Vlaamse Gebarentaal: taal, maatschappij en cultuur 1 (B-KUL-YL0136)
Doelstellingen
4. Kennis en inzicht bezitten over de culturele en institutionele context van de betrokken taalgebieden met aandacht voor interculturele relaties en verschillen, en die kunnen inzetten bij het duiden van communicatieprocessen en taaluitingen.
4.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in de geschiedenis, cultuur en literatuur van het taalgebied.
4.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in de geografie, economie, politiek, maatschappij en instellingen van het taalgebied.
4.3 Zich zelfstandig documenteren over de actualiteit binnen het taalgebied en deze actualiteit kaderen en kritisch duiden.
4.4 Inzicht hebben in de culturele eenheid en verscheidenheid binnen het taalgebied.
4.5 Het taalgebied situeren in een internationale context.
Begintermen
Geen voorkennis vereist
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00835 : Dovencultuur en -gemeenschap: historisch perspectief (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Microcredential letterenacademie: kennismaking met de Vlaamse Gebarentaal en Vlaamse Dovengemeenschap en -cultuur (Antwerpen) 18 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de ontwerpwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de cultuurwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de maatschappijwetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de gezondheidswetenschappen (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Vlaamse Gebarentaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Vlaamse Gebarentaal: taal, maatschappij en cultuur 1 (B-KUL-YL3164)



Inhoud
- situering van het taalgebied Vlaamse Gebarentaal
- inleidende maatschappelijke, politieke en culturele situering van Vlaamse Gebarentaal met het historische perspectief
Studiemateriaal
Leermiddelen worden door de docent ter beschikking gesteld (documenten en artikelen mogelijk in elektronische vorm).
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden getolkt door tolken Vlaamse Gebarentaal
Toelichting werkvorm
Discussie - Hoorcollege - Presentatie
Werkvormen
Hoorcolleges, met actieve deelname vanwege de studenten. Tevens zelfstudie: er kan bijvoorbeeld gevraagd worden om voorafgaand aan een college literatuur door te nemen of een (korte) presentatie voor te bereiden
Studiebezoeken, bvb. aan een dovenschool en/of een dovenvereniging
Begeleiding
De begeleiding gebeurt klassikaal tijdens de contacturen. Vragen om verduidelijking worden best tijdens de les gesteld of eventueel onmiddellijk daarvoor of daarna. De docent is, indien nodig en in de mate van het mogelijke, ook beschikbaar voor individueel advies. Hiervoor dient een afspraak gemaakt te worden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: taal, maatschappij en cultuur 1 (B-KUL-YL7136)
Toelichting
Schriftelijk examen waarbij gepeild wordt naar kennis van en inzicht in de behandelde materie.
Toelichting bij herkansen
Schriftelijk examen