materiaal dat online aangeboden wordt, gecombineerd kan worden met interactieve contactmomenten (bv. Q&A-sessies). Occasioneel kan een gastspreker uitgenodigd voor een hoorcolleges over een specifiek thema.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Psychologie voor artsen (B-KUL-E2I44a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


 

Het examen bestaat uit 1 geïntegreerd schriftelijk examen, bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie).

Toetsing gebeurt op drie niveaus:

- kennis van basisfeiten en -begrippen en -processen

- inzicht in en redeneervermogen aan de hand van de aangereikte denkkaders

- creatief hanteren van aangereikte denkkaders om concrete praktijkvoorbeelden te structureren en te begrijpen