Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen (B-KUL-O0G72A)

Doelstellingen
Leerresultaten
Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- Op een professionele, waarderende en constructieve manier samen te werken met collega’s (dispositie: samenwerken).
- Inzicht te tonen in relevante referentiekaders m.b.t leren en onderwijzen in de domeinen psychologie, pedagogische wetenschappen en aanverwante (disposities: contextualiseren, onderzoeken).
- Inzicht te tonen in de kerninhouden binnen het vakgebied psychologie, pedagogische wetenschappen en aanverwante en de ondersteuning van het leren ervan (disposities: onderzoeken, ontwerpen).
- Inzicht te tonen in de eigenheid van (onderwijzen van) psychologie en pedagogische wetenschappen en de bijhorende uitdagingen (dispositie: contextualiseren).
- Inzicht te tonen in de specifieke en dynamische contexten waarin het leren en het onderwijzen plaatsvinden (op micro-, meso- en macroniveau; m.i.v. de structuur en hoofdactoren van het Vlaamse onderwijs) (dispositie: contextualiseren).
- In samenwerking met andere professionals, op systematische en beredeneerde wijze, bovenstaande kaders en contexten te gebruiken om eenvoudige leeromgevingen te ontwerpen, waarbij het leren van lerenden centraal staat (disposities: contextualiseren, onderzoeken, ontwerpen, samenwerken):
- eindtermen en/of leerplandoelen te vertalen in heldere lesdoelen voor het ontwerp en de uitvoering van het onderwijzen en in verstaanbare, aangepaste en aantrekkelijke leerdoelen voor het leren van de lerenden;
- effectieve, efficiënte en uitdagende onderwijsleer-omgevingen te ontwerpen, met inbegrip van formatieve en summatieve evaluatie, vanuit onderbouwde didactische principes;effectieve, efficiënte en uitdagende onderwijsleer-omgevingen te ontwerpen, met inbegrip van formatieve en summatieve evaluatie, vanuit onderbouwde didactische principes;
- een didactisch ontwerp te vertalen naar een concrete lesvoorbereiding.
- Een concrete lesvoorbereiding te gebruiken voor de gezamenlijke realisatie van (delen van) een gesimuleerde onderwijsleeromgeving (disposities: contextualiseren, onderzoeken, ontwerpen, samenwerken, uitvoeren).
- In samenspraak met anderen, en vanuit een onderzoekende houding, terug te blikken op uitgevoerde onderwijsleeractiviteiten en deze te beoordelen op effectiviteit, efficiëntie en uitdaging op basis van de gerealiseerde leerresultaten van lerenden in relatie tot vooropgestelde doelen (disposities: contextualiseren, onderzoeken, samenwerken).
- Op basis van deze terugblik in overleg een geoptimaliseerd ontwerp te maken van de betreffende onderwijsleeromgeving (disposities: contextualiseren, onderzoeken, ontwerpen, samenwerken).
Vormingsdoelen
- De student is geneigd om te contextualiseren, te onderzoeken, te ontwerpen, samen te werken en didactische ontwerpen uit te voeren.
- De student ontwikkelt een sensitiviteit voor opportuniteiten en belemmeringen voor het realiseren van contextualisering, onderzoek, ontwerp, samenwerking en uitvoering.
- De student is nieuwsgierig naar evoluties op het vlak van vakdidactisch onderzoek en in het onderwijskundig denken in het algemeen en is bereid inspanningen te leveren om deze evoluties op het spoor te komen, te volgen en hiernaar te handelen.
- De student heeft een kritische attitude t.a.v. de zinvolheid en uitgangspunten van vakdidactisch onderzoek in de onderwijspraktijk en onderwijsbeleid en kan deze attitude op gepaste wijze inzetten.
- De student is bereid om het eigen functioneren als leerkracht in vraag te stellen. De student staat open voor en gaat waarderend om met feedback.
- De student kan de eigen standpuntelijkheid, waaronder de eigen waarden, overtuigingen en aannames, identificeren en overstijgen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN (GELIJKTIJDIG( O0G45A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G46A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V18A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V20A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
O0G45A : Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1)
O0G46A : Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2)
P0V18A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1)
P0V20A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0I40A : Vakdidactiek maatschappijwetenschappen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
P0U99B : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen
P0V04B : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: gedragswetenschappen en cultuurwetenschappen
P0V12B : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: gedragswetenschappen
O0G73A : Vakwerkgroep MW-PPW
O0G74A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 1
O0G75A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen: context 2
O0G76A : Stage psychologie en pedagogische wetenschappen
O0G77A : Stage maatschappijwetenschappen
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen (B-KUL-O0G72a)



Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt ingegaan op:
- Eigenheid gedragswetenschappen
- Bouwstenen onderwijsleeromgeving (doelen, evaluatie, inhouden, werkvormen, formatieve evaluatie, beginsituatie)
- Terugblikken en optimaliseren
- Lessenreeks uitvoeren in gesimuleerde omgeving
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit artikels, die terug te vinden zijn op Toledo.
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Oefensessie
Flipped onderwijsaanpak: de studenten dienen voorbereid naar de interactieve contactmomenten te komen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactiek Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (B-KUL-O2G72a)
Toelichting
Verdere toelichting over de evaluatie is terug te vinden op Toledo.
Toelichting bij herkansen
De modaliteiten voor de tweede examenkans zijn terug te vinden op Toledo.