Initiatiestage economie (B-KUL-D0Q20A)
Doelstellingen
Doelstellingen
Tijdens deze stage zullen de studenten via observatie en training in een authentieke onderwijssetting, de leerinhoud aangebracht in het theoretische luik effectief kunnen inoefenen en ontwikkelen. Door middel van enerzijds bewijsmateriaal en anderzijds begeleide en individuele reflectie en terugblik op hun ervaringen geven ze hun groeilijn, met als fundament de basiscompetenties van de leraar, gaandeweg vorm.
De leraar in het secundair onderwijs (het niveau waarop de academische lerarenopleiding voorbereidt) is een vakleraar. Bijgevolg worden de organisatie van de lesstage, de stageopdrachten en de begeleiding in hoofdzaak geconcipieerd in het perspectief van het eigen vakgebied economie.
Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven in het digitaal portfolio.
Bij het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:
1. de beginsituatie van een leerlingengroep inschatten en de kenmerken die een invloed hebben op de kwaliteit van het leren herkennen en benoemen;
2. voor elke les concrete en operationele doelstellingen formuleren, rekening houdend met het bredere vormingskader (leerplannen, eindtermen en beginsituatie van de leerlingen);
3. leersituaties ontwerpen en structureren en dit aangepast aan de didactische beginsituatie, het verwerkingsniveau en de belangstelling van de leerlingen;
4. zijn leermiddelen kiezen en desgevallend aanpassen aan de doelstellingen van het vakgebied economie en aan de noden van de leerlingen;
5. aan de les gerelateerde doelstellingsgerichte evaluatievragen opstellen;
6. een positieve interactie met de klas als groep opbouwen;
7. op een positief-kritische manier reflecteren over gedrag en aanpak en op basis hiervan eigen gedrag en aanpak bijsturen;
8. zijn lesmateriaal uitwerken gebruikmakend van verschillende ICT-tools;
9. de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden aanwenden, verbreden en verdiepen;
10. een soepel en efficiënt les- en dagverloop creëren, passend in de tijdsplanning van de school;
11. binnen het schoolteam over een taakverdeling overleggen en de afspraken naleven;
12. in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met de lerende en met alle leden van het schoolteam;
13. de groeilijn actualiseren op basis van reflectie en 360° feedback en gebruikmakend van multimediaal ondersteunend bewijsmateriaal.
Vormingsdoel
De student kan de kansen die zich in de verschillende opdrachten voordoen, aangrijpen om zichzelf te vormen in functie van eigen doelstellingen.
Begintermen
Voor dit opleidingsonderdeel dient het verplicht dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: Vakdidactiek economie, Vakdidactische toepassingen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(GELIJKTIJDIG( Y05316 ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q31A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q34A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q35A ) OF GELIJKTIJDIG( HEM10A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q49A)) EN (GELIJKTIJDIG( D0Q32A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q36A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q37A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q38A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q40A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q41A ) OF GELIJKTIJDIG( D0X40A ) OF GELIJKTIJDIG( Y05317 ) OF GELIJKTIJDIG( HEM11A ) OF GELIJKTIJDIG( D0Q50A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G70A ) OF GELIJKTIJDIG( O0G71A ))
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q31A : Vakdidactiek economie
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie
D0Q32A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q36A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q37A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q38A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q40A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q41A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0X40A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05317 : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM11A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q50A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
O0G70A : Vakdidactische toepassingen
O0G71A : Vakdidactische toepassingen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
D0Q21A : Ingroeistage economie
D0Q23A : Internationale stage economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master handelsingenieur (Leuven) (Minor: Onderwijs) 120 sp.
- Master handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 120 sp.
- Educatieve master in de economie (Leuven) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (Antwerpen) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (Brussel) 90 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de economie (verkort programma) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Initiatiestage economie (B-KUL-D0Q20a)
Inhoud
Inhoud
Dit OPO bestaat uit drie luiken:
- zes uren vakdidactische observatie op een stageplaats naar keuze (geen eerste graad so);
- vier instaplessen in samenwerking met preferente scholen (geen eerste graad so);
- opmaak en actualiseren van het groeiportfolio.
Voor de vakdidactische stage als geheel (initiatie-, ingroei-, doorgroeistage economie) gelden volgende voorwaarden, conform het stagekader van de School of Education: Studenten krijgen de kans om:
- de educatieve realiteit te observeren in minimum twee diverse contexten (bijv. in de doorstroom- en arbeidsmarktfinaliteit, in het secundair en volwassenen- of hoger onderwijs, in een school en een bedrijfscontext), waarvan ten minste één in een school voor secundair onderwijs;
- zowel in groep als zelfstandig verantwoordelijkheid op te nemen voor het begeleiden van leerprocessen in minstens twee diverse contexten. De verdeling van de lessen over deze twee onderwijsvormen werkt volgens een vork van ¼ tot ¾;
- zowel op klas- als schoolniveau als leraar te functioneren;
- te leren omgaan met diversiteit en specifieke onderwijsbehoeften, en actief te worden betrokken bij het omgaan met zorgvragen van leerlingen en ouders;
- het evaluatieproces van de leerlingen te observeren en mee te begeleiden;
- hun vragen te delen met hun medestudenten en feedback te krijgen;
- ervaring op te doen met teamteaching;
- activiteiten te ontplooien m.b.t. alle functionele gehelen van het competentieprofiel van de leraar;
- te werken binnen informele en non-formele educatieve contexten;
- nieuwe educatieve technologie te integreren in hun stage;
- zich te engageren om vakgebonden en vakoverstijgend les te geven;
- volledige dagen actief mee te draaien op een school.
De nauwe relatie tussen werkveld, lerarenopleiding en student staat telkens centraal.
Detailinformatie is beschikbaar via Toledo.
Studiemateriaal
Concrete uitwerkingen, deadlines, taken en doelstellingen worden beschreven op Toledo.
- Het digitaal portfolio binnen deze omgeving fungeert als centrale tool voor archivering, documentering, communicatie.
- Alle blanco-documenten nodig in functie van de stage zijn eveneens beschikbaar op Toledo.
Toelichting werkvorm
Dit OPO bestaat uit verschillende deelopdrachten, die hieronder kort worden toegelicht. Meer concrete informatie over de uit te voeren opdrachten is terug te vinden in het stagevademecum en de opdrachtenfiches op de digitale leeromgeving.
Observatie
De student observeert minimaal zes lesuren binnen het vakgebied economie. Tijdens deze observatielessen focust de student zich op verschillende thema’s: beginsituatie, doelen stellen en evalueren, leerlijnen, werkvormen, media en materiaal, taal …
De student mag reeds van bij het begin van de opleiding starten met de observatielessen.
Voor deze opdracht dient de student zelf contacten te leggen met de stageplaatsen (naar keuze). Via het Vlaanderenbrede registratieplatform www.lerarenstage.be dient de student zijn stage-aanvraag in.
Instaplessen
Deze lessen worden georganiseerd door de stagebegeleiders in samenwerking met de vakmentoren in de preferente scholen van EM economie. Het betreft:
- drie lessen waarin de student participeert met de vakmentor (teamteaching). De begeleiding en opvolging gebeurt door de vakmentor;
- één les die de student volledig zelf voorbereidt en realiseert. De begeleiding en opvolging gebeurt door de stagebegeleider. De lesvoorbereiding wordt vooraf nagekeken door stagebegeleider en gegeven in zijn aanwezigheid.
De student mag de instaplessen verzorgen na het behalen van een voldoende voor de 'didactische oefening’ afgelegd in het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactische toepassingen’. De instaplessen volgen idealiter meteen na de ‘didactische oefening’ en gaan de andere vakdidactische stage-onderdelen vooraf. Het is immers de bedoeling dat de complexiteit van de opdrachten gradueel toeneemt om een optimale ontwikkeling van de student mogelijk te maken.
De student houdt de stagebegeleider ten allen tijde op de hoogte van zijn stageplanning. Indien de student deze planning niet minimaal één week vooraf doorstuurt worden de beoordelingen van de lessen die reeds gegeven zijn niet opgenomen. Deze lesuren moeten bijgevolg opnieuw ingevuld worden.
De lesvoorbereidingen en het didactisch materiaal dienen opgenomen te worden in het persoonlijk portfolio op de digitale leeromgeving. Lesvoorbereidingen worden één dag voor de respectievelijke les aan de vakmentor bezorgd, tenzij andere afspraken met de vakmentor zijn gemaakt.
Beoordelingsformulieren worden ingevuld door de vakmentor en ingediend via het digitaal portfolio.
Portfolio
De lesvoorbereidingen en het didactisch materiaal dienen opgenomen te worden in het portfolio onder het stageluik. Daarnaast wordt de groeilijn aangevuld op basis van reflecties en feedbackgesprekken met de stagebegeleider en de vakmentoren.
Studenten maken steeds gebruik van de voorziene templates beschikbaar op de digitale leeromgeving.
Andere modaliteiten zijn mogelijk voor studenten met LIO-valorisaties. Deze worden beschreven op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Initiatiestage economie (B-KUL-D2Q20a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Voorwaarden om een score te kunnen krijgen voor dit opleidingsonderdeel zijn:
- de observatietaken en vier instaplessen zijn volbracht, conform de opdrachtenfiche op Toledo;
- inleveringstermijnen en deadlines (o.a. voor binnenbrengen van stageovereenkomst en –planning, beoordelingsdocumenten …), vastgelegd door de docent(en) en via de evaluatiefiche op Toledo meegedeeld, worden gerespecteerd;
- alle output (lesvoorbereidingen, leerverslag …) dient opgenomen te zijn in het digitaal portfolio van de student;
- de evaluatiedocumenten ingevuld door de vakmentor op de stageplaats zijn beschikbaar in het digitaal portfolio of ingediend bij de verantwoordelijke stagebegeleider.
- er is gebruik gemaakt van de templates die ter beschikking worden gesteld op de digitale leeromgeving.
Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is een vereiste.
Bepaling eindresultaat
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20. Dit resultaat wordt bepaald door
- Observatie: de kwaliteit van het leerverslag
- Instaplessen
- de score gegeven door de vakmentor:
- per les(blok) zal de vakmentor een score geven aan de hand van een evaluatieformulier van de opleiding;
- na de vier instaplessen zal de vakmentor een eindbeoordelingsformulier invullen;
- de score gegeven door de stagebegeleider vanuit de KU Leuven
- de scores hebben betrekking op de kwaliteit van de lesvoorbereiding en de lesrealisatie.
- de score gegeven door de vakmentor:
- Portfolio: de kwaliteit van de uitwerking in het stageluik en de groeilijn..
Het functioneren van de student staat centraal in de evaluatie.
Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.
Indien de vastgelegde inleveringstermijn niet wordt gerespecteerd, kan de student niet deelnemen aan het afrondend examen en wordt de eindbeoordeling voor het opleidingsonderdeel NA (niet afgelegd), tenzij om een zwaarwichtige reden na aanvraag een nieuwe indieningsdatum wordt bepaald.
Indien een student herhaaldelijk of op ernstige wijze de verplichtingen niet nakomt die werden beschreven in de overeenkomst met de stageschool, wordt de stage stopgezet en wordt voor het opleidingsonderdeel ‘niet-afgelegd’ toegekend. De student heeft geen recht op een alternatieve opdracht, noch op een tweede examenkans.
Indien de totaalscore minimum 10/20 is, verwerft de student een credit voor dit opleidingsonderdeel. Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaar.
Gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.
De trajecten ‘Werkplekleren’ en ‘Leraar-in opleiding’ (LIO) kennen hierop een aantal afwijkingen. Die worden verduidelijkt in documenten die de student, die in één van beide traject stapt, per mail ontvangt.
Toelichting bij herkansen
Deze examenkans kan enkel gebruikt worden om ontbrekende documenten aan te leveren.