Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Gent) (60 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
De student neemt onderstaande opleidingsonderdelen verplicht op.
6 sp. Vakdidactiek architectuur I AG0070 docenten docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- K.Deckers
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
Vakdidactiek architectuur I: theorie (3 sp.) AG3070 docenten docenten
Vakdidactiek architectuur I: toepassing (3 sp.) AG3071 docenten docenten
3 sp. Interdisciplinair werken AG0072 docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Interdisciplinair werken (3 sp.) AG3072 docenten docenten
-
Stage
De student neemt onderstaande opleidingsonderdelen verplicht op.
3 sp. Leraar in een superdiverse samenleving P0W39A docenten docenten
Leraar in een superdiverse samenleving (3 sp.) P0W39a docenten docenten
3 sp. Stage I: initiatiestage O0H13A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Initiatiestage (3 sp.) A51428 docenten docenten
6 sp. Stage II: ingroeistage O0H14A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Stage II: ingroeistage (6 sp.) O0H14a docenten docenten
9 sp. Stage III: doorgroeistage O0H15A docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Stage III: doorgroeistage (9 sp.) O0H15a docenten docenten
-
Verbredend/verdiepend luik
De student neemt minimum 12 sp. op uit onderstaande opleidingsonderdelen.
-
Facultair aanbod
6 sp. Transdisciplinaire maaktheorie AG0073 docenten docenten
- S.Wissels (coördinator)
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
Transdisciplinaire maaktheorie: Onderwijslabo’s (3 sp.) AG3073 docenten docenten
Transdisciplinaire maaktheorie: Service Learning (3 sp.) AG3074 docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen campus Gent
Indien je het opleidingsonderdeel O0E90A - Inleiding in kunsteducatie wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan LUCA School of Arts. Meer informatie vind je op deze website.
6 sp. Inleiding in kunsteducatie O0E90A docenten- N.
docenten
- N.
Inleiding in kunsteducatie (6 sp.) O0E90a docenten- N.
docenten
- N.
-
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen aangeboden op andere campussen
Studenten kunnen ook opleidingsonderdelen opnemen die worden aangeboden op de andere campussen:
Campus Aalst, Campus Antwerpen, Campus Brugge, Campus Brussel, Campus Diepenbeek, Campus Geel, Campus Kortrijk, Campus Leuven.
-
-
Onderwijsonderzoek
Het is, gezien de didactische opbouw van dit opleidingsonderdeel, niet mogelijk voor studenten die in januari kunnen afstuderen en dit OPO voor het eerst opnemen, om beoordeeld te worden in de eerste examenperiode. Enkel studenten die het OPO al eerder opnamen, kunnen in de eerste examenperiode beoordeeld worden. In dat geval dient de student individueel te werken in plaats van in groep, zonder te kunnen deelnemen aan de tussentijdse feedbacksessies en de presentatiesessies. Het finale eindrapport moet op het einde van de lesweken worden ingediend.
6 sp. Onderwijsonderzoek ontwerpwetenschappen A34534 docenten docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- K.Deckers
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
Onderwijsonderzoek ontwerpwetenschappen (6 sp.) A51453 docenten docenten
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die reeds geslaagd zijn voor A34509/A43120 Inleiding tot de vakdidactiek maar nog niet voor A34510/A43121 Vakdidactiek architectuur, nemen onderstaand opleidingsonderdeel op ter vervollediging van het luik 'Vakdidactiek'.
A34512 - Stage II kan enkel opgenomen worden door studenten die reeds een credit hebben behaald voor A34511 - Stage I.6 sp. Vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) A34510 docenten- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
Theorie vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (3 sp.) A51426 docenten docenten
Toepassing vakdidactiek architectuur (Brussel/Gent) (3 sp.) A51427 docenten docenten
12 sp. Stage II A34512 docenten docenten
- R.Schaeverbeke (coördinator)
- S.Wissels
- L.Boudewyn (medewerker)
Stage II (12 sp.) A51430 docenten docenten
- R.Schaeverbeke
- S.Wissels
- L.Boudewyn (medewerker)
-