Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie (B-KUL-G0R93A)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Facultaire POC Wetenschappen

- De student is op de hoogte van wat wordt verstaan onder duurzaamheid, duurzame ontwikkeling, educatie voor duurzaamheid

- De student is op de hoogte van een aantal maatregelen onderbouwd vanuit de diverse academische domeinen die geschikt zijn om duurzaamheid te vergroten en welke impact ze (kunnen) hebben

- De student erkent het belang van transdisciplinaire samenwerking in het kader van duurzaamheid, duurzame ontwikkeling en educatie voor duurzaamheid

- De student durft een standpunt in te nemen over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en duurzame ontwikkeling en durft hierbij verantwoordelijkheid opnemen

 

Bachelordiploma


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0R91A : Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - projectwerk

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (B-KUL-G0R85a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College23 urenEerste semester
Facultaire POC Wetenschappen

Het vergaren van wetenschappelijke kennis over duurzaamheid en duurzame ontwikkeling vormt een belangrijke eerste pijler binnen dit OPO. Hierbij komen volgende aspecten zeker aan bod: zwakke versus sterke duurzaamheid, theoretische modellen, systeemdenken, levenscyclusanalyse, ecologische voetafdruk, het belang van transdisciplinaire samenwerking De behandelde theorie dient door de studenten te worden aangewend in de opdracht.

Powerpointpresentatie, cursustekst, online bronnen.

1 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (B-KUL-G0R86a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht1 urenEerste semester
Facultaire POC Wetenschappen

De opdracht omvat het schrijven van een individueel verslag.

Zelfgekozen artikel uit de academische duurzaamheidsliteratuur.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie (B-KUL-G2R93a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Voor het theoretisch luik wordt doorheen het eerste semester regelmatig een open vraag ter bespreking (digitale inzending) voorgelegd (open boek), om te verzekeren dat de theoretische kennis kan worden aangewend voor het teamwerk en de eind-opdracht. Via peer-evaluatie en een willekeurige docentencontrole haal je hiervoor individueel maximaal 3 punten van de 20. Er wordt ook teamwerk georganiseerd waarvoor je via peerevaluatie 2 van 20 punten verdiend. Gecombineerd levert deze permanente evaluatie tijdens het semester 25% van je individuele eindscore. De eindopdracht wordt gescoord via een vooraf gecommuniceerde scorematrix. Dit cijfer weegt 75% door in de individuele eindscore.

 

Er is een herkansing in de derde examenperiode mogelijk voor de eindopdracht, maar niet voor de permanente evaluatie van het eerste semester. Wanneer de student in de eindscore een onvoldoende scoort, moet de eindopdracht in de derde examenperiode worden herkanst. Het punt van de permanente evaluatie van het eerste semester, wordt overgenomen. Na de herkansing wordt een nieuwe eindscore berekend.