Project: onderwijs en vorming (B-KUL-Y05084)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel evalueert de volgende leerresultaten:
De student
1. formuleert in constructieve dialoog met de begeleider(s), maar met een voldoende mate van autonomie, een duidelijke probleemstelling.
2. kiest en gebruikt in lijn met de gegeven praktijkrelevante probleemstelling en onderzoeksmethode de correcte technieken voor verwerving, analyse en interpretatie van data.
3. trekt op een wetenschappelijke manier praktijkrelevante besluiten uit kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksresultaten.
4. formuleert op basis van een grondige analyse van onderzoeksresultaten onderbouwde aanbevelingen ter ondersteuning of verbetering van het beleid van een organisatie.
5. identificeert praktijkrelevante uitdagingen en relateert deze aan binnen het vakgebied ontwikkelde inzichten.
6. neemt alternatieve verklaringen en methoden in overweging bij het analyseren en oplossen van een praktijkrelevant probleem.
7. identificeert de beperkingen van een onderzoek en stelt de resultaten van een onderzoek in vraag.
8. werkt een logische en coherente argumentatie uit voor gemaakte keuzes.
9. waakt over de relevantie, precisie en wetenschappelijkheid van het eigen werk en houdt daarbij rekening met eventuele feedback.
10. reflecteert kritisch over het eigen gedrag en de eigen aanpak.
11. toont belangstelling voor de maatschappelijke actualiteit en bouwt een brede maatschappelijke achtergrondkennis op.
12. neemt in teamverband, afhankelijk van de context, leidinggevende, uitvoerende of ondersteunende taken op en draagt aldus op actieve wijze bij aan een gezamenlijk resultaat.
13. luistert naar de mening van anderen en gaat op een constructieve manier om met diverse meningen en culturen.
14. communiceert schriftelijk en mondeling met een publiek van specialisten en niet-specialisten in de opleidingstaal, en dit op grammaticaal en vocabularisch correcte en gestructureerde wijze,
15. voert zelfstandig of in groep een duidelijk geformuleerde opdracht doelgericht uit.
16. geeft blijk van creativiteit, toont verantwoordelijkheidszin, neemt initiatief, en stelt prioriteiten bij het uitvoeren van opdrachten.
17. formuleert en evalueert alternatieve oplossingen voor een probleem.
18. verklaart en verdedigt in een discussie of gesprek een standpunt.
19. is vertrouwd met relevante ICT-toepassingen en wendt deze kennis en vaardigheden.
Toelichting
Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:
- vertrekkend van een door de opdrachtgevende organisatie of de opleiding ter beschikking gestelde onderzoeksresultaten een constructieve dialoog met de begeleider(s) opstarten
- op basis van een grondige, wetenschappelijke en kritische analyse van data en onderzoeksresultaten, onderbouwde en praktijkrelevante aanbevelingen formuleren .
- in teamverband de resultaten en aanbevelingen uit het onderzoek op een duidelijke manier schriftelijk presenteren en vlot mondeling communiceren en verdedigen.
- de onderzoekresultaten m.b.t. onderwijs en vorming communiceren.
Begintermen
De toelatingsvoorwaarden voor de opleiding staan vermeld in de programmagids.
De student dient in staat te zijn tot het evalueren van praktijkgericht onderzoek volgens wetenschappelijke standaarden, en dient relevante kennis te bezitten van het domein waarin het project kadert.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HOL52A : Project: onderwijs en vorming (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Project: onderwijs en vorming (B-KUL-Y55084)



Inhoud
De centrale opdracht binnen het project is het kritisch analyseren, reflecteren en communiceren (op gepaste manier) van onderzoeksresultaten. Dat kan in opdracht van een externe partij gebeuren. Deze partij kan een overheidsinstelling, een school, een scholengemeenschap en koepelorganisatie, (na)vormingscentra, etc. zijn. Studenten voeren de opdracht in principe uit in een groep van twee.
De diverse fasen van het project zijn de volgende:
- kennismaking met de opdracht
- bestuderen van relevante wetenschappelijke en niet-wetenschappelijke literatuur
- tussentijds communiceert de student regelmatig met de betrokkenen
- studenten dienen een ontwerpversie van het eindrapport in
- finaal dienen studenten een eindrapport in. Dit rapport is een bondig rapport, waarin op gestructureerde en geïntegreerde wijze toelichting wordt verschaft over de bevindingen van het onderzoek en de kritische evaluatie van de resultaten. Het rapport wordt afgesloten met een besluit waarin concrete en gefundeerde praktijkaanbevelingen worden geformuleerd.
- studenten presenteren de voornaamste bevindingen van het project
De concrete deadlines waartegen diverse componenten ingeleverd moeten worden, worden gecommuniceerd via Toledo.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
geen
Bijkomend aanbevolen studiemateriaal
geen
Toelichting werkvorm
Het traject van het project verloopt als volgt:
Na de infosessie die bij de start van het semester wordt georganiseerd, sturen studenten hun voorkeuren van projecten door.
Nadien plannen de studenten een eerste ontmoeting in samen met de docent.
De studenten nemen kennis van beschikbare onderzoeksresultaten (de data) en de onderzoeksmethode die toegepast werd.
De studenten maken een kritische analyse en reflectie van de onderzoeksresultaten op, die ze als tussentijds rapport aan de docent bezorgen.
Finaal dienen de studenten een bondig en praktijkgericht eindrapport in, gericht aan de aan de opdrachtgevende organisatie of de opleiding.
Het eindrapport wordt door de studenten gepresenteerd en verdedigd voor een jury.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Project: onderwijs en vorming (B-KUL-Y75084)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Zowel de output als het proces (bv. de attitude van de student) worden beoordeeld. Centraal bij deze beoordeling staan de kritische reflectie, de integratie van de theorie in de organisatiecontext en de heldere rapportering (zowel schriftelijk/mondeling). De deadlines waartegen de verschillende beoordelingscomponenten moeten ingediend worden, worden gecommuniceerd via Toledo.
Bepaling eindresultaat
De beoordeling van het project komt als volgt tot stand.
De totale score op het project wordt bepaald als een gewogen gemiddelde van alle beoordelingscomponenten en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De volgende wegingsfactoren zijn van toepassing:
1. tussentijds rapport: 20%
2. eindrapport: 60%
3. presentatie / verdediging: 10%
4. attitude (van de groep en individueel tijdens het proces): 10%
Indien de studenten het tussentijds rapport of het eindrapport van het project laattijdig indienen, krijgen de studenten een nulscore voor deze onderdelen. Indien de studenten het tussentijds rapport of het eindrapport niet indienen, wordt het volledige opleidingsonderdeel als niet afgelegd beschouwd in 2 EP. Studenten die het eindrapport laattijdig of niet indienen hebben geen recht op een presentatie/ verdediging in 2 EP, met als gevolg dat het volledige opleidingsonderdeel als niet afgelegd wordt beschouwd. Tijdens de verdediging van het project dienen de studenten spontaan en onmiddellijk te antwoorden op de vragen van jury. Er wordt geen voorbereidingstijd voorzien.
Aangezien het project in principe een groepswerk is, worden aan alle groepsleden in beginsel dezelfde scores toegekend. Dat neemt echter niet weg dat in geval van een duidelijke ongelijkheid in de door de groepsleden geleverde prestaties, de beoordelaars de scores kunnen individualiseren. Differentiatie in de scores van leden van eenzelfde groep is dus mogelijk.
Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of bepaling eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
De totale score op het project wordt bepaald als een gewogen gemiddelde van alle beoordelingscomponenten en uitgedrukt met een geheel getal op 20. De volgende wegingsfactoren zijn van toepassing:
1. eindrapport: 80%
2. presentatie / verdediging: 10%
3. attitude (van de groep en individueel tijdens het proces): 10%
Indien de studenten het eindrapport laattijdig indienen, krijgen de studenten een nulscore. Indien de studenten het eindrapport niet indienen, wordt het volledige opleidingsonderdeel als niet afgelegd beschouwd in 3 EP. Studenten die het eindrapport laattijdig of niet indienen hebben tevens geen recht op een presentatie/ verdediging in 3 EP, met als gevolg dat het volledige opleidingsonderdeel als niet afgelegd wordt beschouwd. Tijdens de verdediging van het bedrijfsproject dienen de studenten spontaan en onmiddellijk te antwoorden op de vragen van jury. Er wordt geen voorbereidingstijd voorzien.
Aangezien het project in principe een groepswerk is, worden aan alle groepsleden in beginsel dezelfde scores toegekend. Dat neemt echter niet weg dat in geval van een duidelijke ongelijkheid in de door de groepsleden geleverde prestaties, de beoordelaars de scores kunnen individualiseren. Differentiatie in de scores van leden van eenzelfde groep is dus mogelijk.
Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist.
Examencontract
Het project kan niet worden opgenomen onder de vorm van een examencontract.
De inleveringstermijn en deadline worden vastgelegd door de docent(en) en via Toledo meegedeeld.
Toelichting bij herkansen
Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.