Educatieve master in de economie (Antwerpen) (90 sp.) Master of Science
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma's of gelijknamige diploma's behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap krijgen rechtstreeks toegang tot de Educatieve master in de economie (90 sp.), op voorwaarde dat de student in de bachelor reeds 15 studiepunten leraarschap heeft opgenomen (met name de opleidingsonderdelen 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1' (6 sp.), 'Vakdidactiek economie' (6 sp.) en 'Vakdidactische toepassingen in economie' (3 sp.) en voor de laatste twee opleidingsonderdelen een credit heeft behaald:
- Bachelor in de handelswetenschappen (optie onderwijs)
- Bachelor in de economische wetenschappen (optie onderwijs)
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (major onderwijs aangevuld met een keuzeopleidingsonderdeel)
Geïnteresseerde studenten nemen voor hun inschrijving contact op met de studieloopbaanbegeleider van de Educatieve master in de economie.
Studenten die in de bachelor geen 15 studiepunten leraarschap hebben opgenomen of die geen credit hebben behaald voor de opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek economie’ en ‘Vakdidactische toepassingen in economie’, dienen zich eerst in te schrijven voor het voorbereidingsprogramma. Zij worden vrijgesteld voor de opleidingsonderdelen waarvoor in de bachelor een credit werd behaald.
Na schakelprogramma
Na het volgen van het Schakelprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel)(75 sp.) :
- Professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Educatieve bachelors in het secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie
- Professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op http://www.hogeronderwijsregister.be/ voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors in het sociaal werk: personeelswerk
- Professionele bachelors in het human resources management
- Professionele bachelors in de toegepaste informatica worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Na voorbereidingsprogramma
Na het volgen van het Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen, Brussel, Leuven, Kortrijk)(45 sp.):
- Academische bachelordiploma's die geen rechtstreekse toegang hebben
Bijkomende informatie
Studenten met een bachelordiploma in het milieu- en preventiemanagement kunnen ook instromen in de Educatieve master in de wetenschappen en technologie. Verdere informatie kan bekomen worden via de studieloopbaanbegeleider van de campus waar je de (verkorte) educatieve master wil volgen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Rechtstreeks
Onderstaande diploma's of gelijknamige diploma's behaald aan een andere instelling van de Vlaamse Gemeenschap krijgen rechtstreeks toegang tot de Educatieve master in de economie (90 sp.), op voorwaarde dat de student in de bachelor reeds 15 studiepunten leraarschap heeft opgenomen (met name de opleidingsonderdelen 'Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1' (6 sp.), 'Vakdidactiek economie' (6 sp.) en 'Vakdidactische toepassingen in economie' (3 sp.) en voor de laatste twee opleidingsonderdelen een credit heeft behaald:
- Bachelor in de handelswetenschappen (optie onderwijs)
- Bachelor in de economische wetenschappen (optie onderwijs)
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (major onderwijs aangevuld met een keuzeopleidingsonderdeel)
Geïnteresseerde studenten nemen voor hun inschrijving contact op met de studieloopbaanbegeleider van de Educatieve master in de economie.
Studenten die in de bachelor geen 15 studiepunten leraarschap hebben opgenomen of die geen credit hebben behaald voor de opleidingsonderdelen ‘Vakdidactiek economie’ en ‘Vakdidactische toepassingen in economie’, dienen zich eerst in te schrijven voor het voorbereidingsprogramma. Zij worden vrijgesteld voor de opleidingsonderdelen waarvoor in de bachelor een credit werd behaald.
Na schakelprogramma
Na het volgen van het Schakelprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel)(75 sp.) :
- Professionele bachelors in het onderwijs: secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie)
- Educatieve bachelors in het secundair onderwijs (met onderwijsvakken wiskunde en economie
- Professionele bachelors en banaba's uit het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde (zie 'uitgebreid zoeken' op http://www.hogeronderwijsregister.be/ voor een overzicht van de opleidingen binnen dit studiegebied)
- Professionele bachelors in het sociaal werk: personeelswerk
- Professionele bachelors in het human resources management
- Professionele bachelors in de toegepaste informatica worden toegelaten mits voldoende voorkennis kan aangetoond worden van economie, bedrijfsmanagement en professionele vaardigheden.
Na voorbereidingsprogramma
Na het volgen van het Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen, Brussel, Leuven, Kortrijk)(45 sp.):
- Academische bachelordiploma's die geen rechtstreekse toegang hebben
Bijkomende informatie
Studenten met een bachelordiploma in het milieu- en preventiemanagement kunnen ook instromen in de Educatieve master in de wetenschappen en technologie. Verdere informatie kan bekomen worden via de studieloopbaanbegeleider van de campus waar je de (verkorte) educatieve master wil volgen.
Studenten met een diploma niet behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap
Diplomavoorwaarden
Kandidaat-studenten die hun diploma(s) niet behaalden aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap kunnen toegelaten worden op basis van een diploma of certificaat dat voldoende inhoudelijke overeenkomst vertoont met de diploma’s uit de Vlaamse Gemeenschap die vermeld worden onder de rubriek “Studenten met een diploma behaald aan een instelling van de Vlaamse Gemeenschap”.Toelating moet altijd tijdig aangevraagd worden via de online aanvraagprocedure voor studenten met een niet-Vlaamse vooropleiding: https://www.kuleuven.be/application/instructiesnederlands
Een aanvraagdossier moet steeds een aantal vereiste documenten bevatten, zoals vermeld op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/application/gevraagdedocumenten.
Taalvoorwaarden
De minimumvereiste voor Nederlandse taalvaardigheid is C1 van het ERK (Europees referentiekader). Dit kan bewezen worden aan de hand van één van de certificaten van Nederlandse taalkennis die vermeld worden op deze webpagina: https://www.kuleuven.be/english/admissions/lang/dutch-proficiencyStudenten die geen Nederlandstalig onderwijs genoten die bij aanvang van de opleiding beschikken over het niveau B2, kunnen reeds opleidingsonderdelen (behalve die gerelateerd aan stage) opnemen via een creditcontract en gelijktijdig hun taalniveau bijspijkeren tot het vereiste niveau C1.
-
Deze opleiding is gespreid over 3 semesters.
Elke student schrijft zich in op een ankervestigingsplaats.
Het programma verandert in het academiejaar 2024-2025. Voor studenten ingeschreven vóór het academiejaar 2024-2025 geldt het volgende:
- Met ingang van 2024-2025 schrijven studenten in in het nieuwe curriculum en werken het opgenomen studietraject af. Verworven credits worden behouden en aangevuld met opleidingsonderdelen uit het nieuwe curriculum.
- Het programma is niet zwaarder, noch uitgebreider. In een aantal gevallen zijn er overgangsmaatregelen (uitdovende opleidingsonderdelen uit het oude curriculum) mogelijk: indien zo, dan worden deze vermeld in de programmagids en gecommuniceerd via Toledo.
In geval van vragen bij het samenstellen van het individueel studieprogramma neemt de student contact op met de studieloopbaanbegeleider.
Studenten die al een creditbewijs hebben verworven voor een opleidingsonderdeel dat deel uitmaakt van het programma van een EM, kunnen hiervoor een vrijstelling aanvragen. Dat geldt ook voor keuzevakken in de EM.
Studenten kunnen opleidingsonderdelen van andere vestigingsplaatsen in hun studieprogramma opnemen. Voor een aantal keuzeopleidingsonderdelen wordt het toegelaten aantal studenten beperkt. Indien dit van toepassing is wordt dit vermeld in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.-
Algemene educatieve vorming
Studenten nemen verplicht “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” op. Dit kan telkens in het eerste of tweede semester.
Studenten die “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (6 sp) moeten hernemen, nemen “Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2” (3 sp) en “Bouwstenen van een krachtige leeromgeving” niet op maar nemen het betreffende opleidingsonderdeel op uit de groep Overgangsmaatregelen.3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) O0G41A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (2 sp.) O0G41a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (1 sp.) O0G42a docenten docenten
3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) O0G45A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 1) (3 sp.) O0G45a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
3 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) O0G43A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (2 sp.) O0G43a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (1 sp.) O0G44a docenten docenten
3 sp. Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) O0G46A docenten docenten
- N.Charlier (coördinator)
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
Bouwstenen van een krachtige leeromgeving (sem 2) (3 sp.) O0G46a docenten docenten
- N.Charlier
- L.Behiels (medewerker)
- G.Gevaert (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
-
Overgangsmaatregelen
Studenten die LIMBO2 reeds opnamen, maar nog niet afwerkten, kunnen het OPO afwerken volgens de huidige afspraken.
Reeds verworven LIMBO punten blijven 2 academiejaren geldig.6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 1) P0V18A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 1) (4 sp.) P0V18a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 1) (2 sp.) P0V19a docenten docenten
6 sp. Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2 (sem 2) P0V20A docenten docenten
Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: events (sem 2) (4 sp.) P0V20a docenten Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 2: opdracht (sem 2) (2 sp.) P0V21a docenten docenten
-
Stage
-
Verplicht gedeelte
Alle studenten volgen onderstaande opleidingsonderdelen.
-
Keuzegedeelte
De student kiest 9 studiepunten uit onderstaande opleidingsonderdelen.
Studenten die als bijkomende vakdidactiek ‘Vakdidactiek wiskunde’ of ‘Vakdidactiek informatica’ opnemen, nemen de opleidingsonderdelen ‘Ingroeistage wetenschappen en technologie’ en ‘Doorgroeistage wetenschappen en technologie: vakdidactiek 2’ op.
Studenten die als bijkomende vakdidactiek ‘Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming’ opnemen, nemen ‘Stage PAV-maatschappelijke vorming’ op.
Studenten die al een credit hebben behaald voor de 9 sp-variant van de vakdidactiek wiskunde, vakdidactiek informatica of vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming, nemen onderstaande stages niet op maar nemen het betreffende stage-opleidingsonderdeel op uit de groep overgangsmaatregelen.-
Overgangsmaatregelen
Onderstaande opleidingsonderdelen kunnen enkel opgenomen worden door studenten die in het verleden een credit hebben behaald voor de 9 sp-variant van vakdidactiek wiskunde, informatica of PAV-maatschappelijke vorming.
6 sp. Stage PAV-maatschappelijke vorming F0YZ5A docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
Stage PAV-maatschappelijke vorming (6 sp.) F0YZ5a docenten docenten
- K.Van Nieuwenhuyse
- S.Huys (medewerker)
- J.Medaer (medewerker)
- K.Piccavet (medewerker)
6 sp. Stage wetenschappen en technologie G0D64A docenten- N.
docenten
- N.
Stage wetenschappen en technologie (6 sp.) G0D64a docenten- N.
docenten
- N.
-
-
Verbredend/verdiepend luik
Studenten kiezen minstens 12 sp. uit volgende opleidingsonderdelen.
Een overlappingsvrij college- en examenrooster kan niet gegarandeerd worden. Er dient eveneens rekening te worden gehouden met de verplaatsingstijd tussen de campussen.
-
Facultair aanbod
Het opleidingsonderdeel Groepsdynamica (HEM14A) wordt georganiseerd op Campus Brussel.
De opleidingsonderdelen Project: onderwijs & vorming (Y05084) en Toegepast economisch denken (Y05334) worden georganiseerd op Campus Antwerpen.3 sp. Toegepast economisch denken Y05334 docenten docenten
Toegepast economisch denken (3 sp.) Y55334 docenten docenten
3 sp. Groepsdynamica HEM14A docenten docenten
Theorie van groepsdynamiek en samenwerking (3 sp.) HMH16b docenten docenten
3 sp. Project: onderwijs en vorming Y05084 docenten- C.Ocampo y Vilas (coördinator)
docenten
- C.Ocampo y Vilas (coördinator)
Project: onderwijs en vorming (3 sp.) Y55084 docenten docenten
-
Bijkomende vakdidactiek
Wie een bijkomende vakdidactiek informatica of wiskunde wenst op te nemen, moet over minstens 30 studiepunten voorkennis in het vakdomein beschikken. Meer info over toelating tot een vakdidactiek en het aanvraagformulier zijn te vinden op deze website. Deze studenten moeten verplicht ook het opleidingsonderdeel ‘O0H10A – Vakdidactiek wiskunde – verdieping’ of ‘O0H09A – Vakdidactiek informatica – verdieping’ opnemen.
Er is geen voorkennis vereist voor de 'Vakdidactiek PAV-maatschappelijke vorming'.
De vakbekwaamheid is voor elke vakdidactiek pas verworven als ook een credit voor de bijhorende stage is verworven.
-
Interfacultaire opleidingsonderdelen campus Antwerpen
-
Interfacultaire opleidingsonderdelen met afstandsonderwijs of studentenmobiliteit in internationale context
Onderstaande opleidingsonderdelen worden (bijna) volledig in afstandsonderwijs (synchroon of asynchroon) aangeboden of vergen studentenmobiliteit in een internationale context. Kijk voor meer informatie over de werkvorm in de ECTS-fiche van het opleidingsonderdeel.
Indien je het opleidingsonderdeel O0G40A – Approaches to Innovative Teaching wenst op te nemen, moet je je eveneens inschrijven aan Thomas More campus Vorselaar. Meer informatie vind je op deze website.3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) L09P0A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 1) (3 sp.) L09P0a docenten docenten
6 sp. Lesgeven binnen volwassenenvorming P0X27A docenten- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
docenten
- J.Medaer (coördinator)
- J.Vandenabeele
Lesgeven binnen volwassenenvorming: algemene en specifieke eigenheden van het volwassenenvormingsveld in Vlaanderen (3 sp.) P0X27a docenten docenten
Lesgeven binnen volwassenenvorming: onderzoek naar motivatie van vormingskeuze bij volwassenen (3 sp.) P0X34a docenten docenten
3 sp. Media, innovatie en leren HEM15A docenten- K.Goeman (coördinator)
docenten
- K.Goeman (coördinator)
Media, innovatie en leren (3 sp.) HEM15a docenten docenten
3 sp. Teacher Education in an International Perspective D0A00A docenten Teacher Education in an International Perspective (3 sp.) D0A00a docenten- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
docenten
- N.
- O.Holz (plaatsvervanger)
6 sp. Europees burgerschap S0O96A docenten- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
docenten
- K.Grimonprez (coördinator)
- N.
EU-burgerschapseducatie: casussen over EU-rechten en -waarden (3 sp.) S0O96a docenten docenten
EU-leraar (3 sp.) S0O97a docenten docenten
3 sp. Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) L09P1A docenten docenten
Positief gedragsmanagement voor leraren (sem 2) (3 sp.) L09P1a docenten docenten
6 sp. Didactiek van het hoger onderwijs P0V27B docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs: opdracht (1 sp.) O0G78a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
Didactiek van het hoger onderwijs (5 sp.) P0V27a docenten docenten
- M.Vandecandelaere
- A.Verburgh (plaatsvervanger)
- W.Schouteden (medewerker)
3 sp. Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives O0G40A docenten- N.
docenten
- N.
Approaches to Innovative Teaching – Global Perspectives (3 sp.) O0G40a docenten- N.
docenten
- N.
5 sp. Theologie, religie en onderwijs A01D9A docenten docenten
Theologie, Religie en Onderwijs (5 sp.) A01D9a docenten docenten
6 sp. Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master S0I29A docenten docenten
- E.Claes (coördinator)
- O.Agirdag
- E.Claes
- G.Galle
- K.Van Nieuwenhuyse
- D.Sampermans (medewerker)
Jongeren, onderwijs en kwetsbaarheid: service-learning binnen de educatieve master (6 sp.) S0I29a docenten docenten
-
-
Masterproef
De masterproef is verplicht.
15 sp. Masterproef Educatieve master in de economie Y05314 docenten- K.De Witte (coördinator)
- N.
docenten
- K.De Witte (coördinator)
- N.
Masterproef Educatieve master in de economie (15 sp.) Y55314 docenten- N.
docenten
- N.
6 sp. Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef Y05315 docenten- K.De Witte (coördinator)
- O.Holz
docenten
- K.De Witte (coördinator)
- O.Holz
Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef (6 sp.) Y55315 docenten docenten
-
Domeinluik
De student volgt verplicht onderstaande opleidingsonderdelen.
6 sp. Globale politieke en juridische omgeving Y00670 docenten docenten
- D.Rochtus (coördinator)
- G.Van Calster
- J.Lemaire (medewerker)
Globale politieke en juridische omgeving (6 sp.) Y50316 docenten docenten
- D.Rochtus
- G.Van Calster
- J.Lemaire (medewerker)
3 sp. Onderzoeksmethodologie werk, organisatie en maatschappij YF0023 docenten- S.De Winne (coördinator)
- A.Forrier
docenten
- S.De Winne (coördinator)
- A.Forrier
Onderzoeksmethodologie werk, organisatie en maatschappij (3 sp.) YF3023 docenten docenten
6 sp. Ondernemingsfiscaliteit YF0033 docenten- E.Debruyne (coördinator)
- B.Devolder
docenten
- E.Debruyne (coördinator)
- B.Devolder
Ondernemingsfiscaliteit (6 sp.) YF3033 docenten docenten
6 sp. Multinationale bedrijfsstrategie Y00645 docenten docenten
Multinationale bedrijfsstrategie (6 sp.) Y52900 docenten docenten
6 sp. Ethics, Responsibility and Sustainability Y05126 docenten docenten
Ethics, Responsibility and Sustainability (6 sp.) Y55126 docenten docenten
3 sp. Bankwezen Y05318 docenten docenten
Bankwezen (3 sp.) Y50306 docenten docenten
-