Multinationale bedrijfsstrategie (B-KUL-Y00645)

6 studiepuntenNederlands52 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:

 

De student

 1.1 (IZ) analyseert strategische en operationele problemen van een onderneming in een multinationale waardeketen, rekening houdend met normen voor verantwoord ondernemen en de specifieke bedrijfscontext.

1.2 (IZ) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in de internationale bedrijfscontext een onderbouwde oplossing voor strategische en operationele managementproblemen en -vragen, en houdt bij deze formulering rekening met normen voor verantwoord ondernemem en de specifieke bedrijfscontext.

1.3 (IZ) reflecteert kritisch over de interne context van de internationale organisatie en over hoe internationale strategie en management de interne context kan beïnvloeden om de organisatie beter te laten functioneren in een multinationale waardeketen.

2.1 (IZ) analyseert internationale strategische problemen en vragen rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, de betrokken nationale en internationale stakeholders (managers, werknemers, vakbonden, adviseurs, overheidsbeleid, ecologie) en de ruimere internationale omgeving waarin de organisatie actief is.

2.2 (IZ) formuleert op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht in internationaal zakenwezen een onderbouwde oplossing voor internationale strategische problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke internationale bedrijfscontext, de belangen van betrokken stakeholders en de globale omgeving waarin de organisatie actief is.

2.3 (IZ) formuleert op basis van kennis en inzicht in het internationale juridische, politieke en culturele kader een sluitende oplossing voor internationaal strategische problemen en vragen, en houdt bij deze formulering rekening met de specifieke internationale bedrijfscontext, de belangen van betrokken stakeholders en de ruimere globale omgeving waarin de organisatie actief is.

2.4 (IZ)  neemt op basis van wetenschappelijke kennis over en inzicht van het vakgebied ‘internationaal zakenwezen’ een onderbouwd standpunt in over actuele maatschappelijke globale problemen en over de globaliseringsproblematiek in het algemeen.

2.5 (IZ) reflecteert kritisch over de externe internationale context van de organisatie en stemt de strategie, het management en de organisatie van de internationale onderneming hierop af om de organisatie beter te laten functioneren en/of het algemeen welzijn van mensen in een globale marktomgeving te verhogen.

4.1 (IZ) reflecteert kritisch over de krachten die spelen in de internationale / globale omgeving en die invloed hebben op de wereldwijde waardeketen van de onderneming.

4.2 (IZ) interpreteert en analyseert trends op de internationale markt, en kan een kritisch onderbouwd standpunt innemen over maatschappelijke globale thema’s, daarbij rekening houdend met (gevolgen voor) de stakeholders in de multinationale waardeketen. 

4.3 (IZ) ontwikkelt een visie die hem of haar in staat stelt gebruik te maken van de mogelijkheden van de multinationale waardeketen en empathie en begrip op te brengen voor stakeholders uit landen met een andere culturele, politieke en historische achtergronden.

4.4 (IZ)  volgt het globaliseringsdebat en de actuele berichtgeving hieromtrent.

4.5 (IZ) heeft een ruime kijk  op de ‘toestand van de wereld’ zoals die zich ontwikkeld heeft in een tijdperk van de globalisering en hoe die  verder zal evolueren.

5.1 Verzamelt en raadpleegt op een doelgerichte en kritische manier bronnen en data gegeven een bepaald managementprobleem of maatschappelijke vraag en houdt bij het inzetten ervan rekening met de kenmerken van het type van bron of data (populariserende of wetenschappelijke bron, primaire of secundaire data).

5.6 Synthetiseert de onderzoeksbevindingen verkregen op basis van een kritische analyse (en integratie) van informatie uit relevante bronnen en data, en argumenteert oplossingen voor een complex managementprobleem of maatschappelijke vraag.

10.1 (IZ) houdt zijn/haar kennis omtrent internationale economische en bedrijfsgerelateerde thema’s up to date, en dit zowel op basis van praktijkgerichte, beleidsgerichte, juridische  als wetenschappelijke informatie.

10.2 (IZ) integreert beleidsgerichte, juridische, wetenschappelijke en praktijkgerichte informatie over specifieke internationale thema’s, en neemt een onderbouwd standpunt in over de relevantie van het specifieke thema voor het bedrijfsleven.

10.3 (IZ) reflecteert kritisch over de wijze waarop belangrijke evoluties en innovaties op  de internationale markt vertaald kunnen worden naar het beleid van de internationaal georiënteerde organisatie, rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext

 

Toelichting

Het opleidingsonderdeel Multinationale bedrijfsstrategie heeft tot doel om studenten vertrouwd te maken met de theorie en praktijk van ondernemingen die verbonden zijn in een multinationale waardeketen. Specifiek wordt er aandacht besteed aan: 
- recente theorieën over wereldwijde waardeketens en het management daarvan (als aanvulling op de theorieën die aan bod komen in Strategisch Management (Ba), Internationale Economie (Ba) of Economisch Beleid (Schakel));
- de structuur van multinationale waardeketens en de kansen en bedreigingen daarvan in een (de)globaliserende wereld;
- de maatschappelijke en welvaartseffecten van multinationale waardeketens voor diverse stakeholders;
- actuele topics binnen het domein van ondernemingen in multinationale waardeketens (wisselende inhoud afhankelijk van de internationaal-economische actualiteit).


Op het einde van het Opleidingsonderdeel Multinationale strategie moet de student in staat zijn om:
- de gevolgen van het internationaal beleid op multinationale waardeketens in te schatten;
- de marktstructuur van landen en sectoren te analyseren en interpreteren en hun mogelijke bijdrage in de multinationale waardeketen;
- de impact van multinationale waardeketens op sociale en ecologische systemen in te schatten en te duiden;
- de invloed van globalisering op de organisatie van bedrijven en de gevolgen hiervan op ondernemings- en landniveau in te schatten en te kunnen duiden;
- in staat zijn de strategie van een onderneming in een mutinationale waardeketen te formuleren en te implementeren.

 

Begintermen
Studenten dienen bij de start van het opleidingsonderdeel reeds vertrouwd te zijn met:
- de traditionele handelstheorieën (comparatieve voordelen, schaalvoordelen, welvaartsanalyse)
- de basis theoriën van strategisch management (resource-based view, institutionale theorie, industry view)
- de economische gevolgen van overheidsbeleid
- de beginselen en werking van de internationale handel en buitenlandse investeringen
 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Multinationale bedrijfsstrategie (B-KUL-Y52900)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
OC Handelswetenschappen FEB Campus Antwerpen

Het Opleidingsonderdeel Multinationale bedrijfsstrategie bestaat uit twee verschillende modules:

Module 1: Kernconcepten

In deze module wordt aandacht besteed aan de kernconcepten van multinationale bedrijfsstrategie. Onderwerpen die aan de orde komen zijn de bedrijfsspecifieke voordelen, locatievoordelen en hoe bedrijfsspecifieke en locatievoordelen te combineren in een multinationale waardeketen.


Module 2: De dynamiek van multinationale bedrijfsstratgie

De volgende topics komen hierbij specifiek aan bod:

- strategie in een wereldwijde waardeketen;
- Internationale Innovatie;
- Internationale outsourcing en offshoring;

- Internationale productie en distributie;
- Internationale investeringen (fusies, overnames, joint ventures en investeringen in minderheidsaandelen);
- de social en ecologische impact van multinationale waardeketens.

Verplicht studiemateriaal

Het verplichte studiemateriaal is International Business Strategy, Cambridge University Press, latest edition, en diverse artikelen die via Toledo te beschikking worden gesteld.

Bijkomend aanbevolen studiemateriaal

Het facultatief studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Er worden hoorcolleges en interactieve sessies georganiseerd. Aan de hand van oefeningen wordt actieve participatie verwacht van de student. Er wordt verwacht dat studenten zich zelfstandig voorbereiden op colleges, actief participeren tijdens de colleges en oefeningen en opdrachten maken tijdens het academiejaar. 
De evaluatie van deze leeractiviteit gebeurt bijgevolg op basis van een schriftelijk examen en op basis van een groepsopdracht, die de studenten tijdens het academiejaar moeten indienen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Multinationale bedrijfsstrategie (B-KUL-Y70645)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine, Geen


Evaluatiekenmerken 

Schriftelijk examen (gesloten boek) tijdens de examenperiode, dat meetelt voor 100% van de totale eindscore.

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is het resultaat van het schriftelijk examen (100%).
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans is hetzelfde als die van de eerste examenkans.