Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (B-KUL-S0I29A)
Doelstellingen
Leerresultaten
- De studenten raken vertrouwd met de problematiek van beide doelgroepen (jongeren uit gezinnen met een lage sociaal-economische status en/of uit een etnisch-culturele minderheid); ze doen kennis en inzicht op in
- wat begrepen wordt onder kwetsbaarheid en het ontstaan ervan;
- de wisselwerking school - gezin in een kwetsbare situatie, de invloed die specifieke problemen van mensen uit deze doelgroepen uitoefenen op de schoolloopbaan en leervorderingen van de jongeren, de rol die scholen (onbedoeld) spelen in het genereren en versterken van kwetsbaarheid, en strategieën om de impact van kwetsbaarheid op de schoolse situatie te beperken;
- de bestaande organisaties die werkzaam zijn binnen dit veld en intensief samenwerken met jongeren van ca. 12-18 jaar (deze leeftijdscategorie is nog vaak ‘onontgonnen terrein’) en hun leefomgeving;
- de concrete situatie en denk- en leefwereld van de doelgroepen (sociaal-economische en etnisch-culturele profielen) in theoretisch en in praktisch opzicht, o.m. via het leren kennen van de jongeren, ouders en buurt door middel van een participerende observatie;
- de specifieke problemen die mensen uit deze doelgroepen op verschillende vlakken (vb. fysisch, sociaal, psychologisch) ervaren;
- het opzetten van respectvolle, effectieve en efficiënte communicatie met mensen uit deze doelgroepen (o.m. via het kunnen wisselen van perspectief).
- De studenten bieden, rekening houdend met alle kennis en inzicht die ze opdeden, een geëngageerde, verantwoordelijke, respectvolle en dienstbare ondersteuning aan mensen in een kwetsbare situatie, inzonderheid mensen met een lage sociaal-economische status en mensen uit een etnisch-culturele minderheid. De component ‘dienen’ gebeurt altijd met inachtneming van de driehoek jongere – gezin - buurt/leefwereld. Dit doen ze vanuit een open houding om zelf ook te leren uit deze concrete ervaringen.
- De studenten kunnen individueel en in groep reflecteren op de wijze waarop ze ondersteuning bieden en hun eigen perspectief in vraag stellen.
- De studenten kunnen vanuit hun dienstbare ervaring verwoorden hoe ze hiermee als toekomstige leraar rekening zullen houden zodat jongeren in een kwetsbare situatie echt gelijke kansen krijgen in het onderwijs.
- De studenten kunnen uitleggen hoe hun ervaring bij het ondersteunen van mensen uit deze doelgroepen ook op de vakinhoudelijke component van hun onderwijspraktijk een invloed heeft en kunnen de vormgeving van hun praktijk aan deze inzichten aanpassen.
- De studenten kunnen als ervaringsdeskundigen en met inzicht in de bestaande modellen van service-learning een relevante bijdrage leveren tot de uitbouw van een didactiek service-learning voor het secundair onderwijs.
Deze doelstellingen worden bij de start van de colleges aan de studenten gecommuniceerd.
Toelichting
Via service-learning brengen we de studenten van de Educatieve Master Opleidingen in contact met jongeren (ca. 12-18 jaar) uit gezinnen met een lage sociaal-economische status en/of uit een etnisch-culturele minderheid, met hun gezinnen en/of hun buurt. Dat contact verloopt niet in of via de school, maar via organisaties die deze jongeren en/of hun gezinnen ondersteunen, bijvoorbeeld aan huis, via een buurtwerking of via een cultureel project.
We stellen vast dat het huidige onderwijs de bestaande maatschappelijke ongelijkheid bevestigt. Bovendien behoren de toekomstige leraars secundair onderwijs meestal net niet tot etnisch-culturele minderheden en groepen met een lage sociaal-economische status, en hebben ze dus vaak geen affiniteit met jongeren en hun leefomgeving uit die minderheden. In dat verband zijn er prangende uitdagingen die we laten aangaan op het vlak van diversiteit en van maatschappelijke ongelijkheid. Vanuit het dienende contact met deze doelgroepen, vanuit een theoretische achtergrond en ervaringsgetuigenissen laten we de studenten kijken naar de verhouding tussen deze jongeren en het onderwijs: hoe kan ik als leraar (in het algemeen en specifiek voor mijn vak) rekening houden met mogelijke valkuilen, zodat ik de jongeren optimaal kansen op ontplooiing kan bieden?
Daarnaast maken de studenten kennis met de didactiek van service-learning en reflecteren ze ervaringsgericht over mogelijke manieren om als leraar in het secundair onderwijs een service-learning project op te zetten of eraan bij te dragen.
Numerus clausus
Zie begintermen
Begintermen
De student beschikt over de vaardigheden en houdingen die van een student bij de aanvang van een academische Master worden verwacht.
Numerus clausus
Voor dit opleidingsonderdeel geldt een numerus clausus van 20 studenten.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
O0D35A : Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de specifieke lerarenopleiding (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) 60 sp.
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Onderwijs) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting media, cultuur en beleid) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting mediapsychologie) 60 sp.
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting strategie en organisatie) 60 sp.
- Master in de sociale en culturele antropologie (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die al 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (39 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (Gent) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (Brussel) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Gent) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Educatieve minor) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (B-KUL-S0I29a)
Inhoud
Academische component:
- Inzicht in kwetsbaarheid algemeen (vanuit interdisciplinair perspectief)
- Inzicht in (gevolgen van) (kans)armoede en etnisch-culturele diversiteit
- Inzicht in wisselwerking school – gezin/buurt en school – maatschappelijke ongelijkheid
- Inzicht in interculturele communicatie
- Inzicht in stereotypering en stigmatisering en de rol van vooroordelen op leerkrachtgedrag
- Inzicht in didactiek service-learning secundair onderwijs
Belangrijk: deze componenten worden niet alleen belicht door academische experten, maar ook door ervaringsdeskundigen.
Praktijkcomponent:
- Uitleg over en kennisname van bestaande organisaties en initiatieven in het veld, gericht op de doelgroepen
- (Passieve) participerende observatie ter inleving in de situatie
- Actieve, dienstbare praktijkervaring service-learning met jongeren in hun eigen leefomgeving, d.w.z. gezin en/of buurt
Reflectiecomponent:
- Intervisie en reflectie via terugkoppeling vanuit praktijkcomponent, participerende observatie naar de theoretische kaders (met specifieke aandacht voor de wederkerigheid in het leren) (seminarie)
- Intervisie en reflectie via terugkoppeling vanuit praktijkcomponent actieve, dienstbare praktijkervaring naar de theoretische kaders (seminarie)
- Publiek maken van de ervaringen van de studenten met service learning (schriftelijk, individueel werk)
- Afsluitende reflectie over wat studenten op welke vlakken hebben ervaren en geleerd (individueel, creatieve neerslag)
- Gezamenlijke intervisie (met studenten, titularissen en begeleidende lectoren) over wat van het geleerde kan worden meegenomen naar de vormgeving van de vakspecifieke praktijk (Wat bracht service-learning bij voor het vakinhoudelijke en vakdidactische aspect van de onderwijspraktijk?) (seminarie)
- Publieke voorstelling van de reflecties en resultaten en een gezamenlijke (vreugdevolle) afsluiting. (eindpresentaties)
Studiemateriaal
Artikels en literatuur, voorbeeldmateriaal, multimedia en Toledo
Toelichting werkvorm
Er wordt een combinatie van werkvormen gebruikt. De theorie wordt aangebracht via colleges verzorgd door experten, via contacten en gesprekken met ervaringsdeskundigen en via inleef- en werksessies. De praktijk bestaat uit een stageluik. Reflectie gebeurt via intervisieseminaries en opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (B-KUL-S2I29a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
De evaluatie gebeurt op basis van de inbreng in de seminaries en intervisies, het maatschappelijk engagement van de student, de kwaliteit van de praktische ervaring, reflecties, verslagen, en de actieve inbreng in en kwaliteit van de relevante bijdrage aan het design van service-learning voor het secundair onderwijs.
Bepaling van het eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Er is geen tweede examenkans.