Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) (60 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Na toelating
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
De student neemt onderstaande opleidingsonderdelen verplicht op.
6 sp. Vakdidactiek architectuur I AG0070 docenten docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- K.Deckers
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
Vakdidactiek architectuur I: theorie (3 sp.) AG3070 docenten docenten
Vakdidactiek architectuur I: toepassing (3 sp.) AG3071 docenten docenten
3 sp. Interdisciplinair werken AG0072 docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Interdisciplinair werken (3 sp.) AG3072 docenten docenten
-
Stage
De student neemt onderstaande opleidingsonderdelen verplicht op.
3 sp. Leraar in een superdiverse samenleving P0W39A docenten docenten
Leraar in een superdiverse samenleving (3 sp.) P0W39a docenten docenten
3 sp. Stage I: initiatiestage O0H13A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Initiatiestage (3 sp.) A51428 docenten docenten
6 sp. Stage II: ingroeistage O0H14A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Stage II: ingroeistage (6 sp.) O0H14a docenten docenten
9 sp. Stage III: doorgroeistage O0H15A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Stage III: doorgroeistage (9 sp.) O0H15a docenten docenten
-
Verbredend/verdiepend luik
De student neemt minimum 12 sp. op uit onderstaande opleidingsonderdelen.
-
Facultair aanbod
6 sp. Transdisciplinaire maaktheorie AG0073 docenten docenten
- S.Wissels (coördinator)
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
Transdisciplinaire maaktheorie: Onderwijslabo’s (3 sp.) AG3073 docenten docenten
Transdisciplinaire maaktheorie: Service Learning (3 sp.) AG3074 docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen campus Leuven
Studenten die geïnteresseerd zijn in "Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering" kiezen ofwel het opleidingsonderdeel G0R48A van 6 sp., ofwel nemen ze beide opleidingsonderdelen G0R93A van 3 sp. en G0R91A van 4 sp. op.
Studenten die de Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming volgen, moeten ook stage lopen voor deze vakdidactiek. Ze nemen hiervoor het OPO ‘Stage PAV-maatschappelijke vorming’ (O0G51A) op. Hun totaalprogramma bedraagt in dat geval minstens 63 studiepunten.
Studenten kunnen het OPO Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (F0BR1A) volgen indien zij door middel van een informele instaptoets aangeboden door de coördinator van het OPO kunnen aantonen dat zij voor Engels ten minste over het niveau B2 van het Europese referentiekader voor de talen beschikken.6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
6 sp. Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht C01A7B docenten docenten
- J.Put (coördinator)
- S.Pleysier
- J.Put
Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht (6 sp.) C01A7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
3 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie G0R93A docenten docenten
- N.Severijns (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten 4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandenabeele
- M.Joris (plaatsvervanger)
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten 4 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - projectwerk G0R91A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – werkplan (1 sp.) G0R91a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten 6 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming F0ZB6A docenten- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (5 sp.) F0ZB6a docenten- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- N.
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (1 sp.) O0G58a docenten docenten
3 sp. Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten F0BR1A docenten docenten
Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (3 sp.) F0BR1a docenten docenten
9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming O0G51A docenten docenten
Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.) O0G51a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen uit professionele bachelors campus Leuven
Studenten kiezen maximum 6 studiepunten uit deze groep.
Indien je opleidingsonderdelen uit deze groep wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan de betreffende hogeschool. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Psychomotorische beperkingen O0H21A docenten- N.
docenten
- N.
Psychomotorische beperkingen (3 sp.) O0H21a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Sensoriële beperkingen O0H22A docenten- N.
docenten
- N.
Sensoriële beperkingen (3 sp.) O0H22a docenten- N.
docenten
- N.
-
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen aangeboden op andere campussen
Studenten kunnen ook opleidingsonderdelen opnemen die worden aangeboden op de andere campussen:
Campus Aalst, Campus Antwerpen, Campus Brugge, Campus Brussel, Campus Diepenbeek, Campus Geel, Campus Gent, Campus Kortrijk.
-
-
Onderwijsonderzoek
6 sp. Onderwijsonderzoek P0U92A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- K.Goeman
- L.Sercu
- W.Van Dooren
Methodologische ondersteuningssessies (1 sp.) P0U92a docenten docenten
Onderzoeksopdracht (5 sp.) P0U93a docenten
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die reeds geslaagd zijn voor A34509/A43120 Inleiding tot de vakdidactiek maar nog niet voor A34510/A43121 Vakdidactiek architectuur, nemen onderstaand opleidingsonderdeel op ter vervollediging van het luik 'Vakdidactiek'.
A34512 - Stage II kan enkel opgenomen worden door studenten die reeds een credit hebben behaald voor A34511 - Stage I.6 sp. Vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) A34510 docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Theorie vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (3 sp.) A51426 docenten docenten
Toepassing vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (3 sp.) A51427 docenten docenten
12 sp. Stage II A34512 docenten docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
- L.Boudewyn (medewerker)
Stage II (12 sp.) A51430 docenten docenten
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
- L.Boudewyn (medewerker)
-