Vakdidactiek rechten (B-KUL-S0P70A)

6 studiepuntenNederlands40 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Willems Kurt |  N.
OC Educatieve master maatschappijwetenschappen

Vakdidactiek Rechten vormt op theoretisch vlak de brug tussen de inzichten uit de vooropleiding Rechten enerzijds en de algemeen pedagogisch-didactische vakken anderzijds. Daarnaast vormt het ook de brug tussen de vakdidactische theorie over het lesgeven in recht enerzijds en de praktijk van het lesgeven in deze vakken binnen het stagegedeelte anderzijds.

Leerresultaten
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student deze doelstellingen bereikt:

  • De student heeft kennis en inzichten uit wetenschappelijke literatuur en (vak)didactische referentiekaders verworven en kan deze toepassen.
  • De student is in staat zelfstandig kwaliteitsvolle en betrouwbare informatie, bronnen, wetenschappelijke literatuur etc. op te zoeken om zijn/haar onderwijspraktijk te ontwikkelen, verbeteren, verbreden, verdiepen, …
  • De student kan de theoretische en didactische inhouden toepassen op concrete casussen.
  • De student heeft inzicht verworven in specifieke onderwijsgerelateerde elementen zoals jaar- en leerplannen, lesvoorbereidingen etc. in rechten. De student weet hoe hij/zij deze elementen kan aanwenden en kan deze ook toepassen op concrete casussen.
  • De student kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden.
  • De student heeft inzicht verworven in de complexiteit van en diversiteit in het Vlaamse onderwijs en kan de eigen onderwijspraktijk hierop afstemmen.
  • De student is in staat om leerstof, benaderingswijzen, werkvormen, leermiddelen en evaluatievormen te ontwikkelen in functie van de doelstellingen van het onderwijs, vakken gerelateerd aan de vakdidactiek en concrete lessen of lessituaties. De student kan hierbij rekening houden met de diverse achtergronden, mogelijkheden en (zorg)noden van de lerenden.
  • De student begrijpt dat het reflectief ervaringsleren het didactische kader is van waaruit de Educatieve Master in de Maatschappijwetenschappen vorm krijgt.
  • De student kan kritisch reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsproces en -handelingen, over de kenmerken van het Vlaamse onderwijs, over wetenschappelijke vakdidactische literatuur, over nieuwe tendensen in de vakdidactische aanpak en over de leerinhouden van het opleidingsonderdeel.
  • De student kan op basis van reflectie en feedback zijn/haar onderwijsvisie en -praktijk bijsturen.


Vormingsdoelen
Van de student wordt het volgende verwacht:

  • Hij/zij beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding.
  • Hij/zij erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit, ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.
  • Hij/zij ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van een continue professionele ontwikkeling in zijn/haar educatieve handelen en toont daarbij bereidheid om te innoveren.
  • Hij/zij heeft de eerste stappen gezet in de basiscompetenties van een pas afgestudeerde leerkracht, zoals deze decretaal werden vastgelegd.


Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd

Van de studenten wordt verwacht dat ze enige voorkennis bezitten van de principes uit de algemene didactiek (o.m. via het opleidingsonderdeel ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs: deel 1’). De studenten moeten in staat zijn om vanuit hun voorkennis op korte termijn een analyse te maken van en kritisch te reflecteren op actuele maatschappelijke gebeurtenissen en culturele fenomenen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )) EN GELIJKTIJDIG( S0I35A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)
S0I35A : Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0I13A : Masterproef
S0I05A : Stage maatschappijwetenschappen 1
S0J68A : Stage maatschappijwetenschappen 2

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Vakdidactiek rechten (B-KUL-S0I38a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College40 urenBeide semesters
Willems Kurt |  N.
OC Educatieve master maatschappijwetenschappen

In deze cursus worden inhouden en didactieken voor het secundair onderwijs en hoger onderwijs behandeld die aansluiten bij de domeinen van recht.
De cursus bestaat uit verschillende theoretische modules die elk een concreet onderwijskundig thema behandelen. De invulling van de thema’s is afgestemd op rechtsvakken. De modules omvatten onder meer:

  • De leraar rechten
  • Jaar- en leerplan
  • Lesvoorbereiding
  • Verschillende werkvormen
  • Vakliteratuur en leermiddelen
  • Differentiatie
  • Evaluatie
  • Communicatie over delicate onderwerpen

Naast het verwerven van theoretische inzichten, oefenen de studenten de vakdidactische componenten in. Voor deze onderwijsleeractiviteit wordt in groepjes van ca. 10 studenten gewerkt. Elke groep wordt tijdens de sessies begeleid door een lector.

De studenten leren in dit deel onder meer:

  • Een les voor te bereiden (incl. formuleren beginsituatie, opstellen lesdoelen vertrekkende vanuit minimumdoelen of leerplandoelstellingen, invullen lesfasen)
  • Een les didactisch te onderbouwen
  • Een les te geven, o.a. via een experimentele les voor de medestudenten
  • Een evaluatie (vb. toets) op te stellen
  • Te reflecteren over het eigen functioneren
  • Feedback te geven aan medestudenten

Zie Toledo

De onderwijstaal van deze leeractiviteit is Nederlands, maar er kan gedeeltelijk Engelstalig onlineleermateriaal worden gebruikt.

Flipped classroom - Oefensessie - Paper

Wekelijks (fysiek) contactmoment van drie uur.

Tijdens de eerste drie weken worden theoretische inhouden aangereikt. Vervolgens wordt studiemateriaal via een zelfstudiemodule aangereikt.

Vanaf week 4 omvat dit OPO werk- en presentatiesessies die we vakdidactische toepassingen noemen. Van de studenten wordt verwacht dat ze actief participeren tijdens deze contactmomenten.

Voor de vakdidactische toepassingen worden de studenten in kleinere groepen verdeeld. Elke groep heeft bijeenkomsten op een ander moment. Er worden zowel sessies overdag als ’s avonds (in eerste instantie voor werkstudenten) ingericht.

Informatie over in te dienen opdracht(en) en deadline(s) wordt tijdig gecommuniceerd via Toledo. Bij het indienen van de opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien de deadline niet wordt gerespecteerd, krijgt het betrokken onderdeel de boordeling “niet-afgelegd” Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men voor de deadline contact op te nemen met de ombudsdienst.

Voor studenten die deelnemen aan het traject werkplekleren kunnen, conform het draaiboek werkplekleren, zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek rechten (B-KUL-S2P70a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie


Evaluatiekenmerken
De inhouden en inzichten uit dit OPO worden getoetst aan de hand van oefeningen, opdrachten, interactieve gesprekken en presentaties tijdens de contactmomenten. Er moeten verschillende taken worden ingeleverd die het eindcijfer mee bepalen. De inhoud, modaliteiten en deadlines van deze taken worden tijdig gecommuniceerd aan de studenten via Toledo en tijdens de contactmomenten. Er kan pas een eindcijfer gegeven worden wanneer alle taken tijdig werden afgelegd. Schriftelijke opdrachten worden op plagiaat gecontroleerd. De student informeert zich over plagiaat via de facultaire plagiaatwebsite: https://soc.kuleuven.be/fsw/studentenportaal/examensreglementen/plagiaat.


Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en) en lectoren, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Aanwezigheid tijdens de contactmomenten is verplicht. Er zal 10 % van het eindcijfer worden afgetrokken bij ongewettigde afwezigheid.

Verdere specificaties van de evaluatie worden tijdig meegedeeld via Toledo.

Voor studenten die deelnemen aan een alternatief traject zoals werkplekleren, kunnen zowel de onderwijs - als de examenactiviteiten van dit opleidingsonderdeel aangepast worden.

Voor de opdrachten binnen het deel vakdidactische toepassingen bestaat geen mogelijkheid tot herkansen. De integrale opdracht is wel herkansbaar en zal toegelicht worden via Toledo.