Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (120 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 64 sp, Kortrijk, 62 sp) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Kandidaat in de geschiedenis
- Academische bachelors in de Humane Wetenschappen
- Masters
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven,61sp, Kortrijk, 59 sp) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (geschiedenis)
Bijkomende informatie
Alle andere dan de hierboven beschreven groepen kunnen enkel op dossier worden toegelaten. Dat dossier bevat de volgende elementen:
(1) de documenten vermeld op https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
(2) in afwijking van item 3 op de URL vermeld onder (1): een bewijs dat de kandidaat het Nederlands beheerst op C1-niveau van het ERK.
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Kandidaten met een masterdiploma van een Vlaamse onderwijsinstelling, richten hun aanvraag aan de studietrajectbegeleider
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma’s of gelijknamige diploma’s behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap:
Na verkort programma
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven, 64 sp, Kortrijk, 62 sp) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Kandidaat in de geschiedenis
- Academische bachelors in de Humane Wetenschappen
- Masters
Na het behalen van verkorte bachelor in de geschiedenis (Leuven,61sp, Kortrijk, 59 sp) worden volgende diploma’s toegelaten:
- Bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (geschiedenis)
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs (geschiedenis)
Bijkomende informatie
Alle andere dan de hierboven beschreven groepen kunnen enkel op dossier worden toegelaten. Dat dossier bevat de volgende elementen:
(1) de documenten vermeld op https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
(2) in afwijking van item 3 op de URL vermeld onder (1): een bewijs dat de kandidaat het Nederlands beheerst op C1-niveau van het ERK.
Studenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Kandidaten met een masterdiploma van een Vlaamse onderwijsinstelling, richten hun aanvraag aan de studietrajectbegeleider
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen
Indien je nog geen 15 studiepunten van het leraarschap hebt voorafgenomen, ofwel in de Bachelor in de geschiedenis ofwel als voorbereidingsprogramma, volg je het onderstaande pakket (54 sp.).
-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1”, “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (3 sp) en ‘Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
Je neemt verplicht onderstaande opleidingsonderdelen op (9 sp.).
-
Stage
Je volgt 21 studiepunten stage. Wanneer je een bijkomende vakdidactiek opneemt, volg je O0G49A Stage geschiedenis 2 (9sp.) niet en neem je het betreffende opleidingsonderdeel ‘Stage bijkomende vakdidactiek (9 sp.) op in de plaats.
-
Stage geschiedenis
Studenten die reeds een credit behaalden voor F0YX7A 'Diversiteitsstage Letteren' moeten P0W39A 'Leraar in een superdiverse samenleving' niet meer opnemen.
-
Stage bijkomende vakdidactiek
Indien je één bijkomende vakdidactiek volgt, neem je het bijhorende opleidingsonderdeel 'Stage bijkomende vakdidactiek' op als onderdeel van het stagetraject van 21 studiepunten.
9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming O0G51A docenten docenten
Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.) O0G51a docenten docenten
9 sp. Kunst in het onderwijs 1 O0G52A docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Initiatiestage kunst (3 sp.) O0G52a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Ingroeistage kunst (3 sp.) O0G53a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Doorgroeistage kunst (3 sp.) O0G54a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
9 sp. Muziek in het onderwijs 1 O0G55A docenten Muziek in het onderwijs 1 (9 sp.) O0G55a docenten
-
-
Verbredend/verdiepend luik
Je volgt verplicht ‘Historische museumeducatie' (3 sp.) en kiest daarnaast minstens 9 studiepunten uit de lijst van verbredende/verdiepende opleidingsonderdelen verspreid over de eerste en tweede fase. Je kan ook opteren voor een bijkomende vakdidactiek ter waarde van 6 studiepunten.
-
Verbredend/verdiepend luik - verplicht
3 sp. Historische museumeducatie F0ZA0A docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- B.Geerts (medewerker)
- H.Sterckx (medewerker)
- S.Van Marcke (medewerker)
Historische museumeducatie (3 sp.) F0ZA0a docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- B.Geerts (medewerker)
- H.Sterckx (medewerker)
- S.Van Marcke (medewerker)
-
Verbreding/verdieping geschiedenis
6 sp. Geschiedenis en onderwijs F0VE1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
Geschiedenis en onderwijs (6 sp.) F0VE1a docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
-
Uitbreiding vakdidactiek
Je kan een bijkomende vakdidactiek opnemen, indien je 30 studiepunten behaald hebt in het betreffende domein. Je kan hiervoor kiezen uit onderstaande lijst of een bijkomende vakdidactiek uit een andere educatieve master opnemen. Voor een overzicht van de domeinspecifieke studiepunten die gekoppeld worden aan de vakdidactieken van de Faculteit Letteren kan je terecht op deze website.
-
Uitbreiding vakdidactiek: kunstwetenschappen
6 sp. Vakdidactiek kunstwetenschappen O0G56A docenten docenten
Vakdidactiek kunstwetenschappen (3 sp.) F0ZA3a docenten docenten
Vakdidactiek van de kunsten (3 sp.) O0G56a docenten docenten
-
Uitbreiding vakdidactiek: musicologie
6 sp. Vakdidactiek musicologie O0G57A docenten docenten
Vakdidactiek musicologie (3 sp.) F0ZA6a docenten docenten
Vakdidactiek van de kunsten (3 sp.) O0G56a docenten docenten
-
Uitbreiding vakdidactiek: overige
6 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming F0ZB6A docenten- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (5 sp.) F0ZB6a docenten- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (1 sp.) O0G58a docenten docenten
-
-
Algemene verbreding/verdieping
-
Opleidingsonderdelen campus Leuven
Studenten kunnen het OPO Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (F0BR1A) volgen indien zij door middel van een informele instaptoets aangeboden door de coördinator van het OPO kunnen aantonen dat zij voor Engels ten minste over het niveau B2 van het Europese referentiekader voor de talen beschikken.
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
6 sp. Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht C01A7B docenten docenten
- J.Put (coördinator)
- S.Pleysier
- J.Put
Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht (6 sp.) C01A7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
3 sp. Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten F0BR1A docenten docenten
Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (3 sp.) F0BR1a docenten docenten
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten
-
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
-
-
-
Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen
Indien je al 15 studiepunten van het leraarschap hebt voorafgenomen, ofwel in de Bachelor in de geschiedenis ofwel als voorbereidingsprogramma, volg je het onderstaande pakket (39 sp.).
-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (3 sp) en ‘Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) O0G45A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) (3 sp.) O0G45a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) O0G46A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) (3 sp.) O0G46a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) O0G41A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (2 sp.) O0G41a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (1 sp.) O0G42a docenten docenten
3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) O0G43A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (2 sp.) O0G43a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (1 sp.) O0G44a docenten docenten
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Vakdidactisch luik
Je neemt verplicht onderstaande opleidingsonderdelen op (6 sp.).
-
Stage
Je volgt 18 studiepunten stage. Wanneer je een bijkomende vakdidactiek opneemt, volg je Stage geschiedenis 2 (9 sp) niet en neem je het betreffende opleidingsonderdeel ‘Stage bijkomende vakdidactiek (9 sp) op in de plaats.
-
Stage geschiedenis
Studenten die reeds een credit behaalden voor F0YX7A 'Diversiteitsstage Letteren' moeten P0W39A 'Leraar in een superdiverse samenleving' niet meer opnemen.
-
Stage bijkomende vakdidactiek
Indien je één bijkomende vakdidactiek volgt, neem je het bijhorende opleidingsonderdeel 'Stage bijkomende vakdidactiek' op als onderdeel van het stagetraject van 18 studiepunten.
9 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming O0G51A docenten docenten
Stage PAV-maatschappelijke vorming (9 sp.) O0G51a docenten docenten
9 sp. Kunst in het onderwijs 1 O0G52A docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Initiatiestage kunst (3 sp.) O0G52a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Ingroeistage kunst (3 sp.) O0G53a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
Doorgroeistage kunst (3 sp.) O0G54a docenten- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
docenten
- B.Dekeyzer
- V.Hoflack (medewerker)
9 sp. Muziek in het onderwijs 1 O0G55A docenten Muziek in het onderwijs 1 (9 sp.) O0G55a docenten
-
-
Verbredend/verdiepend luik
Je kiest minstens 9 studiepunten uit de lijst van verbredende/verdiepende opleidingsonderdelen verspreid over de eerste en tweede fase. Je kan ook opteren voor een bijkomende vakdidactiek.
-
Verbreding/verdieping geschiedenis
6 sp. Geschiedenis en onderwijs F0VE1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
Geschiedenis en onderwijs (6 sp.) F0VE1a docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
-
Uitbreiding vakdidactiek
Je kan een bijkomende vakdidactiek (6 sp.) opnemen, indien je 30 studiepunten behaald hebt in het betreffende domein. Je kan hiervoor kiezen uit onderstaande lijst of een bijkomende vakdidactiek uit een andere educatieve master opnemen. Voor een overzicht van de domeinspecifieke studiepunten die gekoppeld worden aan de vakdidactieken van de Faculteit Letteren kan je terecht op deze website.
-
Uitbreiding vakdidactiek: kunstwetenschappen
6 sp. Vakdidactiek kunstwetenschappen O0G56A docenten docenten
Vakdidactiek kunstwetenschappen (3 sp.) F0ZA3a docenten docenten
Vakdidactiek van de kunsten (3 sp.) O0G56a docenten docenten
-
Uitbreiding vakdidactiek: musicologie
6 sp. Vakdidactiek musicologie O0G57A docenten docenten
Vakdidactiek musicologie (3 sp.) F0ZA6a docenten docenten
Vakdidactiek van de kunsten (3 sp.) O0G56a docenten docenten
-
Uitbreiding vakdidactiek: overige
6 sp. Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming F0ZB6A docenten- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming (5 sp.) F0ZB6a docenten- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
docenten
- E.Claes
- M.Crauwels
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- K.Van den Branden
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming: praktijkvoorbereiding (1 sp.) O0G58a docenten docenten
-
-
Algemene verbreding/verdieping
-
Opleidingsonderdelen campus Leuven
Studenten kunnen het OPO Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (F0BR1A) volgen indien zij door middel van een informele instaptoets aangeboden door de coördinator van het OPO kunnen aantonen dat zij voor Engels ten minste over het niveau B2 van het Europese referentiekader voor de talen beschikken.
6 sp. Computer Assisted Language Learning F0VH5A docenten docenten
Computer Assisted Language Learning (6 sp.) F0VH5a docenten docenten
6 sp. Literatuur en onderwijs F0VN4A docenten docenten
Literatuur en onderwijs (6 sp.) F0VN4a docenten docenten
4 sp. Filosofie van de opvoeding en het onderwijs W0AH7A docenten docenten
Filosofie van de opvoeding en het onderwijs (4 sp.) W0AH7a docenten docenten
6 sp. Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht C01A7B docenten docenten
- J.Put (coördinator)
- S.Pleysier
- J.Put
Jeugdcriminologie en jeugd(beschermings)recht (6 sp.) C01A7a docenten docenten
5 sp. Professional Training and Development in Organisations P0S38A docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
Professional Training and Development in Organisations (5 sp.) P0S38a docenten- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- A.Boon (plaatsvervanger)
4 sp. Leer- en gedragsmoeilijkheden op school P0X66A docenten docenten
- E.Gadeyne (coördinator)
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
Leer- en gedragsmoeilijkheden op school (4 sp.) P0X66a docenten docenten
- D.Baeyens
- P.Ghesquière
- E.Gadeyne (plaatsvervanger)
6 sp. Burgerschapsvorming O0A51B docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
Burgerschapsvorming (6 sp.) O0A51a docenten- E.Claes
- N.
docenten
- E.Claes
- N.
4 sp. Taalverwerving F0AR5A docenten docenten
Taalverwerving (4 sp.) F0AR5a docenten docenten
4 sp. Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid O0A55A docenten docenten
Psychologie van de adolescentie en de jongvolwassenheid (4 sp.) O0A55a docenten docenten
5 sp. Sociale en culturele pedagogiek P0S63A docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek colleges (4 sp.) P0S63a docenten docenten
Sociale en culturele pedagogiek: analyse van een praktijk (1 sp.) P0T53a docenten docenten
6 sp. Onderwijsrecht C03K7A docenten docenten
Onderwijsrecht (3 sp.) C03K6a docenten docenten
Inleiding tot het onderwijsrecht (3 sp.) C03K7a docenten docenten
6 sp. Science Communication and Outreach G0R44A docenten docenten
Science Communication and Outreach (6 sp.) G0R44a docenten docenten
3 sp. Filosofisch gesprek met kinderen en jongeren S0I35A docenten docenten
Didactiek filosofisch gesprek met kinderen en jongeren (3 sp.) S0I35a docenten docenten
3 sp. Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten F0BR1A docenten docenten
Je vak geven in een vreemde taal: basisprincipes en uitgangspunten (3 sp.) F0BR1a docenten docenten
6 sp. Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering G0R48A docenten docenten
- G.Ceulemans (coördinator)
- K.Biedenkopf
- G.Ceulemans
- M.Craps
- N.Severijns
- M.Smet
- N.
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering - concepten (2 sp.) G0R85a docenten docenten
Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – opdracht (1 sp.) G0R86a docenten Wetenschap en duurzaamheid: een socio-ecologische benadering – project (3 sp.) G0R87a docenten
-
Opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
-
-
-
Onderzoek
Je neemt verplicht een masterproef, het opleidingsonderdeel ‘Onderwijsonderzoek cultuurwetenschappen’ en één onderzoeksseminarie op.
-
Masterproef
Je kiest de masterproef die aansluit bij jouw afstudeerrichting in de bachelor en jouw optie in de educatieve master (Oudheid of Oudheid tot heden)
21 sp. Masterproef oudheid F0UO4B docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef oudheid (21 sp.) F0UO4a docenten- N.
docenten
- N.
24 sp. Masterproef F0CA4A docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef (24 sp.) F0CA4a docenten- N.
docenten
- N.
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die vóór academiejaar 23-24 reeds in de educatieve master waren ingeschreven en door de hervorming van het luik onderzoek meer dan123 credits zouden hebben, kunnen nog de masterproef voor 21 studiepunten opnemen.
21 sp. Masterproef F0VE5D docenten- N.
docenten
- N.
Masterproef (21 sp.) F0VE5a docenten- N.
docenten
- N.
-
Onderzoeksseminarie
Je kiest een onderzoeksseminarie dat aansluit bij jouw masterproef.
-
Onderwijsonderzoek
Je volgt verplicht onderstaand opleidingsonderdeel.
6 sp. Onderwijsonderzoek cultuurwetenschappen F0ZA1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- M.De Cock
- K.Van Nieuwenhuyse
- E.Van Hoeck (medewerker)
- C.Van der Meeren (medewerker)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse (coördinator)
- M.De Cock
- K.Van Nieuwenhuyse
- E.Van Hoeck (medewerker)
- C.Van der Meeren (medewerker)
Methodologische ondersteuningssessies (1 sp.) P0U92a docenten docenten
Onderzoeksopdracht (5 sp.) F0ZA2a docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- E.Van Hoeck (medewerker)
- C.Van der Meeren (medewerker)
-
-
Optie geschiedenis van de oudheid tot heden
-
Gemeenschappelijk deel
Je neemt verplicht 6 studiepunten op.
6 sp. Theory of History F0SX4C docenten- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
Theory of History (6 sp.) F0SX4a docenten- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
docenten
- J.Vandendriessche
- A.Cabanel (plaatsvervanger)
-
Verdieping
Je vult verspreid over fase 1 en 2 je programma aan tot minstens 120 studiepunten, in samenspraak met je promotor. Je kan je daarbij profileren in een specifiek tijdvak, maar je kan je ook specialiseren in bepaalde thema’s, zoals cultuurgeschiedenis, religieuze geschiedenis of wereldgeschiedenis. Als je in het educatief luik Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming opneemt als bijkomende vakdidactiek, kan je één opleidingsonderdeel uit de module PAV kiezen om je inhoudelijke kennis van het domein te verbreden. Indien je in de bachelor reeds 15 studiepunten van het leraarschap opnam en je jouw bachelordiploma reeds behaald hebt, kan je na goedkeuring van het ISP team ook een opleidingsonderdeel uit de bachelor, waarvoor je nog geen credit behaald hebt, opnemen. Je kan na goedkeuring van het ISP team ook een ander mastervak opnemen van om het even welke Belgische universiteit als dat aansluit bij het onderwerp van je masterproef.
Het vak F0LD4B Archivistiek: theorie en methodologie is niet boekbaar voor studenten die reeds F0LD4A: Inleiding tot de archivistiek volgden.
Het vak F0SX9B Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering is niet boekbaar voor studenten die reeds een credit behaalden voor F0SX9A Geschiedenis van Duitsland A.
Het vak S0J98A ‘Introduction to Anthropology in a Decolonizing World’ is niet boekbaar voor studenten die reeds een credit behaalden voor S0L62A ‘Inleiding tot de sociale en culturele antropologie’.-
Verdieping Middeleeuwen
6 sp. Church and Religion in the Middle Ages F0TS0A docenten docenten
Church and Religion in the Middle Ages (6 sp.) F0TS0a docenten docenten
6 sp. Gender and sexualities in medieval Europe and beyond F0CB0A docenten- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
Gender and sexualities in medieval Europe and beyond (6 sp.) F0CB0a docenten- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- C.Delameillieure (plaatsvervanger)
6 sp. Power and Conflict in Medieval Europe F0TR8A docenten- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
docenten
- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
Power and Conflict in Medieval Europe (6 sp.) F0TR8a docenten- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
docenten
- J.Haemers
- M.De Boodt (plaatsvervanger)
6 sp. Boekarcheologie en schriftgeschiedenis F0VF4A docenten docenten
Boekarcheologie en schriftgeschiedenis (6 sp.) F0VF4a docenten docenten
6 sp. Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 F0UI9A docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 (6 sp.) F0UI9a docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
6 sp. Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia F0BR2A docenten docenten
Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia (6 sp.) F0BR2a docenten docenten
-
Verdieping Nieuwe Tijd
6 sp. Culture and Emotions in the Early Modern World, 1500-1800 F0UJ9A docenten docenten
Culture and Emotions in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0UJ9a docenten docenten
6 sp. Religious War and Peace in the Early Modern World, 1500-1800 F0UJ1A docenten docenten
Religious War and Peace in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0UJ1a docenten docenten
6 sp. Inquisition and Society in the Early Modern Hispanic World, 1500-1800 F0TZ0A docenten docenten
Inquisition and Society in the Early Modern Hispanic World, 1500-1800 (6 sp.) F0TZ0a docenten docenten
6 sp. Politics and Societies in the Early Modern World, 1500-1800 F0TS2A docenten docenten
Politics and Societies in the Early Modern World, 1500-1800 (6 sp.) F0TS2a docenten docenten
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
6 sp. Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 F0UI9A docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
Global Economic Trends and Transitions, 500-1800 (6 sp.) F0UI9a docenten- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
docenten
- M.De Keyzer
- J.Peeters (plaatsvervanger)
6 sp. Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia F0BR2A docenten docenten
Global Scientific and Technological Interactions in Pre-modern East and Southeast Asia (6 sp.) F0BR2a docenten docenten
6 sp. The Social and Political Lives of Material Infrastructures in the Early Modern World F0BV7A docenten docenten
The Social and Political Lives of Material Infrastructures in the Early Modern World (6 sp.) F0BV7a docenten docenten
-
Verdieping Cultuurgeschiedenis na 1750
6 sp. Geschiedenis van de culturele infrastructuur vanaf 1750 F0SX8A docenten docenten
Geschiedenis van de culturele infrastructuur vanaf 1750 (6 sp.) F0SX8a docenten docenten
6 sp. Science, Visual Culture and the Human Body since 1750 F0SX7A docenten docenten
Science, Visual Culture and the Human Body since 1750 (6 sp.) F0SX7a docenten docenten
6 sp. Cultuurgeschiedenis van de seksualiteit na 1750 F0XL4A docenten docenten
Cultuurgeschiedenis van de seksualiteit na 1750 (6 sp.) F0XL4a docenten docenten
6 sp. Landschap, erfgoed en identiteit F0VF0A docenten docenten
Landschap, erfgoed en identiteit (6 sp.) F0VF0a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis en onderwijs F0VE1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
Geschiedenis en onderwijs (6 sp.) F0VE1a docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
6 sp. Cultural Heritage: Interdisciplinary Debates and Challenges F0BP5A docenten docenten
Cultural Heritage: Interdisciplinary Debates and Challenges (6 sp.) F0BP5a docenten docenten
6 sp. Taalbenaderingen in historisch perspectief F0VH1A docenten docenten
Taalbenaderingen in historisch perspectief (6 sp.) F0VH1a docenten docenten
6 sp. Archivistiek: theorie en methodologie F0LD4B docenten docenten
Archivistiek: theorie en methodologie (6 sp.) F0LD4a docenten docenten
-
Verdieping Moderniteit en Samenleving 1800-2000
6 sp. Organizing Europe: A History of Ideas and Practices F0UJ4A docenten docenten
Organizing Europe: A History of Ideas and Practices (6 sp.) F0UJ4a docenten docenten
6 sp. History of Subalternity, Postcolonialism and Decolonization F0XL6A docenten- I.Goddeeris (coördinator)
- M.Rodriguez Garcia
docenten
- I.Goddeeris (coördinator)
- M.Rodriguez Garcia
History of Subalternity, Postcolonialism and Decolonization (6 sp.) F0XL6a docenten docenten
6 sp. Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering F0SX9B docenten docenten
Het Derde Rijk en het nationaalsocialisme: geschiedenis en herinnering (6 sp.) F0SX9a docenten docenten
6 sp. Religion, Politics and Society in Europe after 1800 F0UK1A docenten docenten
Religion, Politics and Society in Europe after 1800 (6 sp.) F0UK1a docenten docenten
6 sp. Rural and Food History since 1750 F0YL4A docenten docenten
Rural and Food History since 1750 (6 sp.) F0YL4a docenten docenten
6 sp. Economische geschiedenis na 1750 F0UJ6A docenten docenten
Economische geschiedenis na 1750 (6 sp.) F0UJ6a docenten docenten
6 sp. Diplomatic History: National Identity and International Conduct F0ZI1A docenten docenten
Diplomatic History: National Identity and International Conduct (6 sp.) F0ZI1a docenten docenten
6 sp. Perspectives on Global History F0UD3A docenten- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
docenten
- P.Pasture (coördinator)
- J.Verberckmoes
Perspectives on Global History (6 sp.) F0UD3a docenten docenten
6 sp. Introduction to Anthropology in a Decolonizing World S0J98A docenten docenten
- N.Fadil (coördinator)
- F.De Boeck
- N.Fadil
- N.
Introduction to Anthropology in a Decolonizing World (6 sp.) S0J98a docenten docenten
6 sp. Media and Politics in Modern History: Key Concepts and Methods F0XL5A docenten docenten
Media and Politics in Modern History: Key Concepts and Methods (6 sp.) F0XL5a docenten docenten
6 sp. Muslims and Islam in Europe F0CB3A docenten Muslims and Islam in Europe (6 sp.) F0CB3a docenten
-
Module PAV
Je mag ook G0P03E - Sociale geografie opnemen, als je er nog geen credit voor verworven hebt.
6 sp. Taal en onderwijs: de rol van interactie F0VH7A docenten docenten
Taal en onderwijs: de rol van interactie (6 sp.) F0VH7a docenten docenten
6 sp. Menselijke biologie en ziekteleer P0R75B docenten docenten
- R.D'Hooge (coördinator)
- Z.Callaerts-Végh (plaatsvervanger)
- L.Lagae
Menselijke biologie en ziekteleer (6 sp.) P0R75a docenten docenten
- R.D'Hooge
- Z.Callaerts-Végh (plaatsvervanger)
- L.Lagae
5 sp. Mathematics and Language Education P0L36A docenten docenten
- J.Torbeyns (coördinator)
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
Mathematics and Language Education: Lectures (5 sp.) P0R44a docenten docenten
- J.Torbeyns
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
4 sp. Teamleren en groepsdynamica P0L02A docenten docenten
- K.Vangrieken (coördinator)
- M.Euwema
- K.Vangrieken
Teamleren en groepsdynamica (4 sp.) P0L02a docenten docenten
-
-
-
Optie geschiedenis van de oudheid
-
Kerncolleges
Je volgt verplicht alle opleidingsonderdelen uit deze groep en kiest daarbij ook nog één opleidingsonderdeel Historiografie en één opleidingsonderdeel Epigrafie.
6 sp. Papyrologie en de multiculturele samenleving in Egypte F0UO7A docenten docenten
Papyrologie en de multiculturele samenleving in Egypte (6 sp.) F0UO7a docenten docenten
6 sp. Onderzoeksseminarie Grieks-Romeinse oudheid F0UO6A docenten docenten
Onderzoeksseminarie Grieks-Romeinse oudheid (6 sp.) F0UO6a docenten docenten
-
Historiografie
Je kiest één opleidingsonderdeel uit deze groep (totaal 6 sp.).
6 sp. Geschiedschrijving en historische beeldvorming: Romeinse wereld F0UO9A docenten- T.Van Houdt
- H.Verreth (plaatsvervanger)
docenten
- T.Van Houdt
- H.Verreth (plaatsvervanger)
Geschiedschrijving en historische beeldvorming: Romeinse wereld (6 sp.) F0UO9a docenten- T.Van Houdt
- H.Verreth (plaatsvervanger)
docenten
- T.Van Houdt
- H.Verreth (plaatsvervanger)
6 sp. Geschiedschrijving en historische beeldvorming: Griekse wereld F0UO8A docenten docenten
Geschiedschrijving en historische beeldvorming: Griekse wereld (6 sp.) F0UO8a docenten docenten
-
Epigrafie
Je kiest één opleidingsonderdeel Epigrafie (totaal 6 sp.).
6 sp. Epigrafie en antieke maatschappijmodellen: Griekse wereld F0UP0A docenten docenten
Epigrafie en antieke maatschappijmodellen: Griekse wereld (6 sp.) F0UP0a docenten docenten
6 sp. Epigrafie en antieke maatschappijmodellen: Romeinse wereld F0UP1A docenten docenten
Epigrafie en antieke maatschappijmodellen: Romeinse wereld (6 sp.) F0UP1a docenten docenten
-
Keuzegedeelte
Je vult verspreid over fase 1 en 2 je programma aan tot minstens 120 studiepunten. Indien je in de bachelor reeds 15 studiepunten van het leraarschap hebt opgenomen en je in het educatief luik Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming opneemt als bijkomende vakdidactiek, kan je één opleidingsonderdeel uit de module PAV kiezen om je inhoudelijke kennis van het domein te verbreden.
6 sp. Hellenistische literatuur F0VA0A docenten docenten
Hellenistische literatuur (6 sp.) F0VA0a docenten docenten
6 sp. Byzantijnse literatuur F0VA1A docenten docenten
Byzantijnse literatuur (6 sp.) F0VA1a docenten docenten
6 sp. Geschiedenis van het humanisme en van de Neolatijnse literatuur F0VB1A docenten docenten
Geschiedenis van het humanisme en van de Neolatijnse literatuur (6 sp.) F0VB1a docenten docenten
6 sp. Byzantijnse instellingen F0VL3A docenten docenten
Byzantijnse instellingen (6 sp.) F0VL3a docenten docenten
6 sp. Antieke chronologie F0UP2A docenten- N.
docenten
- N.
Antieke chronologie (6 sp.) F0UP2a docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Geschiedenis en onderwijs F0VE1A docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
Geschiedenis en onderwijs (6 sp.) F0VE1a docenten- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- M.Wilke (plaatsvervanger)
6 sp. Numismatiek: Griekenland en Rome F0XH2A docenten docenten
Numismatiek: Griekenland en Rome (6 sp.) F0XH2a docenten docenten
6 sp. Demotische papyrologie F0UT7A docenten Demotische papyrologie (6 sp.) F0UT7a docenten 6 sp. Foreigners and minorities in multicultural Babylonia in the first millennium BCE F0XZ6A docenten docenten
Foreigners and minorities in multicultural Babylonia in the first millennium BCE (6 sp.) F0XZ6a docenten docenten
6 sp. Historical Data Management F0CB1A docenten docenten
Historical Data Management (4 sp.) F0CB1a docenten docenten
Social Network Analysis (2 sp.) F0CB2a docenten docenten
-
Module PAV
Je mag ook G0P03E - Sociale geografie opnemen, als je er nog geen credit voor verworven hebt.
6 sp. Taal en onderwijs: de rol van interactie F0VH7A docenten docenten
Taal en onderwijs: de rol van interactie (6 sp.) F0VH7a docenten docenten
6 sp. Menselijke biologie en ziekteleer P0R75B docenten docenten
- R.D'Hooge (coördinator)
- Z.Callaerts-Végh (plaatsvervanger)
- L.Lagae
Menselijke biologie en ziekteleer (6 sp.) P0R75a docenten docenten
- R.D'Hooge
- Z.Callaerts-Végh (plaatsvervanger)
- L.Lagae
5 sp. Mathematics and Language Education P0L36A docenten docenten
- J.Torbeyns (coördinator)
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
Mathematics and Language Education: Lectures (5 sp.) P0R44a docenten docenten
- J.Torbeyns
- W.Van Dooren
- J.Torbeyns (plaatsvervanger)
4 sp. Teamleren en groepsdynamica P0L02A docenten docenten
- K.Vangrieken (coördinator)
- M.Euwema
- K.Vangrieken
Teamleren en groepsdynamica (4 sp.) P0L02a docenten docenten
-
-