Bachelor in de rechten (Brussel)
Bachelor of Laws
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de rechten.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
A. Kennis en inzichtDe student beschikt over een basiskennis en basisinzicht van het nationale, het Europese en het internationale recht. Hij is vertrouwd met de juridische terminologie, het theoretisch kader en de vakeigen bronnen van het publiek- en privaatrecht.
De student...
- heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisconcepten van het eigen vakdomein
- kan met precisie vakgebonden juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde terminologie en basisbegrippen gebruiken bij vakinhoudelijke discussies en vragen
De student heeft inzicht in de wisselwerking tussen de Belgische, Europese en internationale rechtsorde.
De student...
- kan de nationale regels uit het vakdomein situeren in hun Europese en internationale context
- kan de positieve werking van een vakspecifieke regel relativeren doordat hij inzicht heeft in de regels die in andere rechtsstelsels gelden
De student bezit een algemene basisvorming over de mens in de samenleving en heeft een basisinzicht in de historische en actuele socio-economische en politieke factoren die het recht beïnvloeden en de samenleving mee vormgeven. De student kan omgaan met het dynamische karakter van het recht en kan het recht in zijn maatschappelijke en historische context situeren.
De student...
- heeft een inzicht in de ontwikkelingen die het vakdomein heeft doorgemaakt in historisch perspectief
- heeft inzicht in de historische, economische en/of maatschappelijke achtergrond van de kernregels uit het eigen vakdomein en kan omgaan met de dynamische ontwikkeling van het recht
B. Analytische en probleemoplossende vaardigheden
De student hanteert een systematische methode bij het oplossen van juridische casussen. Hij is in staat om zelfstandig een synthese en analyse te maken van de juridisch relevante feiten en de noodzakelijke rechtsregels in verband te brengen met deze feiten. Hij hanteert hierbij een logische en juridisch verantwoorde argumentatie.
De student...
- begrijpt en analyseert juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde teksten
- selecteert juridisch relevante feiten uit een empirisch feitencomplex
- formuleert mogelijke rechtsvragen uit een empirisch feitencomplex
- identificeert rechtsregels en rechtsproblemen uit concrete casussen
- brengt rechtsregels in verband met een concrete juridische casus om tot een juridisch verantwoorde oplossing te komen
- ontwikkelt een systematische aanpak bij het uitwerken van juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde oplossingen
- beargumenteert op logische wijze een juridische redenering
- kan juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde casussen plaatsen binnen een historische, socio-economische en politieke context
- kan standpunten m.b.t. ethische, normatieve of maatschappelijke vragen inventariseren, analyseren en synthetiseren en neemt hierover vervolgens een beredeneerd standpunt in
C. Wetenschappelijke vaardigheden
De student kan zelfstandig rapporteren over een beknopt rechtswetenschappelijk onderzoek en past hierbij op correcte wijze de noodzakelijke juridisch-wetenschappelijke onderzoeksmethoden toe en kan het gekozen onderzoeksdesign beargumenteren. Hij verwijst steeds correct naar geraadpleegde juridische en rechtswetenschappelijke informatie. Hij is zich steeds bewust van het onderscheid tussen een juridisch-wetenschappelijke en een juridisch-positiegebonden benadering.
De student...
- kan de onderzoeksmethoden binnen de rechtswetenschappen beschrijven
- selecteert de passende rechtswetenschappelijke onderzoeksmethode en kan deze toepassen op een voorliggende onderzoeksvraag
- beargumenteert en verdedigt het gekozen onderzoeksdesign
- geeft een methodologisch verantwoord overzicht van een juridisch probleem
- levert een korte rechtswetenschappelijke bijdrage met een beschrijvende of eenvoudig normatieve vraagstelling
- kan opgespoorde informatie op een wetenschappelijke wijze verwerken
- kan een kritisch onderzoekende houding aannemen dankzij zijn analytisch en synthetisch vermogen
- is zich bewust van het onderscheid tussen een juridisch-wetenschappelijke benadering van een rechtsvraag en een juridisch-positiegebonden benadering
D. Communicatievaardigheden
De student kan helder en correct schriftelijk en mondeling communiceren in het academisch Nederlands en gebruikt hierbij steeds een correct taalregister. Hij kan communiceren met vakgenoten en niet-vakgenoten.
De student...
- beheerst schriftelijk en mondeling het academisch Nederlands
- communiceert schriftelijk met vakgenoten aan de hand van diverse teksttypes waaronder de zakelijke brief, conclusies of juridisch advies, annotatie, synthesenota, contract of regelgeving...
- communiceert schriftelijk met niet-vakgenoten aan de hand van diverse teksttypes waaronder brief, e-mail, juridisch advies, synthesenota...
- communiceert mondeling met (niet)-vakgenoten en kan waar nodig, gebruik maken van audiovisuele middelen
- rapporteert op gestructureerde wijze (opbouw en argumentatie) onder de vorm van een (juridisch-)wetenschappelijke tekst
- kan met anderen samenwerken om een opdracht binnen een voorgeschreven termijn te voltooien
De student kan eenvoudig zakelijk communiceren in het Nederlands, Frans en/of Engels en kan hierbij de correcte juridische en andere vakdomein-gerelateerde terminologie hanteren.
De student...
- begrijpt de basisterminologie van de kernwoorden uit het vakdomein in het Frans en/of Engels
- verwoordt juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde begrippen en ideeën op een correcte en gestructureerde manier
De student kan een gefundeerde en beargumenteerde positie innemen in een maatschappelijk, juridisch debat.
De student...
- kan anderen overtuigen door helder en gefundeerd te communiceren
- neemt een (juridisch-)wetenschappelijk onderbouwd maatschappelijk standpunt in en communiceert dit schriftelijk op basis van een essay of kritische tekst
E. Informatievaardigheden
De student kan juridische, rechtswetenschappelijke en algemeen vormende informatie verzamelen en kritisch verwerken.
De student...
- gebruikt moderne informatietechnologieën en is bewust van de snelle veranderingen op het vlak van informatietechnologieën
- ontwikkelt een efficiënte methode om relevante informatie uit juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde (digitale) bibliotheken en databanken te verzamelen
- beoordeelt de zoekresultaten op wetenschappelijke kwaliteit en relevantie
- verwijst op correcte juridische of op andere vakdomein-gerelateerde wijze naar informatiebronnen en het werk en ideeën van anderen
- is in staat om rechtsbronnen (wetgeving, rechtsspraak en rechtsleer) op te zoeken, te begrijpen en te verwerken bij het beantwoorden van vakinhoudelijke vragen
- kan de wetgeving betreffende het vakdomein opzoeken en verwerken
- kan, door het lezen van rechtswetenschappelijke en/of andere domeinspecifieke literatuur, zijn kennis over het vak optimaliseren
F. Leervaardigheden
De student kan zelfstandig voor hem nieuwe kennis en vaardigheden verwerven, verwerken en assimileren.
De student...
- gaat constructief om met feedback en evaluatie en houdt hiermee rekening in het leerproces
- is zich bewust van de dynamische ontwikkeling van het recht
De bacheloropleiding in de rechten stimuleert en streeft bij de studenten de volgende vormingsaspecten na:
• De bachelor in de rechten heeft een open houding ten aanzien van de aanverwante disciplines van de menswetenschappen, zoals economie, filosofie etc.
• De bachelor in de rechten heeft oog voor de historische, psychologische en sociologische context van het recht.
• De bachelor in de rechten toont interesse in maatschappelijke evoluties en de vertaling daarvan in het recht.
• De bachelor in de rechten is bereid zich te bekwamen in om zowel de schriftelijke als mondelinge taalvaardigheden in het Nederlands, Frans en het Engels.
• De bachelor in de rechten beschikt over een kritische houding ten aanzien van (juridisch-)wetenschappelijke teksten.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_BA_MA_Rechten.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_BA_Rechten.pdf
COBRA 2015-2019
COBRA-fiche_BA_Rechten.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
Na toelating:
- Master of Law (double degree with Zurich) (Leuven et al)
- Erasmus Mundus Master of Science in Public Sector Innovation and eGovernance (Leuven et al)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven)
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master of Communication Sciences: Digital Media and Society (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master in het publiek management en beleid (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het publiek management en beleid (voor bachelors en masters in de humane wetenschappen en de kunsten) (Leuven)
- Master in de sociologie (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven)
- Master of Sociology (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de geestes- en cultuurwetenschappen (Leuven)
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven)