Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie (B-KUL-G0R93A)

Doelstellingen
- De student is op de hoogte van wat wordt verstaan onder duurzaamheid, duurzame ontwikkeling, educatie voor duurzaamheid
- De student is op de hoogte van een aantal maatregelen onderbouwd vanuit de diverse academische domeinen die geschikt zijn om duurzaamheid te vergroten en welke impact ze (kunnen) hebben
- De student erkent het belang van transdisciplinaire samenwerking in het kader van duurzaamheid, duurzame ontwikkeling en educatie voor duurzaamheid
- De student durft een standpunt in te nemen over maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en duurzame ontwikkeling en durft hierbij verantwoordelijkheid opnemen
Begintermen
Bachelordiploma
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0R91A : Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - projectwerk
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in de biochemie en de biotechnologie (Leuven) 120 sp.
- Master in de fysica (Leuven) 120 sp.
- Master in de chemie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (B-KUL-G0R85a)
Inhoud
Het vergaren van wetenschappelijke kennis over duurzaamheid en duurzame ontwikkeling vormt een belangrijke eerste pijler binnen dit OPO. Hierbij komen volgende aspecten zeker aan bod: zwakke versus sterke duurzaamheid, theoretische modellen, systeemdenken, levenscyclusanalyse, ecologische voetafdruk, het belang van transdisciplinaire samenwerking De behandelde theorie dient door de studenten te worden aangewend in de opdracht.
Studiemateriaal
Powerpointpresentatie, cursustekst, online bronnen.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (B-KUL-G0R86a)
Inhoud
De opdracht omvat het schrijven van een individueel verslag.
Studiemateriaal
Zelfgekozen artikel uit de academische duurzaamheidsliteratuur.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie (B-KUL-G2R93a)
Toelichting
Voor het theoretisch luik wordt doorheen het eerste semester regelmatig een open vraag ter bespreking (digitale inzending) voorgelegd (open boek), om te verzekeren dat de theoretische kennis kan worden aangewend voor het teamwerk en de eind-opdracht. Via peer-evaluatie en een willekeurige docentencontrole haal je hiervoor individueel maximaal 3 punten van de 20. Er wordt ook teamwerk georganiseerd waarvoor je via peerevaluatie 2 van 20 punten verdiend. Gecombineerd levert deze permanente evaluatie tijdens het semester 25% van je individuele eindscore. De eindopdracht wordt gescoord via een vooraf gecommuniceerde scorematrix. Dit cijfer weegt 75% door in de individuele eindscore.
Toelichting bij herkansen
Er is een herkansing in de derde examenperiode mogelijk voor de eindopdracht, maar niet voor de permanente evaluatie van het eerste semester. Wanneer de student in de eindscore een onvoldoende scoort, moet de eindopdracht in de derde examenperiode worden herkanst. Het punt van de permanente evaluatie van het eerste semester, wordt overgenomen. Na de herkansing wordt een nieuwe eindscore berekend.