Vakdidactiek economie (B-KUL-D0Q31A)

6 studiepuntenNederlands6 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master in de economie FEB

Leerresultaten

De student kan, voor het vakgebied economie, zijn kennis qua vakinhoud en vakdidactische methodieken koppelen aan de kenmerken van een specifieke leercontext met het doel de leerinhoud toegankelijk te maken voor al zijn leerlingen.

Detaillering qua doelstellingen, opdrachten, didactische methodiek, deadlines, …. worden beschreven op Toledo. 

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel kan de student:

1. het economie-onderwijs situeren in het globale curriculum van het secundair onderwijs en de desbetreffende leerplannen analyseren en hanteren. Hij is in staat om met de correcte handboeken secundair onderwijs en achterliggende documentatie, een creatieve lesvoorbereiding op te stellen;

2. een lesvoorbereiding opstellen, gebruikmakend van het didactisch concept van de opleiding, en met oog voor binnenklasdifferentiatie. Hierbij houdt de student rekening met de aangepaste didactische vormgeving, werkvormen, werkmiddelen en wordt aandacht gegeven aan het taalkundig aspect;

3. op basis van een lesonderwerp, de juiste informatiebronnen selecteren, de correcte leerstof verzamelen en analyseren;

4. voor elke les concrete en operationele doelstellingen formuleren, rekening houdend met het bredere vormingskader (de leerplannen, de eindtermen, de gemeenschappelijk gedragen onderwijsvisie) op een stageplaats;

5. de beginsituatie van leerlingen inschatten in de verschillende richtingen met economische en bedrijfseconomische vakken;

6. een objectieve evaluatie voorbereiden. Hiertoe kan hij doelstellingsvalide vragen en opdrachten kiezen of opstellen en beoordelingscriteria bepalen;

7. ICT-tools gericht in zijn lesvoorbereidingen inbouwen en opdrachten voor een economisch vak met behulp van ICT uitwerken, en dit rekening houdend met de specifieke situatie van de leerling;

8. didactisch materiaal ontwerpen voor vakgebonden en vakoverstijgende lesthema's;

9. op een creatieve wijze alternatieve werkvormen in een lessituatie implementeren;

10. initiatieven die genomen worden vanuit het vakgebied economie in het kader van de sleutelcompetentie ‘Economische en financiële competenties’ , kaderen en kritisch benaderen;

11. werken aan het ontwikkelen van onderzoekscompetenties bij leerlingen in het secundair onderwijs en initiatieven terzake incorporeren in het lesgebeuren;

12. gebruikmaken van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal.

Vormingsdoelen

De student

1. beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de vakdidactiek economie met aandacht voor creativiteit bij het uitwerken van lesmateriaal. Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en deze kritisch te bevragen en bij te sturen;

2. erkent het belang van binnenklasdifferentiatie als wezenlijk onderdeel van de beroepshouding gericht op het construeren van een krachtige leeromgeving;

3. ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van continue professionele ontwikkeling en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen gelijktijdig worden opgenomen of reeds zijn afgewerkt: ‘Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1’

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG( P0V17A ) OF GELIJKTIJDIG( P0V22A )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
P0V17A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 1)
P0V22A : Leren in maatschappelijk betrokken onderwijs, deel 1 (sem 2)

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
D0Q20A : Initiatiestage economie
D0Q21A : Ingroeistage economie
D0Q22A : Doorgroeistage Economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q23A : Internationale stage economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q25A : Stageportfolio en reflectie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q26A : Stageportfolio en reflectie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q28A : Masterproef Educatieve master in de economie
D0Q29A : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef
D0Q32A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05307 : Stageportfolio en reflectie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM04A : Stageportfolio en reflectie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM05A : Onderwijsonderzoek economie (Brussel)
HEM06A : Internationale stage economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Y05314 : Masterproef Educatieve master in de economie
Y05315 : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef
HEM08A : Masterproef Educatieve master in de economie
HEM09A : Onderwijsonderzoek economie - Voorbereiding masterproef
Y05335 : Onderwijsonderzoek economie (Antwerpen)
D0Q27A : Stageportfolio en reflectie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q48A : Onderwijsonderzoek economie (Leuven)
D0Q50A : Vakdidactische toepassingen in economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
O0G70A : Vakdidactische toepassingen
O0G71A : Vakdidactische toepassingen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y05316 : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
HEM10A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q35A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q34A : Vakdidactiek economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
D0Q49A : Vakdidactiek economie

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Vakdidactiek economie (B-KUL-D0Q31a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College6 urenEerste semester
OC Educatieve master in de economie FEB

Inhoud

Vakdidactiek economie biedt theoretische en praktische inzichten om de leraar economie bij te staan in de dagelijkse lespraktijk. Het staat stil bij de plaats van het (toegepaste) economieonderwijs in de doorstroom-, dubbele en arbeidsmarktfinaliteit , de ondernemerschapscompetentie, en de specifieke didactiek voor het boekhoudonderwijs. Vakdidactiek economie bespreekt innovatieve werkvormen en verschillende hanteerbare evaluatievormen voor (toegepaste) economische vakken. Het reikt denkkaders aan om praktijkgericht, maar ook voldoende onderzoeksmatig onderbouwd, te reflecteren over de eigen onderwijsaanpak. In het opleidingsonderdeel wordt ingezoomd op:

  • het studiedomein Economie en organisatie  en de sleutelcompetentie ‘Economische en financiële competenties’ in het so;
  • evolutie in de leeropvattingen en de invloed hiervan op het curriculum economie;
  • onderwijsvisie, eindtermen, leerplannen, handboeken;
  • vertaling van het didactisch leerproces naar een lesvoorbereiding voor het eigen vakgebied, gebruikmakend van het didactisch concept van de opleiding;
  • formuleren van lesdoelen en beginsituatie, opmaak van evaluatie en lesoverzicht;
  • ICT-geletterdheid in functie van lesvoorbereidingen;
  • binnenklasdifferentiatie;
  • didactiek van het boekhouden;
  • onderzoekscompetenties ontwikkelen in het so;
  • activerende werkvormen.

Handboek: De Witte, K. and Schelfhout, W. (2024). Vakdidactiek Economie – Tweede editie. Lannoo Campus. ISBN 978 94 014 3084 5

Digitaal lesmateriaal op de digitale leeromgeving.

Dit opleidingsonderdeel wordt uitgewerkt gebruikmakend van een blended traject dat een combinatie is van contact- en afstandsonderwijs met aandacht voor individuele en groepsgerichte feedback. Er zijn drie contactmomenten van 2 uur die in semester één ingericht worden op de campussen Leuven, Brussel, Antwerpen, Brugge.

Ongeacht de plaats van inschrijving zijn studenten welkom aan te sluiten op een campus naar keuze. In semester twee worden de lessen enkel ingericht op campus Leuven.

Naast fysieke aanwezigheid op de campussen kunnen de lessen van campus Leuven  tevens synchroon online gevolgd worden. De les van campus Leuven kan ook herbekeken worden via een weblecture.

Tijdens de contactmomenten wordt actieve deelname van de studenten verwacht. De studenten komen voorbereid naar de les en kunnen daartoe gebruikmaken van een ondersteunende digitale leeromgeving opgedeeld in webmodules en van het handboek. Studenten worden geactiveerd om aan eigen literatuuronderzoek te doen.

Verdere informatie is weergegeven op Toledo.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek economie (B-KUL-D2Q31a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen


Het examen betreft een mondeling examen met schriftelijke voorbereiding tijdens de examenperiode.

Gedetailleerde informatie betreffende de evaluatiemodaliteiten en evaluatiecriteria is beschikbaar op de digitale leeromgeving Toledo.

Correct gebruik van Standaardnederlands in gesproken en geschreven taal is vereist.

Een onvoldoende voor dit opleidingsonderdeel is niet-tolereerbaar voor de Educatieve master in de economie, het schakelprogramma Educatieve master in de economie en het voorbereidingsprogramma Educatieve master in de economie.

Idem evaluatiemodaliteiten eerste zittijd