Internationale stage economie (B-KUL-O0G66A)

9 studiepuntenNederlandsBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
OC Educatieve master in de economie FEB

Tijdens deze stage zullen de studenten via observatie en training in een authentieke onderwijssetting, de leerinhoud  aangebracht in het theoretische luik effectief kunnen inoefenen en ontwikkelen. Door middel van enerzijds bewijsmateriaal en anderzijds begeleide en individuele reflectie en terugblik op hun ervaringen geven ze hun groeilijn ( inclusief persoonlijk ontwikkelingsplan), met als fundament de basiscompetenties van de leraar, gaandeweg vorm.

De leraar in het secundair onderwijs (het niveau waarop de academische lerarenopleiding voorbereidt) is een vakleraar. Bijgevolg worden de organisatie van de lesstage, de stageopdrachten en de begeleiding in hoofdzaak geconcipieerd in het perspectief van het eigen vakgebied economie.

De micro- en mesotaken hebben als doel studenten een meer gevarieerde en bredere kijk te geven op het lerarenberoep en de schoolomgeving. Afhankelijk van de mogelijkheden op de stageplaats en het persoonlijke ontwikkelingsplan van de student kan een breed scala aan opdrachten gekozen worden.

We beogen de studenten een breed draagvlak te bieden om de overstap naar het werkveld vlotter te laten verlopen.

Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven in het digitaal portfolio. 

 

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

1. zelfstandig een realistische en haalbare werkplanning opstellen en is hij in staat opdrachten tijdig af te werken. Bij het opmaken van de planning en takenoverzicht gaat de student in overleg met alle betrokken partijen en leeft hij de afspraken correct na;

2. op een correcte manier contact leggen, overleggen, communiceren en samenwerken met zowel de interne (vakmentoren, collega’s …) en externe partners van de school, als met de stagebegeleiders van de opleiding;

3. zowel zelfstandig als in team werken en zijn functioneren bijsturen aan de hand van verkregen feedback;

4. zijn/haar kennis en vaardigheden verworven in andere opleidingsonderdelen toetsen aan de professionele realiteit en deze verdiepen en verbreden waar nodig, zowel wat de stage-opdrachten als wat de reflectie op die opdrachten betreft; 

5. de beginsituatie van een leerlingengroep inschatten en de kenmerken die een invloed hebben op de kwaliteit van het leren herkennen en benoemen;

6. voor elke les concrete en operationele doelstellingen formuleren, rekening houdend met het bredere vormingskader (leerplannen, eindtermen en beginsituatie van de leerlingen);

7. zijn leersituaties ontwerpen en structureren en dit aangepast aan de didactische beginsituatie, het verwerkingsniveau en de belangstelling van de leerlingen;

8. zijn leermiddelen kiezen en desgevallend aanpassen aan de doelstellingen van het vakgebied economie en aan de noden van de leerlingen;

9. een aan de les gerelateerde evaluatie opstellen: doelstellingsgerichte vragen en opdrachten kiezen en beoordelingscriteria bepalen;

10. een positieve interactie met de klas als groep opbouwen;

11.  zowel individueel als in overleg met anderen op een positief-kritische manier reflecteren over gedrag en aanpak en op basis hiervan eigen gedrag en aanpak waar nodig bijsturen;

12. zijn lesmateriaal uitwerken gebruikmakend van verschillende ICT-tools;

13. de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, verbreden en verdiepen;

14. een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in de tijdsplanning van de school;

15.  gericht observeren en hierover kritisch reflecteren;

16. het POP actualiseren op basis van reflectie en 360° feedback en gebruikmakend van multimediaal ondersteunend  bewijsmateriaal en het voor hem meest passende reflectiekader selecteren;

17. zijn persoonlijke groeilijn illustreren en dialogeren over zijn beroep en zijn plaats in de samenleving;

18. in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met de lerende en met alle leden van het schoolteam en de opleidingsinstelling.

 

Vormingsdoel

De student kan de kansen die zich in de verschillende opdrachten voordoen, aangrijpen om zichzelf te vormen in functie van eigen doelstellingen.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: Vakdidactiek economie, Vakdidactische toepassingen, Initiatiestage economie, Ingroeistage economie.

Onderwijsleeractiviteiten

9 sp. Internationale stage economie (B-KUL-O0G66a)

9 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
OC Educatieve master in de economie FEB

Dit OPO bestaat uit vier luiken

  • 6 uur vakdidactische observatie op een stageplaats naar keuze (geen eerste graad so)
  • 20 lessen zelfstandige stage, op een stageplaats (secundaire school (geen eerste graad so), een school voor volwassenenonderwijs, een hoger onderwijs of een niet-schoolse context zoals een bedrijf of een organisatie voor jongerenwerking (voor maximaal tien lessen én mits toestemming van de opleiding))
  • Micro- en mesotaken
  • Actualiseren van het groeiportfolio; reflectie en terugblik op de stage-ervaringen met vakmentoren, stagebegeleider en peers. De student toont aan de hand van het POP en ondersteunend bewijsmateriaal aan dat hij zijn lesaanpak en gedrag zelf kan sturen. Aan het einde van de opleiding maakt de student een voorstelling van zijn persoonlijke groei door middel van een showcase waaruit de mate waarin reflectie- en selectievaardigheden ontwikkeld zijn, blijkt.

 

Voor de stage als geheel gelden volgende voorwaarden, conform het stagekader van de School of Education:

Studenten krijgen de kans om over de gehele stage …

  • de educatieve realiteit te observeren in minimum twee diverse contexten (bijv. in de doorstroom- en arbeidsmarktfinaliteit, in het secundair en volwassenenonderwijs, in een school en een museum), waarvan ten minste één in een school voor secundair onderwijs;
  • zowel in groep als zelfstandig verantwoordelijkheid op te nemen voor het begeleiden van leerprocessen in minstens twee diverse contexten. De verdeling van de lessen over deze twee onderwijsvormen werkt volgens een vork van ¼ tot ¾.;
  • zowel op klas- als schoolniveau als leraar te functioneren;
  • te leren omgaan met diversiteit en specifieke onderwijsbehoeften, en actief te worden betrokken bij het omgaan met zorgvragen van leerlingen en ouders;
  • het evaluatieproces van de leerlingen te observeren en mee te begeleiden;
  • hun vragen te delen met hun medestudenten en feedback te krijgen;
  • ervaring op te doen met teamteaching;
  • activiteiten te ontplooien m.b.t. alle functionele gehelen van het competentieprofiel van de leraar;
  • te werken binnen informele en non-formele educatieve contexten;
  • nieuwe educatieve technologie te integreren in hun stage;
  • zich te engageren om vakgebonden en vakoverstijgend les te geven;
  • volledige dagen actief mee te draaien op een school.

De nauwe relatie tussen werkveld, lerarenopleiding en student staat telkens centraal.

Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven op  Toledo. 

  • Het digitaal portfolio binnen deze omgeving fungeert als centrale tool voor archivering, documentering, communicatie. 
  • Alle blanco-documenten nodig in functie van de stage zijn eveneens beschikbaar op Toledo.

Dit OPO bestaat uit verschillende deelopdrachten, die hieronder kort worden toegelicht. Meer concrete informatie over de uit te voeren opdrachten is terug te vinden in de stagehandleiding en de opdrachtenfiches op de digitale leeromgeving.

We stimuleren de studenten om tijdens dit stage-opleidingsonderdeel minimaal één volledige dag op de stageplaats te zijn om de realiteit van het leraar zijn aan te voelen.

Indien de student voor een internationale stage kiest, mag hij een beroep doen op contacten vanuit de opleiding. De student mag echter ook zelf scholen voorstellen in het buitenland. De student bereidt in dit geval een schoolanalyse voor. Hiervoor wordt vanuit de opleiding een template ter beschikking gesteld. De verantwoordelijke docent zal beslissen of de school in aanmerking komt.

De onderwijstaal tijdens de internationale stage moet Nederlands, Frans of Engels zijn.

De student geeft les in zijn vak aan leerlingen met een leeftijd van 15 tot 18 jaar.

De student zorgt zelf voor de reis en het verblijf. Er is geen tussenkomst van de kosten door de opleiding.

Studenten maken steeds gebruik van de voorziene templates beschikbaar op de digitale leeromgeving en respecteren de deadlines die terug te vinden zijn op de digitale leeromgeving. 

Elke student wordt aan een stagebegeleider van de opleiding gekoppeld.

Detailinformatie over de opdrachten en evaluatiemodaliteiten zijn beschikbaar in het digitaal portfolio via opdrachten- en evaluatiefiches.

Observatielessen

De student observeert minimaal 6 lesuren binnen het vakgebied economie. Tijdens deze observatielessen focust de student zich op verschillende thema’s: beginsituatie, doelen stellen en evalueren, leerlijnen, werkvormen, media en materiaal, taal …

De student schrijft een overkoepelend leerverslag.

Stagelessen

De student gaat zelfstandig, maar onder begeleiding van een vakmentor van de stageschool, aan de slag. Het betreft een stageplaats die hij zelf selecteert.

De student verzorgt minimaal 20 stagelessen die elk gekoppeld zijn aan een lesvoorbereiding, conform het opzet van de opleiding. Evaluatie van de leerlingen en feedbackgesprekken hebben hun plaats binnen dit stage-OPO. 

Voor twee lessen maken de studenten een filmopname.

De student mag deze stagelessen verzorgen na afloop van de ‘ingroeistage economie’. Het is immers de bedoeling dat de complexiteit van de opdrachten gradueel toeneemt om een optimale ontwikkeling van de student mogelijk te maken.

De student houdt de stagebegeleider ten allen tijde op de hoogte van zijn stageplanning. Indien de student deze planning niet minimaal één week vooraf doorstuurt worden de beoordelingen van de lessen die reeds gegeven zijn niet opgenomen. Deze lesuren moeten bijgevolg opnieuw ingevuld worden.

De lesvoorbereidingen en het didactisch materiaal dienen opgenomen te worden in het persoonlijk portfolio op de digitale leeromgeving. Lesvoorbereidingen worden eveneens vóór de respectievelijke les aan de vakmentor bezorgd, tenzij andere afspraken met de vakmentor zijn gemaakt.   

Beoordelingsformulieren worden ingevuld of opgeladen door de vakmentor in het digitaal portfolio.

Micro- en mesotaken

 Op te nemen op een stageplaats naar keuze en dit ten belope van 10 à 15 uren waarbij

  • de student minimaal 4 verschillende opdrachten uitvoert waarbij hij deels een observerende en deels een actieve rol opneemt,
  • de opdrachten generiek en/of vakgerelateerd zijn: op Toledo is een niet-exhaustieve keuzelijst van taken voorhanden.

De student kiest voor micro- en mesotaken

  •  die gekoppeld zijn aan drie functionele gehelen uit de basiscompetenties van de leraar die niet gekoppeld zijn aan het lesgeven en verschillen van de functionele gehelen gekozen voor de micro- en mesotaken uitgevoerd tijdens de ingroeistage,
  • in functie van zijn POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan).

De motivatie van zijn keuze en opgedane ervaring worden uitgeschreven in een leerverslag. Bewijs van uitvoering en leerverslag (incl. motivering keuze van opdracht) worden opgenomen in het digitaal portfolio.

De vakmentor(en) bevestigt(en) de aanwezigheid van de student tijdens deze activiteiten.

Groeiportfolio

  • POP: Het POP wordt aangevuld met ondersteunend bewijsmateriaal en op basis van reflecties en feedbackgesprekken met de stagebegeleider, de vakmentoren en peers.
  • Showcase: De student laadt zijn showcase op in het digitaal portfolio.

Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Internationale stage economie (B-KUL-O2G66a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Procesevaluatie


Voorwaarden om een score te kunnen krijgen voor dit opleidingsonderdeel zijn:

• De observatie, de twintig stagelessen, de micro- en mesotaken en het actualiseren van het POP en de showcase zijn volbracht, conform de vooropgestelde afspraken, terug te vinden in de opdrachtenfiche in het digitaal portfolio.

Er heeft een individueel reflectiegesprek met de stagebegeleider en vakmentor plaatsgevonden.

• Inleveringstermijnen en deadlines (o.a. voor binnenbrengen van stageovereenkomst en –planning, beoordelingsdocumenten …), vastgelegd door de docent(en) en via de evaluatiefiche in het digitaal portfolio meegedeeld, worden gerespecteerd.

• Alle output (lesvoorbereidingen, leerverslag …) is opgenomen in het digitaal portfolio van de student.

• De evaluatiedocumenten ingevuld door de vakmentor op de stageplaats zijn beschikbaar in het digitaal portfolio of ingediend bij de verantwoordelijke stagebegeleider.

• Er is gebruik gemaakt van de templates die ter beschikking worden gesteld op de digitale leeromgeving.

Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is een vereiste.

 

Bepaling eindresultaat

Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Dit resultaat wordt bepaald door

  • observatie: de kwaliteit van het leerverslag
  • stagelessen
    • De score gegeven door de vakmentor:
      • per les(blok) zal de vakmentor een score geven aan de hand van een evaluatieformulier van de opleiding.
      • na alle stagelesen van doorgroeistage zal/zullen de vakmentor(en) een eindbeoordelingsformulier invullen
    • De score gegeven door de stagebegeleider vanuit de KU Leuven.
    • De zelfevaluatie door de student.
    • De scores hebben betrekking op de kwaliteit van de lesvoorbereiding en de lesrealisatie.
  • micro- en mesotaken: de kwaliteit van het leerverslag
  • groeiportfolio
    • POP: de kwaliteit van de reflectie en groeiportfolio.
    • Showcase: de evolutieschets, link met de basiscompetenties, acties, bewijsmateriaal, reflectie en presentatievaardigheden

Het functioneren van de student staat centraal in de evaluatie.

Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.

Indien een student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen niet nakomt die werden beschreven in de overeenkomst met de stageschool, wordt de stage stopgezet en wordt voor het opleidingsonderdeel ‘niet-afgelegd’ toegekend. De student heeft geen recht op een alternatieve opdracht, noch op een tweede examenkans.

Indien de totaalscore minimum 10/20 is, verwerft de student een credit voor dit opleidingsonderdeel.

Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaar.

Gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.

De trajecten ‘Werkplekleren’ en ‘Leraar-in opleiding’ (LIO) kennen hierop een aantal afwijkingen. Die worden verduidelijkt in documenten die de student, die in één van beide traject stapt, per mail ontvangt.

Deze examenkans kan enkel gebruikt worden om ontbrekende documenten aan te leveren.