Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) (90 sp.) Master of Science
Definitief vanaf 30/09/2024
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere Vlaamse instelling krijgen rechtstreeks toegang tot de integrale Educatieve master in de maatschappijwetenschappen, op voorwaarde dat de student in de bachelor reeds 15 studiepunten (stp.) leraarschap heeft opgenomen (met name de opleidingsonderdelen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ en een keuzeopleidingsonderdeel):
• Bachelor in de wijsbegeerte - optie Liberal Arts
• Bachelor in de communicatiewetenschappen
• Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie, afstudeerrichting politieke wetenschappen
• Bachelor in de sociale en militaire wetenschappen
Pas op: studenten met een academische bachelor dienen zich toch in te schrijven voor het voorbereidingsprogramma. Zij worden – indien ze de betrokken 15 studiepunten in de bachelor reeds hebben opgenomen – volledig vrijgesteld.
Na toelating
Studenten uit andere dan de vermelde bachelor- of masteropleidingen kunnen uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website. De toelatingscommissie van de Educatieve master in de maatschappijwetenschappen buigt zich over deze dossiers en houdt in haar beslissingen rekening met het programma van de vooropleiding, de visie en het beleid rond instroom zoals ontwikkeld door de Permanente Onderwijscommissie (POC) en eventuele precedenten.
Professionals met minstens 5 jaar relevante praktijkervaring kunnen op basis van hun verworven competenties uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website.
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na schakelprogramma
Volgende diploma’s worden toegelaten tot het schakelprogramma (Leuven, 65 sp):
· Bachelor in communicatiemanagement
· Bachelor in de gezinswetenschappen
· Bachelor in de journalistiek
· Bachelor in het bedrijfsmanagement, afstudeerrichting rechtspraktijk
· Bachelor in het sociaal werk
· Bachelor in maatschappelijke veiligheid
Andere professionele bachelors kunnen uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website. De toelatingscommissie van de Educatieve master in de maatschappijwetenschappen buigt zich over deze dossiers en houdt in haar beslissingen rekening met het programma van de vooropleiding, de visie en het beleid rond instroom zoals ontwikkeld door de Permanente Onderwijscommissie (POC) en eventuele precedenten.
Na voorbereidingsprogramma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen ( Leuven, 15 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de moraalwetenschappen
- Bachelor in de politieke wetenschappen
- Bachelor in de sociologie
Studenten kunnen worden vrijgesteld van één of meerdere opleidingsonderdelen (OPO’s) in het voorbereidingsprogramma en/of de educatieve master, indien zij in de bachelor reeds één of meerdere opleidingsonderdelen van de educatieve master opnamen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere Vlaamse instelling krijgen rechtstreeks toegang tot de integrale Educatieve master in de maatschappijwetenschappen, op voorwaarde dat de student in de bachelor reeds 15 studiepunten (stp.) leraarschap heeft opgenomen (met name de opleidingsonderdelen ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ en een keuzeopleidingsonderdeel):
• Bachelor in de wijsbegeerte - optie Liberal Arts
• Bachelor in de communicatiewetenschappen
• Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie, afstudeerrichting politieke wetenschappen
• Bachelor in de sociale en militaire wetenschappen
Pas op: studenten met een academische bachelor dienen zich toch in te schrijven voor het voorbereidingsprogramma. Zij worden – indien ze de betrokken 15 studiepunten in de bachelor reeds hebben opgenomen – volledig vrijgesteld.
Na toelating
Studenten uit andere dan de vermelde bachelor- of masteropleidingen kunnen uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website. De toelatingscommissie van de Educatieve master in de maatschappijwetenschappen buigt zich over deze dossiers en houdt in haar beslissingen rekening met het programma van de vooropleiding, de visie en het beleid rond instroom zoals ontwikkeld door de Permanente Onderwijscommissie (POC) en eventuele precedenten.
Professionals met minstens 5 jaar relevante praktijkervaring kunnen op basis van hun verworven competenties uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website.
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na schakelprogramma
Volgende diploma’s worden toegelaten tot het schakelprogramma (Leuven, 65 sp):
· Bachelor in communicatiemanagement
· Bachelor in de gezinswetenschappen
· Bachelor in de journalistiek
· Bachelor in het bedrijfsmanagement, afstudeerrichting rechtspraktijk
· Bachelor in het sociaal werk
· Bachelor in maatschappelijke veiligheid
Andere professionele bachelors kunnen uitzonderlijk worden toegelaten na het indienen van een toelatingsdossier. Voor de procedure, zie deze website. De toelatingscommissie van de Educatieve master in de maatschappijwetenschappen buigt zich over deze dossiers en houdt in haar beslissingen rekening met het programma van de vooropleiding, de visie en het beleid rond instroom zoals ontwikkeld door de Permanente Onderwijscommissie (POC) en eventuele precedenten.
Na voorbereidingsprogramma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen ( Leuven, 15 sp. ) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de moraalwetenschappen
- Bachelor in de politieke wetenschappen
- Bachelor in de sociologie
Studenten kunnen worden vrijgesteld van één of meerdere opleidingsonderdelen (OPO’s) in het voorbereidingsprogramma en/of de educatieve master, indien zij in de bachelor reeds één of meerdere opleidingsonderdelen van de educatieve master opnamen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Vakdidactisch luik
Studenten kiezen één vakdidactiek en één interdisciplinair, vakdidactisch OPO dat het best aansluit bij hun vooropleiding.
- sociale wetenschappen of criminologie kiezen voor ‘Vakdidactiek maatschappijwetenschappen’ (6sp) en ‘Vakwerkgroep MW-PPW' (3sp)
- wijsbegeerte kiezen voor ‘Vakdidactiek wijsbegeerte’ (6sp) en 'Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren' (3sp),
- rechten kiezen voor ‘Vakdidactiek rechten’ (6sp) en 'Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren' (3sp).3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek maatschappijwetenschappen S0I10A docenten- E.Claes (coördinator)
- N.
docenten
- E.Claes (coördinator)
- N.
Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (6 sp.) S0I06a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
6 sp. Vakdidactiek wijsbegeerte S0I11A docenten- G.Galle (coördinator)
- N.
docenten
- G.Galle (coördinator)
- N.
Vakdidactiek wijsbegeerte (6 sp.) S0I07a docenten- G.Galle
- N.
docenten
- G.Galle
- N.
6 sp. Vakdidactiek rechten S0P70A docenten docenten
Vakdidactiek rechten (6 sp.) S0I38a docenten docenten
3 sp. Vakwerkgroep MW-PPW O0G73A docenten- E.Claes (coördinator)
- M.Vandecandelaere
docenten
- E.Claes (coördinator)
- M.Vandecandelaere
Vakwerkgroep MW-PPW (3 sp.) O0G73a docenten docenten
-
Stage
-
Verplicht gedeelte
De studenten volgen verplicht onderstaande opleidingsonderdelen. 'Leraar in een superdiverse samenleving' kan worden opgenomen indien de student ook ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’ en de kernvakdidactiek volgt of reeds gevolgd heeft.
Studenten vinden het stagevademecum en het verplichte aanmeldingsformulier voor de stage op deze website.3 sp. Leraar in een superdiverse samenleving P0W39A docenten docenten
Leraar in een superdiverse samenleving (3 sp.) P0W39a docenten docenten
9 sp. Stage maatschappijwetenschappen 1 O0H00A docenten- N.
docenten
- N.
Initiatie- en ingroeistage (9 sp.) O0H00a docenten- N.
docenten
- N.
-
Keuzegedeelte
De studenten nemen verplicht 1 opleidingsonderdeel op.
Studenten nemen ‘Stage maatschappijwetenschappen 2’ op indien ze:
- geen bijkomende vakdidactiek volgen
- de bijkomende vakdidactiek maatschappijwetenschappen, rechten of wijsbegeerte volgen
- de bijkomende vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen volgen.
Studenten die een andere dan vermelde bijkomende vakdidactiek volgen, nemen het opleidingsonderdeel horend bij de betreffende vakdidactiek op.
Het opleidingsonderdeel 'Extra stage maatschapppijwetenschappen' dient enkel opgenomen te worden indien de student in totaal drie vakdidactische opleidingsonderdelen opneemt (zie luik 'Verbreding/verdieping leraar - Bijkomende vakdidactiek').9 sp. Stage maatschappijwetenschappen 2 O0H01A docenten- N.
docenten
- N.
Doorgroeistage 1 (4 sp.) O0H17a docenten- N.
docenten
- N.
Doorgroeistage 2 (5 sp.) O0H01a docenten- N.
docenten
- N.
9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming O0G51A docenten docenten
Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.) O0G51a docenten docenten
9 sp. Extra stage maatschappijwetenschappen S0I17B docenten Extra stage maatschappijwetenschappen (9 sp.) S0I17a docenten
-
Overgangsmaatregelen
Onderstaande opleidingsonderdelen kunnen enkel opgenomen worden door studenten die deze moeten hernemen.
12 sp. Stage maatschappijwetenschappen 1 S0I05A docenten Initiatie- en ingroeistage (8 sp.) S0I21a docenten Doorgroeistage 1 (4 sp.) S0I26a docenten 6 sp. Stage maatschappijwetenschappen 2 S0J68A docenten Doorgroeistage 2 (6 sp.) S0J68a docenten
-
-
Verbreding/verdieping leraar
Studenten nemen minstens 9 studiepunten op uit de bijkomende vakdidactieken en/of de keuzeopleidingsonderdelen.
-
Bijkomende vakdidactiek
Studenten kunnen één of twee bijkomende vakdidactieken opnemen indien zij voldoen aan de vereiste voorkennis (30 sp.).
Toegang tot een bijkomende vakdidactiek moet steeds worden aangevraagd door de student en goedgekeurd door de opleiding. Via deze website vinden studenten informatie over de vereiste voorkennis en de aanvraagprocedure.
De opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek maatschappijwetenschappen’ of ‘Vakdidactiek wijsbegeerte' kunnen enkel worden opgenomen mits de studenten over voldoende voorkennis beschikken (30 sp.).
De opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen' en ‘Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming' zijn externe vakdidactieken die worden ingericht door een andere educatieve masteropleiding. ‘Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen' kan gevolgd worden mits de studenten over voldoende voorkennis beschikken (30 sp.). In ‘Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming’ kunnen studenten rechtstreeks instromen.
Studenten kunnen er ook voor kiezen om een vakdidactiek uit een andere educatieve masteropleiding op te nemen die niet wordt vermeld in onderstaande lijst. Bij elke bijkomende vakdidactiek moet de student kunnen aantonen over voldoende voorkennis (30 sp.; 60 sp. voor talen) in het domein van die vakdidactiek te beschikken.
Studenten die in totaal drie vakdidactische opleidingsonderdelen opnemen, nemen ook het opleidingsonderdeel ‘Extra stage maatschappijwetenschappen’ op bovenop de 21 studiepunten binnen het luik ‘Stage’. Hun totaalprogramma bedraagt in dat geval minstens 99 studiepunten.6 sp. Vakdidactiek rechten S0P70A docenten docenten
Vakdidactiek rechten (6 sp.) S0I38a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen O0G72A docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen (6 sp.) O0G72a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming F0ZB6A docenten docenten
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (5 sp.) F0ZB6a docenten Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (1 sp.) O0G58a docenten docenten
6 sp. Vakdidactiek maatschappijwetenschappen S0I10A docenten- E.Claes (coördinator)
- N.
docenten
- E.Claes (coördinator)
- N.
Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (6 sp.) S0I06a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
6 sp. Vakdidactiek wijsbegeerte S0I11A docenten- G.Galle (coördinator)
- N.
docenten
- G.Galle (coördinator)
- N.
Vakdidactiek wijsbegeerte (6 sp.) S0I07a docenten- G.Galle
- N.
docenten
- G.Galle
- N.
-
Keuzeopleidingsonderdelen
Studenten vullen het luik Verbreding/verdieping leraar aan tot (minstens) 9 studiepunten met keuzeopleidingsonderdelen.
Studenten die ‘Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht’ volgen of reeds gevolgd hebben, kunnen ‘Jeugdbeschermingsrecht’ niet opnemen. 'Jeugdbeschermingsrecht' kan enkel worden opgenomen door juristen en criminologen.
Studenten die geïnteresseerd zijn in "Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering" kiezen ofwel het opleidingsonderdeel G0R48A van 6 sp., ofwel nemen ze beide opleidingsonderdelen G0R93A van 3 sp. en G0R91A van 4 sp. op.6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
6 sp. Culture and Meaning S0A40B docenten docenten
Culture and Meaning (6 sp.) S0A40a docenten docenten
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
3 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie G0R93A docenten docenten
- N.Severijns (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten 3 sp. Jeugdbeschermingsrecht C04D8B docenten docenten
Jeugdbeschermingsrecht (3 sp.) C04D8a docenten docenten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0X67A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Praktijkopdracht Onderwijsloopbaanbegeleiding (2 sp.) P0X68a docenten docenten
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
6 sp. Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid O0H16A docenten docenten
Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid: colleges (2 sp.) P0V25a docenten docenten
Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid: opdracht (4 sp.) P0V26a docenten docenten
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten 4 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - projectwerk G0R91A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – werkplan (1 sp.) G0R91a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten -
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten
-
-
Masterproef
-
Algemene vorming in de maatschappijwetenschappen
Studenten nemen – met het oog op verbreding van hun profiel – maximum 17 studiepunten op uit onderstaande luiken.
Het luik van de eigen vooropleiding (ook minor bij wijsbegeerte) wordt door de studenten niet meer gevolgd. Indien ze reeds een opleidingsonderdeel van een ander domein volgden in de vooropleiding en zo voldoen aan de voorwaarden in de tekst, leggen ze dat domein ook niet meer af. Van alle andere luiken nemen ze een opleidingsonderdeel op. Studenten vragen geen vrijstelling aan voor opleidingsonderdelen die ze in een vorige opleiding al afgelegd hebben.
Studenten die het maximum van 17 studiepunten overschrijden, nemen contact op met de ISP-verantwoordelijke.-
Communicatiewetenschappen
Studenten kiezen één van onderstaande opleidingsonderdelen indien ze in hun vooropleiding geen van beide afgelegd hebben.
5 sp. Media Culture S0N78A docenten docenten
Media Culture (5 sp.) S0N78a docenten docenten
5 sp. Media-effecten S0N80A docenten- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
docenten
- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
Media-effecten (5 sp.) S0N80a docenten- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
docenten
- S.Eggermont
- L.Hallez (plaatsvervanger)
-
Sociologie
Studenten nemen onderstaand opleidingsonderdeel op indien ze in hun vooropleiding geen inleidend sociologisch opleidingsonderdeel (bv. ‘Sociologie’, ‘Inleiding tot de sociologie en de criminologische sociologie’, …) afgelegd hebben.
4 sp. Sociological Theories S0O02A docenten docenten
Sociological Theories (4 sp.) S0O02a docenten docenten
-
Politieke wetenschappen
Studenten die nog geen inleidend politiek wetenschappelijk opleidingsonderdeel (bv. ‘Politicologie’, ‘Bestuurskunde’, ‘Overheidsmanagement’) hebben gevolgd, volgen ‘Politicologie’.
Studenten die wel al een inleidend politiek wetenschappelijk opleidingsonderdeel hebben gevolgd, volgen ‘Vergelijkende politiek'.4 sp. Politicologie S0A21B docenten docenten
Politicologie (4 sp.) S0A21a docenten docenten
6 sp. Vergelijkende politiek S0O16A docenten docenten
Vergelijkende politiek (6 sp.) S0O16a docenten docenten
-
Rechten
-
Wijsbegeerte
Studenten die nog geen inleidend filosofisch opleidingsonderdeel (vb. ‘Historische inleiding tot de wijsbegeerte’, ‘Fundamentele wijsbegeerte’ of ‘Inleiding tot de wijsbegeerte’) gevolgd hebben, volgen ‘Historische inleiding tot de wijsbegeerte’.
Wie wel al een inleidend filosofisch opleidingsonderdeel gevolgd heeft, maar nog geen ‘Ethiek’ of ‘Moraalfilosofie’, volgt het opleidingsonderdeel ‘Moraalfilosofie’.
Wie al een inleidend filosofisch opleidingsonderdeel en ‘Ethiek’/’Moraalfilosofie’ gevolgd heeft, mag ‘Epistemologie en wetenschapsfilosofie’ of ‘Wijsgerige antropologie: continentale perspectieven’ volgen (maar is daartoe niet verplicht).6 sp. Historische inleiding tot de wijsbegeerte W0Y00A docenten- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
docenten
- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
Historische inleiding tot de wijsbegeerte (5 sp.) W0Y00a docenten- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
docenten
- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
Historische inleiding tot de wijsbegeerte: lectuur wijsgerige teksten (1 sp.) W0Y01a docenten- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
docenten
- G.Van Riel
- H.Vandenbussche (plaatsvervanger)
6 sp. Wijsgerige antropologie: continentale perspectieven W0Y28A docenten- N.
- S.Micali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- S.Micali (plaatsvervanger)
Wijsgerige antropologie: continentale perspectieven (6 sp.) W0Y28a docenten- N.
- S.Micali (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- S.Micali (plaatsvervanger)
6 sp. Moraalfilosofie W0Y04A docenten docenten
Moraalfilosofie (5 sp.) W0Y04a docenten docenten
Moraalfilosofie: lectuur wijsgerige teksten (1 sp.) W0Y05a docenten docenten
6 sp. Epistemologie en wetenschapsfilosofie W0Y06A docenten- J.Heylen (coördinator)
docenten
- J.Heylen (coördinator)
Wetenschapsfilosofie (3 sp.) W0Y06a docenten docenten
Epistemologie (3 sp.) W0Y07a docenten docenten
-
-
Verbreding/verdieping domein
Studenten vullen hun programma aan tot minstens 90 studiepunten ((excl. eventuele opname van een derde vakdidactisch opleidingonderdeel en 'Extra stage maatschappijwetenschappen') met opleidingsonderdelen waarvan de behandelde materie niet aan bod kwam in voorafgaande opleidingen. Zij zorgen ervoor dat ze minstens 33 studiepunten opnemen over de luiken ‘Algemene vorming in de maatschappijwetenschappen’ en ‘Verbreding/verdieping domein’.
Zij nemen binnen dit luik ‘Verbreding en/of verdieping’ minimum 16 studiepunten op masterniveau op. Studenten kunnen kiezen uit opleidingsonderdelen binnen alle bachelor- en masteropleidingen van de KU Leuven, rekening houdend met de vereiste voorkennis voor deze opleidingsonderdelen.
Bij de keuze van opleidingsonderdelen, beogen studenten de volgende zaken:
- het versterken van hun profiel met betrekking tot de inhouden van de vakken sociale wetenschappen, media, sociologie, recht, filosofie en cultuurbeschouwing in het secundair onderwijs;
- het verwerven van de vereiste voorkennis voor het volgen van een bijkomende vakdidactiek;
- het verwerven van kennis en inzicht in functie van hun masterproefonderzoek.
Studenten leggen hun voorstel van individueel studieprogramma voor aan de programmadirecteur.
-