Vakwerkgroep MW-PPW (B-KUL-O0G73A)

Doelstellingen
Leerresultaten
Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om in samenwerking met andere professionals:
- inhoudelijke thema’s en relevante referentiekaders m.b.t. leren en onderwijzen vanuit de domeinen psychologie, pedagogische wetenschappen en maatschappijwetenschappen geïntegreerd op een wetenschappelijk onderbouwde wijze in te zetten in het ontwerpen van krachtige leeromgevingen (dispositie: ontwerpen en onderzoeken).
- de doelen en inhouden van de domeinen psychologie, pedagogische wetenschappen en maatschappijwetenschappen te positioneren ten aanzien van andere wetenschappelijke domeinen en generieke sleutelcompetenties (dispositie: ontwerpen en contextualiseren).
- aandacht te hebben voor en gebruik te maken van de diversiteit binnen een groep lerenden bij het ontwerpen van effectieve, efficiënte en aantrekkelijke onderwijsleeromgevingen (dispositie: contextualiseren).
- onderwijs te ontwerpen rond gevoelige en controversiële thema’s in het clusterdomein (dispositie: ontwerpen en contextualiseren).
- zich door de (inter)nationale (onderwijs)context te laten inspireren om comparatief kritisch na te denken en te discussiëren over vakdidactische thema’s en de eigenheid van een onderwijscontext in het ontwerpen van effectieve, efficiënte en aantrekkelijke onderwijsleeromgevingen (dispositie: contextualiseren).
- samen te werken vanuit het perspectief van een vakwerkgroep PPW en MW en bij te dragen aan het leerproces van medestudenten (dispositie: samenwerken).
Vormingsdoelen
- De student is nieuwsgierig naar evoluties op het vlak van vakdidactisch onderzoek en in het onderwijskundig denken in het algemeen en is bereid inspanningen te leveren om deze evoluties op het spoor te komen, te volgen en hiernaar te handelen.
- De student heeft een kritische attitude t.a.v. de zinvolheid en uitgangspunten van vakdidactisch onderzoek in de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid en kan deze attitude op gepaste wijze inzetten.
- De student is zich bewust van het ruimere takenpakket van een leraar gedragswetenschappen en maatschappijwetenschappen.
- De student is bereid om het eigen functioneren als leerkracht in vraag te stellen. De student staat open voor en gaat waarderend om met feedback.
- De student heeft ervaring opgedaan met verschillende (internationale) onderwijssystemen.
- De student kan de eigen standpuntelijkheid, waaronder de eigen waarden, overtuigingen en aannames, identificeren en overstijgen.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Begintermen
Van de studenten wordt verwacht dat ze enige voorkennis bezitten van de principes uit de algemene didactiek (o.m. via het opleidingsonderdeel ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs: deel 1’). De studenten moeten in staat zijn om vanuit hun voorkennis op korte termijn een analyse te maken van en kritisch te reflecteren op actuele maatschappelijke gebeurtenissen en culturele fenomenen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN (GELIJKTIJDIG( O0G72A ) OF GELIJKTIJDIG( S0I10A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
O0G72A : Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen
S0I10A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0I13A : Masterproef
S0I10A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen
S0I05A : Stage maatschappijwetenschappen 1
S0J68A : Stage maatschappijwetenschappen 2
O0G74A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 1
O0G75A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 2
O0G76A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen
O0G77A : Stage maatschappijwetenschappen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vakwerkgroep MW-PPW (B-KUL-O0G73a)



Inhoud
Studenten ontwerpen in een interdisciplinaire vakwerkgroep educatief materiaal. Het thema wordt jaarlijks bepaald door het didactisch team.
Door de opleiding worden ook (inter)nationale bezoeken georganiseerd die verplicht worden bijgewoond door de student. De data van deze bezoeken worden in de loop van het eerste semester gecommuniceerd via Toledo. De studiekosten (uitgezonderd cursusteksten) kunnen voor dit opleidingsonderdeel hierdoor meer dan 50 euro bedragen.
Studiemateriaal
Studiekost: meer dan 100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Het studiemateriaal wordt aangeboden op Toledo.
Toelichting werkvorm
Groepsopdracht - Projectwerk
Dit onderdeel bestaat uit een groepsopdracht. Studenten werken zoals binnen een vakgroep interdisciplinair samen met studenten uit een ander vakdomein (maatschappijwetenschappen, gedragswetenschappen).
Informatie over in te dienen opdracht(en) en deadline(s) wordt tijdig gecommuniceerd via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakwerkgroep MW-PPW (B-KUL-O2G73a)
Toelichting
- Studenten dienen tijdig verschillende opdrachten in die het eindcijfer mee bepalen. Er kan pas een eindcijfer bepaald worden wanneer alle onderdelen van de evaluatie zijn afgerond. De inhoud, modaliteiten en deadlines van deze taken worden tijdig gecommuniceerd aan de studenten via Toledo en tijdens de contactmomenten. Het niet indienen van de opdrachten voor de indiendeadlines leidt tot een NA (niet afgelegd).
- Er geldt een aanwezigheidsplicht voor de (inter)nationale bezoeken die door de opleiding worden georganiseerd. Ongewettigde afwezigheid (d.w.z. zonder formele, schriftelijke verwittiging vooraf of wettiging d.m.v. attestering achteraf) leidt tot een NA (niet-afgelegd) voor het hele opleidingsonderdeel.
- Het resultaat wordt uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten voor de tweede examenkans zijn terug te vinden op Toledo.