Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brugge) (60 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Master in de educatieve studies (Leuven)
- Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven)
- Master in de psychologie (Leuven)
Master in de agogische wetenschappen
Master in de onderwijskunde
Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Master in de psychologie (
Leuven, 60 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Master of Psychology: Theory and Research (na toelating) (Leuven)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Master in de educatieve studies (Leuven)
- Master in de pedagogische wetenschappen (Leuven)
- Master in de psychologie (Leuven)
Master in de agogische wetenschappen
Master in de onderwijskunde
Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Master in de psychologie (
Leuven, 60 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Master of Psychology: Theory and Research (na toelating) (Leuven)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
In deze opleiding zijn alle vakdidactische en stage- en masterproefopleidingsonderdelen niet tolereerbaar, alsook alle opleidingsonderdelen met een geslaagd/niet geslaagd beoordeling (cf. artikel 66 en 81 van het onderwijs- en examenreglement).-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactiek en stage
Studenten die de opleiding gestart zijn voor academiejaar 2024-2025 en de vakdidactische opleidingsonderdelen en/of de stage niet (volledig) hebben afgerond voor de start van academiejaar 2024-2025, gaan na welke overgangsmaatregelen voor hen van toepassing zijn.
De overgangsmaatregelen zijn niet van toepassing voor studenten die nieuw starten in de opleiding vanaf academiejaar 2024-2025.-
Vakdidactiek
Studenten nemen verplicht beide vakdidactische opleidingsonderdelen op.
6 sp. Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen O0G72A docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen (6 sp.) O0G72a docenten docenten
3 sp. Vakwerkgroep MW-PPW O0G73A docenten- E.Claes (coördinator)
- M.Vandecandelaere
docenten
- E.Claes (coördinator)
- M.Vandecandelaere
Vakwerkgroep MW-PPW (3 sp.) O0G73a docenten docenten
-
Stage
Studenten nemen verplicht twee opleidingsonderdelen van de ‘algemene stage’ op en daarnaast het opleidingsonderdeel 'Leraar in een superdiverse samenleving'.
-
Algemene stage
-
Voor studenten die enkel de vakdidactiek PPW opnemen
Studenten die enkel ‘Vakdidactiek PPW’ opnemen, nemen de volgende stage-opleidingsonderdelen op.
9 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 1 O0G74A docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 1 (9 sp.) O0G74a docenten docenten
9 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 2 O0G75A docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 2 (9 sp.) O0G75a docenten docenten
-
Voor studenten die vakdidactiek PPW en vakdidactiek MW opnemen
Studenten die zowel ‘Vakdidactiek PPW’ als ‘Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen’ opnemen, nemen de volgende stage-opleidingsonderdelen op.
9 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen O0G76A docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Stage psychologie en pedagogische wetenschappen (9 sp.) O0G76a docenten docenten
9 sp. Stage maatschappijwetenschappen O0G77A docenten- N.
docenten
- N.
Stage maatschappijwetenschappen (9 sp.) O0G77a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
Leraar in een superdiverse samenleving
-
-
Overgangsmaatregelen vakdidactiek en stage
Het opleidingsonderdeel 'Leraar in een superdiverse samenleving' blijft een verplicht opleidingsonderdeel voor alle studenten. Hiervoor zijn er geen overgangsmaatregelen bepaald.
Studenten die zowel voor Inleiding Vakdidactiek PPW (P0U94A of P0W25A) als voor Vakdidactiek PPW (P0U96A of P0W27A) geen credit behaalden voor de start van AJ 2024-2025 én Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen opnemen, nemen de volgende vakdidactische opleidingsonderdelen en stage-opleidingsonderdelen op:
• O0G72A Vakdidactiek Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (6 SP, jaaropo)
• O0G73A Vakwerkgroep MW en PPW (3 SP, jaaropo)
• O0G76A Stage Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (9 SP, jaaropo)
• O0G77A Stage Maatschappijwetenschappen (9 SP, jaaropo)
Studenten die zowel voor Inleiding Vakdidactiek PPW (P0U94A of P0W25A) als voor Vakdidactiek PPW (P0U96A of P0W27A) geen credit behaalden voor de start van AJ 2024-2025 én de Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen niet opnemen, nemen de volgende vakdidactische opleidingsonderdelen en stage-opleidingsonderdelen op:
• O0G72A Vakdidactiek Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (6 SP, jaaropo)
• O0G73A Vakwerkgroep MW en PPW (3 SP, jaaropo)
• O0G74A Stage Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, context 1 (9 SP, jaaropo)
• O0G75A Stage Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, context 2 (9 SP, jaaropo)
Studenten die aan de start van AJ 2024-2025 een credit behaalden voor Inleiding Vakdidactiek PPW (P0U94A of P0W25A) maar niet voor Vakdidactiek PPW (P0U96A of P0W27A), nemen in AJ 2024-2025 het nieuwe opo Vakdidactiek PPW (6 SP) op. Daarnaast nemen zij een stagevariant van 15 studiepunten op. Studenten die Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen opnemen, nemen P0V04B op, studenten die geen Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen opnemen, nemen P0V12B op.
Studenten die zowel voor Inleiding Vakdidactiek PPW (P0U94A of P0W25A) als voor Vakdidactiek PPW (P0U96A of P0W27A) een credit behaalden voor de start van AJ 2024-2025, nemen de stagevariant van 15 studiepunten op. Studenten die Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen opnemen, nemen P0V04B op, studenten die geen Vakdidactiek Maatschappijwetenschappen opnemen, nemen P0V12B op.15 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: gedragswetenschappen en cultuurwetenschappen P0V04B docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Lerend netwerk (2 sp.) P0V04a docenten docenten
Ingroeistage (5 sp.) P0V05a docenten docenten
Doorgroeistage (5 sp.) P0V06a docenten docenten
Schoolontwikkelingstaak (3 sp.) P0V08a docenten docenten
15 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: gedragswetenschappen P0V12B docenten docenten
- M.Vandecandelaere (coördinator)
- J.Elen
- M.Vandecandelaere
Lerend netwerk (2 sp.) P0V12a docenten docenten
Ingroeistage (5 sp.) P0V13a docenten docenten
Doorgroeistage (5 sp.) P0V14a docenten docenten
Schoolontwikkelingstaak (3 sp.) P0V16a docenten docenten
-
-
Verbredend/verdiepend luik
Studenten nemen minstens 12 sp. op uit onderstaande modulegroepen.
Deze keuzeopleidingsonderdelen worden aangeboden in verschillende opleidingen. Een overlapvrij uur- en examenrooster is daarom niet gegarandeerd.
Studenten kunnen een gemotiveerde uitzondering aanvragen voor een relevant facultair opleidingsonderdeel dat niet in onderstaande lijst opgenomen is en waarvoor nog geen credits verworven zijn. Studenten die een gemotiveerde uitzondering willen moeten dit aanvragen voor de eerste woensdag van het academiejaar via de procedure omschreven op het studentenportaal.-
Plicht
Studenten die de opleiding starten in academiejaar 2024-2025 nemen volgend opleidingsonderdeel verplicht op. Daarnaast vullen ze keuzeruimte aan tot minstens 12 studiepunten.
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
-
Bijkomende vakdidactiek maatschappijwetenschappen
Aan dit opleidingsonderdeel zijn toelatingsvoorwaarden verbonden, m.n. dat studenten minstens 30 sp. uit het domein van de maatschappijwetenschappen verworven hebben of opnemen in het studieprogramma. Meer informatie over de aanvraagprocedure is te vinden op deze website.
-
Opleidingsonderdelen campus Brugge
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen uit professionele bachelors campus Brugge
Studenten kiezen maximum 6 studiepunten uit deze groep.
Indien je opleidingsonderdelen uit deze groep wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan de betreffende hogeschool. Meer informatie vind je op deze website.4 sp. Verhoogde zorg (Brugge, afstandsonderwijs) O0G36A docenten- N.
docenten
- N.
Verhoogde zorg (Brugge, afstandsonderwijs) (4 sp.) O0G36a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Verbindend werken (Brugge, afstandsonderwijs) O0H25A docenten- N.
docenten
- N.
Verbindend werken (Brugge, afstandsonderwijs) (6 sp.) O0H25a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Specifieke onderwijsbehoeften O0H29A docenten- N.
docenten
- N.
Specifieke onderwijsbehoeften (6 sp.) O0H29a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Actuele thema's uit het zorgbeleid O0H30A docenten- N.
docenten
- N.
Actuele thema's uit het zorgbeleid (5 sp.) O0H30a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Goed onderwijs O0H31A docenten- N.
docenten
- N.
Goed onderwijs (5 sp.) O0H31a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Verbindend samenwerken met ouders O0H33A docenten- N.
docenten
- N.
Verbindend samenwerken met ouders (3 sp.) O0H33a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Handelingsplanmatig werken O0H34A docenten- N.
docenten
- N.
Handelingsplanmatig werken (6 sp.) O0H34a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Scharniermomenten en keuzeprocessen O0H35A docenten- N.
docenten
- N.
Scharniermomenten en keuzeprocessen (3 sp.) O0H35A docenten- N.
docenten
- N.
-
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
Opleidingsonderdelen aangeboden op andere campussen
Studenten kunnen ook opleidingsonderdelen opnemen die worden aangeboden op de andere campussen:
Campus Aalst, Campus Antwerpen, Campus Brussel, Campus Diepenbeek, Campus Geel, Campus Gent, Campus Kortrijk, Campus Leuven.
-
-
Onderwijsonderzoek
Studenten nemen verplicht onderstaand opleidingsonderdeel op.
6 sp. Onderwijsonderzoek P0U92A docenten docenten
- M.De Cock (coördinator)
- K.Goeman
- L.Sercu
- W.Van Dooren
Methodologische ondersteuningssessies (1 sp.) P0U92a docenten docenten
Onderzoeksopdracht (5 sp.) P0U93a docenten
-