Computer Assisted Language Learning (B-KUL-F0VH5A)
Doelstellingen
- Inzicht verwerven in de plaats van CALL binnen de toegepaste taalkunde, in recente tendensen binnen deze discipline, in de methodologie van het CALL onderzoek.
- In staat zijn de diverse types CALL-applicaties kritisch te beoordelen op basis van inzichten uit het CALL-onderzoek.
- In staat zijn de resultaten van lopend ontwikkel- en effectiviteitsonderzoek te analyseren en hun implicaties voor taalverwerving en taaldidactiek correct in te schatten.
Begintermen
- Actieve gebruiker van ICT-toepassingen (Internet, tekstverwerking, presentatiesoftware, etc.)
- Geen technische computerskills (bv. programmeren) vereist
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
F0ZG3A : Computer assisted language learning (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
F0ZG2A : Computer assisted language learning (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in de taalkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde (Leuven) 60 sp.
- Master in de taal- en letterkunde: verkort programma derde taal (Leuven) 30 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Computer Assisted Language Learning (B-KUL-F0VH5a)
Inhoud
8 modules, waarvan drie basismodules (1-3) en vijf verdiepende modules die ingaan op CALL voor een specifieke vaardigheid en/of technologie:
1. Afbakening en evolutie van het onderzoeksdomein CALL
2. Evaluatie, effectiviteit en methodologie
3. Recente tendensen
4. Oefenomgevingen
5. Natural Language Processing
6. Conversationele artificiële intelligentie
7. Audiovisuele input
8. Gaming
Studiemateriaal
- Toledo-omgeving met modules.
- Volledig uitgewerkte syllabus onder de vorm van PPT-presentaties, opgave van secundaire literatuur en weblinks
- Stockman, Caroline - Desmet, Piet - Truyen, Fred. 2012. Lex-e-learn. Lexicon voor e-learning. Leuven: Acco.
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcollege op basis van kritische bespreking van presentaties en van vakliteratuur die in Toledo zijn opgenomen.
Om studenten van de verschillende educatieve masteropleidingen de kans te geven om dit vak te volgen, vinden de lessen online plaats, via technologieën voor hybride afstandsonderwijs. Je neemt live deel aan de les, hetzij in een fysiek lokaal van de KU Leuven, of op een andere plaats vanop je laptop/pc. Je hebt de mogelijkheid om in interactie te treden met de docent en met de andere studenten. Meer informatie vind je op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Computer Assisted Language Learning (B-KUL-F2VH5a)
Toelichting
Het examen bestaat uit een toelichting van de paper en enkele kennisvragen.
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans van dit OPO wordt op dezelfde manier georganiseerd als de eerste.