Sociale en culturele pedagogiek (B-KUL-P0S63A)

5 studiepuntenNederlands30 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vandenabeele Joke |  Joris Margot (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Leerresultaten

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

- aan de hand van een theoretische duiding van werkingsprincipes en kernkwesties de eigenheid van de sociale en culturele pedagogiek op een genuanceerde wijze te begrijpen.
- het rijke landschap aan praktijken en organisaties waar de sociale en culturele pedagogiek voor staat, zowel in het verleden als vandaag, op een inzichtelijke wijze te verbinden met deze werkingsprincipes en kernkwesties.
- de manier waarop de sociale en culturele pedagogiek specifiek aandacht heeft voor de relatie educatie en democratisch burgerschap aan de hand van theoretische kaders en kernconcepten te articuleren en kritisch te analyseren/te beoordelen.

Vormingsdoelen

Tijdens en na dit opleidingsonderdeel wordt van de student verwacht dat hij/zij:

- bereid is om op een zelfstandige basis, en dit in constructief overleg of in samenwerking met anderen, een bijdrage te leveren tot verdere theorievorming en onderzoeksuitvoering over werkingsprincipes en kernkwesties van de sociale en culturele pedagogiek.
- bereid is om ten aanzien van actuele vraagstukken die zich stellen in het beleid ten aanzien van praktijken van sociale en culturele pedagogiek een duidelijk persoonlijk standpunt in te nemen en dit op een genuanceerde en beargumenteerde wijze te formuleren.

zie begintermen Bachelor Pedagogische Wetenschappen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociale en culturele pedagogiek colleges (B-KUL-P0S63a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semester
Vandenabeele Joke |  Joris Margot (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Sociale en culturele pedagogiek wil een bijdrage leveren aan belangrijke vragen inzake het samenleven vandaag. Ze ontwikkelt theorieën waar educatie in perspectief wordt geplaatst van de betrokkenheid van burgers op deze zoektocht en verbindt de inzet van educatie met belangrijke noties als democratie, emancipatie, sociale rechtvaardigheid en gelijkheid. Met deze cursus willen we een grondige inleiding bieden op waar de sociale en culturele pedagogiek voor staat en we kiezen ervoor om ons antwoord op te bouwen aan de hand van drie deelvragen. Het zijn vragen die het ons mogelijk maken om de rijkdom aan ideeën en praktijken te laten zien maar ons tegelijkertijd ook zal stimuleren om de eigen accenten en werkingsprincipes van de sociale en culturele pedagogiek op het spoor te komen.

De drie vragen die we achtereenvolgend zullen onderzoeken, zijn:

1. Wat maakt de sociale en culturele pedagogiek tot een specifieke pedagogiek  (naast bijvoorbeeld de onderwijspedagogiek en orthopedagogiek)?

2. Wat zijn typische en hedendaagse praktijken van de sociale en culturele pedagogiek?

3. Op welke manier levert de sociale en culturele pedagogiek een bijdrage aan burgerschapseducatie?

Het studiemateriaal is een bundeling van teksten. In de keuze van de teksten is gezocht naar een ‘leerrijk’ evenwicht tussen drie soorten literatuurbronnen:

1. teksten waar de zoektocht naar theoretische verdieping centraal staat,
2. teksten waar een empirisch onderzoek wordt gepresenteerd,
3. teksten waar eigen aandachtspunten van een specifieke praktijk centraal staan.

In de cursus wordt tevens een onderscheid gemaakt tussen twee vormen van studiemateriaal:

1. Teksten die grondig gelezen en verwerkt moeten worden in functie van het examen. Aangeduid als ‘Examenstof’.
2. Films, websites, bijkomende teksten die worden aangeboden ter verdieping van de leerstof maar niet zullen bevraagd worden tijdens het examen. Aangeduid als ‘Teksten ter verdieping’.

- inleidend college
- thematische hoorcolleges
- online leermodules en leesseminaries

1 sp. Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (B-KUL-P0T53a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht6 urenTweede semester
Vandenabeele Joke |  Joris Margot (plaatsvervanger)
POC Bachelor Pedagogische wetenschappen

Analyse in groep van een praktijk ter verdieping van de leerstof: het uitschrijven van een analyse (rapport) en het presenteren van de bevindingen (via een powerpoint).

- Een lijst aan relevante praktijkvoorbeelden waaruit één praktijk dus gekozen wordt.

- Een bundeling van teksten, films en websites. Het gaat om een ‘leerrijk’ evenwicht tussen drie soorten bronnen:

1. Bronnenmateriaal waar de zoektocht naar theoretische verdieping centraal staat,
2. Bronnenmateriaal waar een empirisch onderzoek wordt gepresenteerd,
3. Bronnenmateriaal waar eigen aandachtspunten van een specifieke praktijk centraal staan.

Volgende onderwijsactiviteiten worden in het kader van dit vak georganiseerd:

- Zelfstudie: voorbereidende lectuur van teksten waarop in de hoorcolleges en in de oefening kan worden voortgebouwd.
- Hoorcolleges met uiteenzettingen over wetenschappelijke literatuur, met reflectiemomenten en bijkomend illustratiemateriaal (film, casestudies etc.).
- Analyse in groep van een praktijk ter verdieping van de leerstof: het uitschrijven van een analyse (rapport) en het presenteren van de bevindingen (via een powerpoint).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Sociale en culturele pedagogiek (B-KUL-P2S63a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen, Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatievorm:

1. Een taak tijdens het jaar waar studenten teksten zelfstandig verwerken en dit ook koppelen aan centrale inhouden van de cursus.
2. Schriftelijk examen tijdens de examenperiode met zowel open essayvragen als meerkeuzevragen (gesloten boek). 

Beoordeling:

De puntenverdeling wordt bij de start van het OPO bekend gemaakt via Toledo. Voor de meerkeuzevragen op het examen wordt een giscorrectie toegepast. De taal- en vormvereisten van de taak worden apart gequoteerd als geslaagd/niet geslaagd. Niet deelnemen aan het examen resulteert in een NA, wat in de puntentelling neerkomt op 0 voor het examen.

Voorwaarden:

De indiendata worden bij de start van het OPO bekend gemaakt via Toledo. Het tijdig inleveren van de taak is een voorwaarde om aan het examen en de tweede examenkans te mogen deelnemen. Het niet tijdig indienen van de taak resulteert in een NA voor het gehele opleidingsonderdeel.

Studenten moeten geslaagd zijn op de taal- en vormvereisten om te slagen voor de opdracht (= ontvankelijkheidsvoorwaarde). Bij niet slagen op de taal- en vormvereisten wordt de opdracht als niet afgelegd (NA) beschouwd, wat in de puntentelling neerkomt op 0 voor de opdracht.

Tweede examenkans:

In geval van een onvoldoende op het geheel, worden de geslaagde deelpunten op de paper of het examen overgedragen naar de derde examenperiode van datzelfde academiejaar. De herkansing van de taak bestaat uit de herwerking van de oorspronkelijke taak en niet uit een volledig nieuwe taak (d.w.z. er wordt verder gewerkt op de gekozen organisatie en er kan dus niet voor een andere organisatie worden gekozen). Ook voor de tweede examenkans geldt dat het tijdig indienen van de herwerkte taak een voorwaarde is om aan het examen in de derde examenperiode te mogen deelnemen. Het niet tijdig indienen van de herwerkte taak resulteert in een NA voor het gehele opleidingsonderdeel.

Studenten die hun taak tijdens de eerste examenkans niet (tijdig) inleverden, krijgen geen tweede examenkans.