Didactiek van medische vaardigheden - A (B-KUL-E08U3A)
Doelstellingen
- De studenten verwerven inzicht in de theoretische concepten van het medisch vaardigheidsonderwijs met bijzondere aandacht voor facilitator - en debriefingsvaardigheden (reflectie en feedback) tijdens het leerproces, zodat ze hun didactisch handelen als opleider hierop kunnen baseren en van hieruit kunnen verantwoorden.
- De studenten verwerven vaardigheid in de 4 deelcompetenties van opleider, m.n. medisch-inhoudelijk, algemeen didactisch, interpersoonlijk-sociaal en praktisch organisatorisch.
- De studenten beheersen een beperkt aantal medische vaardigheden op een zodanige wijze dat ze tijdens practica en zelfleerstations hun medestudenten correct kunnen begeleiden tijdens het inoefenen van deze vaardigheden (tot op niveau 4 - Miller).
Begintermen
- Dit OPO heeft als eerste doel om studentopleiders te vormen en is meteen ook één van de voorwaarden om de rol van studentopleider op te kunnen nemen. Om die reden kan dit OPO enkel opgenomen worden door studenten die de 2e bachelorfase aanvatten in een standaard traject.
- De verpleegstage dient met succes beëindigd te zijn (pass).
- Er zal een maximum van 45 studenten toegelaten worden op basis van loting (indien er meer dan 45 kandidaten zijn).
De opleidingsonderdelen van de opleiding Geneeskunde kunnen enkel gevolgd worden indien men gunstig gerangschikt is op het toelatingsexamen arts, zoals georganiseerd door de Vlaamse overheid.
Voor meer info: https://toelatingsexamenartstandarts.be/
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Theorie bij de didactiek van medische vaardigheden (B-KUL-E08U4a)
Inhoud
- Theoretische concepten en principes van de didactiek van medische vaardigheden, met bijzondere aandacht voor facilitator - en debriefingsvaardigheden, reflectie en feedback.
- Concretisering van de 4 rollen van de studentopleider, m.n. medisch-inhoudelijk, algemeen didactisch, interpersoonlijk-sociaal en praktisch organisatorisch.
Studiemateriaal
Handleiding studentopleider, slides
Toledo: OPO Vaardigheden 1
Toledo: OPO Didactiek Medische Vaardigheden
Toelichting werkvorm
Er wordt verwacht dat de studenten meewerken tijdens de colleges, vragen stellen en meewerken aan de opdrachten.
Aanwezigheid is verplicht. Bij afwezigheid dient de student contact op te nemen met de docent voor een volwaardige vervangopdracht.
2 sp. Praktische oefeningen bij de didactiek van medische vaardigheden (B-KUL-E08U5a)
Inhoud
- Concretisering van de 4 rollen van de studentopleider, m.n. medisch-inhoudelijk, algemeen didactisch, interpersoonlijk-sociaal en praktisch organisatorisch.
- Een beperkt aantal medische vaardigheden, alle behorend tot dezelfde practicumcarrousel, tot op niveau 4 (Miller).
- Procedure van de specifieke vaardigheden.
- Reflectief ervaringsleren en feedback in de praktijk
Studiemateriaal
- Toledo: OPO Vaardigheden 1
- Toledo: OPO Didactiek Medische Vaardigheden
Toelichting werkvorm
De studenten verwerven de vaardigheden voor die practicumcarrousel die ze nadien zullen begeleiden door:
- De corresponderende e-learnings uit het OPO Vaardigheden 1 te hernemen aangevuld met verdiepend materiaal.
- De specifeke aanleersessie van de specifieke vaardigheden door de docent te volgen met zowel aandacht voor het technische als didactische aspect.
- Het zelf oefenen van deze vaardigheden tot deze beheerst zijn op niveau 4 (Miller).
- Het oefenen onder elkaar in functie van de examenopdracht met zowel aandacht voor het technische als didactische aspect.
Aanwezigheid is verplicht. Bij afwezigheid dient de sessie ingehaald te worden (enkel mogelijk op basis van zwaarwichtige omstandigheden).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Didactiek van medische vaardigheden - A (B-KUL-E28U3a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Praktijkgericht examen dat afgenomen wordt buiten de examenzittijd (m.n. in de maand december) bestaande uit vier aspecten:
- Individuele opdracht:
1) Demonstratie van de vier deelcompetenties van de student-opleider ( n.a.v. beeldopname van een lesfragment).
2) Reflectieverslag door de student n.a.v. een gegeven vaardigheidstraining. Observatie en feedback t.a.v. de 4 deelcompetenties.
3) Uitvoering van één van de aangeleerde medisch-technische vaardigheden als een proficiency test; aansluitend dient de student ook mondelinge feedback te geven op filmpjes met veelgemaakte fouten.
- Groepsopdracht:
4) Groepsreflectie op een (gesimuleerde) debriefing.
Geslaagd zijn op de vier onderdelen is een voorwaarde voor een pass op het OPO. Indien voor één van de onderdelen een fail behaald wordt, moet enkel voor dit onderdeel een tweede examenkans benut worden.
Toelichting bij herkansen
Toelichting tweede examenkans:
Deze tweede examenkans betreft opnieuw een praktijkgericht examen.
Voor het onderdeel didactiek moet opnieuw een les of debriefing (evt. simulatie) opgenomen worden en/of reflectieverslag geschreven worden waarbij de feedback ontvangen op de eerste examenkans meegenomen werd.
Voor het onderdeel medisch technische vaardigheid moeten opnieuw de vaardigheden technisch gedemonstreerd worden.
De herkansing gebeurt volgend op de eerste examenkans ook in december/januari en geldt als het resultaat van de tweede examenkans.