Burgerschapsvorming (B-KUL-O0A51B)

6 studiepuntenNederlands18 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Claes Ellen |  N.
School of Education Permanente Onderwijscommissie

Het opleidingsonderdeel 'Burgerschapvorming' behandelt de verschillende dimensies van burgerschap en de opdracht die instellingen en verenigingen in de maatschappij opnemen met het oog op het bevorderen van het burgerschapsidee in democratische samenlevingen. Daarbij wordt gefocust op enkele actoren die aan burgerschapsvorming doen: scholen, de media, ouders, de politiek, en verengingen. 

*

Collegereeks waarin de studenten inzicht krijgen in de resultaten van wetenschappelijke studies over politieke en maatschappelijke vorming, en zo inzicht verwerven in de mogelijkheden en beperkingen van de diverse facetten van de politieke sociologie in het algemeen en burgerschapsvorming in het bijzonder. 

Studenten zijn op de hoogte van de actuele maatschappelijke problemen, en hebben interesse voor de samenlevingsopbouw in het bijzonder. Een vertrouwdheid met de algemene didactische en vakdidactische principes is een pluspunt.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
O0A51A : Burgerschapsvorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Burgerschapsvorming (B-KUL-O0A51a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenTweede semester
Claes Ellen |  N.
School of Education Permanente Onderwijscommissie

In deze cursus wordt er vertrokken van de inzichten uit de politieke sociologie en de onderwijssociologie. Het belang van het ‘opvoeden tot burgerschap’, van politieke participatie in het algemeen en van de rol van de verschillende soorten politieke socialisatoren wordt geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van de belangrijkste hedendaagse auteurs en resultaten van recente cross-nationale en nationale onderzoeksprojecten. Op die manier wordt een referentiekader opgebouwd waarmee de toetsing met de empirie wordt aangegaan. Daarbij focussen we heel specifiek op vijf verschillende actoren: scholen, de media, ouders, de politiek, en verenigingen. 

In burgerschapsvorming wordt aandacht besteed aan de leraar als onderdeel van het burgerschapsvormend proces op scholen. Via het gebruik van verschillende werkvormen en het verzorgen van een les/presentatie gaan de studenten ook zelf aan de slag met burgerschapsvorming bij jongeren. 

 

 

Selectie van artikels uit de internationale en nationale literatuur en slides beschikbaar via toledo

De onderwijstaal van deze leeractiviteit is Nederlands, maar er kan gedeeltelijk Engelstalig onlineleermateriaal worden gebruikt.

Flipped classroom - Gastcollege - Groepsopdracht

Interactieve hoorcolleges, flipped classroom en activerende opdrachten. De precieze uitwerking van de onderwijsmethode hangt af van de grootte van de studentengroep. Meer informatie is beschikbaar via Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Burgerschapsvorming (B-KUL-O2A51b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen


Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De evaluatie omvat een schriftelijk examen enerzijds en opdrachten tijdens het semester (o.a. groepswerk, presentatie) anderzijds. De specifieke modaliteiten worden tijdig meegedeeld via Toledo en tijdens de colleges.

Aanwezigheid tijdens de colleges is verplicht. Er wordt 10 % van het eindcijfer afgetrokken bij ongewettigde afwezigheid

Volgende onderdelen van dit opleidingsonderdeel zijn niet-herkansbaar binnen hetzelfde academiejaar. Het behaalde resultaat voor het onderdeel geldt zowel voor de eerste als de tweede examenkans.

  • Opdrachten

Er is enkel een herkansing voor het schriftelijk examen, niet voor de groepsopdracht.