Transdisciplinaire maaktheorie (B-KUL-AG0073)

Doelstellingen
Aan het eind van het OPO kan de student:
- in het kader van een sociaal-maatschappelijk vraagstuk, educatieve mogelijkheden faciliteren om artistieke of ontwerpprocessen te activeren rekeninghoudend met de eigenheid van de maker(s) of het deelnemerspubliek;
- korte en langetermijn doelstellingen bepalen met betrekking tot het proces en product (vakinhouden, ontwikkeling van ideeën en concepten, experiment, samenwerken, ongerichtheid, kritisch denken, probleem oplossend, ontwikkeling van vaardigheden in creativiteit, beslissingsmomenten, standpunt innemen/visievorming…);
- leermethodieken en -modellen selecteren en toepassen, in functie van de doelstellingen, aangepast aan de maker(s) of het deelnemerspubliek;
- constructieve dialoog tussen actoren stimuleren (disciplines, grondstoffen, werkmiddelen, makers, gesprekspartners, beschikbare ruimte en tijd, …) in het maak – en ontwerpproces;
- technologie waar gepast als middel inzetten om ontwerpstrategieën, grondstoffen, leertechnologieën, begeleidings – en ondersteuningsstrategieën te faciliteren;
- het ontwerp-/maakproces (bij)sturen in functie van haalbaarheid rekeninghoudend met beschikbare tijd en middelen;
- een transdisciplinaire maaktheorie ontwikkelen door reflectie op actieve deelname aan ontwerp – en/of maakprocessen.
Naast deze leerresultaten moeten de studenten ook volgende vormingsdoelen behalen: … (bindend)
- een (sociaal) ontwerpvraagstuk exploreren vanuit een transdisciplinaire houding;
- alert zijn voor de multimodale communicatie van het transdisciplinaire domein;
- ontwerpstrategieën (o.a. design thinking, 5E instructional model, venndiagram authentieke kunsteducatie, pulse model… ) effectief inzetten om ontwikkeling en creatie te stimuleren;
- op constructieve wijze feedback monitoren (vragen, opwekken, geven, ontvangen, interpreteren);
- zich een weloverwogen houding en rol binnen participatieve ontwerp-/maakprocessen eigen maken in relatie tot transdisciplinariteit;
- zich positioneren in het spanningsveld of de remix tussen technologie, humane en natuurwetenschap, ontwerpen en kunst door middel van reflectie (multiperspectiviteit);
- teamgerichtheid;
- Kritische analyse om de meerwaarde van vernieuwing in het eigen lesontwerp te kunnen duiden.
*Binnen dit opleidingsonderdeel wordt/worden bij de studenten ook volgende vormingsaspect(en) gestimuleerd en nagestreefd: … (niet-bindend)
- tegemoetkomen aan noden of opportuniteiten die voortkomen uit de diversiteit van makers of deelnemerspubliek;
- collaboratieve ontwerp-, maak – en leerervaringen faciliteren mede door het zoeken naar verbinding tussen makers, ontwerpers en sociale partners;
- zelfsturend vermogen ontwikkelen;
- verbeeldingskracht.
Begintermen
Om deel te kunnen nemen aan dit opleidingsonderdeel, voldoe je aan volgende voorwaarden:
- Aanwezig kunnen zijn op vrijdag (1 dagdeel) gedurende beide semesters (2 x 3 studiepunten)
- De aanvangsessie en introductie vindt plaats op 13/10, 9:00, Campus Sint-Lucas Hoogstraat Gent.
- Zich flexibel kunnen engageren voor service learning-projecten (semester 2, +- 20 uur)
Er is plaats voor maximum 14 deelnemers.
Voor verdere vragen en inschrijven, mail naar: sientje.wissels@kuleuven.be
Inschrijven:
Je bezorgt een korte motivatie bij je interesse in STEAM-educatie en Transdisciplinaire maaktheorie, samen met volgende gegevens:
- Je vooropleiding/discipline
- Huidige opleiding
- Geef aan of je over relevante werkervaring beschikt
- in formele of informele educatieve settings
- in artistiek (educatieve) settings
- in techniekgerichte (educatieve) settings
- in sociaal geëngageerde settings
Je ontvangt zo snel mogelijk een mailtje terug.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (Brussel) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Transdisciplinaire maaktheorie: Onderwijslabo’s (B-KUL-AG3073)



Inhoud
In transdisciplinaire maaktheorie ontwerpen en implementeren we manieren van lesgeven en leren door middel van een participatief ontwerponderszoek.
In het eerste semester zoeken studenten mogelijke antwoorden op een maatschappelijk complex vraagstuk. Dit resulteert in interventies in een bepaalde doelgroep in semester twee.
De ontwikkelde interventies worden in semester 2 uitgevoerd en bijgestuurd.
Studiemateriaal
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Service learning: Service learning is een pedagogische aanpak die zinvolle dienstverlening aan de gemeenschap integreert in het curriculum en student studiepunten biedt voor het leren dat voortkomt uit actieve deelname binnen de gemeenschap en het werken aan een probleem uit de echte wereld. Strategieën voor reflectie en ervaringsleren vormen de basis van het leerproces en de dienstverlening is gekoppeld aan de academische discipline.
3 sp. Transdisciplinaire maaktheorie: Service Learning (B-KUL-AG3074)



Inhoud
Tijdens enkele terugkomsessies zullen de studenten hun werk presenteren en reflecteren over transdisciplinaire maaktheorie.
Studiemateriaal
Studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Er worden een aantal verplichte terugkomsessies ingericht
Service learning is een pedagogische aanpak die zinvolle dienstverlening aan de gemeenschap integreert in het curriculum en student studiepunten biedt voor het leren dat voortkomt uit actieve deelname binnen de gemeenschap en het werken aan een probleem uit de echte wereld. Strategieën voor reflectie en ervaringsleren vormen de basis van het leerproces en de dienstverlening is gekoppeld aan de academische discipline.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Transdisciplinaire maaktheorie (B-KUL-AG7073)
Toelichting
Proces: 70%
Collectief ontwerponderzoek
Actieve deelname aan de ontwerpsessies
Reflectiemomenten
Interventies
Product: 30%
Opmerkingen:
Indien een student een ondubbelzinnig vastgelegde en gecommuniceerde inleveringstermijn niet respecteert, wordt het werkstuk als niet-ingeleverd beschouwd. De student krijgt voor deze (deel)opdracht NA (niet afgelegd). Deze regeling geldt voor alle vormen van in te dienen werkstukken. Alle werkstukken worden zoals bepaald, persoonlijk of via TOLEDO, overhandigd aan de examinator. De student wordt verwacht aanwezig te zijn tijdens alle contactmomenten en actief deel te nemen.
Indien de student door overmacht niet aanwezig kan zijn op het indienmoment of de evaluatie dient de student in elk geval zijn werkstuk - op het voorziene indienmoment en in de toestand waarin het zich dan bevindt - in. Hij laat het werkstuk indienen door een derde tegen ontvangstbewijs of hij stuurt het werkstuk - of foto's ervan - digitaal via e-mail naar de titularis. Het ingediende geldt als beeld van de toestand van het werk op dat moment.
Toelichting bij herkansen
De student kan service-learning niet hervatten maar kan wel een persoonlijke theorie ontwikkelen dat bijdraagt aan het uitgevoerde ontwerponderzoek, in samenspraak met de begeleidende docenten.