Stage PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-O0G51A)

9 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Na het succesvol afronden van dit OPO zijn de studenten in staat:

  • Kritisch en gericht lessen MAVO/PAV  evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, te observeren en te analyseren, op basis van vakdidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
  • Zelfstandig krachtige lessen MAVO/PAV evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen te ontwerpen en te realiseren in de complexe realiteit van een secundaire schoolsetting, met oog voor diversiteit van het leerlingenpubliek.
  • Zelfstandig hun lessen MAVO/PAV, evenals leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren te evalueren, in termen van de leeropbrengst bij leerlingen, en onderbouwd op basis van relevante argumenten uit de vakdidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
  • hun lessen MAVO/PAV, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren bij te sturen en te optimaliseren, op basis van kritische reflectie, de vakdidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur, en op basis van de verdieping inzake vakdidactische thema's en technieken uit de seminaries binnen dit en andere OPO’s.
  • samen te werken met medestudenten en/of stagementor en zo bij te dragen aan het eigen leerproces en dat van de medestudenten
  • om te gaan met een klasgroep van lerenden, met respect voor de eigenheid van de individuele leerling en de diversiteit van de groep
  • aan te tonen dat ze elk van de 10 decretaal bepaalde basiscompetenties van de leraar in voldoende mate hebben bereikt.

De inhouden en activiteiten van dit OPO impliceren dat de studenten de inhouden, vaardigheden en attitudes van het OPO ‘Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming’, en een stagevoorbereidend OPO/OLA van een andere vakdidactiek gelijktijdig met dit OPO verwerven of al hebben verworven.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN GELIJKTIJDIG( F0ZB6A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
F0ZB6A : Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-O0G51a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
OC Educatieve master cultuurwetenschappen

Binnen de stage PAV-maatschappelijke vorming worden de studenten geacht minimaal deze activiteiten te volbrengen, op de toegewezen scholen (BSO): (zie ook infobrochure)

  • 6 lesuren PAV-maatschappelijke vorming observeren op de toegewezen school (bij voorkeur in twee graden).
  • Minimum 20 lesuren PAV-maatschappelijke vorming ontwerpen en realiseren in de complexe realiteit van een secundaire schoolsetting, en expliciet rekening houdend met de diversiteit in de klasgroep; 5 van de 20 lesuren mogen in team-teaching worden gerealiseerd.
  • hun lessen PAV-maatschappelijke vorming, m.i.v. het eigen pedagogisch-didactisch functioneren kritisch analyseren en erover reflecteren, bijsturen en optimaliseren, op basis van kritische reflectie en de vakdidactische en algemeen onderwijskundige pedagogisch-didactische theorie en onderzoeksliteratuur.
  • Betrokken zijn in ca. 4 leerprocessen en schoolactiviteiten die het klasniveau overstijgen, en waar leerlingen al dan niet rechtstreeks bij betrokken zijn (bv. een uitstap, excursie, filmforum, middagactiviteit, oudercontact, klassenraad, vakvergadering …); in elk ervan nemen de studenten een erg actieve rol op, in voorbereiding zowel als uitvoering.
  • aanwezig zijn op enkele seminaries in de instelling, die verdieping bieden in aspecten van lesgeven in PAV-maatschappelijke vorming. Daarnaast zijn de studenten ook aanwezig op een afsluitend evaluatiegesprek.

Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Alle documenten die voor de stage relevant zijn. Deze documenten omvatten onder andere vakdidactische literatuur, algemeen-pedagogische literatuur, alle formulieren m.b.t. de stage (observatieverslagen, activiteitenverslagen, reflecties, lesvoorbereidingsformulieren), praktijkvoorbeelden aangereikt door de stagebegeleiders, materiaal aangereikt door de studenten zelf (lesvoorbereidingen, concrete stage-ervaringen, groeilijn), en ook lerarenhandleidingen bij schoolboeken, internetmateriaal, verslagen van de vakwerkgroep, schoolreglement, pedagogisch project van de school, andere leermiddelen en professionele literatuur.

Handboek vakdidactiek PAV (uitgegeven bij ACCO 2020) is aanbevolen.

Dit OPO bestaat vnl. uit stage-activiteiten in een door de opleiding toegekende stageplaats (secundaire school), waar de studenten een vakmentor krijgen toegewezen. Vanuit de opleiding wordt in begeleiding door een stagebegeleider voorzien. De studenten worden verwacht op enkele activiteiten met verplichte aanwezigheid in de instelling (KUL). De programmatie ervan wordt medegedeeld via Ultra. Daarnaast zijn de studenten ook aanwezig op een evaluatiegesprek met de stagebegeleider, waar ze hun portfolio en eindverslag bij groeilijn toelichten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage PAV-maatschappelijke vorming (B-KUL-O2G51a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk


Het OPO Stage PAV-maatschappelijke vorming wordt geëvalueerd aan de hand van deze elementen:

  • een portfolio waarin de studenten alle documenten gerelateerd aan hun activiteiten in het kader van dit OPO bijhouden (lesvoorbereidingen, reflecties, activiteitenverslag, observatieverslag, evaluaties en feedbackformulieren vakmentoren en stagebegeleider, taken bij seminaries etc.)
  • een eindverslag bij hun persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin de studenten reflecteren over hoe ze elk van de 10 decretaal bepaalde basiscompetenties van de leraar in voldoende mate hebben bereikt.
  • een mondelinge toelichting bij de begeleidende stagebegeleider van het portfolio en eindverslag bij POP.

De definitieve evaluatie van dit OPO gebeurt door de stagebegeleider en de stagecoördinator/titularis van het OPO op basis van verslagen van de vakmentoren, de observaties door de lector, de beoordeling van stageportfolio en eindverslag bij de groeilijn, gesprekken en het groeiproces da tde student doormaakte.

Er worden verschillende tussentijdse interviesiemomenten voorzien om tijdig te kunnen bijsturen in de eerste examenkans. Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is niet mogelijk voor de stage. Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.

Beoordeling: er wordt één score toegekend voor het geheel van dit OPO.

Voorwaarde:

  • De studenten zijn verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten in de stageplaats, en de seminaries in de eigen instelling. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf aan de betrokkenen, t.t.z. stagementor, praktijklector en docent van het OPO, of wettiging achteraf d.m.v. doktersattest) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het OPO.
  • De studenten kunnen dit OPO maar succesvol voltooien als ze ook een deel van het stagetraject van hun eerste vakdidactiek hebben afgewerkt.

Er is geen tweede examenkans.

Wel kan OPO worden afgelegd in tweede of derde examenperiode.