Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) (15 sp.)
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (Leuven)
- Bachelor in de rechten (Brussel, Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven)
Bachelor in de moraalwetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen
Bachelor in de sociologie
Studenten kunnen worden vrijgesteld van één of meerdere opleidingsonderdelen (OPO’s) in het voorbereidingsprogramma en/of de educatieve master, indien zij in de bachelor reeds één of meerdere opleidingsonderdelen van de educatieve master opnamen.
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor of Philosophy (Leuven)
Nederlandstalige studenten met bovenvernoemde Engelstalige bachelor worden rechtstreeks toegelaten, na het indienen van een toelatingsdossier (zie deze website).
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de criminologische wetenschappen (
Leuven, 130 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven)
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (Leuven)
- Bachelor in de rechten (Brussel, Kortrijk, Leuven)
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven)
Bachelor in de moraalwetenschappen
Bachelor in de politieke wetenschappen
Bachelor in de sociologie
Studenten kunnen worden vrijgesteld van één of meerdere opleidingsonderdelen (OPO’s) in het voorbereidingsprogramma en/of de educatieve master, indien zij in de bachelor reeds één of meerdere opleidingsonderdelen van de educatieve master opnamen.
Na toelating
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Bachelor of Philosophy (Leuven)
Nederlandstalige studenten met bovenvernoemde Engelstalige bachelor worden rechtstreeks toegelaten, na het indienen van een toelatingsdossier (zie deze website).
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten kunnen dit bewijzen aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiency
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Na verkort programma
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
- Na het behalen van verkort programma: Bachelor in de criminologische wetenschappen (
Leuven, 130 sp. )
worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelor in de pedagogische wetenschappen (Leuven)
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Studenten die in hun vooropleiding reeds enkele specifieke opleidingsonderdelen van de educatieve master aflegden, kunnen daarvoor een vrijstelling krijgen binnen dit voorbereidingsprogramma voor max. ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’, ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2’ en één keuzeopleidingsonderdeel.
Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig en kunnen tot maximaal 45 punten gevaloriseerd worden (mits geldigheid).6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Verbredend/verdiepend luik
Studenten kiezen één opleidingsonderdeel uit onderstaande lijst.
Studenten die ‘Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht’ volgen of reeds gevolgd hebben, kunnen ‘Jeugdbeschermingsrecht’ niet opnemen en omgekeerd. 'Jeugdbeschermingsrecht' kan enkel worden opgenomen door juristen en criminologen.
Studenten die geïnteresseerd zijn in "Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering" kiezen ofwel het opleidingsonderdeel G0R48A van 6 sp., ofwel nemen ze beide opleidingsonderdelen G0R93A van 3 sp. en G0R91A van 4 sp. op.6 sp. Culture and Meaning S0A40B docenten docenten
Culture and Meaning (6 sp.) S0A40a docenten docenten
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
3 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - theorie G0R93A docenten docenten
- N.Severijns (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten 3 sp. Jeugdbeschermingsrecht C04D8B docenten docenten
Jeugdbeschermingsrecht (3 sp.) C04D8a docenten docenten
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
4 sp. Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen P0X67A docenten docenten
Begeleiding van onderwijsloopbaan en keuzeprocessen: hoorcollege (2 sp.) P0W65a docenten docenten
Praktijkopdracht Onderwijsloopbaanbegeleiding (2 sp.) P0X68a docenten docenten
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
6 sp. Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid O0H16A docenten docenten
Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid: colleges (2 sp.) P0V25a docenten docenten
Bevorderen van wetenschappelijke geletterdheid: opdracht (4 sp.) P0V26a docenten docenten
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten 4 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - projectwerk G0R91A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – werkplan (1 sp.) G0R91a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten 5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-