Burgerschapsvorming (B-KUL-O0A51B)

Doelstellingen
Het opleidingsonderdeel 'Burgerschapvorming' behandelt de verschillende dimensies van burgerschap en de opdracht die instellingen en verenigingen in de maatschappij opnemen met het oog op het bevorderen van het burgerschapsidee in democratische samenlevingen. Daarbij wordt gefocust op enkele actoren die aan burgerschapsvorming doen: scholen, de media, ouders, de politiek, en verengingen.
*
Collegereeks waarin de studenten inzicht krijgen in de resultaten van wetenschappelijke studies over politieke en maatschappelijke vorming, en zo inzicht verwerven in de mogelijkheden en beperkingen van de diverse facetten van de politieke sociologie in het algemeen en burgerschapsvorming in het bijzonder.
Begintermen
Studenten zijn op de hoogte van de actuele maatschappelijke problemen, en hebben interesse voor de samenlevingsopbouw in het bijzonder. Een vertrouwdheid met de algemene didactische en vakdidactische principes is een pluspunt.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
O0A51A : Burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Vergelijkende politiek) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Onderwijs) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Master in het publiek management en beleid (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 65 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor onderwijs en maatschappij) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Educatieve minor) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) (Module 5: Democratie en participatie) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Burgerschapsvorming (B-KUL-O0A51a)




Inhoud
In deze cursus wordt er vertrokken van de inzichten uit de politieke sociologie en de onderwijssociologie. Het belang van het ‘opvoeden tot burgerschap’, van politieke participatie in het algemeen en van de rol van de verschillende soorten politieke socialisatoren wordt geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van de belangrijkste hedendaagse auteurs en resultaten van recente cross-nationale en nationale onderzoeksprojecten. Op die manier wordt een referentiekader opgebouwd waarmee de toetsing met de empirie wordt aangegaan. Daarbij focussen we heel specifiek op vijf verschillende actoren: scholen, de media, ouders, de politiek, en verenigingen.
In burgerschapsvorming wordt aandacht besteed aan de leraar als onderdeel van het burgerschapsvormend proces op scholen. Via het gebruik van verschillende werkvormen en het verzorgen van een les/presentatie gaan de studenten ook zelf aan de slag met burgerschapsvorming bij jongeren.
Studiemateriaal
Selectie van artikels uit de internationale en nationale literatuur en slides beschikbaar via toledo
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal van deze leeractiviteit is Nederlands, maar er kan gedeeltelijk Engelstalig onlineleermateriaal worden gebruikt.
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Gastcollege - Groepsopdracht
Interactieve hoorcolleges, flipped classroom en activerende opdrachten. De precieze uitwerking van de onderwijsmethode hangt af van de grootte van de studentengroep. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Burgerschapsvorming (B-KUL-O2A51b)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De evaluatie omvat een schriftelijk examen enerzijds en opdrachten tijdens het semester (o.a. groepswerk, presentatie) anderzijds. De specifieke modaliteiten worden tijdig meegedeeld via Toledo en tijdens de colleges.
Aanwezigheid tijdens de colleges is verplicht. Er wordt 10 % van het eindcijfer afgetrokken bij ongewettigde afwezigheid
Toelichting bij herkansen
Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.
- Opdrachten
Er is enkel een herkansing voor het schriftelijk examen, niet voor de groepsopdracht.