Stage psychologie en pedagogische wetenschappen (B-KUL-O0G76A)

9 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master gedragswetenschappen

Leerresultaten

Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om vakken in het domein van Psychologie en Pedagogische wetenschappen binnen de arbeids- en dubbele finaliteit in het secundair onderwijs:

  • aan de hand van relevante referentiekaders effectieve, efficiënte en aantrekkelijke onderwijsleeractiviteiten in team te ontwerpen en te realiseren in de complexe realiteit van een onderwijssetting (dispositie: samenwerken, ontwerpen).
  • zelfstandig terug te blikken op een leeromgeving  met inbegrip van zijn/haar eigen functioneren, in termen van de leeropbrengst bij de leerlingen en aan de hand van relevante argumenten uit de onderzoeksliteratuur te onderbouwen (dispositie: onderzoeken).
  • kritische denkvaardigheden gepast in te zetten voor, tijdens en na het realiseren van een leeromgeving, met als doel mogelijke alternatieven te identificeren, te analyseren en te evalueren om de leeromgeving, m.i.v. het eigen functioneren te optimaliseren (dispositie: onderzoeken).
  • aandacht hebben voor diversiteit en inclusie in het eigen didactisch handelen, met respect voor de eigenheid van elke lerende (dispositie: contextualiseren).
  • met inzicht in de context van een school schoolactiviteiten te organiseren, te ondersteunen en te realiseren (dispositie: uitvoeren, contextualiseren, samenwerken, ontwerpen).
  • zijn/haar eigen leerproces te observeren, er op terug te blikken en hierover te reflecteren, het bij te sturen en actief op zoek te gaan naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en te verdiepen, mede aan de hand van de feedback van medestudenten, de vakmentor en de stagebegeleider (dispositie: onderzoeken).

Vormingsdoelen

  • De student is alert en bereid om leeromgevingen kritisch in vraag te stellen gebruik makend van wetenschappelijke literatuur.
  • De student is alert en bereid om op gepaste wijze schoolomgevingen kritisch in vraag te stellen.
  • De student is alert en bereid om het eigen functioneren als leerkracht in vraag te stellen in functie van de lerenden.
  • De student staat open voor en gaat waarderend om met feedback.
  • De student heeft zich een kritische attitude eigen gemaakt t.a.v. vakdidactisch onderzoek in de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid en kan deze attitude gepast inzetten.
  • De student heeft oog voor verschillende vormen van diversiteit zowel binnen de professionele werkomgeving als binnen de concrete onderwijsleeromgeving.
  • De student heeft een professionele houding ten aanzien van alle stage-activiteiten. Dit uit zich o.a. in het naleven van afspraken met de vakmentor en met de stagebegeleider en het goed kunnen plannen van taken en opdrachten, alsook het overleggen met de medestudent in het kader van team teaching.
  • De student is nieuwsgierig naar evoluties op het vlak van vakdidactisch onderzoek en in het onderwijskundig denken in het algemeen (zowel op microniveau als op mesoniveau) en is bereid inspanningen te leveren om deze evoluties op het spoor te komen, te volgen en hiernaar te handelen in zijn professionele activiteiten.
  • De student toont passie, enthousiasme en engagement voor het vakgebied en het lesgeven.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(DIPLOMA( 50074161 ) OF DIPLOMA( 50074160 ) OF DIPLOMA( 50311045 ) OF DIPLOMA( 50515208 ) OF DIPLOMA( 50841855 ) OF DIPLOMA( 50515216 ) OF DIPLOMA( 50466585 ) OF DIPLOMA( 50841841 ) OF DIPLOMA( 55095219)) EN GELIJKTIJDIG( O0G72A ) EN GELIJKTIJDIG( O0G73A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0G72A : Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen
O0G73A : Vakwerkgroep MW-PPW
50074161 : Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven)
50074160 : Bachelor in de psychologie (Leuven)
50311045 : Bachelor in de onderwijskunde (Kortrijk)
50515208 : Voorbereidingsprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven)
50841855 : Voorbereidingsprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Kortrijk)
50515216 : Schakelprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Leuven)
50466585 : Schakelprogramma: Master in de psychologie (Leuven)
50841841 : Schakelprogramma: Master in de pedagogische wetenschappen of educatieve studies (Kortrijk)
55095219 : Schakelprogramma: Educatieve master in de gedragswetenschappen (Leuven)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0G77A : Stage maatschappijwetenschappen
O0H16A : Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Stage psychologie en pedagogische wetenschappen (B-KUL-O0G76a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
OC Educatieve master gedragswetenschappen

Tijdens de stage ontwerpt, assisteert, begeleidt en realiseert de student in samenwerking met een teamteachpartner activiteiten, zowel op niveau van de leerling, de klas als de school. De stage richt zich op het begeleiden van leerprocessen in een onderwijsleeromgeving vakken in het domein van Psychologie en Pedagogische wetenschappen binnen de arbeids- en dubbele finaliteit in het secundair onderwijs.

Zie Toledo 

De modaliteiten van de stage worden toegelicht op Toledo. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Stage psychologie en pedagogische wetenschappen (B-KUL-O2G76a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie


  • De stage wordt geëvalueerd aan de hand van een portfolio en een afsluitend evaluatiegesprek met externe juryleden (sollicitatiegesprek). De modaliteiten van de evaluatie zullen tijdig via Toledo gecommuniceerd worden.
  • Er wordt een score op 20 toegekend voor het geheel van de stage. Om het resultaat te bepalen wordt gebruik gemaakt van een rubric.
  • De student is verplicht aanwezig tijdens de voorziene stagemomenten op de stageplaats en de supervisiemomenten. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. attestering achteraf) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
  • Bij de start van het academiejaar worden de indiendeadlines voor het evaluatiedossier op Toledo bekend gemaakt. Het niet tijdig inleveren van het evaluatiedossier leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor dit opleidingsonderdeel.
  • Een stopzetten van de stage n.a.v. het niet-naleven van de stageverplichtingen cf. art 64 van het onderwijs- en examenreglement resulteert in een NA voor het stage-opleidingsonderdeel.
  • Het opleidingsonderdeel is niet delibereerbaar.

 

Er is geen tweede examenkans.